Reportaža

S Fiatom do Trsta

Trst - turizam dolazi kasnije

Skoro 3 decenije od kada je poslednji par farmerica iz Italije prošvercovan u naše krajeve, došlo je vreme da Trst upoznamo na istinski turistički način


„Fićom“, „stojadinom“, „tristaćem“, tako se nekada iz odlazilo u Trst: grad koji je decenijama bio „modna“ destinacija naših ljudi, željnih cenovno pristupačnog glamura, pa makar zaboravljenih džins brendova. Kupovalo se na pijaci, na trgu čiji naziv u prevodu znači „Crveni most“ - Ponte Rosso.

Kad nam se pružila prilika da grad na severu Jadrana posetimo u naslednicima gore pomenutih klasika, a to su Fiat 500 i 500L, kombinacija nostalgije i izvesnost trodnevnog provoda, bilo je nešto što se ne odbija!

Kad porastem . . . opet ću biti „fića“
Krenimo od automobila ponosno napravljenog u Šumadiji. Sa prostranim enterijerom, kao stvoren je za porodično putovanje. Opet, što je u Trstu od presudne važnosti, parkiranje nije problem, jer 500L je samo 7 cm duži od od aktuelnog Punta. Pohvale idu i na račun Fiatovog remek-dela motoristike, koje nosi naziv 1.3 Mutijet. Potrošnja dizela na autoputu uz korišćenje tempomata, pri konstantnoj brzini od 130 km na čas iznosila je koju kap ispod 6 litara na 100 km.

Palata Gopčević

Nešto autentičniji „fića doživljaj“, pripao je dobitnicama nagradnog putovanja Nini i Jovani, kojima je kompanija Fiat Automobili Srbija, stavila na raspolaganje model 500.

A gde su lokalni „Fanđoi“ ?
Naš utisak, bio je da saobraćaj u Trstu teče bez stvaranja gužvi i nervoze, dobro osmišljenim rasporedom jednosmernih ulica. Čak i ako vas, kao i obično, izdaju mape i navigacija, otkrićete da posle 10 minuta vožnje volšebno uvek dospevate na raskrsnicu pored železničke stanice, a odatle gledajte da opet ne skrenete u pogrešnu ulicu.

Skoro pa skrivena istorija
Kako god, jednom kada se pronađe skrovito parking mesto, znamenitosti u centru Trsta sa lakoćom se mogu obići peške. Na temu nekada ispolitizovane parole „Trst je naš“, oblilazak bi trebalo započeti na velikom kanalu gde se nalazi „Palata Gopčević“ podignuta u prvoj polovini 19. veka. To je bio „skromni“ dom brodarskog magnata, crnogorskog porekla. Istorija je zabeležila da je Spirodon Gopčević govorio tečno 13 jezika, da su njegovi brodovi dominirali Crnomorskom rutom, kao i da je bio „na ti“ sa britanskim premijerom Gledstonom i jednim od tvoraca savremene Italije Đuzepeom Garibaldijem.

Svetionik pobede (Faro della Vittoria)

Multikulturalnost gde god da se okrenete
Među obeležljima Trsta kao lučkog grada, značajno mesto nosi 68 metara visok „Svetionik pobede“ (Faro della Vittoria) podignut 1922.

Glavni gradski trg Piazza Unita d Italia, dospeo je u Ginisovu knjigu rekorda kao najveći gradski trg smešten na obali mora.To je na neki način prirodna posledica činjenice da je Trst bio glavna luka Austro-Ugarske. U novije vreme, kao odraz multikulturalnosti, ovo mesto se i u zvaničnim dokumentima spominje pod hrvatsko- slovenačkim nazivom „Veliki trg“.

Na trgu i okolnim ulicama, po kafićima, odvija se noćni život. Haus muzika sa svojih 120 bita u minuti, koja lepo odzvanja po mermernom pločniku, deluje nekako agresivno u odnosu na baroknu ahitekturu. Za večernji izlazak u restoran spremite se za bolan rastanak od veće količine evra. Da stvar bude gora, ni pizze im nisu ukusne kao ove naše, otkrila je Jovana.


     
 
Dvorac Miramare (Castello di Miramare)

Sa željom da dođemo ponovo
Nezvanični distributeri džins galanterije, oni koji su farmerke kupovali na kile, verovatno su propustili da primete da se u Trstu nalazi jedna prava carska palata. Sa svim sobama koje imaju pogled na more, terasama i botaničkom baštom, dvorac Miramar, podignut 1860. bio je letnja rezidencija Maksimilijana Habsburškog. Rođenom bratu Franje Josifa, sudbina, ali i političke intrige nametnule su trogodišnju tragičnu vladavinu na radnom mestu cara Meksika.

Ipak, vratimo se u današnje vreme. Trst je grad koji će vas oduševiti svojom atmosferom idealnog mesta za vikend opuštanje, možda i sa diskretnom romantičnom notom. Nemojte da vas ponese „facebook“ pristup razgledanju, pa da, kao Nina, ne stignete ni sladoled (gelati) da pojedete. Iskreno, po ceni od 1,5 evra za kuglu, to nekako pada na listi prioriteta. Ne zaboravite, čak i ako stignete da pogledate sve, opet ćete se rado vratiti, recimo u vašem novom Fiatu 500L.

Tekst Miroslav Schossberger
Fotografije Saša Nikolić
8285
Postavljeno: 12.07.2013

Arhiva: Reportaža

Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 24.10.2016

Transalpina – dan 2.

I bi Transalpina! Jedna od najvećih i najuzbudljivih avanturčina u kojoj sam učestvovao u poslednjih nekoliko godina


Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 22.10.2016

Transalpina – dan 1.

I bi Transalpina! Jedna od najvećih i najuzbudljivih avanturčina u kojoj sam učestvovao u poslednjih nekoliko godina


Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 27.09.2016

5. Family Day by Japan Power

Ne znam kako je bilo ranijih godina i koliko često su bili organizovani događaji vezani za automobile, ali bogami, ove sezone ih je bilo skoro pa svaki vikend, počevši od klasičnih trka u okviru šampionata preko okupljanja ljubitelja određene marke/vrste vozila


Transfagarašan

14.09.2016

Balkan Job 2016

08.09.2016

Mini Meeting Hungary 2016

25.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (6. deo)

25.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (5. deo)

23.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (4. deo)

22.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (3. deo)

21.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (2. deo)

20.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (1. deo)

19.07.2016

Alternativa prema Grčkoj

15.07.2016

Osma Minijada

09.07.2016

Mini skup Firenza

01.06.2016

Oldtajmer scena u Izraelu Tekst sa video prilogom!

29.01.2016

Sajam automobila u Beču

21.01.2016

Zorjana na čoper skupu u UAE Tekst sa video prilogom!

15.12.2015

U poseti fabrici kamiona Isuzu u Italiji

28.10.2015

Rolls-Royce putovanje

14.08.2015

Great Wall

03.02.2015

Renault Megane RS RB8

01.10.2013

S Fiatom do Trsta Tekst sa video prilogom!

12.07.2013

Col de Turini

05.09.2011

Ferrari FF u Dolomitima

25.07.2011

Innsbruck

22.03.2011

Yas Marina & Yacht Club

15.02.2011

Ferrari World Abu Dhabi

13.01.2011

Opel muzej

30.12.2010

Audi S1 Quattro

15.11.2010

SAD

29.10.2010

Škoda Yeti Baikal Experience

15.10.2010

BMW Biker Meeting

08.10.2010

Mercedes 300 SEL / S63 AMG

27.09.2010

Mercedes-Benz Safety Cars

06.08.2010

Renault Turska

29.07.2010

Toyota Land Cruiser Tekst sa video prilogom!

07.07.2010

Motoren Technik Mayer

13.05.2010

Sirija i Jordan
1. deo

09.04.2010

Nürburgring Nordschleife

03.01.2010

Porsche muzej

16.09.2009

Zoltan Michael Takacs

07.08.2009

Cape to Cape

22.06.2009

Nissan GT-R

16.06.2009

AMG Driving Academy

09.06.2009

Cape to Cape

15.04.2009

Fulda Challenge 2009 Yukon

30.03.2009

Putevi sveta

11.03.2009

Pista di Fiorano

20.02.2009

Audi Mileage Marathon

17.02.2009

Honda & Acura

29.01.2009

American Hot Rod

09.12.2008

U poseti

28.11.2008

Domaća auto-moto industrija

13.11.2008

Discovery Channel

10.11.2008

Domaća auto-moto industrija

13.10.2008

Wheeler Dealers

24.09.2008

Discovery Channel- Fifth Gear

11.08.2008

2. Vojvodina UNIQA Osiguranje Off Road

08.07.2008

2008 Monaco Grand Prix Historique

01.07.2008

Kings of Nitro - Discovery Channel

12.06.2008

Nevolje sa Bubom

19.05.2008

Mercedes SL 500

28.04.2008

Lada Niva vs. Jeep Wrangler

22.04.2008

Overhaulin'

10.03.2008

Ekstremni automobili

20.02.2008

West Coast Customs

14.02.2008

Future Cars

24.01.2008

Ludolfovi

19.12.2007

Bulli - 60 godina

02.12.2007

Londonska garaža

28.11.2007

Jeep Trek Cappadocia

09.11.2007

Trka do Dakara

31.10.2007

Nordschleife

23.10.2007

Don
12.7.2013 07:43
12
0

Lijepo. I tata bi, sine.

lazar bojanić
12.7.2013 08:05
12
4

Lepa vantura , nema šta !

Malo me čudi dosta visoka potrošnja malog fiće pri brzini od 130Km/h koja je po pisanju ekipe nešto manja od 6l/100Km ... pa to skoro isto može i moja mazda 6 sa 2200cm3 i 129KS samo je na drugoj , malo većoj strani cifre 6 !

Verovatno je malenom 1.3 dieselu duša u nosu na autoputu ali zato svoje najbolje trenutke pokazuje u gradu !

asd
12.7.2013 10:25
12
0

Nostalgija sta reci... secanje na vremena kad nas svet nije gledao ko siromasne divljake i kriminalce. Valjda ce kod nas opet doci vreme kad ce posten covek moci da kupi ovakav automobil i zivi ko covek. Lepo je sto je ovaj 500L poceo da se pravi kod nas, iam tu neke simbolike

Ponte Rosso
12.7.2013 10:52
8
0

Lepa vremena! Hvala Vrelim gumama sto su me vratile u doba mladosti, farmerice, majica i patike za 100 DEM! Pa onda svu tu silnu robu svercovati pored revnosnih slovenackih carinika 80-tih.
Inace sto se nas tice 500L smatram sjajnom opcijom masovne motorizacije

Audifan
12.7.2013 13:59
5
2

Ahhh Trst sverc komerc a delovi za Alfu na dnu torbe,makiato espreso,mladost-ludost... Pa sto da ne 1 Avgusta Umag pa eto mene ponovo nakon 23 godine.

Sale
12.7.2013 17:14
7
0

obišao sam Trst prošlog leta, sa stilom, naravno, u mojoj Alfici. sve je kako ste napisali, zaboraviste jedino da spomenete najveći srpski hram van Srbije, a to vredi obići. Pice su odlične, samo treba ubosti pravo mesto!

Milan J.
12.7.2013 17:56
10
0

Pice su odlične, samo treba ubosti na pravo mesto-reče Sale.
Ja sam za svole godine naučio gde treba!

salers
14.7.2013 12:30
6
0

Patrola do Trsta! Jos da je sa vama bio i Alvirovic... Samo nemojte biti u fazonu SATa...

lazar bojanić
18.7.2013 08:19
2
0

Juče sam vozio 500l nazionale sa prvim paketom opreme i mogu reći samo reči hvale !

Istina , ruta nije bila ovako ekskluzivna , ali utisci su odlični !

Udoban , tih , veoma mekih komandi ...

ss
25.7.2013 00:33
0
2

kofa

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: