Klasika

Volkswagen „buba“

Legenda za sva vremena

Predstavljanje Volkswagen Beetlea je bio jednako velik događaj u automobilskoj industriji kao i predstavljanje samog automobila uopšte


Iako je Beetle stekao ime kao prijateljski mali automobil, za njegov razvoj je najzaslužniji jedan od najvećih zločinaca u istoriji čovečanstva. U pitanju je, naravno, Adolf Hitler koji je došao na čelo Nemačke 1933. godine i u kratkom reku počeo da menja državu. Hitler je, pre svega, želeo nemački narodni automobil koji bi za prosečnog Nemca predstavljao ono šta je Ford Model T predstavljao za Amerikance 20 godina ranije.

Da bi ekonomija u Nemačkoj nastavila da raste, Hitler je smatrao da kupci moraju biti u stanju da poseduju novi automobil koji je trebalo da bude kvalitetan, komotan, ekonomičan i jeftin. Dve godine pre dolaska Hitlera na čelo Nemačke, Ferdinand Porsche je počeo da radi na sličnoj ideji.

Ekipa stručnjaka
Porsche je radio u automobilskoj industriji od 1898. godine u kompanijama kao što su Steyr i Austro-Daimler, da bi 1931. godine osnovao „Konstruktionsbüro“, privatnu kompaniju za razvoj i dizajniranje automobila u Štutgartu. Pored Porschea, u kompaniji je takođe radilo još nekoliko eksperata, kao što su Karl Rabe (glavni dizajner), Jozef Kales (inženjer i ekspert za motore na vazdušno hlađenje), Erwin Komenda (dizajner za aerodinamiku) i avdokat Dr. Anton Piech. Ovaj genije je već tada imao ideju o malom gradskom automobilu koji je trebalo da ima motor pozadi na vazdušno hlađenje, dovoljno prostora za četvoročlanu porodicu i nisku cenu da prosečan kupac, koji je pre bio primoran da vozi motor, može da ga priušti.

Hitlerov jedini zahtev – cena nije smela da bude iznad 1.000 nemačkih maraka
Porsche je dizajnirao prvi takav automobil 1932. godine za kompaniju Wanderer, ali ova kompanija, zbog finansijskih problema, morala je da se spoji sa Audi, DKW i Horch, čime je nastao Auto Union, koji nije bio zainteresovan za serijsku proizvodnju. U međuvremenu, Porsche je uradio još nekoliko prototipova za kompanije motora, kao što su Zundapp i NSU, koji su bili zainteresovani za proizvodnju automobila. Iako nijedan od njih nije ušao u serijsku proizvodnju, Porsche je stekao dovoljno iskustvo da kada ga je Hitler pozvao 1934. godine, nije mogao da odbije.

Do tada, Nemačka je dobila nove autoputeve (Autobahnen) i Hitler je želeo pristupačne automobile na njima. Iako je mogao da uzme neki od već postojećih projekata, Hitler je želeo potpuno novi automobil koji bi bio u vlasništvu Nemačke vlade. Porsche je ubrzo poslao Hitleru listu zahteva koja se sastojala od sledećih karakteristika: automobil je morao da ima maksimalnu brzinu od 100 km/h i da komotno smesti dve odrasle osobe, troje dece i njihove putne kofere, automobil je zatim morao da bude jednostavan (za lagane popravke), da pruža motor na vazdušno hlađenje, da ima prosečnu potrošnju od oko 5,5 litara i na kraju – da platforma bude fleksibilna da bi se na njoj mogli proizvoditi i vojna vozila.

Hitler je sa osmehom odobrio navedene karakteristike, a zatim Porscheu uputio jedini svoj zahtev – automobil nije smeo da košta više od 1.000 nemačkih maraka, što je u navedeno vreme bila prosečna cene motora. Do 1935. godine Porsche je uspeo da napravi dva prototipa, prvi pod V1 oznakom (V = Versch ili eksperiment), a drugi kao V2 kabriolet.

Proizvodnja kraj dvorca Wolfsburg
Nešto kasnije Porsche je razvio i V3 prototip koji se Hitleru toliko dopao da je odmah naredio serijsku proizvodnju. Do 1937. godine Hitler je takođe odobrio proizvodnju nove fabrike bližu dvorca Wolfsburg u severnoj Nemačkoj, gde je 1938. godine počeo da niče istoimeni grad za radnike u fabrici. Prvi prototipovi su bili spremni za testiranje do 1939. godine, ali Hitler je imao još veći problem. Naime, prosečna Nemačka plata je iznosila samo 300 maraka tako da većina Nemaca nisu bili u stanju da priušte ovaj automobil kao što se Hitler nadao. On tada predstavlja plan po kojem bi kupci mogli da sedmično uplate pet maraka i automobil bi bio isporučen u roku od pet godina.

II svetski rat
Kada je Porsche bio spreman da krene sa serijskom proizvodnjom, u avgustu 1940. godine, Nemačka je imala mnogo veći problem. Drugi svetski rat je stopirao proizvodnju automobila, a fabrika u Wolfsburgu je pretvorena u vojnu fabriku oružja. Krajem 1944. godine, Porsche je bio primoran da prebegne u Austriju gde je, u napuštenoj vojnoj fabrici, razvijen prvi automobil sa Porsche imenom koji je urađen zajedno sa njegovim sinom Ferryem i već spomenutim Karlom Rabeom i Erwinom Komendom. U proleće 1945. godine, poslednjim danima rata, fabrika u Wolfsburgu je značajno oštećena, a posle rata nalazila se na delu Nemačke koji je pripadao Britancima.

Ime fabrike je promenjeno u Volkswagen (narodni auto), a jedna od najzaslužnijih osoba za opstanak ovog automobila je bio britanski general Ivan Hirst. Hirst je bio iznenađen što je većina informacija o razvoju Hitlerovog automobila preživela i ubrzo je uspeo da obnovi fabriku i da krene sa proizvodnjom automobila za usluge britanskih i francuskih vojnika u Nemačkoj. Preko noći, broj radnika je povećan sa 450 na 6.000 i prve godine Volkswagen je uspeo da napravi oko 2.000 vozila. Hirst je već tada imao narudzbe od preko 10.000 vozila, koji je 1945. godine i zvanično dobio ime „Beetle“ („buba“). Sledeće godine počinje serijska proizvodnja Beetlea sa idejom sličnom onom koju je imao Hitler. Motor sa 25 ks je bio postavljen pozadi sa vazdušnim hlađenjem, a da bi se opravdala jeftina cena, automobil je unutra od opreme imao samo sat za brzinu. Preko noći, Beetle je postao veliki hit i pored svih mana. Motor na vazdušno hlađenje nije imao problema ni leti ni zimi, a njegova pozicija pozadi je davala automobilu odličan raspored težine u svim vremenskim uslovima.

Posleratni period
Dok se Evropa još uvek oporavljala od posledica rata, kupci su, pre svega, tražili jeftin i pouzdan automobil što je upravo Beetle pružao. U 1946. godini Volkswagen je proizveo oko 8.000 Beetlea, od kojih su mnogi isporučeni kupcima u Zapadnoj Nemačkoj koji su pre rata uplatili obećanih pet maraka sedmično (kupci u Istočnoj Nemačkoj nisi bili iste sreće).

Većina modela iz 1946. godine su bili slični vojnim verzijama, a Volkswagen po prvi put počinje da prodaje i civilne verzije 1947. godine. Takvi automobili su imali ratkapne, branike i lajsne od hroma kao i 1.1 l motor sa 25 ks. Međutim, kompanija nije imala finansije za dalji razvoj i krenula je u potragu za partnerom. Volkswagen je ponuđen, bez ikakve finansijske nadoknade, britanskom Rootesu i američkom Fordu, ali su obe kompanije odbile ideju uz priču da je automobil previše ružan i da neće opstati na tržištu više od dve godine.

Ford je bio zaintersovan za fabriku u Wolfsburgu za proizvodnju svojih automobila, ali se ubrzo predomislio kada je uočio da se fabrika nalazi blizu granice dela Nemačke koji je pripadao Rusima. Kompanija nekako ulazi u 1948. godinu i na svoje čelo dovodi Heinricha Nordhoffa, nekadašnjeg direktora Opela. Nordhoff ubrzo menja strategiju kompanije i, zahvaljujući finansiskoj pomoći države, otvara salone širom Evrope i počinje da pruža usluge kao što su auto osiguranje i popravke.

Tokom 1949. godine Volkswagen počinje da uvozi Beetle i u Severnu Ameriku i prodaja počinje da raste. Navedene godine je prodato 50.000 primeraka, a sledeće duplo više. Godine 1950. godine Volkswagen predstavlja van na bazi Beetlea koji se prodavao pod Microbus oznakom, a pet godina kasnije i prvi sportski automobil – Karmann Ghia.

„Restilizacija“ a potražnja raste
Većih promena nije bilo sve do 1953. godine kada Beetle dobiva prve dizajnerske modifikacije. Zadnji prozor, koji je u prošlosti bio podeljen na dva dela, je sada spojen u jedno dok se ispod haube našao 1.2 l motor sa 36 ks. Do sredine 1950-ih godina Volkswagen je prodavao Beetle u preko 80 država u svetu i oko 500.000 primeraka godišnje, a 1956. godine milioniti Beetle je sišao sa trake.

Prodaja je bila posebno impresivna u Americi. Naime, 1949. godine Volkswagen je američkim kupcima prodao samo dva Beetlea, ali u narednih pet godina taj broj je skočio na 50.000. I ne samo to već je Beetle činio oko 65% uvozne prodaje u Americi. I pored svih mana, kao što je ubrzavanje do 100 km/h za čak 22 sekunde i slabim ponašanjem u krivinama, Amerikanci su bili oduševljeni ovim mališanom zahvaljujući visokom kvalitetu i ekonomičnosti, niskom cenom i lakom snalaženju u saobraćaju.

Do 1960. godine Volkswagen otvara dve nove fabrike u Nemačkoj da zadovolji potražnju, a izvoz počinje i u Afriku, Australiju i Južnu Ameriku. Beetle ulazi u 1960-te godine jači nego ikada pre, ali takođe i sa mnogo briga. Naime, mnogi kritičari su upozoravali da je Beetle kao atletičar koji ne zna kada je vreme za penziju, što ume da donese brukanje “pod stare dane“. Slično kao i Ford Model T kroz 1920-te godine, Volkswagen je mučila briga da će prodaja Beetlea iznenada pasti kada kupci shvate da je automobil zastareo i da kompanija neće imati zamenu. Predsednik kompanije Nordhoff nije mnogo brinuo, posebno zato što je prodaja rasla, i tokom 1961. godine je proizveden pet milioniti Volkswagen.

Pripajanje Auto Uniona i NSU-a
Tokom 1960ih godina Volkswagen kupuje dva Nemačka posrnula proizvođača vozila, Auto Union i NSU, koji su u tom momentu imali tehnologiju koju Volkswagen nije imao – prednju vuču, motor napred i vodeno hlađenje. Prvi pokušaj da zameni Beetle je bio model Type 3, poznatiji kao 1500. Iako moderniji i moćniji (1.5 l motor), 1500 ipak nije uspeo da opravda očekivanja iako je opstao do kraja 1973. godine. Beetle dobija prve veće dizajnerske promene 1962. godine po uzoru na američko tržište. U vreme kada je Detroit reklamirao “duže, šire i niže“, Volkswagen se i dalje razlikovao po manjim dimenzijama, a najveća dizajnerska promena su bila zadnja svetla kao i novi 1.3 l motor sa 50 ks.

Popularnost je nastavila da raste i tokom 1964. godine kada je deset milioniti Beetle je napustio fabriku. Krajem 1960-ih godina slede nove dizajnerske promene u vidu branika i zadnjih svetala kao i još veći 1.5 l motor sa 53 ks. U istom periodu, Volkswagen je eksperimentisao sa još dva modela koji su trebalo da zamene Beetle, 411 i 412, ali i pored modernijeg dizajna, većih dimenzija i moćnijih motora nisu uspeli da opravdaju očekivanja. Volkswagen tada počinje da paniči i da gubi nadu da će ikada uspeti da proizvede automobil koji će uspešno uspeti da zameni Beetle.

Počeci obustava proizvodnje
Kompanija je već tada imala seriju prototipova, ali kada ni treći potez nije postao uspeh počele su da kruže glasine da Volkswagen nije u stanju da napravi drugi automobil. Prodaja je i dalje bila veoma uspešna u Severnoj Americi, gde je godišnje prodavano 400.000 primeraka, ali je u ostatku sveta počela da pada. U rane 1970-te godine Volkswagen obustavlja prodaju Beetlea u određenim državama gde je publika tražila modernije automobile, a slična situacija se dešava i u Americi gde je sedan prestao sa proizvodnjom 1977. godine dok je kabriolet opstao tri godine duže. Glavni razlog je ležao u novim standardima o izduvnim gasovima, ali i u visokoj konkurenciji proizvođača sa zapada koji su predstavili modernije automobile sa sličnim cenama.

Još jedan od glavnih razloga je ležao i u ceni. Zahvaljujući jakoj nemačkoj ekonomiji, cena Beetlea je porasla od $1.874 1970. godine do čak $3.500 šest godina kasnije. Volkswagen se nadao održati poverenje kupaca sa novim motorom veličine 1.6 l sa 60 ks, više prostora u gepeku i specijalnim verzijama. Tako je, 1972. godine, publici predstavljena Beetle Baja u čast modela koji su se takmičili na Baja 500 – jednoj od najzahtevnijih off-road trka. Za cenu od samo $130, kupac je dobijao trkačke trake, novu ručicu menjača, maglenke, kožni volan, modernije ratkapne i novi auspuh.

Početkom 1972. godine prodaja Beetlea je prešla cifru od 15 miliona čime je ovaj automobil prestigao rekord Ford Modela T i postao najprodavaniji automobil na svetu. Početak i sredina 1970-ih su obeležili novi početak za Volkswagen zahvaljujući novim vozilima sa prednjom vučom i motorima na vodeno hlađenje postavljenim napred. Prvo je, 1973. godine, predstavljen Passat/Dasher, a godinu dana kasnije i popularni Golf/Rabbit. Upravo je Golf preuzeo ulogu najprodavanijeg vozila iz Volkswagena zbog čega je, u julu 1974 godine, smanjena proizvodnja Beetlea u Wolfsburgu, a onda i potpuno ukinuta u januaru 1978. godine.

Karmann je nastavio da proizvodi kabriolet još dve godine, ali je prodaja nastavila da pada. Tako je, 1979. godine, u Americi, najbitnijem tržištu Beetlea, prodat samo 10.681 primerak. U isto vreme, prodaja Beetlea je prebačena u Brazil i Meksiko i ovaj automobil je nastavio da se prodaje u siromašnijim državama. To se posebno odnosi na južnomeričko i afričko tržište, gde je godišnje isporučivano 250.000 primeraka. Zbog slabe potražnje prodaja je zaustavljena u Brazilu 1985. godine, ali je nastavljena 1993. godine kada je brazilski predsednik Itamar Franco video potrebu za jeftinim i kvalitetnim vozilom. Godinu dana ranije Volkswagen je prodao 21-milionitu Beetle, a i pored slabe potražnje prodaja je bila zadovoljavajuća, tako da je Volkswagen nastavio da pravi profit.

Slovo spalo na Meksiko
Međutim, u periodu od sredine do kasnih 1990-ih godina prodaja je pala sa 140.000 na 60.000 primeraka i uglavnom se odnosila na Meksiko. Zanimljivo je da je 20% Meksikanaca vozilo Beetle i da je čak 80% taksista koristilo ovaj automobil. Do ranih 2000-ih godina Volkswagen je želeo da prebaci proizvodnju modela Golf i Jetta za američko tržište u Meksiko što je značio kraj za Beetle. Poslednja Beetle je sišla sa traka u julu 2003. godine i danas se nalazi u Volkswagenovom muzeju u Nemačkoj.

Nova „buba“
Tokom istorije Volkswagen je prodao 21,529,363 Beetlea što čini ovaj automobil četvrtim naprodavanijim svih vremena (iza Toyote Corolle, Forda F-Series i Volkswagen Golfa). Međutim, samo pet godina nakon proizvodnje Beetlea, Volkswagen je publici predstavio New (Nova) Beetle. Ovaj automobil je predstavljen kao koncept još 1994. godine na salonu automobila u Detroitu.

Iako je imao retro linije, New Beetle je bio moderan automobil u svakom pogledu sa prednjom vučom, motorom napred i modernim enterijerom dok je platforma deljena sa Golfom. Publika i novinari su reagovali toliko pozitivno da je Volkswagen odmah dao zeleno svetlo za proizvodnju, ali je moralo proći još četiri godine dok serijski model nije ugledao svetlost dana na istoj lokaciji.

New Beetle je privukao najviše pažnje na salonu automobila u Detroitu 1998., a kupac je sada dobijao čak osam boja kao izbor po početnoj ceni od ispod $15.000. Odlučeno je da će se proizvodnja održati u Meksiku, u istoj fabrici kao i originalni Beetle, koja je tada imala kapacitet za proizvodnju 100.000 vozila godišnje. Od navedenog broja, pola je bilo namenjeno za američko tržište, a ostatak za ostatak sveta. 1998 Beetle je donela nekoliko inovacija za ovaj model kao što je prvi turbo motor (1.8 l sa 150 ks), prvi dizel motor (1.9 l sa 89-104 ks) i prvi V6 motor (3.2 l sa 222 ks).

Publika je odlično reagovala i uskoro Volkswagen nije uspevao da napravi dovoljan broj primeraka dok je popularni američki magazin Motor Trend proglasio New Beetle za import godine 1999.

Jedan od najpoznatijih New Beetle modela je bio 2001-2003. RSi koji je posedovao spomenuti 3.2 l motor sa 222 ks, šest brzina manuelni menjač, vuču na sva četiri točka i visoku cenu od čak $58.000. Upravo iz navedenog razloga čak ni limitirana serija od 250 primeraka nije bila rasprodata, a Volkswagen veruje da do današnjeg dana još postoje modeli koji nisu prodati.

I pored odlične prodaje prvih godina, koja je dostizala i 80.000 primeraka godišnje, popularnost je naglo pala početkom 2000-ih godina iako je proizvodnja nastavljena sve do 2010. godine. Prošle godine Volkswagen je predstavio obnovljenu verziju New Beetle koji sada ponovo nosi Beetle oznaku sa većom dozom retro dizajna i modernijim mehanikom dok je platforma opet deljena sa Golfom.

Jedan jedini i neponovljivi #VWBeetle Twituj ovo!

Proizvodnja se i dalje odvija u Volkswagenovoj fabrici u Meksiku dok izbor motora ponovo čine redni turbo četvorocilindarski benzinci kao i moderni TDI dizeli. Jedan od najpopularnijih modela je Beetle R koji se očekuje u prodaji do kraja godine sa 2.0 l turbo motorom i 280 ks, a narednih godina se očekuje i prvi električni Beetle.

Kao što smo spomenuli na početku teksta, Beetle je jedan od najbitnijih automobila u istoriji i verovatno jedini automobil koji se uspešno prodavao u poslednjih 70 godina sa istom formulom. Zanimljivo je da je njegova popularnost i danas izuzetno velika zahvaljujući jednostavnom dizajnu i visokom kvalitetu. Cene klasičnih modela nisu visoke, a zbog velikog broja proizvedenih vozila i nabavka nije teška. Očekujte platiti od par stotina dolara/evra za model za restauraciju pa sve do par stotina desetina dolara/evra za kompletno restaurirane automobile. Zato ako nikada niste imali Beetle i niste osetili njegov šarm, ovo je odlična prilika.

Zoran Tomasović
8696
Postavljeno: 18.06.2016

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Adi
18.6.2016 01:00
10
1

Kako godine budu prolazile sve više će se žaliti za ovakvim automobilima, jednostavnim u svakom smislu i dostupni širokoj narodnoj masi. Znam da zvuči socijalistički ali opet sa one druge, zapadne vizure, vjerujem da je upravo ONA zaslužna za današnju njemačku automobilsku imperiju.

ja
18.6.2016 08:00
6
4

prekopirali tatru

Jovan 23
18.6.2016 09:25
4
8

Tekst je odlican samo jedna primedba....nije na vama(VG) da komentarisete ko je bio zlocinac i to najveci.....

al
18.6.2016 10:41
6
2

Odlican teks.
@Jovan
Zar to nije istorijska cinjenica?

Nemanjica
18.6.2016 13:41
2
5

drugari, uvedite neki test...Cisto da ne bi "cimali" svoju malenkost svakakvim "rezonovanjima", poput Jovanove! Unapred zahvalan na realizaciji koja sledi...Salim se malo, ali...ne bi bilo lose
P.S. Cuvena: "Piroski reaguj" ;-)
komentar je iskljucivo Vama upucen, pozz


Jovan 23
18.6.2016 14:53
4
2

@Al... Ovo je portal o automobilima,pitanje je sta su istorijske cinjenice.....bilo je i vecih i surovijih(Staljin je ubio vise ljudi,Dzingis kan...da ne nabrajamo)....al Buba je(koliko se slazemo ili ne ) pozitivna stvar u njegovoj karijeri...samo sam to hteo reci.Izvini ako si me pogresno razumeo,za mene je najveci zlikovac i covek koji ubije jednog neduznog

Boki
18.6.2016 16:09
3
2

Fenomenalna prica o jednom od najboljih automobila u istoriji, ako ne i najboljem. Osim sto je to bio izuzetan auto, a i danas je, njegova prica je zaista neverovatna. Kao da je sam bog zeleo ovaj auto da posalje ljudima, a ne Porse, Hitler i Englezi.

Synyster
18.6.2016 21:01
6
2

@Jovan 23,
Nigde ne pise da je Hitler bio najveci zlocinac, vec jedan od najvecih.

Synyster
18.6.2016 21:25
5
3

@Adi,
Nije Beetle bila toliko jeftin auto koliko ljudi misle, barem ne Americke verzije. U danasnjoj valuti je kostala oko $13,000-$16,000, sto je ista cena kao danas Fiesta, Yaris i slicni auti, koji imaju 4-5 puta vise snage, opremu, a o sigurnosnim merama da ne govorim. Beetle jeste bila jednostavna za popravke i odrzavanje, ali da se ne lazemo - bila je krs od auta koji su kupovali samo oni koji nisu imali kinte za ista bolje. Slaba snaga, nikakva oprema (oni rani modeli nisu imali ni sat da pokazuje koliko goriva ima u rezervoaru), a nedao Bog da budes u sudaru jer su sigurnosne mere bile nepostojece. Ceo taj mit koji je nastao kasnije kako je to auto sa "dusom" su napravili isti oni koji su vozili i Ficu, Spacek, Mini i ostale kante.

serpico
19.6.2016 17:56
4
3

slozit cu se sa synysterom i nadodati da je i u slucaju vw bube opet marketing odradio posao u vecini slucaja bas kao i danas da se stvori dojam da je vw ipak malo bolji od izravne konkurencije da opravda vecu cijenu a zapravo dobijes ogoljeni auto sa nikakvom opremom,ali ipak bilo je to takvo doba nakon rata rasle su industrije,ekonomije poglavito zapadnih zemalja su se polako oporavljale i nastali su fico,mini,renault4,spacek i naravno buba je uhvatila zamah prodaje!Valjda je buba imala taj posebniji imidz jer je upravo bas ona nastala iz zamisli velikog porschea i ona je zapravo idejni predlozak za kasniji porscheov bestseller 911 koji je i dan danas zapravo ista ideja samo u modernom i skupom pakovanju luksuzno sportskog ultimativnog stroja !mnogi moji kolege pa i moj najbolji frend je sebi sklapao svoju bubu!I ja sam mu naravno pomagao!Meni iskreno taj auto nije nikad legao i bio nesto ekstra!Ali njima ,fanovima bube to je bio nesto posebno!jedino ko se moze mjerit sa fanovima bube su fanovi alfa romea!sta ja znam meni taj auto nije bio zanimljiv za voznju,bio je bucan,mnogo je trosio,vrlo skucen,jedino je imao tak karakteristican zvuk boxer motora i zracnog hladjenja!ostalo sve prosjecno i ispod prosjecno!zasto tolika fama oko tog auta nemam pojma!Kao i oko Golfa!

mk1
19.6.2016 18:27
3
1

Cekajuci nastavak o nastajanju VW Golf Mk1 :) Neka bude kvalitetan kao ovaj :)

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: