Srećan 8. mart:

Legende automoto sporta - Najbrže dame sveta

Povodom dana žena, 8. marta, rešili smo da vas, čitaoce, počastimo jednim tekstom o najbržim damama u automoto sportu.

Priča koja sledi verujemo da će bar malo promeniti stereotipe o ženama kao vozačima. Valja naglasiti da danas širom sveta bitiše i radi čak nekoliko stotina žena koje su u brzoj vožnji, manevrisanju volanom i menjačem daleko uspešnije od mnogih muških vozača. Ovo su samo neke od njih:

Francuskinja Mišel Muton, rodjena je 1951. godine u Provansi u mestu Grass, gde se nalazi nekoliko fabrika parfema, često je sa svojim ocem koji je gajio ruže, potrebne baš za prelepe arome, putovala krivudavim putevima Visokih Alpa. Tako je od malih nogu osetila draž oštrog ulaženja u krivine, naglog kočenja i zanošenja vozila - jednostavno zavolela je brzu vožnju a kada se to dogodi u Francuskoj onda se često sve završava relijem, disciplinom koja je u toj zemlji izuzetno razvijena i popularna.

Mišel Muton je na meteorski hitar način stigla do samog vrha. Godine 1982. postala je reli vice šampion sveta i čak na četiri teška takmičenja, u muškoj konkurenciji bila najbolja, najveštija i najbrža. Dogodilo se to na relijima u Portugalu, Brazilu, Grčkoj i na reliju San Remo.

U svojoj karijeri je uspela da pobedi sve muškarce čak na 162 brzinska ispita. Njena karijera je krcata uspesima, vozila je u legendarnoj Grupi B „Audi Quattro“ od 500 konjskih snaga, pobedila je i u Koloradu, na najpoznatijoj brdskoj trci sveta, na stazi Pikes Peak, tvorac je poznate manifestacije „Trka Šampiona“, a danas je na čelu FIA komisije za bezbednost. Izlišno je opisivati koliko je uvažavana i čini se da se nikada više neće pojaviti takva žena reli as kao Mišel Muton.

Švedjanka Eni Sil, rođena je 1968. godine u gradu Tebi. Od svoje 15. godine je na motociklu. Avanturistički karakter mlade plavuše i želja za konstantnim dodavanjem gasa, stvorili su od Eni zaista neustrašivog vozača. Vozila je motocikle svih varijanti, automobile na kružnim i reli stazama, bila je i za volanom kamiona a nekoliko puta je učestvovala i završila maratonski Dakar reli, kao pobednica u ženskoj konkurenciji i kao pedeseta među muškarcima.

Doživljavala je teške povrede, bila u bolnicama ali želja za novim izazovima nije jenjavala. Godine 2003., 26. avgusta, motociklom „Honda xi 250“ ostvarila je svetski rekord - popela se na Mont Everest, na visinu od 5.305 metara.

O Nemici Andrei Majer sve znaju vrhunski majstori relija. Ona je rođena 1968. godine u gradiću Kaufbojren na jugu Nemačke. Njoj je na jednom Dakar reliju, posle teškog pada i povrede pomogao naš dobar poznanik, najbolji motociklsta Slovenije, Miran Stanovnik, koji nam je i pričao o kvalitetima Andree Majer. Vozila je takodje baš sve, motocikle, automobile i kamione. Ona je već dugo godina životni saputnik legendarnog Francuza, Stefana Peterhansela.

Lepotica Danika Patrik, Amerikanka koja je rođena 1982. godine, je jedina žena na svetu koja je uspela da trijumfuje medju naoštrenim muškarcima u jednoj od trka Indikara. Pokušajte da zamislite kakav je to uspeh. Sa finansijama nikada nije imala problema. Zaradjivala je i od sponzora na mnogim trkama ali još više kada se slikala na stranicama najpoznatijih modnih magazina.

U „najbržem cirkusu na svetu“, Formuli 1, je bilo više dama a najviše je dogurala Italijanka Lela Lombardi, kada je osvojila 0,5 boda. Ona je rođena 26. marta 1941. a preminula je 1992. godine posle kraće borbe sa opakom bolešću. Iza nje su ostali brojni uspesi u automoto sportu.

U istorija Dakar relija zapisano je da je samo jednom, jedna žena, uspela da pobedi u generalnom plasmanu. Godine 2001. u jednom „Mitsubishi-ju“, u Africi je slavila Nemica Juta Klajnšmit.

Od žena koje trenutno učestvuju u takmičenjima automoto sporta mora se apostrofirati trenutno najbrža žena sveta na motociklu. To je 33. godišnja Laja Sajnc iz Španije. Višestruka je prvakinja sveta u moto trial trkama a na Dakar reliju ubedljivo najbolja od žena i sjajna u konkurenciji muškaraca, često medju prvih 15. Bila je fabrički vozač Honde a od prošle godine je zvezda austrijskog KTM-a.

Za kraj ove priče koja bi mogla da se produži i do veličine podebele knjige, ostavićemo podatake da je i na našim prostorima bilo puno žena koje su bile uspešne u automoto sportu.

Odličnog majstora relija u Jugoslaviji, Slovenca Braneta Kizmiča, uspela je da pobedi jedna mala i krhka dama sa naočarima - reli šampionka Romana Zrnec. Ta ista dama koja je zbog svoje vanserijske veštine stekla puno navijača pobedila je na brdskoj trci, na Lovćenu, i legendu srpskog automobilizma, Pavla Komnenovića.

U svetu domaćeg sporta valja spomenuti i Veru Kostić, šestu na prvom JU reliju, „leteću Novosadjanku“ Ružicu Nešković, reli tandem Jasminku Komljenović i Mirjanu Stefanović, šampionku kružnih trka Svetlanu Cecu Zdravković - Kunčer, kartingašice Tamaru Tanasić i Minu Mitrović i druge.

Da li se slažete sa našom listom? Ograničeni vremenom kojim raspolažemo, nismo naveli mnoge dame uspešne u automoto sportu. Prema tome, nadamo se da ćete nam vi pomoći i u komentarima ispod teksta navesti imena dama iz automoto sporta za koje ste čuli. U svakom slučaju, drage naše dame, srećan vam 8. mart.

Tekst: Đorđe Đenić

[08.3.2018 15:44]

RSS
Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: