Aktuelno:

Servisna mafija ili borba za "goli" život?

Da naš majstor Hranislav nije samo scenaristička fikcija već surova realnost potvrđuju i novi podaci o "uređenju" servisne tematike kod nas. Javna ne tajna da se preko 90% automobila održava u radionicama koje nisu u kategoriji ovlaštenih servisa.

Kako piše Politika, pored te činjenice posebno zabrinjava da
čak 65 odsto servisa za automobile u Srbiji radi nelegalno. U garažama i adaptiranim prostorijama majstori rade bez ikakve pravne odgovornosti ptema klijentima ali i prema državi. Usluga na reč i popravka bez garancije i računa su gotovo pravilo.

Delovi se u velikom broju slučajeva nabavljaju kao polovni sa otpada ili najboljem slučaju preko veleprodaje.

A uštede nisu velike.
Recimo zamena kvačila na „puntu“ kod lokalnog majstora bez registrovane radnje košta 150 evra (100 delovi i pedeset „ruke“).
Ista popravka u registrovanom servisu košta 21.000 dinara. Skuplja je samo usluga, jer ona kod ovih drugih staje 9.750 dinara. Za razliku od prvog majstora gde dobija uslugu „na reč“, u legalnom servisu kupac, osim računa, stiče i pravo na garanciju do tri godine.

Predrag Gordić, predsednik Nezavisnog udruženja „Auto-servisi Srbije“, koje okuplja oko 140 registrovanih servisa, kaže za „Politiku” da ne postoji grana privrede koja je opterećena kao ova.
– Sastajali smo se sa nadležnim inspekcijama i ukazivali na ovaj problem. U poslednjih nekoliko godina su čak i oni servisi koji su plaćali paušalni porez, shvativši da ovi koji rade na divlje nemaju nikakve probleme i da ih niko ne kontroliše, masovno odjavljivali radnje i nastavljali da rade na crno. Sve ukazuje na to da država nema model da to reši– kaže Gordić.
Šta je Komisija za zaštitu konkurencije na ovom delu tržišta pronašla?
Analizirani su ugovori više proizvođača i uvoznika, sa ovlašćenim distributerima i serviserima i to kako velikih, tako i malih, kako bi stekli potpunu sliku ovog tržišta. Zaključili su da bi pojedine odredbe ugovora mogle da se smatraju restriktivnim posebno kada je reč o cenama i ograničenjima za dilere da za sve popravke van garantnog roka koriste samo delove proizvođača, koje nabavljaju isključivo od njih.
Serviseri kažu da su posle upozorenja komisije proverili ugovore i da se ne slažu sa time da ima spornih klauzula budući da rade transparentno i da postoji mogućnost provere. I oni kažu da je veliki problem nelojalna konkurencija sa kojom ne mogu da se izbore.
– U auto-industriji ne postoji direktna sprega između proizvođača, prodavaca i prodavaca delova, u kojima se narušava konkurencija nauštrb potrošača. Nema tog proizvođača koji će prodavcu reći vozilo ili delove ćete prodavati po toj ceni. Teritorijalno ograničenje takođe ne postoji. Postoji u smislu da nećete otvarati deset prodajnih mesta u jednom gradu jer ćete konkurisati jedni drugima – kaže Milan Vukasović, predsednik Asocijacije uvoznika novih automobila i delova pri PKS.
Prema njegovom mišljenju, veći problem je sivo tržište sa kojim ne mogu da se izbore, ne samo oni nego svi koji rade legalno, koji plaćaju dažbine državi i podložni su kontrolama. Veliki je problem i niži standard u Srbiji, pa se vozači zbog nižih cena opredeljuju za neovlašćene servise.
– Kod nas ljudi kupe dobar auto, ali neće da ga održavaju. U redu je da kupuju neke nefunkcionalne delove poput branika, odbojnika, ali one delove koji su funkcionalni, to je već problem koji može da ugrozi i bezbednost – kaže Vukasović.
Nelojalna konkurencija su im auto-delovi koji stižu iz Turske i Kine, ali na tržištu ima i delova koje proizvode renomirani proizvođači, ali za takozvanu drugu ili treću ugradnju.

Izbor: Politika.rs





[22.6.2017 07:50]

RSS
loeb-np
22.6.2017 08:47
6
2

ljudi verujte mi, da dok god smo mi ovakvi kakvi smo takva je vlada i sve drugo oko nas. sve dok se mi ne promenimo nece se menjat ni sistem koji nas krade na svaki moguci nacin a uz to nam jos kazu tako mora jer je u evropi tako e PRC MILOJKA nije tako. nisam doziveo titovo doba al mon cale kaze e to ti je sine bilo vrijeme, radis-zivis-planiras...

Реалан
22.6.2017 08:54
11
1

Ипак мислим да су мало веће разлике у ценама. Рецимо мали сервис за Audi A4 стар 5 година у Porsche-u Нови Сад кошта око 300€, а рецимо има мајстора што раде у тим овлашћеним сервисима, а после раде кући и такав сервис кошта око 100€, негде 15-ак € иде за руке

Tulipan
22.6.2017 09:06
14
1

"Ušteda nije velika" :D :D :D..Pa dobro, majku mu..Jel vi iz VG smatrate da smo toliko glupi..

Miroslav_NS
22.6.2017 09:08
12
0

Morao bih reci da, iako razumem ovaj problem i verujem da bi ga trebalo bar donekle iskontrolisati, primer koji je prikazan u svrhu poređenja cena kod divljih i ovlašćenih servisa nije reprezentativan.

Navescu jednu situaciju u kojoj sam se i sam nasao: pre 2 godine, bas u ovo doba, krecem na letovanje u Sloveniju i u ranu zoru tog dana kad sam polazio, primetim da mi cela instrument tabla ne radi. Ok, mogu da vozim i tako, ali odlučim da odem da proverim o čemu se radi. Moj majstor (nije ovlašćeni, ali ima registrovani servis i 40 godina iskustva) odradi dijagnostiku i utvrdimo da je CAN magistrala (od board-kompjutera do inst. table) otišla, i on me usmeri na električara.

Odem kod električara, ali pošto je bio petak i to usred sezone, on mi kaže da taj dan ako i stigne da uzme moj auto da sredi, biće tek popodne, a meni se kreće na put što pre. Ok, odem u ovlašćeni servis, očekujući tamo manju gužvu, i kažu da isto neće moći do podneva da mi poprave to, a zapravo će samo zameniti kompletno kolo, i sve to će izaći 400e. Zahvalim na ponudi, i odem sa takvim autom na put.

Sve je prošlo u najboljem redu, i kad sam se vratio oteram kola kod prvopomenutog električara. Sredio je sve za manje od 2h, i naplatio 40e. Naime, on nije samo izvadio stari deo i ubacio novi, nego je zaista popravio kolo, zamenivši na njemu samo elemente koji su crkli, o čemu u ovlašćenom servisu nisu ni razmišljali...

Dakle, nekad su uštede ipak malo veće, i nije sve baš tako crno na belo, kako se čini iz teksta. Šta više, vrlo je sivo, nažalost, kao i mnogo toga drugog u našoj zemlji...

Bojan
22.6.2017 09:19
10
2

A sta ćemo sa javnom tajnom da se i u ovlašćenim servisima ugradjuju falš delovi iz Kine i Turske?!

moron
22.6.2017 10:33
6
1

"Milan Vukasović, predsednik Asocijacije uvoznika novih automobila i delova pri PKS."
Ja razumem što je gospodin Vukasović na to "mesto" imenovan u vreme dok je "Verano motors" bio uvoznik za peugeot (dok je Vukasović, čini mi se, tada bio direktor "Verano remonta" ), ali "Verano" i njegove (auto) firme su brzo posle toga otišle u stečaj (ili im je Verano kao osnivač otišao u stečaj (što je, npr. slučaj sa Verano motologistikom (uvoznik za GAZ) i Verano autom, u koje dve firme Vukasović i nije direktor ) ...
Tako da ne razumem današnju poziciju Vukasovića.
Šta "on" to "uvozi", pa je i dalje na čelu asocijacije uvoznika?

LANCIA
22.6.2017 11:15
7
0

Sve je to tacno,a i tacan je podatak da ovlasceni servis nije imun na kes.

LANCIA
22.6.2017 19:56
4
0

Ziveli garazni majstori....

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: