Istorijat

Malkolm Briklin

Čovek koji je doveo Yugo u Ameriku

Jednak „uspeh“ je ostvario i sa japanskim Subaruom i italijanskim Fiatom. Ipak, akcenat ove priče je na Bricklinu SV-1 (Safety Vehicle 1), kompaniji čiji je vlasnik upravo bio Malkolm Briklin, i čiji je cilj bio da nadmaši Chevrolet Corvette i postane najbolji američki sportski automobil


Međutim, slično kao i sa ostatkom svoje karijere u automobilskoj industriji, Briklin nije uspeo da opstane dugo, najviše zbog svojih ličnih grešaka i propusta. Rođen u Filadelfiji 1939., i od ranih godina je želeo da bude uspešan biznismen. Nakon neuspešne epizode na fakultetu, koja je potrajala svega par meseci, Briklin dobija zajam od banaka i na Floridi započinje svoj biznis prodaje alata i materijala za renoviranje kuća. Njegov lanac prodavnica, nazvan „Handyman“, pokazao se izuzetno uspešno, tako da je Briklin za nekoliko godina postao milioner, a novac je investirao u male Lambretta skutere italijanske fabrike Innocenti, koje je zatim prodao u policijske svrhe gradu Njujorku. Briklin uskoro prodaje „Handyman“ biznis, a dodatni novac je želeo da investira u lanac benzinskih pumpi koje bi takođe iznajmljivale skutere. Iz navedenog razloga, Briklin kontaktira japansku kompaniju „Fuji Heavy Industries“ sa ciljem proizvodnje takvog skutera, ali dobija odgovor da kompanija izlazi iz biznisa proizvodnje skutera i usmerava se ka automobilima.

Subaru
Briklin dobija pristup ranom prototipu onoga što će kasnije postati Subaru 360 i shvata da pošto je težina vozila iznosila samo 432 kg, za njega nisu važila ista pravila kao i za ostale uvozne automobile. „Subaru of America“ je osnovan 1968. sa investicijom od 75.000 dolara, a prve godine, ukupno 80 prodajnih salona je prodalo 332 primerka modela 360.

Ovaj „mališan“ je imao jednako mali motor od dva ciilindra, maksimalnu brzinu od 80 km/h (za čije dostizanje mu je bilo potrebno 37 sekundi) i početnu cenu od 1.297 dolara. Pored standardnog hečbeka, kupac je mogao da bira između minivena, kabrioleta i malog kamioneta. Briklin se zadržao sa Subaruom do 1971. godine, do kada je kompanija prodala ukupno 6.000 vozila, a zatim je prodao svoj udeo da bi se koncentrisao na svoju sopstvenu kompaniju nazvanu „Bricklin“.

„Jeftini-skupi“ sportista
Rad na novom Bricklin sportisti je počeo 1972., kada je osnivač kompanije proizveo tri prototipa, sa željom da ih predstavi potencijalnim investitorima i dobije potrebne finansije. Do navedenog perioda, američka automobilska industrija se promenila u velikoj meri. „Muscle car“ revolucija je bila na izlaznim vratima, a publika se više okretala sigurnosnim merama i ekonomičnosti. Novi standardi su takođe uništili i ono malo domaćih sportskih modela, a u roku od nekoliko godina čak i legendarni Chevrolet Corvette je razvijao svega 180 KS. Bricklin je tu uvideo svoju šansu i 1973. se uputio sa tri završena prototipa po Americi i Kanadi, u želji da pronađe potencijalne investitore. Nakon propalih pregovora sa provincijom Quebec u Kanadi, Briklin postiže dogovor sa drugom kanadskom pokrajinom, Nju Brunsvik, koja je bila spremna da investira početnih 3,6 miliona dolara (uz odobrene dodatne kredite) u zamenu da se u ovoj pokrajini napravi fabrika za serijsku proizvodnju.

Kada je serijski model predstavljen godinu dana kasnije u Njujorku, publika se našla u čudu. Ispred njih je stajao prelepi sportista, sa vratima u stilu „galebovih krila“ (gull-wing), koje je popularizovao Mercedes dvadesetak godina ranije sa modelom 300SL. Tu je bio i neizbežni V8 motor i najavljena cena od „samo“ 4.000 dolara, što je bilo dvostruko manje od glavnog rivala Corvettea. Plan kompanije je bio proizvodnja 50 primeraka dnevno, sa prodajom od 12.000 jedinica u prvoj, 30.000 u drugoj, 50.000 u trećoj i 100.000 jedinica u četvrtoj godini proizvodnje. U roku od nekoliko meseci, Briklin je osnovao čak 200 prodajnih salona širom SAD-a i Kanade, a i pre nego što je fabrika počela sa proizvodnjom, kompanija je imala već 5.000 porudžbina.

Na papiru, Bricklin SV-1 je imao dobitnu kombinaciju. Prelepi sportski dizajn je oduševio mnoge, posebno spomenuta „gull-wing“ vrata, a zanimljivo je da je dizajner ovog automobila bio Herb Grase (Herb Grasse), ista osoba koja je dizajnirala i legendarni Dodge Challenger. Malkolm Briklin je po svaku cenu želeo da reklamira bezbednost, pa je tako SV-1 imao plastične branike umesto hromiranih, kao i bezbednosni kavez, a da bi se dobila mala masa, mnoge komponente su bile napravljene od fiberglasa. Pošto kompanija nije imala svoje motore i mehaniku, u pomoć je pozvan posrnuli proizvođač vozila, American Motors Corporation (AMC), koji je isporučivao V8 motore zapremine 5,9 l sa 220 KS. Kompletno oslanjanje, kao i manuelni i automatski menjač, takođe su preuzeti od AMC-a, ali problemi su bili na vidiku. Naime, fiberglas tehnologija je u to vreme, sedamdesetih godina, još uvek bila u povoju kada je u pitanju masovna proizvodnja, pa je samim tim nosila sa sobom i gomilu „boljki“, a uz to se pokazala preskupom, tako da se najavljena početna cena od 4.000 dolara popela na čak 7.490 dolara. Elektronika se takođe pokazala kao velik problem, pa skriveni farovi često nisu hteli da se otvore, kao ni velika i teška „gull-wing“ vrata, a i AMC motor je često znao da se pregreva. Bilo kako bilo, prodaja je startovala 1974. godine, ali zbog gore navedenih problema, umesto planiranih 12.000 primeraka, prodato je samo 800. Briklin nekako uspeva da uđe u 1975. godinu sa modernijim Fordovim motorom zapremine 5,7 l i 175 KS, čime su neki problemi uklonjeni, ali kompanija je podigla cenu na čak 9.980 dolara. Prodaja dostiže 2.100 primeraka, ali Malkolm Briklin ne uspeva da vrati bankama 23 miliona dolara zajma i kompanija upada u finansijsku krizu. U septembru 1975., Briklin odlučuje da proglasi bankrot, a svi preostali neprodati modeli iz 1975. su dobili novi VIN broj i prodavani su kao modeli za 1976. Veruje se da je proizvedeno ukupno između 2.854 i 2.857 SV-1, od čega je do današnjeg dana preživelo oko 1.800.

Takođe se smatra da je svaki proizveden primerak koštao kompaniju čak 16.000 dolara dok su modeli prodavani u salonima za tri puta manju „cifru“, tako da ne čudi da je SV-1 opstao na tržištu svega tri godine. Malkolm Briklin je zatražio od Vlade Kanade dodatnih 10 miliona dolara da uloži u kompaniju, ali je ta molba bila odbijena.

Fiat
U jednom intervjuu pre nekoliko godina, Malkolm Briklin je izjavio da je najveća krivica za propast kompanije bila njegova želja da predstavi automobil pre nego što je bio spreman i pre nego što su otklonjene sve mane, u želji da se pojavi u prodaji pre obnovljenog Corvettea za 1974. Briklin je takođe kritikovao i kanadske radnike tvrdivši da je bilo teško obučiti nekadašnje radnike fabrike za pakovanje krompira da proizvode vrhunske sportske automobile.

Međutim, ovaj biznismen nije dugo bio bez posla, i 1982., kada je Fiat bio spreman da se povuče sa američkog tržišta, Briklin kontaktira Italijane u želji da prodaje dva njihova modela Amerikancima – 2000 Roadster (koji se prodavao kao Pininfarina) i X/1-9 (koji se prodavao kao Bertone). Ovaj potez se pokazao veoma uspešnim, zahvaljujući veoma niskoj ceni od samo 14.000 dolara. Ovi modeli su imali mesečnu prodaju od oko 200 primeraka, uz visok profit. Međutim, u celu priču se ubrzo umešao General Motors kome je smetalo da Pininfarina „krade“ prodaju od luksuznog Cadillaca Allantea (sa cenom od 55.000 dolara). Tadašnji najveći svetski proizvođač vozila odlučuje da kupi deo Pininfarine i da je odmah povuče s američkog tržišta da bi sebi smanjio konkurenciju.

Yugo
Kao i nekoliko puta ranije, Malkolm Briklin se nije dao obeshrabriti i odlučuje da pošalje svoje saradnike da mu pronađu najjeftiniji novi automobil na svetu. Put ga navodi u Jugoslaviju, gde je naša Zastava upravo predstavila novi model „102“, poznatiji kao „Yugo“. Briklin kaže da kada je prvi put provozao Yugo, da je on u tom momentu bio najgori novi automobil koji je vozio, ali nakon 14 meseci i 528 izmena na automobilu, Yugo je bio spreman za import na severnoameričko tržište. Osnovano je ukupno 400 prodajnih salona, a do današnjeg dana Yugo je jedini automobil na ovom tržištu koji nikada nije imao opoziv! Yugo do današnjeg dana drži rekord kao najbolje prodavana strana marka u prvoj godini proizvodnje, kada je prodato oko 40.000 primeraka. Debitovao je na Salonu automobila u Los Anđelesu 1984. godine, kada su predstavljena tri primerka, sa obećanjem da početna cena neće preći 4.500 dolara i da će pritom kupci dobiti i desetogodišnju garanciju, odnosno garanciju na pređenih 100.000 milja (160.000 km) na motor i menjač. Za ovo tržište Yugo je dobio i veći motor od 1,1 l i 55 KS, ali i pored toga je sa maksimalnom brzinom od 138 km/h bio najsporiji novi automobil u Americi.

Cena je kasnije spuštena na samo 3.990 dolara, a Yugo se pokazao kao odličan automobil za sve one koji su želeli jeftin gradski prevoz ili su tražili drugi automobil u familiji. U osam godina proizvodnje je prodata impresivna brojka od 141.651 primerka, a Briklin kaže da je u navedenom periodu ostvarivao mesečni profit od nekoliko miliona dolara, uz 20 miliona dolara prodaje kada je kompanija nestala sa tržišta.

Upravo se Yugo pokazao najvećim Briklinovim uspehom u severnoj Americi, ali je on bez obzira na to kritikovao radnike u fabrici u Kragujevcu. Naime, Briklin je izjavio da je kompanija u početku proizvodila veoma kvalitetne proizvode zato što prodaja nije bila visoka. Međutim, uskoro je popularnost porasla do te mere da se Yugo prodavao u 70 država širom sveta, tako da su se radnici dosta opustili i nisu više obraćali pažnju na kvalitet. Do kasnih devedesetih godina, Briklin je predstavio nekoliko električnih bicikala, a onda je 2002. godine ponovo počeo da pregovara sa Zastavom oko uvoza u severnu Ameriku. Međutim, do toga ipak nije došlo, a od 120 kandidata, za novog partnera izbor je na kraju pao na kineski Chery.

Yugo rekorder
Posle dugogodišnjih pregovora, Bricklin je ipak odustao od ovog plana uz objašnjenje da „Kinezi još nisu naučili da ne mogu da posluju s ostatkom sveta kao što posluju s ostalim Kinezima“. Usledile su tužbe, a do današnjeg dana Briklin tvrdi da mu Geely duguje oko 14 miliona dolara u odšteti. Od tada, gospodin Briklin se povukao iz javnog života, i živi mirnim životom u Njujorku. Iako se svaki od navedena četiri poteza (Subaru, Bricklin SV-1, Fiat i Yugo) danas smatraju promašajima, Malkolm Briklin tako ne misli. Dolazak Subarua u SAD je otvorio vrata i ostalim japanskim proizvođačima vozila, i bio je to prvi korak Subarua u napadu na svetska tržišta. Fiat je dovoljno zakomplikovao situaciju General Motorsu da je morao biti sklonjen s američkog tržišta, a naša Zastava, i pored svih kritika, i dalje drži rekord sa Yugom koji je ostvario najbolju prodaju u prvoj godini prisustva na američkom tržištu, i ispred je takvih giganata kao što su Toyota i Volkswagen. Čak je i SV-1 imao svoje zlatne trenutke, a iako ga danas često mešaju sa jednim drugim sličnim automobilom iz navedenog perioda (DeLorean), mali broj proizvedenih primeraka ga čini solidno cenjenim klasikom.

Piše Zoran Tomasović
Fotografija VW
7790
Postavljeno: 31.05.2014

Arhiva: Istorijat

Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 20.11.2017

Honda

Na današnji dan, davne 1906. godine, rođen je Soichiro Honda, suosnivač čuvene japanske kompanije Honda. Zahvaljujući uspešnoj saradnji sa Takeo Fujisawom, koji je bio zadužen za finansijske poslove u kompaniji, dok je on bio zauzet inženjerstvom i razvojem proizvoda, uspeo je da sagradi ogromnu multinacionalnu i svetski poznatu kompaniju i ostavi dubok trag u industriji motornih vozila.


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 16.11.2017

Deset automobila koji su obeleležili pedesete

U tekstu koji sledi, predstavićemo vam automobile koji su u velikoj meri uticali na autoindustriju i kulturu vremena u kome su se proizvodili, ali su i postavili standarde za generacije koje su ih pratile. Odabrali smo deset modela koji su po našem mišljenju obeležili period od pedesetih do šezdesetih godina prošlog veka


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 14.06.2017

Ferdinand Porše

Znate li koja je jedina fabrika automobila sa područja Nemačke koja ni na jednom modelu automobila nema limiter brzine? Danas, u savremenom svetu, svi su čuli za automobilsku kompaniju Porsche, i svi se dive njenim prelepim sportskim i elegantnim automobilima. Osnivač te kompanije bio je Ferdinand Porše, a ovo je priča o njegovom životu


Upoznajte Anke Eve Goldman

08.05.2017

Muzej autobusa u Izraelu Tekst sa video prilogom!

01.03.2017

Brzinski rekordi Hitlerove Nemačke...

19.11.2016

Trokraka zvezda u kamionet izdanju Tekst sa video prilogom!

05.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 2)

04.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 1)

02.11.2016

Kaiser Darrin

01.11.2016

Bismarck & Tirpitz

27.10.2016

Porsche 911

21.10.2016

Musolini u ulozi ministra saobraćaja Tekst sa video prilogom!

03.10.2016

Hitlerov Autobahn Tekst sa video prilogom!

24.09.2016

ZIL 167 Tekst sa video prilogom!

23.09.2016

Jensen Interceptor FF

07.09.2016

Porsche 356

03.09.2016

Ruski voz – mlaznjak Tekst sa video prilogom!

17.08.2016

Mercedes 230SL/250SL/280SL

10.08.2016

Dale

02.08.2016

Citroen DS

27.07.2016

Borgward Traumwagen

18.07.2016

Ford Bronco

14.07.2016

MG B

08.07.2016

Rover SD1

29.06.2016

Ford Fairlane/Torino

09.06.2016

BMW

05.05.2016

Jaguar Mark X

23.04.2016

Opel GT

12.04.2016

Triumph Stag

02.04.2016

Datsun 510

18.01.2016

Alfasud

09.01.2016

McLaren F1

23.12.2015

Volkswagen 181

05.12.2015

Ford Falcon (Australija)

23.10.2015

Renault 4

24.12.2014

Ford Mustang

21.10.2014

Ford Mustang

29.08.2014

Nash-Healey

21.08.2014

Duesenberg

16.08.2014

Malkolm Briklin

31.05.2014

Lancia Delta

19.11.2013

Lamborghini Miura

24.09.2013

Alfa Romeo Alfetta

23.08.2013

Porsche 959

07.06.2013

Renault 5

25.04.2012

Jaguar XJ220

20.04.2012

Lexus

23.03.2005

Luka32
31.5.2014 08:37
13
0

Sjajna prica! Odlican lik

Adi
31.5.2014 08:45
12
0

Yugo je jedini automobil na ovom tržištu koji nikada nije imao opoziv! Mislim da cu nakon sto sam ovo procitao da kupim sebi jedan. U Tz ima jedan skoro pa nov a i na prodaju je.

Nemke
31.5.2014 13:47
11
0

Kakva je masina ovaj nas Yugo. Kidalica mala. Nije mi jasno kako do kraja svog postojanja nije mogao da ima servo volan.

Milan. J.
01.6.2014 19:50
9
0

Kupi JUGO, ne traje dugo!
Ja sam se vozio 22godine i 2 meseca dok ga nisam prodao.
I dugo sam ga još viđao...

vlastimir zlatkovic
02.6.2014 11:45
4
0

mene jedna stvar zanima u vezi yuga 45 a dali je ovaj yugo imao dmb motor ili fiatov motor dali se motor razlikovao od domaceg motora dali je nesto bilo u okviru promena delova vezano i za motor i koliko postoje verzije od yuga 45 za americko trziste

Audifan
04.6.2014 19:18
5
0

Redakcija, da li mozda raspolazete podatkom koliko je rebrendiranih Yuga pod znackom inocentija prodato u Italiji? Kontam da spomenuti gospodin stoji i iza te price?

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: