Istorijat

Volkswagen 181

Preteča Wolfsburga

Kada je Nemačka vlada raspisala konkurs za lagani vojni terenac, mnoge zainteresovane strane su pokazale svoje proizvode. Među njima se našao i Volkswagen, koji se nadao da će svetu predstaviti moderne verzije legendarnih Typ 82 Kubelwagen i Typ 166 Schwimmwagen iz Drugog svetskog rata


Nažalost, ceo proces se završio na najgori mogući način i novi Type 181 je do današnjeg dana ismejavan kao jedan od najgorih proizvoda u istoriji. Međutim, to znači da on nije stekao kultni status kao jedan od automobila koji narod voli da mrzi.

Tokom Drugog svetskog rata, spomenuti Typ 82 Kubelwagen i Typ 166 Schwimmwagen su stekli reputaciju impresivnih terenaca u svim vremenskim uslovima. Iako će oni kasnije da ostanu u senci američkog Jeepa, u svoje vreme Kubelwagen i Schwimmwagen su bili najmoderniji vojni proizvodi koje je Evropa mogla da ponudi.

Preteča Wolfsburga
Kubelwagen je debitovao prvi 1940. godine, a proizvodio se u vojnoj fabrici u novonastalom gradu Stadt des KdF-Wagen (današnji Wolfsburg). Njega je dizajnirao Ferdinand Porsche po naredbi Adolfa Hitlera za jeftinim i laganim terencem koji bi mogao da savladava sve terene.

Iako nije imao pogon na sva četiri točka, Kubelwagen se pokazao veoma sposobnim i do kraja rata je proizvedeno oko 50.000 primeraka. Schwimmwagen je debitovao oko dve godine kasnije sa sličnom idejom, ali pored teških terena, on je morao da pruža i opciju da može da pluta na vodi i pružao je i pogon na sva četiri točka. Zahvaljujući svojoj većoj ceni, Schwimmwagen je bio manje popularan i do 1945. godine je proizvedeno tek nešto više od 14.000 primeraka.

Posle rata, novonastali Volkswagen (koji je proizvodio Kubelwagen i Schwimmwagen) nije dobio dozvolu da proizvodi vojna vozila, pa se kompanija okrenula proizvodnji popularne „bube“. Kao što znamo, „buba“ će kasnije da stekne veliku popularnost širom sveta i da postane jedan od najprodavanijih automobila u istoriji.

Početkom 1954. godine, novoformirani nemački Bundeswehr (Federalna armija) je pozvao sve domaće proizvođače da predstave prototipove novog vojnog vozila. Iako bi Nemci rado voleli da su mogli da nastave sa evolucijom Kubelwagena, kao jedna od poraženih država u ratu oni nisu imali pravo da biraju. Kontaktiran je Volkswagen sa idejom da napravi naslednika, koji će pružati sve one terenske mogućnosti, ali moderniju mehaniku i pogon na sva četiri točka. Međutim, Volkswagen je odbio ovu ponudu uz objašnjenje da nemaju mogućnost da proizvode takav automobil i da žele da se koncentrišu na „bubu“, koja je u tom periodu osvajala kupce širom sveta.

Ugovor je kasnije preuzeo Auto Union i predstavio DKW Munga, a između 1956. i 1968. godine će biti proizvedeno oko 46.000 vozila. Iako je Munga imala solidne terenske mogućnosti, ona ipak nije mogla da parira američkim vojnim terencima, pre svega legendarnom Jeepu. Iz tog razloga, već početkom 1960-ih godina Nemačka vlada je raspisala novi konkurs za vozilom koji će da zameni Mungu.

Pomoć prijatelja
Ovaj put u pomoć su pozvani i Francuzi i Italijani, a cilj je bio da ako više država bude uključeno u razvoj i proizvodnju, samim tim troškovi bi bili manji i proizvodnja bi se mogla odvijati u nekoliko fabrika.

Ideja je zahtevala da takvo vozilo mora da ima pogon na sva četiri točka, težinu od oko 500 kg, visok kvalitet i nisku cenu, a projekat je nosio ime „Europa Jeep“. Kao što mu ime kaže, takav proizvod je trebalo da bude evropska verzija popularnog Jeepa, koji je još uvek bio ikona u svetu laganih terenskih vozila.

Ovaj put mnogo više proizvođača se javilo, a napad su predvodila dva vozila. Jedan od njih je bio urađen u zajedničkoj saradnji između Fiata, MAN-a i Saviema, a drugi između Hotchkissa, Bussinga i Lancije. Među zainteresovanim stranama je bio i Volkswagen, koji se ovaj put nije mogao pohvaliti sjajnom situacijom u kompaniji. Tokom kasnih 1960-ih godina, Volkswagen je u Severnoj Americi bio na vrhuncu slave sa „bubom“, ali je na evropskom tržištu počeo da gubi korak za konkurencijom. Pod vođstvom Heinza Nordhoffa, osobe koje je digla kompaniju iz pepela posle Drugog svetskog rata, Volkswagen nije uspevao da pronađe dobitnu kombinaciju sa modernijim proizvodima.

Nordhoff je izuzetno voleo strategiju „bube“ sa motorom postavljenim pozadi na vazdušno hlađenje, a čak i moderniji automobili kompanije, kao što je Type 4, nisu uspevali da pariraju modernim novitetima sa pogonom na prednjim točkovima, kao što je BMC Mini. Nordhoff će kasnije da izvuče kompaniju iz teške situacije zahvaljujući projektu EA337 (na čijoj bazi će da nastane veoma uspešni Golf), ali kada je raspisan konkurs za novo vojno vozilo, Volkswagen se nalazio u velikoj krizi i očajnički mu je bio potreban novi vladin ugovor.

I „civilno“ služenje
Iz navedenog razloga, Volkswagen je prihvatio izazov, iako u tom momentu nije imao preveliko iskustvo sa vojnim vozilima sa izuzetkom urađenog posla nekoliko godina tokom rata. Ali to nije bilo bitno i Volkswagen je odlučio da koristi što je više delova moguće sa svojih serijskih automobila.

Pored vojne upotrebe, odluka je pala da takvo vozilo mora da postoji i u civilnoj proizvodnji, posebno za usluge Centralne i Južne Amerike. To se posebno odnosilo na Meksiko, tada najbitnije tržište „bube“, gde su kupci godinama tražili vozilo na bazi ovog automobila da savladava lakše terenske uslove. Volkswagenu je u korist išlo što se Dune Buggy, koji je bio urađen na bazi „bube“, pokazao veoma popularnim ne samo u Meksiku već i u nekim državama Sjedinjenih Američkih Država sa mnogo pustinja, kao što su Kalifornija, Arizona, Nevada i Novi Meksiko, pa je kompanija shvatila da pored vojne prodaje može da privuče veliki broj i civilnih kupaca.

U svakom slučaju, ideja je zahtevala evoluciju Kubelwagena sa platformom, pogonom na zadnjim točkovima, manuelnim menjačem i motorom na vazdušno hlađenje iz „bube“. Međutim, novi model, za koga je odlučeno da će se zvati 181, nije bio samo prepakovana „buba“ kako mnogi misle, on je takođe delio mnoge delove sa ostalih modela. Pod vozila je bio pozajmljen sa Karmann Ghia, koji je bio širi pa se samim tim oslobađao veći prostor, dok je kompletno ogibljenje pozajmljeno sa većeg Transportera za bolju terensku vožnju.

Trekker, Safari, Thing i Camat
181 je bio dugačak 3.780 mm, širok 1.640 mm i visok 1.620 mm, sa međuosovinskim rastojanjem od 2.400 mm i težinom od 910 kg. Proizvodnja je počela u Wolfsburgu 1968. godine, gde se ovaj terenac prodavao kao 181, ali na ostalim tržištima je nosio druge oznake. U Britaniji je bio poznat kao Trekker, u Meksiku kao Safari, u Americi (gde će startovati sa prodajom kasnije) kao Thing, a u Indoneziji kao Camat.

U samom početku samo jedan motor je bio opcija i to 1,6-litarski sa vazdušnim hlađenjem. On je razvijao samo 46 ks i davao 181 ubrzanje do 100 km/h za 23 sekunde. Na papiru 181 je delovao upravo kao američki Jeep 20-ak godina ranije. Enterijer nije pružao ništa osim sedišta, volana i sata za brzinu, iako je Volkswagen obećavao da će bolje opremljen model stići kasnije, a kroz svoju istoriju je dodat samo još jedan detalj - mala kutija za stvari bez vrata.

Međutim, kao kod pravog terenskog vozila, njegov vetrobran je mogao da se spusti, a vrata da se izvade bez ikakvog alata. Prednja vrata su takođe mogla da se stave nazad, i obrnuto, po čemu je 181 bio jedinstven proizvod na tržištu. Krov je bio platneni i lako se skidao i stavljao, a jedini menjač u opciji je bio manuelni sa četiri brzine. Rani modeli nisu imali čak ni grejač, a on je kasnije dodat tako što je ubačen mali motor koga je pokretao benzin direktno iz rezervoara. Možda najveća mana je vladala na račun samog dizajna, koji je bio jako čudan i sigurno nije ličio ni na jedno drugo vozilo na ulici.

I danas u vojnoj upotrebi
I pored svih već spomenutih kritika, 181 je bio dosta sposoban terenac. On je mogao da ponese teret od 400 kg, a iako je imao samo pogon na zadnjim točkovima, njegove terenske mogućnosti su bile solidne. Pored nemačke vojske, veliki broj primeraka je završio i u uslugama vojske Austrije, Belgije, Danske, Francuske, Maroka i Holandije.

Međutim, on ipak nije bio evropska verzija Jeepa kako je originalni „Europa Jeep“ projekat zahtevao, pa je tako ovaj projekat ugašen, a od Volkswagena se zahtevalo da samostalno razvije novi vojni proizvod. Najveći nemački proizvođač će da ispuni ovaj uslov 1979. godine kada je debitovao mnogo hvaljeni Iltis.

Vojna proizvodnja 181 će nastaviti do 1983. godine za određene države, a u tom periodu će biti proizvedeno oko 50.000 primeraka. Nemačka će kasnije donirati svoje primerke Turskoj i Grčkoj, a do današnjeg dana veruje se da postoji oko 4.000 primeraka u vojnoj upotrebi.

Preskup za Amerikance
Posle tri godine vojne proizvodnje, 181 se pojavio u prodaji i u civilnoj verziji 1971. godine. On je u početku bio dostupan u većini evropskih država i Meksiku, da bi 1972. godine ponuda proširena i na Ameriku i 1975. godine na Veliku Britaniju.

Za početak, spomenuti 1,6-litarski motor je zamenjen modernijom 1,5-litarskom jedinicom sa 53 ks, ali većih promena nije bilo u poređenju sa vojnom verzijom. Volkswagen se nadao da će najveći broj kupaca privući upravo u Severnoj i Centralnoj Americi gde su „buba“ i Dune Buggy bili toliko hvaljeni, ali je napravio ključni problem sa cenom. Naime, zbog jake nemačke marke u poređenju sa dolarom, 181 (ili kako se prodavao pod oznakom Thing) je koštao čak 3.150 dolara ili oko 1.000 dolara više nego „buba“. Čak i oni koji su želeli da ga kupe nisu mogli da ga priušte, a 181 u korist nije išlo ni što se mogao kupiti tradicionalni sedan sa dosta više opreme za manje novca. Volkswagen se nadao privući pažnju kupaca na usporednim testovima 181 protiv značajno skuplje Toyote FJ40 Land Cruiser, ali je japanski rival imao pogon na sva četiri točka i lagano pobeđivao. 181 će opstati na američkom tržištu samo dve godine, a biće tiho povučen posle 1974. godine kada više nije uspeo da zadovolji najnovije sigurnosne standarde. U Americi je prodato oko 25.000 primeraka, a sa izuzetkom rđe oni nisu imali nekih većih problema i veliki broj je danas preživeo.

U civilnoj proizvodnji do 1982.
Početkom 1970-ih godina, proizvodnja je prebačena u Meksiko, gde je 181 doživeo svoju najveću slavu. Pored standardnog modela, Meksikanci su mogli da dobiju i posebnu Acapulco verziju, sa određenim delovima automobila ofarbanim u plavu boju i sa metalnim krovom (platneni krov je i dalje bio opcija). On se pokazao posebno popularnim među surferima i našao se u ponudi samo 1974. godine. Njegova zamena je bio Safari, koji, kao što mu ime kaže, bio urađen specifično za sve one koji vole safari. Ovaj motor je imao nešto nižu kompresiju od 6,8:1 i na taj način mogao da ide na Premex benzin lošijeg kvaliteta. Pored Meksika, 181 se našao u prodaji i u Britaniji 1975. godine, ali je povučen posle samo godinu dana i svega 300 prodatih primeraka. Oni su imali volan sa desne strane i nosili su 182 oznaku, a veruje se da je preživelo oko 100 primeraka.

181 će opstati u civilnoj proizvodnji do 1980. godine dok će vojna proizvodnja opstati tri godine duže. Civilna proizvodnja se na kraju zaustavila na cifri od 90.883 primeraka, što svakako nije broj kojem se Volkswagen nadao, ali opet vredan pažnje. Bez obzira da li ga voleli ili mrzeli, gotovo svako zna o kojem vozilu je reč. On je danas solidno popularan kao klasik zahvaljujući svojoj niskoj ceni, kao i niskim troškovima održavanja (zahvaljujući deljenju mehanike sa „bubom“). Zato ako ikada želite lagani terenac za plažu, a Dune Buggy je previše česta pojava, Volkswagen 181 je svakako odličan izbor.

     
 
Zoran Tomasović
4106
Postavljeno: 05.12.2015

Arhiva: Istorijat

Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 20.11.2017

Honda

Na današnji dan, davne 1906. godine, rođen je Soichiro Honda, suosnivač čuvene japanske kompanije Honda. Zahvaljujući uspešnoj saradnji sa Takeo Fujisawom, koji je bio zadužen za finansijske poslove u kompaniji, dok je on bio zauzet inženjerstvom i razvojem proizvoda, uspeo je da sagradi ogromnu multinacionalnu i svetski poznatu kompaniju i ostavi dubok trag u industriji motornih vozila.


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 16.11.2017

Deset automobila koji su obeleležili pedesete

U tekstu koji sledi, predstavićemo vam automobile koji su u velikoj meri uticali na autoindustriju i kulturu vremena u kome su se proizvodili, ali su i postavili standarde za generacije koje su ih pratile. Odabrali smo deset modela koji su po našem mišljenju obeležili period od pedesetih do šezdesetih godina prošlog veka


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 14.06.2017

Ferdinand Porše

Znate li koja je jedina fabrika automobila sa područja Nemačke koja ni na jednom modelu automobila nema limiter brzine? Danas, u savremenom svetu, svi su čuli za automobilsku kompaniju Porsche, i svi se dive njenim prelepim sportskim i elegantnim automobilima. Osnivač te kompanije bio je Ferdinand Porše, a ovo je priča o njegovom životu


Upoznajte Anke Eve Goldman

08.05.2017

Muzej autobusa u Izraelu Tekst sa video prilogom!

01.03.2017

Brzinski rekordi Hitlerove Nemačke...

19.11.2016

Trokraka zvezda u kamionet izdanju Tekst sa video prilogom!

05.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 2)

04.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 1)

02.11.2016

Kaiser Darrin

01.11.2016

Bismarck & Tirpitz

27.10.2016

Porsche 911

21.10.2016

Musolini u ulozi ministra saobraćaja Tekst sa video prilogom!

03.10.2016

Hitlerov Autobahn Tekst sa video prilogom!

24.09.2016

ZIL 167 Tekst sa video prilogom!

23.09.2016

Jensen Interceptor FF

07.09.2016

Porsche 356

03.09.2016

Ruski voz – mlaznjak Tekst sa video prilogom!

17.08.2016

Mercedes 230SL/250SL/280SL

10.08.2016

Dale

02.08.2016

Citroen DS

27.07.2016

Borgward Traumwagen

18.07.2016

Ford Bronco

14.07.2016

MG B

08.07.2016

Rover SD1

29.06.2016

Ford Fairlane/Torino

09.06.2016

BMW

05.05.2016

Jaguar Mark X

23.04.2016

Opel GT

12.04.2016

Triumph Stag

02.04.2016

Datsun 510

18.01.2016

Alfasud

09.01.2016

McLaren F1

23.12.2015

Volkswagen 181

05.12.2015

Ford Falcon (Australija)

23.10.2015

Renault 4

24.12.2014

Ford Mustang

21.10.2014

Ford Mustang

29.08.2014

Nash-Healey

21.08.2014

Duesenberg

16.08.2014

Malkolm Briklin

31.05.2014

Lancia Delta

19.11.2013

Lamborghini Miura

24.09.2013

Alfa Romeo Alfetta

23.08.2013

Porsche 959

07.06.2013

Renault 5

25.04.2012

Jaguar XJ220

20.04.2012

Lexus

23.03.2005

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: