Ekskluzivno iz Fordove fabrike motora:

EcoBoost priča

Protekle sedmice smo posetili Fordovu fabriku motora u Kelnu, te smo osim druženja sa novim modelima (Fiesta, Focus i Mondeo) imali priliku i da otkrijemo “čarolijom” stvaranja motora od bezličnih čelično aluminijumskih komponenti.

U Kelnu Ford proizvodi samo jedan tip EcoBoost agregata, ali u dve verzije. To je trocilindraš zapremine jednog litra koji u slabijoj verziji raspolaže sa 101 konjskom snagom. Snažnija varijanta nudi čak 125 KS i obrtni momenat od 170 Nm koji je raspoloživ u opsegu od 1.400 do 4.500 obrtaja u minutu, dok sa “overbustom” obrtni momenat iznosi punih 200 Nm.

Blok motora je sačinjen od specijalne čvrste legure čelika, koja je lakša, otpornija i dugotrajnija od standardne.

Zanimljivo je da se blok motora isporučuje u fabriku potpuno neobrađen, kao sivi liv, te je nakon obrade i poliranja od strane Fordovih stručnjaka ova komponenta lakša za 5 kilograma. Glava motora je napravljena od aluminijuma i dolazi od kooperanta iz Francuske.

Srce motora, odnosno radilica proizvodi se u Spaniji, a balansiranje bušenim otvorima na balansnim tegovima odvija se u Kelnu. Od bitnih tehnologija koje su integrisane u ovaj mali ali snažni motor su turbo kompresor, varibilni razvod ventila, direktno ubrizgavanje goriva u komoru za sagorevanje i varijabilna uljna pumpa, koja se aktivira u zavisnosti od potrebnog pritiska ulja motora.

Još jedna od pozitivnih karakteristika vezanih za ovu pogonsku jedinicu su njegova kompaktnost koju potvrđuje činjenica da je njegova tačka oslonca na podlogu veličine papira A4 formata, uz sve to upotrebom lakih legura njegova težina iznosi svega 100 kilograma.

U razgovoru sa našim domaćinom i vodičem kroz proizvodni proces i sklapanje ovoga motora, dobili smo neke zanimljive informacije. Svakog dana ovaj pogon napusti 1.200 agregata u dve radne smene, a u tom poduhvatu učestvuje oko 800 radnika, računajući kompletnu logistiku i ljudstvo iz departmana za kontrolu kvaliteta: prostom računicom dolazimo do podatka da na svaki 45 sekundi izađe jedan motor.

Maksimalni proizvodni kapaciteti ovog pogona su nešto više od preko 1.500 jedinica dnevno ukoliko bi se uključila u proizvodnju i treća smena. Prema rečima odgovornih uvođenje treće smene predstoji u skorijem vremenskom periodu, jer tržišni indikatori pokazuju da će tražnja za ovim motorom još više rasti.

Kako tvrde stručnjaci iz Forda ovaj motor je dizajniran da isporuči veću snagu i obrtni momenat od atmosferskih motora koji su veće zapremine, a pritom je štedljivi za 20% i izbacuje 15% manje štetnih izduvnih gasova u atmosferu.

Za sada Ford ovaj motor u njegovoj jačoj verziji od 125 ks ugrađuje u šest svojih modela, Fiesta, Focus, B-MAX, C-MAX, Eco Sport i Mondeo.

Ekskluzivno iz Kelna: Branko Avramović

[25.5.2015 11:02]

RSS
Proka pronalazac
25.5.2015 18:35
11
1

Ako je blok motora od aluminijuma, onda ne moze biti sivi liv, jer se taj termin odnosi na odlivke od gvozdja. Bio bih srecan i ponosan da se ova reportaza pravila u nekoj nasoj fabrici, ali su oni unistili i porusili nasu industriju i to vise puta, pa se sada divimo njihovim tehnoloskim uspesima.

Hans
25.5.2015 21:32
3
4

Sve je to lijepo na papiru ali meni je do zvuka, koji ne mora biti sportski ali mora biti ugodan. Koliko ne volim niti jedno dizel vozilo, toliko su mi mrski i "trocilindrasi". Svaki model u kojem sam se ja vozio kao putnik, ispustao je zvuk najslicniji centrifugi na ves masini. Takodje, vrijeme ce pokazati jer su ovi trendovi novi, ali sam jako skeptican u vezi dugotrajnosti ovih motora.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: