Moto

Yamaha R1

Evolucija

Kako je tekla priča o verovatno najpoznatijem sportskom motociklu današnjice?


Prva generacija 1998. godina – 150 ks, 177 kg
Krajem devedesetih, čelnici Yamahe želeli su da naprave sportski motocikl koji će biti konkurentan Hondi Fireblade. Dizajnerski i inženjerski tim dobili su zadatak da naprave motocikl koji će pokretati agregat sa otprilike 1000 kubnih santimetara i najmanje 150 konjskih snaga, sa visokom upravljivošću i maksimalnom težinom bez tečnosti od 180 kilograma. Dakle, ozbiljan zadatak.

Verovatno je najrevolucionarnija stvar kod prve generacije bila agregat. Prvi R1 vrteo se lagano sve do maksimuma od 11.750 obrtaja. Iza samog agregata bio je ušuškan menjač, kako bi se motocikl učinio što kompaktnijim i kako bi upravljivost bila na što višem nivou. Zarad upravljivosti smanjen je i razmak između točkova na samo 1395 milimetara.

Težina motocikla je smanjena korišćenjem lakih materijala, npr. sam ram bio je izrađen od aluminijuma.

Ovakva kompatna postavka motocikla manje-više je i danas u upotrebi. Nakon velikog uspeha prve generacije R1, i ostali proizvođači krenuli su putem koji je uspostavila Yamaha.

Iako je ovaj model hvaljen od strane i stručnih medija i vozača, nije ipak sve bilo sjajno. Prvi primerci imali su problema sa kvačilom, a ni ogibljenje nije bilo idealno.

Model iz 2002. godine
Još 2001. godine, R1 je dobio svoj prvi blagi restajling. Inženjeri su uspeli da skinu još 2 kilograma težine sa motocikla, menjač je bio bolji, a smanjena je i emisija štetnih gasova.

Ipak, tek 2002. godine dolazi do većih promena na modelu. Postavljen je novi ram, sa tzv. podramom koji je bilo moguće prilikom rasklapanja motocikla odvojiti. Novi ram je bio otpimizovan za saradnju sa novom prednjom viljuškom i zadnjim vešanjem sve u cilju veće upravljivosti motocikla i bolje kontrole prilikom “spuštanja kolena”.

Dodat je sistem za ubrizgavanje goriva kako bi se ispunili još strožiji propisi Evropske Unije povodom štetnih gasova. Postavljen je i novi izduv sačinjen u potpunosti od titanijuma. Novi tip vazdušnog ventila omogućio je ravnomerniji i pravilniji odziv gasa.

Uz određene promene, broj konjskih snaga povećan je na 152, a težina motocikla bez tečnosti smanjena na 174 kilograma. Oklop iz 2002. godine bio je značajno drugačiji od oklopa iz prethodnih godina.

Generacija 2004-2006. Godine
Yamaha 2004. godine izbacuje potpuno novi model R1, i prvi put dostiže odnos 1:1 konjskih snaga i kilograma, odnosno 172 ks i 172 kg!

Sam dizajn motocikla bio je fenomenalan i dan danas nije zastareo. Prednji kraj upotpunjen je sa četiri fara, čime je R1 postao lako prepoznatljiv. Na zadnjem kraju dominirale su dve izduvne cevi smeštene tik ispod sedišta.

Uz nove, kraće klipove u agregatu, došlo se do novog maksimalnog obrtnog momenta, 12.500 obrtaja. Maksimalna brzina iznosila je 285 km/h. Kompletan motocikl bio je pod vidnim uticajem Yamahinog uspeha u MotoGP šampionatu.

Tokom 2006. godine, dolazi do poboljšanja performansi motora, broj konjskih snaga porastao je na 175. Prednja viljuška bila je, sada već prepoznatljive zlatne boje.

Peta generacija – 2007. godina, 180 ks i 170 kg
Iako su se Japanci silnu trudili da uz pomoć novih tehnologija olakšaju vožnju, postalo je sve teže kontrolisati sirovu snagu R1.

Postavljen je novi ram, zadnje vešanje i viljuška. Ovaj model imao je četiri ventila po cilindru dok su svi ostali do ove generacije imali pet. Došlo je do novog porasta konjskih snaga na 180, a dostizao je maksimalnu brzinu od 295 km/h.

U ponudi su se našle samo tri boje. Crveno-bela “trkačka” kombinacija, crna, i klasična Yamaha plava boja.

Šesta generacija – 2009. Godina
Ovaj model pozajmio je tehnologiju iz MotoGP takmičenja, više nema paljenja cilindara dva po dva (180 stepeni) već na sledeći način 270-180-90-180 stepeni. Na ovaj način omogućen je veći potisak sa nižih obrtaja. Ovim modelom paljenja cilindara motor dobija i potpuno novi, drugačiji zvuk.

Uveden je i novi sistem ubrizgavanja goriva, a vozaču su se prvi put na raspolaganju našle i “mape” motora tj. različiti načini rada motora, kako bi se lako mogla prilagoditi snaga agregata svakom vozaču pojedinačno. Na raspolaganju su bile 182 konjske snage, i Yamaha od 2009. godine objavljuje samo težinu motocikla sa svim tečnostima, koja je na ovom modelu iznosila neverovatno malih 206 kilograma. Agregat je blago pomeren ka prednjem točku kako bi omogućio bolju kontrolu motocikla.

Model dobija šestostepenu kontrolu trakcije 2012. godine, kao i promenu broja farova sa četiri na dva.

Yamaha R1 ikona modernog motociklističkog doba Twituj ovo!

Generacija iz 2015. Godine
Poslednji, aktuelni model R1, predstavlja vrhunac japanske tehnologije i upotrebe novih, lakih materijala.

R1 sa svim tečnostima ima 199 kilograma! Poseduje kontrolu trakcije i proklizavanja, tu je i quickshifter, i razne druge tehnološke novotarije Japanaca… Od materijala upotrebljavani su aluminijum, magnezijum, ugljenična vlakna.

Gde su granice R1 i japanskih inženjera, ostaje nam da vidimo.

Đorđe Platiša
9091
Postavljeno: 28.10.2016

Arhiva: Moto

Rubrika: Moto
Postavljeno: 31.07.2017

Indian Scout Bobber
Tekst sa video prilogom!

Indian ulazi u krug proizvođača koji u ponudi imaju i bobber verzije svojih motocikala


Rubrika: Moto
Postavljeno: 23.06.2017

Aprilia Dorsoduro 900

Dorsoduro 900 je motocikl koji garantuje zabavu, čistokrvni pripadnik pomalo i potcenjene supermotard klase


Rubrika: Moto
Postavljeno: 03.05.2017

Triumph Bonneville Bobber

Triumph je izbacio još jednu verziju svog bestselera, Bonnevilla, ovaj put u bobber stilu


Honda Rebel 300/500

17.04.2017

Moto Guzzi Otto Cilindri Tekst sa video prilogom!

05.04.2017

Harley-Davidson Street Rod 750

30.03.2017

Ducati Scrambler Desert Sled

17.02.2017

BMW G310R Tekst sa video prilogom!

20.01.2017

Kawasaki Z650 Tekst sa video prilogom!

21.12.2016

Honda CB1100RS

02.12.2016

Moto sajam Milano

12.11.2016

Yamaha R1

28.10.2016

VISION NEXT 100

25.10.2016

Retro motocikli

17.10.2016

SVETSKA PREMIJERA: DUCATI XDIAVEL S

05.02.2016

Pariz 2015

09.12.2015

Lotus C-O1

29.04.2014

Victory Gunner 2015

09.04.2014

BMW R nine T

10.03.2014

BMW R 1200 RT

18.12.2013

Peugeot Kisbee Tekst sa video prilogom!

29.10.2013

Peugeot Tweet RS Tekst sa video prilogom!

21.10.2013

Honda CBR600F Tekst sa video prilogom!

06.08.2013

Honda PCX 125

01.07.2013

Ducati Multistrada 1200

01.11.2012

BMW HP4

15.10.2012

Honda NC700X

23.03.2012

2012 KTM 450 Rally

09.02.2012

BMW Trio

26.01.2012

Husqvarna Nuda

13.01.2012

Kawasaki ZZR 1400

07.12.2011

Honda CBR Fireblade

15.11.2011

Suzuki V-Strom

21.09.2011

Honda VFR800X Crossrunner

27.07.2011

Harley Davidson XR1200X

23.06.2011

Suzuki GSX-R 600

17.05.2011

BMW K 1600 Tekst sa video prilogom!

21.04.2011

Yamaha FZ8 i Super Tenere

17.03.2011

Kawasaki Z1000SX Tekst sa video prilogom!

07.02.2011

BMW Concept C Tekst sa video prilogom!

18.01.2011

Peugeot Tweet 50

21.12.2010

Kawasaki ZX-10R

22.11.2010

Piaggio Beverly 300

21.10.2010

Yamaha X Max 250 Tekst sa video prilogom!

20.09.2010

Sprint Daytona

19.08.2010

BMW F 800 GS

02.08.2010

BMW F 800 R Tekst sa video prilogom!

29.06.2010

Pirelli Vrele Gume Scooter Show 2010 Tekst sa video prilogom!

06.05.2010

Aprilia SR 50 R Tekst sa video prilogom!

05.05.2010

Derbi Boulevard 50 Tekst sa video prilogom!

05.05.2010

Gilera Runner 50 SP Tekst sa video prilogom!

05.05.2010

Peugeot Speedfight 3 50 Tekst sa video prilogom!

05.05.2010

Peugeot V-Clic 50 Tekst sa video prilogom!

05.05.2010

Peugeot Vivacity 3 Tekst sa video prilogom!

05.05.2010

Piaggio Typhoon TPH 50 Tekst sa video prilogom!

05.05.2010

Piaggio Zip 50 2T Tekst sa video prilogom!

05.05.2010

Sprint Eagle Tekst sa video prilogom!

05.05.2010

Sprint Exactly Tekst sa video prilogom!

05.05.2010

Sprint Hawk Tekst sa video prilogom!

05.05.2010

SYM Fiddle II 50 Tekst sa video prilogom!

05.05.2010

SYM JetSportX 50 SR Tekst sa video prilogom!

05.05.2010

SYM Symphony 50 Tekst sa video prilogom!

05.05.2010

Vespa S 50 Tekst sa video prilogom!

05.05.2010

Yamaha Aerox 50 R Tekst sa video prilogom!

05.05.2010

KTM 990 Adventure

23.02.2010

Ducati Multistrada 1200

12.01.2010

BMW Concept 6 Tekst sa video prilogom!

15.12.2009

Honda VFR 1200F

12.11.2009

Aprilia RSV4

21.09.2009

BMW F800R

09.07.2009

Yamaha YZF-R1

21.04.2009

BMW S 1000 RR

26.03.2009

Suzuki GSX-R1000 K9

18.03.2009

SYM GTS 250i

09.03.2009

Honda CBR 1000 RR Fireblade

12.02.2009

Kawasaki ER-6n

27.01.2009

BMW K 1300 S/R/GT

17.12.2008

EICMA Milano 2008

10.12.2008

Harley-Davidson VRSCF V-Rod Muscle

11.11.2008

Can Am Spyder

30.10.2008

Buell 1125 CR

21.10.2008

KTM 690 Duke 2008

08.09.2008

Aprilia SMV 750 Dorsoduro

24.06.2008

Buell 1125R

04.06.2008

Kawasaki Ninja ZX-10R 2008

24.04.2008

Ducati Monster 696

11.03.2008

SYM Orbit 125

26.02.2008

KTM RC8 1190

19.02.2008

Red Bull Knock Out

04.02.2008

BMW HP2 Sport

25.01.2008

Can-Am Spyder Roadster

16.01.2008

KTM 990 Super Duke

28.12.2007

Paris Moto Bike Show 2007

16.11.2007

Kawasaki KX 250F/450F

25.10.2007

Suzuki GSX 1300 R Hayabusa

15.10.2007

Honda CBR 600 RR

28.09.2007

BMW F 800 S

01.09.2007

Chris Pfeiffer Show

01.08.2007

Night of the jumps

12.06.2007

Beograd 2007

14.04.2007

Kawasaki ZX-6R

01.03.2007

Ducati SB 1098

08.02.2007

KTM 690 Supermoto

02.02.2007

Yamaha YFM 350 R Raptor

11.01.2007

Kawasaki Z 750

30.11.2006

Piaggio MP3

02.11.2006

Ducati Desmosedici RR

06.10.2006

Aprilia Scarabeo 500

24.08.2006

BMW HP2

27.07.2006

Yamaha X-Max 250

21.07.2006

Aprilia RXV 450

06.07.2006

KTM 990 Adventure ABS & Adventure S

08.06.2006

Peugeot Geopolis i Satelis

18.05.2006

NS Moto Show

12.05.2006

Triumph Daytona 675

10.04.2006

Yamaha YZF R6

27.02.2006

Kawasaki ZX-10 R Ninja

16.02.2006

Ducati Hypermotard 1000

27.01.2006

Yamaha FZ-1 i Fazer 1000

10.01.2006

Aprilia Tuono 1000 R

08.12.2005

Kawasaki ER-6n

03.11.2005

Paris 2005

24.10.2005

Aprilia SportCity 200

05.10.2005

KTM 950 Supermoto

09.09.2005

Derbi GP-1

04.08.2005

Kawasaki Z 750S

02.07.2005

Kawasaki KX 250R

21.06.2005

Suzuki GSX-R 1000

30.05.2005

Peugeot skuteri

19.04.2005

MV Augusta F4 1000

21.03.2005

MZ 1000 SF

21.02.2005

KTM 990 Super Duke

10.02.2005

Ducati 999

27.01.2005

Ducati Monster S2R

14.01.2005

Honda FMX 650

29.12.2004

Yamaha MT-01

22.12.2004

Kawasaki Ninja ZX-6R

19.11.2004

Aprilia Pegaso 650 Strada

3.12.2004

Intermot 2004

21.10.2004

Gilera Nexus 500ie

22.09.2004

BENELLI TNT

12.08.2004

KAWASAKI Z 750

26.08.2004

BUELL Lightning XB 9S

9.07.2004

HONDA CBR 1000 RR Fireblade

28.07.2004

YAMAHA Majesty 400

8.06.2004

SUZUKI GSX-R 750

11.05.2004

HONDA skuteri

7.04.2004

HONDA CBR 600 RR

7.03.2004

YAMAHA WR 450F 2-Track

6.02.2004

YAMAHA TZR 50

7.01.2004

KAWASAKI ZX-10R

5.12.2003

SALON PARIZ 2003.

7.11.2003

YAMAHA FZ6 Fazer i FZ6

6.10.2003

HARLEY-DAVIDSON - 100 GODINA

29.08.2003

YAMAHA YZ 250 F i WR 450 F

29.07.2003

DUCATI 999, 999 S i 999 R

28.06.2003

SUZUKI GSX-R 1000

4.05.2003

HONDA CBR 600 RR

5.04.2003

KAWASAKI ZX-6 RR

6.03.2003

DVOCILINDARSKI MOTORI

19.02.2003

KTM 950 Duke Prototyp

16.12.2002

BMW F 650 CS

13.10.2002

KTM 450 EXC Racing

30.09.2002

yamaha
28.10.2016 07:34
4
3

...

tulipan
28.10.2016 11:43
9
2

Bio i ostao Nr. 1...Ali ljudi moji 2000ih dok i ostali proizvođači nisu se okrenuli savremenom dizajnu, R1 kad se pojavi kao da je NLO sletio :)

kapetan miki
28.10.2016 16:09
9
0

Nema sta, motor koji je definisao izgled cele kategorije. Premda je najlepsa bila ova generacija 2004-2006. Poslednji model je odvratan, ova dva fara izgledaju kao neke buljave oci... Moje misljenje :)

Bozo
28.10.2016 17:24
4
1

Jeste bio NLO, ali je imao fantasticnu bazu. Godinama prije R1, njegov prethodnik, FZR1000 je bio reper u klasi. Petoventilska tehnika, ex-up ventil u izduvu... Jeste CBR900RR na veoma uspjesan nacin povezao masu 750-ica i snagu hiljadarki, ali je zapravo ostao zacetnik neke nove klase. Tek sa pojavom R1 yamaha je pokazala sta hiljadarke zapravo mogu.

davor
28.10.2016 19:37
3
0

redakcija.......
ne rade vijesti na android aplikaciju

vrscanin
30.10.2016 08:11
7
0

Bravo za VreleGume koje su se konacno posvetile i dvotockasima.

aleksa
30.10.2016 10:50
2
1

slabo se razumem u dvotockase, ali nekada sam kao klinac voleo nesto ovako, taj stil...ali danas kada vidim koji sve " grandovci" voze ovakav tip motora, ogadio mi se jednostavno. Sad sam vise za neki polu retro stil...ali ne planiram...

don
31.10.2016 17:06
2
2

malo cu offline, sta je sa servisom? prvim servisom, dakako. Nema epizoda vise....:(

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: