Istorijat

Triumph Stag

Stag

I pre nego što je njegova serijska proizvodnja završila 1977. godine, Triumph Stag se smatrao klasičnim automobilom


Kultni britanski jelen Triumph Twituj ovo!

On je imao sve karakteristike da bude veoma uspešan - izgled, dizajn, zvuk i deo tržišta za sebe. To ipak nije dovoljno i tokom svoje kratke istorije Stag je uglavnom izluđivao svoje vlasnike (i to ne mislimo u dobrom smislu). Stag se danas smatra "skoro" proizvodom British Leylanda jer je imao velike šanse da skoro zavlada svetom. A mnogi će za to da krive Amerikance i njihovu želju za moćnijim motorom ...

Triumph je osnovao nemački imigrant Siegfried Bettmann, koji je u početku prodavao bicikle i šivaće mašine. Rano ime kompanije je bilo S. Bettmann & Co Import Agency, ali 1886. godine menja ime u Triumph Cycle Co Ltd. Do 1890-ih godina, Triumph je proizvodio bicikle u Velikoj Britaniji, a od 1902. godine i motore. Godine 1921. Bettmann kupuje bankrotiranog proizvođača Dawson Car Company, a dve godine kasnije Triumph izbacuje svoj prvi serijski automobil.

Do 1930-ih godina, Triumph je prodavao veliki broj premijum automobila, koji su uglavnom pružali četiri i šest cilindara, mada nije bila rekost da neki sportski modeli, kao što je Dolomite, imaju i osam cilindara. Prodaja nikada nije bila preterano velika i uglavnom se kretala do 50.000 vozila. Bettmann prodaje diviziju za motore 1936. godine, a auto diviziju dve godine kasnije, kada je Thomas Ward postao novi vlasnik. Uskoro je počeo Drugi svetski rat, čime je država postala vlasnik kompanije, a Standard kupuje Triumph 1944. godine. Posleratni modeli Triumpha nisu bili povezani sa predratnim i uglavnom su delili školjke i mehaniku sa Standardom. Oni su bili poprilično skupi sa ciljem da konkurišu Jaguaru, a do 1950-ih godina kompanija je stekla imidz i reputaciju sa pristupačnim sportskim proizvodima.

2000
Krajem 1963. godine, Triumph je debitovao sa svojim najnovijim modelom, 2000. Ovaj sedan srednje veličine sa pogonom na zadnje točkove je bio dosta privlačan automobil u svoje vreme. Sa motorom od četiri cilindra i 90 ks i četiri brzine manuelnim menjačem, 2000 i takođe novi Rover R6 su kontrolisali oko 90% svoje klase na britanskom tržištu.

Jedna od osoba koje su bili oduševljene ovim automobilom je bio italijanski dizajner Giovanni Michelotti. Ovaj legendarni dizajner je radio za poznate kuće kao što su Stabillmenti Farina, Vignale i Allemano, a kroz rani deo svoje karijere je bio poznat po čuvenim modelima Ferrarija, Lancije i Maseratija.

Krajem 1950-ih godina, Michelotti je uspostavio svoju prvu saradnju sa Triumphom, koji je bio nezadovoljan slabom prodajom ranih TR sportista i smatrao je da bi atraktivni italijanski dizajn mogao da poveća popularnost. Tokom narednih desetak godina, Michelotti će da dizajnira čuvene modele kao što su Herald, Spitfire, TR4 i mnoge druge. Kao što smo spomenuli, novi 2000 se jako dopao Italijanu, ali on nije bio zadovoljan što je dostupan samo kao sedan sa četvoro vrata i karavan. Iz tog razloga početkom 1964. godine Michelotti je zatražio od Triumphovog glavnog dizajnera Harryja Webstera rani prototip 2000 sa željom da na njegovoj bazi proba da razvije i sportski automobil.

Michellotijev projekat
Michelotti u početku nije planirao serijsku vožnju već je samo želeo prototip koji će da predstavi na većim sajmovima automobila sa željom da publici i potencijalnim mušterijama pokaže svoje dizajnersko umeće. Webster se nije bunio i obećao je da će rani trkački prototip biti isporučen nakon Le Mans 24 sata trke. U junu 1965. godine 2000 je poslat Michelottiju i od njega se očekivalo još jedno remek delo.

Michelloti se brzo dao na posao. On je nakratko razmišljao da uradi preradu kupea, ali se u poslednjem momentu predomislio i odlučio da razvije kabriolet. To je predstavljalo problem pošto je 2000 bio izuzetno dugačak automobila, pa je Italijan odlučio da napravi veće promene i da skrati međuosovinsko rastojanje.

Motor, menjač i ogibljenje su preuzeti direktno od 2000 dok je dizajn pretrpeo male promene u vidu nešto kraćih farova. Konačan rezultat je doneo veoma atraktivan kabriolet sa dvoje sedišta, a on se toliko dopao Websteru da je zahtevao da Triumph preuzme prototip i detaljno ga prouči. Michelloti je originalno planirao da predstavi ovi prototip na salonu automobila u Torinu 1965. godine, ali nikada nije dobio šansu i Triumph je želeo da on ostane tajnost.

Argumenti u korist Staga
Početkom 1966. godine kompanija je i zvanično počela da radi na serijskoj verziji za koju je odlučeno da će se zvati Stag. Nažalost, Webster je brzo shvatio da Triumph nema veće finansije da sve ideje Michellotija sprovede u delo. Prioritet je pružen modelima kao što su 1300 i TR5, ali se Webster nije predavao. On je uspeo da ubedi čelne ljude Triumpha da Stag ima velike šanse za uspeh u Severnoj Americi. Njegova ideja se odnosila na to da bi kupci ovog kabrioleta mogli da budu uspešni biznismeni, koji još uvek nemaju familiju, a u prošlosti su vozili sportske motore ili sedane. Oni nisu želeli samo sportski dizajn, već i proizvod koji će se razlikovati samom pojavom i koji će biti veoma udoban za vožnju na duže relacije. U samom početku Stag je trebalo da pruža identičan 2,0 l redni šestocilindarski motor iz 2000 sa idejom da se zapremina kasnije poveća na 2,5 l. Nekoliko prototipova je proizvedeno sa ovim motorima, ali se situacija u Triumphu toliko često menjala da niko nije imao predstavu koji motor će se pojaviti u serijskom modelu.

Komplikacije
Navedenu situaciju je zakomplikovao inženjer Lewis Dawtry 1963. godine. On je uradio analizu tržišta i isporedio je sa Triumphovom pozicijom. Njegov zaključak je bio da bi kompanija trebalo da pruža samo dva motora u svojoj ponudi - maleni 1,5-litarski redni četvorocilindraš, na čijoj bazi bi kasnije nastao veći 2,0-litarski agregat, i mali V8 motor, koji bi nastao tako što bi se spojila dva spomenuta 1,5-litarska motora.

Stag je razvijen sa spomenutom idejom na umu, pa je on tako trebao da pruža standardan 2,0-2,5 l motor uz V8 opciju koja bi debitovala nešto kasnije. Međutim, Webster je i dalje bio ubeđen da Stag ima najveće šanse za uspeh na američkom tržištu i da redni šestocilindarski motor nije dovoljno velik na ovom kontinentu. U navedeno vreme Triumph je već radio na novom V8 motoru, ali da bi Stag bio požuren u serijsku proizvodnju, kompanija je odlučila da ga opremi samo sa 2,5-litarskim rednim šestakom uz V8 motor identične zapremine nešto kasnije.

Triumphu je još jedan detalj predstavljao veliki problem, a to su novi sigurnosni standardi na američkom tržištu. Iz navedenog razloga, Stag je dobio svoj najpoznatiji dizajnerski detalj - t-bar ispod platnenog krova.

Udruživanje sa Roverom
Početkom 1967. godine Triumph se udružio sa nekadašnjim rivalom Roverom u novoformiranom Leyland Motor Corporation. Iako su oni nekada bili veliki rivali, posebno sa modelima 2000 i Rover P6, inženjerima obe kompanije je dato naređenje da će oni morati da rade zajedno. Ovaj potez nije morao da bude negativan za Triumph, posebno zato što je Rover u svojoj ponudi imao inovantni aluminijumski 3,5-litarski V8 motor koji je originalno razvio Buick za američko tržište. Do današnjeg dana nije jasno zašto Stag nije dobio ovaj motor, ali razlog verovatno leži zbog podatka da je Triumph već uradio veliki deo posla na novom V8 motoru i nije želeo da prepusti njegov razvoj drugima.

Nastankom British Leylanda 1968. godine, Webster je pomeren u novonastali Austin-Morris dok je njegovu poziciju popunio Spen King. On je u navedenom periodu radio na novom Roveru P8, a samim dolaskom i Triumph je počeo da pravi veće promene. King je smatrao da 2,5-litarski motor neće biti dovoljno moćan za automobil sa prestižom i cenom pa je tako odluka pala da V8 motor bude jedina u ponudi.

Odlaganje i novi problemi
Odluka Kinga da odloži premijeru Staga sve dok V8 motor ne bude spreman je donela nekoliko novih problema. Težina vozila je postala veća od planirane, a pošto Stag više nije trebalo da koristi redni šestocilindarski motor, dodatne modifikacije su morale biti urađene da bi se otvorio dodatni prostor ispod haube. Kada je serijski model bio spreman, on je imao jako mali broj delova sa ranog prototipa koji je uradio Michelloti. Najveća promena je bila u broju sedišta, pa je tako serijski model imao četiri sedišta i pružao je opcioni metalni krov (koji će kasnije da postane standardan).

Originalna ideja da inženjeri Rovera i Triumpha zajedno rade nije urodila plodom i oni su i dalje predstavljali veliku konkurenciju. Stag je zvanično predstavljen u junu 1970. godine na salonu automobila u Londonu. Nikada pre, a ni ranije Triumph nije imao tako ekskluzivan sportski automobil. Inženjeri su uspeli da izvuku 145 ks iz novog 3,0-litarskog V8 motora, što je bilo za dve konjske snage više u poređenju sa Roverovim 3,5-litarskim V8 motorom (koji je pri tom bio značajno lakši).

Sporan kvalitet
Mnogi su očekivali da bi Stag mogao da predstavlja novi početak za Triumph i da će da postane britanski Mercedes SL. Nažalost, pažnja je trajala jako kratko i već posle nekoliko meseci kupci su se uverili da Stag nije ni blizu dobar kao što izgleda. Jedan od problema je bila veoma loša završna izrada. Školjka automobila se proizvodila u Liverpulu da bi se automobil zatim sklapao u mnogobrojnum drugim fabrikama, čime je kontrola kvaliteta bila izuzetno loša. Neki kupci su bili spremni da pređu preko ovog detalja očekujući dinamičnu vožnju, ali je pravi problem nastao sa novim V8 motorom. On se pregrejavao kada bi bio "žešće" vožen, vodena pumpa je često pucala, ulje je curilo na sve strane, a zupčasti kaiš se morao menjati svakih 40.000 kilometara. Bez obzira da li su krivci bili Roverovi ili Triumphovi inženjeri, Stag je od prvog dana bio osuđen na neuspeh.

Triumph se nadao popraviti problem tako što je reklamirao svog predstavnika da je bolji nego konkurencija iz Mercedesa i Alfe Romeo i on u mnogim karakteristikama i jeste bio. Međutim, teška finansijska situacija British Leylanda je rezultirala da problemi sa kvalitetom nikada ne budu popravljeni.

Stag je opstao u dve generacije (1970-1973. i 1973-1977.), ali među njima gotovo i nije bilo razlike sa izuzetkom nešto izmenjenih branika. Na kraju je proizvedeno samo 25.877 primeraka (od čega je samo 2.871 primerak završio u Severnoj Americi), a proizvodnja je završena posle 1977. godine iz razloga što je Stag bio previše skup za proizvodnju. On nije delio svoj V8 motor ni sa jednim drugim modelom kompanije, a kada je završena karijera i 2000, Stag je ostao jedini proizvod na svojoj platformi.

Od neuspeha do kultnog statusa
Do navedenog perioda Triumph se borio da preživi i prioritet nije bio luksuzni automobil sa niskom reputacijom. Kada je proizvodnja konačno prestala, malo ko je pustio suzu, ali u roku od deset godina Stag je stekao kultni status i do današnjeg dana važi za jedan od omiljenih britanskih automobila 1970-ih godina. Postavlja se pitanje da li bi Stag bio bolji automobil da ga je pokretao Roverov V8 motor. Nema sumnje da svakako bi, ali je sama britanska kompanija upala u tešku krizu krajem 1970-ih godina da su šanse bile male da Stag preživi duže nego što jeste. Stag ostaje u sećanjima kao još jedan u nizu neuspelih pokušaja Britanaca da se suprostave ostatku sveta, ali nam se čini da je njegova popularnost dana veća nego ikada pre.

Zoran Tomasović
2686
Postavljeno: 02.04.2016

Arhiva: Istorijat

Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 20.11.2017

Honda

Na današnji dan, davne 1906. godine, rođen je Soichiro Honda, suosnivač čuvene japanske kompanije Honda. Zahvaljujući uspešnoj saradnji sa Takeo Fujisawom, koji je bio zadužen za finansijske poslove u kompaniji, dok je on bio zauzet inženjerstvom i razvojem proizvoda, uspeo je da sagradi ogromnu multinacionalnu i svetski poznatu kompaniju i ostavi dubok trag u industriji motornih vozila.


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 16.11.2017

Deset automobila koji su obeleležili pedesete

U tekstu koji sledi, predstavićemo vam automobile koji su u velikoj meri uticali na autoindustriju i kulturu vremena u kome su se proizvodili, ali su i postavili standarde za generacije koje su ih pratile. Odabrali smo deset modela koji su po našem mišljenju obeležili period od pedesetih do šezdesetih godina prošlog veka


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 14.06.2017

Ferdinand Porše

Znate li koja je jedina fabrika automobila sa područja Nemačke koja ni na jednom modelu automobila nema limiter brzine? Danas, u savremenom svetu, svi su čuli za automobilsku kompaniju Porsche, i svi se dive njenim prelepim sportskim i elegantnim automobilima. Osnivač te kompanije bio je Ferdinand Porše, a ovo je priča o njegovom životu


Upoznajte Anke Eve Goldman

08.05.2017

Muzej autobusa u Izraelu Tekst sa video prilogom!

01.03.2017

Brzinski rekordi Hitlerove Nemačke...

19.11.2016

Trokraka zvezda u kamionet izdanju Tekst sa video prilogom!

05.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 2)

04.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 1)

02.11.2016

Kaiser Darrin

01.11.2016

Bismarck & Tirpitz

27.10.2016

Porsche 911

21.10.2016

Musolini u ulozi ministra saobraćaja Tekst sa video prilogom!

03.10.2016

Hitlerov Autobahn Tekst sa video prilogom!

24.09.2016

ZIL 167 Tekst sa video prilogom!

23.09.2016

Jensen Interceptor FF

07.09.2016

Porsche 356

03.09.2016

Ruski voz – mlaznjak Tekst sa video prilogom!

17.08.2016

Mercedes 230SL/250SL/280SL

10.08.2016

Dale

02.08.2016

Citroen DS

27.07.2016

Borgward Traumwagen

18.07.2016

Ford Bronco

14.07.2016

MG B

08.07.2016

Rover SD1

29.06.2016

Ford Fairlane/Torino

09.06.2016

BMW

05.05.2016

Jaguar Mark X

23.04.2016

Opel GT

12.04.2016

Triumph Stag

02.04.2016

Datsun 510

18.01.2016

Alfasud

09.01.2016

McLaren F1

23.12.2015

Volkswagen 181

05.12.2015

Ford Falcon (Australija)

23.10.2015

Renault 4

24.12.2014

Ford Mustang

21.10.2014

Ford Mustang

29.08.2014

Nash-Healey

21.08.2014

Duesenberg

16.08.2014

Malkolm Briklin

31.05.2014

Lancia Delta

19.11.2013

Lamborghini Miura

24.09.2013

Alfa Romeo Alfetta

23.08.2013

Porsche 959

07.06.2013

Renault 5

25.04.2012

Jaguar XJ220

20.04.2012

Lexus

23.03.2005

igor
04.4.2016 08:37
1
4

e to je djubre pravo

Blagoja
04.4.2016 14:08
3
1

Pitanje za Redakciju:
Kad moĹľemo da oÄŤekujemo nastavak Trijumvirata? Hvala unapred.
Pozz!

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: