Zelene strane

Ekologija

Zeleni automobili

U poslednje vreme dosta se priča o ekologiji i neophodnosti zaštite životne sredine i to je dobro. Međutim, koliko je ta priča samo ”priča” i da li ona ima veze sa stvarnošću?


Na pitanje iz podnaslova teksta odgovor zavisi od ugla posmatranja, odnosno, gde se čovek nalazi. U razvijenim zemljama, koje su svoje prirodne resurse dobrano iscrpile, a životnu sredinu i sve oko sebe zagadile do razmera ekološke kataklizme još 70-ih godina prošlog veka, odavno se već razmišlja o ekologiji, čistim tehnologijama, minimalnoj emisiji štetnih gasova, kao i obnovljivim izvorima energije. I ne samo da se razmišlja, već se mnogo na tom polju i radi, tako da se sada situacija u tim državama bitno promenila. Životna sredina je strogim zakonima, pravilima i normama dobro zaštićena, tako da se priroda skoro obnovila ili se polako obnavlja. Dobro, ima tu još problema, ali je napredak po tom pitanju u visoko razvijenim državama očigledan.

A svoju ”prljavu tehnologiju” bogati i razvijeni odavno su preneli ili prodali onim manje razvijenim ili nerazvijenim zemljama. Paradoksalno je to što ovih, opet, ima daleko više, a i potrebe za enegijom su sve veće, tako da se i proizvodnja, pa samim tim i zagađenje povećava, jer razne štetne materije i CO2 ne znaju za granice.

U ovom začaranom krugu najviše trpi naša planeta. Naime, prema nekim analizama, čovek je u poslednjih 100 godina toliko narušio životnu sredinu na Zemlji, koliko u tome nije uspeo od svog postanka...

Čista energija
Ipak, dobro je što se tema globalnog zagađenja životne sredine sve više nameće u svakodnevnom životu i to ne samo u onim industrijski visokorazvijenim zemljama. Potrebe za tzv. ”čistom” energijom svesni su manje-više svi, samo je razlika koliko je ko u prilici da daleko ode u primeni ”čistih” tehnologija.

Ima zemalja, gde se u širokoj primeni, pored novih tehnologija za što efikasnije i što ”čistije” korišćenje energije dobijene sagorevanjem fosilnih goriva, kako električne, tako i nuklearne, čovek okrenuo i eksploataciji sunčevog zračenja, snage vetra i talasa... I to je dobro, ali ograničenja, ipak, postoje.

Energija dobijena iz različitih izvora, pretvorena u električnu, postala je dostupna širokom krugu ljudi za zadovoljenje najrazličitijih potreba. Za nas, kao nekog ko je povezan sa automobilskom industrijom, posebno je interesantna priča o energentima koji će u budućnosti pokretati vozila.

Odakle potiče
Zbog široke rasprostanjenosti i dostupnosti električne energije to bi mogao biti logičan smer u kojem bi mogla otići priča o vozilima budućnosti. Međutim, da li je baš tako?

Električna energija svakako je čista prilikom korišćenja, odnosno, nema emisije štetnih materija, ali ostaje pitanje kako se do nje dolazi. Ona dobijena iz hidroelektrana sasvim zadovoljava ekološke kriterijume, ali sa termoelektranama, a pogotovo onim nuklearnim, sasvim je drugačije. Tu se kao osnovni izvori koriste fosilna i radioaktivna goriva, čije je sagorevanje, odnosno, ono što preostane nakon tog procesa, veoma opasno i štetno po prirodu i čoveka. Već sada je situacija sa ovako dobijenom energijom prilično loša, a nije potrebno ni zamisliti šta bi se dogodilo kada bi se svakodnevne potrebe čovečanstva višestruko povećale zbog toga što se i vozila napajaju električnom strujom.

Sa druge strane, automobili koji sami proizvode struju, pretvarajući kinetičku i toplotnu energiju u električnu, sasvim su OK. No, budući da perpetuum mobile ne postoji, barem ne za sada, pored ovakvog pogona, potreban je i onaj ”klasični” koji se obezbeđuje sagorevanjem fosilnih goriva. Takva hibridna vozila možda u ovom trenutku jesu prihvatljivo, ali ipak samo prelazno rešenje.

Lepo zvuči kada se neko brine za prirodu i čovekovo okruženje time što je nabavio vozilo sa hibridnim pogonom, ali ostaje pitanje putem kojih stimulansa i olakšica navesti kupce da se za tako nešto opredele Twituj ovo!

Koliko se isplati?
Vozila na hibridni pogon, kao alternativa onim klasičnim, koja kao pogonsko gorivo isključivo koriste naftu i naftne derivate, trenutno su najzastupljenija na tržištu tzv. ”zelenih” tehnologija. Zapravo, kombinacija motora sa unutrašnjim sagorevanjem i elektromotora u ponudi vozila sa alternativnim pogonom je najčešća i trenutno najrasprostanjenija, iako sa sobom donosi niz nedoumica.

Najpre, treba podsetiti da je vozilo sa ovakvim pogonom u startu skuplje. Razlika u ceni, preračunata u gorivo koje se za nju može nabaviti, ako se za trenutak ostave po strani priče o ekologiji, jasno daje agrumente u prilog kupovini vozila sa klasičnim pogonom. Potom, ovakvo vozilo ima nešto veću masu, pre svega zbog baterija u kojima se skladišti električna energija, tako da se performanse, manevarske sposobnosti, te skromna potrošnja goriva na većim brzinama, ozbiljno dovode u pitanje!

Onda dolazi posebno osetljiva stvar - šta raditi sa tim istim baterijama kada im prođe ”životni vek”?! Zamena nije jeftina, a one stare potrebno je negde odložiti i reciklirati. A to nije ni lako ni jednostavno i sa sobom povlači dodatne troškove i skupu tehnologiju.

Opet, sa druge strane posmatrano, lepo zvuči kada se neko brine za prirodnu sredinu i čovekovo okruženje time što je nabavio vozilo sa hibridnim pogonom. Samo ostaje pitanje putem kojih stimulansa i olakšica navesti kupce da se za tako nešto opredele?!

Tekst: Zoran Živkov
Foto: VG arhiva
zoran.zivkov@vrelegume.rs
2846
Postavljeno: 18.03.2010

Arhiva: Zelene strane

Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 06.02.2012

Smart

Kad prigrlimo sve situacije koje nas snalaze, kad otvorimo oči i oslobodimo um, kad postanemo sposobni da volimo i čuvamo dete u sebi, život će nam postati igra, bićemo srećni


Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 10.01.2012

Smart

Sve što jeste i niste znali o najmanjem automobilu na svetu


Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 21.11.2011

Dodela Eco Friendly Sertifikata

Da Srbija više ne bude zemlja na začelju svih pozitivnih lista, potrudilo se Ministarstvo životne sredine, rudarstva i prostornog planiranja, dodelom prvih donacija za kupovinu ekološki prihvatljivih automobila, kao i niz partnera ove akcije


Nissan Esflow

13.05.2011

Toyota Prius

26.04.2011

Izduvni gasovi Tekst sa video prilogom!

29.03.2011

MINI E

28.02.2011

Toyota Auris HSD English version

20.01.2011

Lexus CT 200h

17.12.2010

Citroen C-Zero English version

20.10.2010

Smart E Tekst sa video prilogom!

17.08.2010

Honda Insight Tekst sa video prilogom!

10.07.2010

Toyota Prius

25.04.2010

Ekologija

18.03.2010

Bojan Đurić, državni sekretar u Ministarstvu za zaštitu životne sredine

10.03.2010

Milan018
27.3.2010 22:17
2
1

...Ja "skidam kapu" Toyoti, zato sto je modelom "Prius" prva probila led sa vozilom na hibridni pogon.
I svakako su hibridna vozila (...vozila koja ne zagadjuju zivotnu sredinu) auto-buducnost ...


ZzLRVzwcdR
26.12.2012 02:53
0
0

Super i jedva čekam nastavak. Iz tvog posta se baš vidi koklio smo mi slični narodi. I kod nas (posebno u Slavoniji) uvijek dobiješ poštenu porciju (možda čak i preveliku), a ovo s vegetarijanstvom me podsjetilo na nedavni teren u Brodu. Naime moj kolega je vegetarijanac, kad sam to rekla vlasnici pansiona gdje smo noćili ona je problijedila, gledala me u čudu. Jedva je skupila snage pitati jel jede on barem ribu. :)))Tužno mi je vidjeti i kulturnu baštinu u tako derutnom stanju , posebnno jer sam arheolog konzervator, toga ima i kod nas. Bojim se da je čak više starih dvoraca u lošem stanju nego u dobrom. :( Valjda je to tako u našim zemljama gdje su egzistencijalni problemi ozbiljni pa je kultura zadnja rupa na sviralu. :(Baš se radujem nastavku posta. :)

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: