Prva generacija 1998. godina – 150 ks, 177 kg
Krajem devedesetih, čelnici Yamahe želeli su da naprave sportski motocikl koji će biti konkurentan Hondi Fireblade. Dizajnerski i inženjerski tim dobili su zadatak da naprave motocikl koji će pokretati agregat sa otprilike 1000 kubnih santimetara i najmanje 150 konjskih snaga, sa visokom upravljivošću i maksimalnom težinom bez tečnosti od 180 kilograma. Dakle, ozbiljan zadatak.
Verovatno je najrevolucionarnija stvar kod prve generacije bila agregat. Prvi R1 vrteo se lagano sve do maksimuma od 11.750 obrtaja. Iza samog agregata bio je ušuškan menjač, kako bi se motocikl učinio što kompaktnijim i kako bi upravljivost bila na što višem nivou. Zarad upravljivosti smanjen je i razmak između točkova na samo 1395 milimetara.
Težina motocikla je smanjena korišćenjem lakih materijala, npr. sam ram bio je izrađen od aluminijuma.
Ovakva kompatna postavka motocikla manje-više je i danas u upotrebi. Nakon velikog uspeha prve generacije R1, i ostali proizvođači krenuli su putem koji je uspostavila Yamaha.
Iako je ovaj model hvaljen od strane i stručnih medija i vozača, nije ipak sve bilo sjajno. Prvi primerci imali su problema sa kvačilom, a ni ogibljenje nije bilo idealno.
Model iz 2002. godine
Još 2001. godine, R1 je dobio svoj prvi blagi restajling. Inženjeri su uspeli da skinu još 2 kilograma težine sa motocikla, menjač je bio bolji, a smanjena je i emisija štetnih gasova.
Ipak, tek 2002. godine dolazi do većih promena na modelu. Postavljen je novi ram, sa tzv. podramom koji je bilo moguće prilikom rasklapanja motocikla odvojiti. Novi ram je bio otpimizovan za saradnju sa novom prednjom viljuškom i zadnjim vešanjem sve u cilju veće upravljivosti motocikla i bolje kontrole prilikom “spuštanja kolena”.
Dodat je sistem za ubrizgavanje goriva kako bi se ispunili još strožiji propisi Evropske Unije povodom štetnih gasova. Postavljen je i novi izduv sačinjen u potpunosti od titanijuma. Novi tip vazdušnog ventila omogućio je ravnomerniji i pravilniji odziv gasa.
Uz određene promene, broj konjskih snaga povećan je na 152, a težina motocikla bez tečnosti smanjena na 174 kilograma. Oklop iz 2002. godine bio je značajno drugačiji od oklopa iz prethodnih godina.
Generacija 2004-2006. Godine
Yamaha 2004. godine izbacuje potpuno novi model R1, i prvi put dostiže odnos 1:1 konjskih snaga i kilograma, odnosno 172 ks i 172 kg!
Sam dizajn motocikla bio je fenomenalan i dan danas nije zastareo. Prednji kraj upotpunjen je sa četiri fara, čime je R1 postao lako prepoznatljiv. Na zadnjem kraju dominirale su dve izduvne cevi smeštene tik ispod sedišta.
Uz nove, kraće klipove u agregatu, došlo se do novog maksimalnog obrtnog momenta, 12.500 obrtaja. Maksimalna brzina iznosila je 285 km/h. Kompletan motocikl bio je pod vidnim uticajem Yamahinog uspeha u MotoGP šampionatu.
Tokom 2006. godine, dolazi do poboljšanja performansi motora, broj konjskih snaga porastao je na 175. Prednja viljuška bila je, sada već prepoznatljive zlatne boje.
Peta generacija – 2007. godina, 180 ks i 170 kg
Iako su se Japanci silnu trudili da uz pomoć novih tehnologija olakšaju vožnju, postalo je sve teže kontrolisati sirovu snagu R1.
Postavljen je novi ram, zadnje vešanje i viljuška. Ovaj model imao je četiri ventila po cilindru dok su svi ostali do ove generacije imali pet. Došlo je do novog porasta konjskih snaga na 180, a dostizao je maksimalnu brzinu od 295 km/h.
U ponudi su se našle samo tri boje. Crveno-bela “trkačka” kombinacija, crna, i klasična Yamaha plava boja.
Šesta generacija – 2009. Godina
Ovaj model pozajmio je tehnologiju iz MotoGP takmičenja, više nema paljenja cilindara dva po dva (180 stepeni) već na sledeći način 270-180-90-180 stepeni. Na ovaj način omogućen je veći potisak sa nižih obrtaja. Ovim modelom paljenja cilindara motor dobija i potpuno novi, drugačiji zvuk.
Uveden je i novi sistem ubrizgavanja goriva, a vozaču su se prvi put na raspolaganju našle i “mape” motora tj. različiti načini rada motora, kako bi se lako mogla prilagoditi snaga agregata svakom vozaču pojedinačno. Na raspolaganju su bile 182 konjske snage, i Yamaha od 2009. godine objavljuje samo težinu motocikla sa svim tečnostima, koja je na ovom modelu iznosila neverovatno malih 206 kilograma. Agregat je blago pomeren ka prednjem točku kako bi omogućio bolju kontrolu motocikla.
Model dobija šestostepenu kontrolu trakcije 2012. godine, kao i promenu broja farova sa četiri na dva.
Generacija iz 2015. Godine
Poslednji, aktuelni model R1, predstavlja vrhunac japanske tehnologije i upotrebe novih, lakih materijala.
R1 sa svim tečnostima ima 199 kilograma! Poseduje kontrolu trakcije i proklizavanja, tu je i quickshifter, i razne druge tehnološke novotarije Japanaca… Od materijala upotrebljavani su aluminijum, magnezijum, ugljenična vlakna.
Gde su granice R1 i japanskih inženjera, ostaje nam da vidimo.
Arhiva: Moto | ||
Rubrika: Moto ![]() Indian ulazi u krug proizvođača koji u ponudi imaju i bobber verzije svojih motocikala | ||
|
||
Rubrika: Moto Dorsoduro 900 je motocikl koji garantuje zabavu, čistokrvni pripadnik pomalo i potcenjene supermotard klase | ||
|
||
Rubrika: Moto Triumph je izbacio još jednu verziju svog bestselera, Bonnevilla, ovaj put u bobber stilu | ||
|
Kawasaki Ninja ZX-6R |
19.11.2004 |
Aprilia Pegaso 650 Strada |
3.12.2004 |
Intermot 2004 |
21.10.2004 |
Gilera Nexus 500ie |
22.09.2004 |
BENELLI TNT |
12.08.2004 |
KAWASAKI Z 750 |
26.08.2004 |
BUELL Lightning XB 9S |
9.07.2004 |
HONDA CBR 1000 RR Fireblade |
28.07.2004 |
YAMAHA Majesty 400 |
8.06.2004 |
SUZUKI GSX-R 750 |
11.05.2004 |
HONDA skuteri |
7.04.2004 |
HONDA CBR 600 RR |
7.03.2004 |
YAMAHA WR 450F 2-Track |
6.02.2004 |
YAMAHA TZR 50 |
7.01.2004 |
KAWASAKI ZX-10R |
5.12.2003 |
SALON PARIZ 2003. |
7.11.2003 |
YAMAHA FZ6 Fazer i FZ6 |
6.10.2003 |
HARLEY-DAVIDSON - 100 GODINA |
29.08.2003 |
YAMAHA YZ 250 F i WR 450 F |
29.07.2003 |
DUCATI 999, 999 S i 999 R |
28.06.2003 |
SUZUKI GSX-R 1000 |
4.05.2003 |
HONDA CBR 600 RR |
5.04.2003 |
KAWASAKI ZX-6 RR |
6.03.2003 |
DVOCILINDARSKI MOTORI |
19.02.2003 |
KTM 950 Duke Prototyp |
16.12.2002 |
BMW F 650 CS |
13.10.2002 |
KTM 450 EXC Racing |
30.09.2002 |