Reportaža

Transfagarašan

Fantastičnih pet!

Jeremy Clarkson: This is the most amazing road I’ve ever seen!


Znaš onaj rad kad odeš negde nešto da vidiš, pa ti bude lepo, pa kad se vratiš svima pričaš o tome što si otišao da vidiš? E pa ovo nije tako. Ja ovde ne mogu samo da pričam o Transfagarašanu jer to ne bi bilo fer do kraja. Ja ovde moram da pišem o svih pet stvari koje su me fascinirale: Rumunija, PetrolHeads, Rudnik Soli, Vidraru Brana i naravno Transfagarašan.

Pre nego što krenem sa opisom, nekoliko reči o organizaciji. Trodnevni put smo izdelili na tri etape:

Prva, u petak je trebalo doći do grada Sibiu (420 km od Beograda) gde smo imali rezervisan smeštaj. To nam je bila baza. Sibiu je inače udaljen oko 40 kilometara od podnožja Transfagarašana.

Pošto smo dolazili sa različitih strana (Beograd, Novi Bečej, Kutina) dogovor je bio da se okupimo u Temišvaru u petak između 17h i 18h. Tako i bi. Ja sam išao iz Beograda, preko Sečnja do Temišvara. Odatle do Sibiua putovali smo oko 4 sata sledećih 240 km. Deo puta je autoput, a deo je magistralni put. Na magistralnom putu ima dosta krivina, jako je gust saobraćaj tako da koliko god divljali u proseku ste ipak spori. Sibiu je veliki grad, poput Novog Sada sa svim mogućim tržnim centrima računajući i famozni Decathlon.

Drugi deo puta je bio rezervisan za Transfagarašan. Krećemo u subotu ujutro iz hotela, penjemo se gore po krivinama, fotkamo, uživamo u prelepim pogledima, prelazimo na drugu stranu planine, spuštamo se do brane, tamo uživamo i onda povratak nazad istim putem u suprotnom smeru do Sibiua.

Treći deo tj. nedelja je rezervisan za obilazak rudnika soli. 150 kilometara udaljen od Sibiua, pored grada Turde. Po obilasku rudnika povratak kući.

A sad o fascinacijama…

Rumunija
Potpuno sam fasciniran Rumunijom. Gradovi u kojima smo bili su lepi, i Sibiu i Temišvar. Putevi su dobri. Voze dobra kola. Priroda je lepa, na momente prelepa. Očekivao sam ruinu i krš. A upravo je suprotno.

Pitaće neko pa dobro šta je to što fascinira?

Ideja. Ideja da od strateškog vojnog puta (Transfagarašan), rudarsko-geološkog objekta (rudnik soli) i hidroenergetskog objekta (Vidrara brana) naprave turističke atrakcije koje je za vikend kada smo mi bili posetilo nekoliko hiljada ljudi. Iz cele Evrope. Objekti koji su građeni za vreme Čaušeskua i koji su tada imali potpuno drugačiju namenu stavljeni su u funkciju turizma i to vrlo uspešno. Bez saune. Bez spa centra. Bez all inclusive. Bez pet zvezdica. I svaka im čast na tome!

PetrolHeads
Četrnaestoro nas je bilo, spakovanih na 4 motora i u 5 automobila. Organizovani preko grupe na Fb pod nazivom PetrolHeads napravljenom sa jednim ciljem – da okupi ljude koji vole da voze, putuju, da uživaju u kolima i motorima i u predelima koje obilaze.

Iako je grupa na fejsu stara oko 3 meseca i broji 60-ak ljudi pomislio sam da ako se prijavi 3 automobila biće uspeh. Znaš onaj rad – svi ‘oćemo kad se najavi, a kad treba da se krene nema nas nigde. Međutim, prvo se prijavilo petoro kola. A zatim i 5 motora iz MC Road Runners. I svi osim jednog održali reč i krenuli. Čudo. Miracle.

Funkcionisali smo kao da se ceo život družimo. Vozili ko jedan, čekali se, pratili, dogovarali bez problema, bez i jedne tenzije, bez i jednog konflikta, uz fenomenalno zezanje. A bilo je nas je od 55 godina do 25 godina. I nije da se nismo znali od ranije, al daleko od toga da smo se baš i nešto družili. Imali smo i kvarova: curenje goriva, spaljenih kočnica, otkinut auspuh… Ali smo sve peglali usput i vratili se zdravi i pravi.

Brana
Zove se Vidraru. I nije brana. To je branurdača. To je toliko veliko i ogromno da se smrzneš kad je vidiš. Ono kao ostaneš bez daha. Napravljena je 1966. godine i visoka je 166 metara. Pogled puca na sve strane. A tu u samom dnu brane je i ono mesto gde su Jeremy, Richard i James spavali u svojim superautima kada su snimali special Top Gear Romania.

Rudnik Soli
Iliti Turda Salina. E ovo nema veze sa Čaušeskuom. Predanje kaže da su odavde vadili od antičkih vremena do početka dvadesetog veka. Poslednjih 20 godina je turistička atrakcija. I to impozantna. Rudnik se spušta do 115 metara duboko u zemlju, a na dnu rudnika se nalazi jezero! I ostrvo na sred tog jezera. Sa sve čamcima! Dimenzija hola su otprilike 50x50 metara, ispunjene raznoraznim zanimacijama: od mini golfa, preko dečije igraonice sa sve ringišpilom jer treba prekratiti vreme tih 2 do 3 sata dok sedati tamo i inhalirate so.

Transfagarašan
Kada ga nekom spomeneš taj ili zna sve o njemu ili misli da je to jedan od transformersa iz onog holivudskog serijala. Dakle nije transformers, u pitanju je stretaški vojni put pravljen ’70-ih sa ciljem da spoji sever i jug Rumunije i omogući premeštanje vojne sile u slučaju imperijalističkih udara sa zapada na suvereni komunizam. 6.000 tona dinamita i 40 ljudskih života. Toliko je koštao.

Od Sibiua do podnožja ima nekih četrdesetak kilometara. Prvi deo puta je nekada bio u fazonu rupa rupu stiže dok su ovih dana presvlačili novi asfalt. Kako se približavate podnožju tako raste broj motora, biciklista, brzih automobila. Svi su ljubazni, svi se javljaju, ablenduju, trube. Svi mi znamo zašto smo došli. Da se izjurcamo i umremo od sreće.

Policija? Nema je. Pa nisu valjda toliko blesavi da postave patrole i razjure turiste. Da dobro ste pročitali – na segmentu puta od 80 kilometara (40 km sa obe strane planine) nema nijedne jedine patrole policije. Prva je pre podnožja, druga je kod brane sa druge strane planine. Između ih nema.

Uspon na vrh. Kao što rekoh prvi deo puta je nov asfalt i prolazi kroz šumu. Što se više penješ to je šuma ređa. Na kraju šume stiže se do poslednjih dvadestak kilometara najluđeg dela serpentina i verovatno najpoznatijeg i najslikanijeg puta u istoriji sveta. Kada ga ugledate srce zastane, pa proradi, nadbubreg podivlja i počne da luči hormone i to je onaj momenata kada se koncentracije adrenalina eksponencijalno povećava u krvi. Krivine su pregledne po nekoliko unapred, bankina ofarbana u crveno-belu kombinaciju kao kakva trkačka staza i sve što od tog momenta treba da radiš je da peglaš ko blesav dok se ne uspenješ do gore.

A gore kad stigneš – kuliranje. Bacaš pogled i čekaš da se čuka smiri, obiđeš jezero koje nema svoj izvor nego se odžava od otopljenog snega kojeg ovde ima od oktobra do juna. A kad ogladniš onda kupiš kožure, kobaje, uši, sir, šunku i pršutu. Za sve pare. Da da, dobro ste pročitali – domaće kožure, poput one što smo jeli na svinjokoljima uz reš pečene svinjske uši su tamo specijalitet koji se mora probati i koji je glavna atrakcija na jednom od dvadesetak štandova koliko ih ima. I svi to tamane, nema ono fuj bljak, ili ne daj Bože ‘oću rižoto sa plodovima mora. To je tamo fin svet, kupi svinjsku kožuru, met’e na ‘lebac i jede prstima ko gospodin čovek. Tako smo i mi.

Inače, gore smo zatekli bezmalo par hiljada ljudi plus gomile onih koji su prolazili gore dole transfagarašanskim putem u kolonama pa je utisak da nas je na vrhu bilo bar tri četiri hiljade.

Silazak na drugu stranu prema brani je lep, ali već daleko manje zanimljiv jer nema onog pogleda koji krasi severnu stranu. Ipak vredi ga proći jer je taj put vodi do gore pomenute Vidraru brane.

Ako stvarno želite da maksimalno uživate u Transfagarašanu, odvojite ceo dan za taj segment puta i uživajte u njemu. Nemojte ga kombinovati ni sa čim jer ćete ga onda samo pretrčati, a to već nije to.

     
 

Nekoliko reči o kolima o kolima kojima smo putovali:

Sve su bili polovnjaci, neki iz devedesetih, neki malo mlađi. Išli smo sa tri BMW-a (e36 320d, 316i compakt i Mini Cooper S) i dva Japanca (Toyota MR2 i Honda Accord Type R). 320d nas je pošteno pratio pri tome ne znam da li je uopšte stao da sipa gorivo tokom puta. Cooper S je potpuno neupotrebljiv za brzu vožnju dok mu je DSC sistem uključen – ovo naročito dolazi do izražaja na oštrim krivinama kada na izlazu treba dati gas. Tada DSC nastupa u svoj svojoj moći sa ciljem da predupredi proklizavanje pa se auto dere al ne ide. Tek sa isključenim DSC-om Cooper se pretvarao u zverinu koja jede malu decu i tada stvari legnu na svoje mesto. Zabacivanje repa kod Cooper S-a nas je sve iznanadilo, potpuno je neočekivano pa treba biti oprezan. Da stvar bude zanimljivija, zabacivanje se nije dešavalo kada je DSC bio isključen. Što se tiče Japanaca, Mladen svoju Hondu nije mnogo pržio pa osim što se lepo čula nemam neki poseban komentar, dok je s druge strane MR2 potpuno oduševio. Neverovatno ležanje, zadnja vuča sa repom koji ne beži u krivini na punom gasu pokazali su moć centralno postavljenog motora. Iako 40 konja slabiji od Coopera, sa uključenim DSC-om nije ga bilo moguće pratiti. Kaže reklama snaga bez kontrole nije snage, al trebali su dodati da je snaga sa preteranom kontrolom tuga Božija.

Nekoliko reči o motorima koji su putovali sa nama:

Ne razumem se u motore...

Ono kao često postavljanja pitanja:

Rumunska valuta je lej, vrednost je 4,3 za 1 evro. Smaštaj u solidnom hotelu može da se nađe za 10 do 20 evra noć bez doručka. Od Beograda do tamo i nazad prevalio sam 1.200 km uz posetu Turda Salina. Ceo ovaj vikend može da košta oko 170 evra sa sve ukalkulisanim gorivom u tu cenu. Vinjeta se kupuje na granici, košta 3 evra i traje 7 dana. Hrana im je odlična. Pare menjajte na menjačnici jer je bolji kurs nego na pumpama.

I za kraj da pozdravim ovu fenomenalnu ekipu sa kojom sam se družio 3 dana i koju su činili Milka i Vela Maletin, Dragana Draganov, Vlada Struja Jocković, Olja, Miljan Bođul Džigurski, Borivoj Borko Džigurski, Goran Švaba Stojanović, Daniel Čeh, Mladen Sinkić, Kristina Živković a poseban pozdrav za idejne tvorce, organizatore i vođe puta Zokija Max Tuninga i Miljana Lolu Jovanov.

I to je to…Do narednog puta i Transalpine…

Jeremy Clarkson: This is the most amazing road I’ve ever seen! Twituj ovo!

Zoran Glavaški
11111
Postavljeno: 14.09.2016

Arhiva: Reportaža

Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 24.10.2016

Transalpina – dan 2.

I bi Transalpina! Jedna od najvećih i najuzbudljivih avanturčina u kojoj sam učestvovao u poslednjih nekoliko godina


Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 22.10.2016

Transalpina – dan 1.

I bi Transalpina! Jedna od najvećih i najuzbudljivih avanturčina u kojoj sam učestvovao u poslednjih nekoliko godina


Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 27.09.2016

5. Family Day by Japan Power

Ne znam kako je bilo ranijih godina i koliko često su bili organizovani događaji vezani za automobile, ali bogami, ove sezone ih je bilo skoro pa svaki vikend, počevši od klasičnih trka u okviru šampionata preko okupljanja ljubitelja određene marke/vrste vozila


Transfagarašan

14.09.2016

Balkan Job 2016

08.09.2016

Mini Meeting Hungary 2016

25.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (6. deo)

25.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (5. deo)

23.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (4. deo)

22.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (3. deo)

21.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (2. deo)

20.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (1. deo)

19.07.2016

Alternativa prema Grčkoj

15.07.2016

Osma Minijada

09.07.2016

Mini skup Firenza

01.06.2016

Oldtajmer scena u Izraelu Tekst sa video prilogom!

29.01.2016

Sajam automobila u Beču

21.01.2016

Zorjana na čoper skupu u UAE Tekst sa video prilogom!

15.12.2015

U poseti fabrici kamiona Isuzu u Italiji

28.10.2015

Rolls-Royce putovanje

14.08.2015

Great Wall

03.02.2015

Renault Megane RS RB8

01.10.2013

S Fiatom do Trsta Tekst sa video prilogom!

12.07.2013

Col de Turini

05.09.2011

Ferrari FF u Dolomitima

25.07.2011

Innsbruck

22.03.2011

Yas Marina & Yacht Club

15.02.2011

Ferrari World Abu Dhabi

13.01.2011

Opel muzej

30.12.2010

Audi S1 Quattro

15.11.2010

SAD

29.10.2010

Škoda Yeti Baikal Experience

15.10.2010

BMW Biker Meeting

08.10.2010

Mercedes 300 SEL / S63 AMG

27.09.2010

Mercedes-Benz Safety Cars

06.08.2010

Renault Turska

29.07.2010

Toyota Land Cruiser Tekst sa video prilogom!

07.07.2010

Motoren Technik Mayer

13.05.2010

Sirija i Jordan
1. deo

09.04.2010

Nürburgring Nordschleife

03.01.2010

Porsche muzej

16.09.2009

Zoltan Michael Takacs

07.08.2009

Cape to Cape

22.06.2009

Nissan GT-R

16.06.2009

AMG Driving Academy

09.06.2009

Cape to Cape

15.04.2009

Fulda Challenge 2009 Yukon

30.03.2009

Putevi sveta

11.03.2009

Pista di Fiorano

20.02.2009

Audi Mileage Marathon

17.02.2009

Honda & Acura

29.01.2009

American Hot Rod

09.12.2008

U poseti

28.11.2008

Domaća auto-moto industrija

13.11.2008

Discovery Channel

10.11.2008

Domaća auto-moto industrija

13.10.2008

Wheeler Dealers

24.09.2008

Discovery Channel- Fifth Gear

11.08.2008

2. Vojvodina UNIQA Osiguranje Off Road

08.07.2008

2008 Monaco Grand Prix Historique

01.07.2008

Kings of Nitro - Discovery Channel

12.06.2008

Nevolje sa Bubom

19.05.2008

Mercedes SL 500

28.04.2008

Lada Niva vs. Jeep Wrangler

22.04.2008

Overhaulin'

10.03.2008

Ekstremni automobili

20.02.2008

West Coast Customs

14.02.2008

Future Cars

24.01.2008

Ludolfovi

19.12.2007

Bulli - 60 godina

02.12.2007

Londonska garaža

28.11.2007

Jeep Trek Cappadocia

09.11.2007

Trka do Dakara

31.10.2007

Nordschleife

23.10.2007

N
14.9.2016 09:11
12
1

Bio sam pre dve godine. Kakva avantura!
Ali sam ušao u Rumuniju preko Kladova. Pa sam prišao putu sa južne strane (nisam spavao ispod brane pošto mi nedostaje superauto, spavao sam u Curte de Arges u hotelu). Kad sam se popeo gore noge mi se odsekle od pogleda! I sad se naježim kad se setim...

lazar bojanić
14.9.2016 13:53
13
1

čitam , smejem se i ko da sam bio ...a nisam a sad hoću i želim !

Ekstra reportaža , pozdrav autoru i celoj ekipi !!!

s mile
14.9.2016 14:18
12
1

Čestitke redakcijI, na ovakvim tekstovima, odlična priča, divan doživljaj, i sam bih voleo da obiđem isti put.

pozdrav petrolheadsima

zvezdan
14.9.2016 15:14
12
1

Carevi:) Jedan od citalaca mi je vec predlozio ovu trasu za vikend, kroz komentare. Zvuci krajnje primamljivo, ma kakav bio auto, bez putovanja vredi kao lepotica na slici koju ne smes i ne mozes da dodirnes. Video sam i na netu prizore, vredno je energije. Pozz

Synyster
14.9.2016 15:44
14
1

Svaka cast.
Mnogo mi se MR2 dopada. Mogu tek zamisliti kakva je u voznji na ovakvim putevima ... zadnja vuca i centralno postavljen motor.

igi
15.9.2016 10:30
11
1

Sjajna reportaža! Tako opisano kao da sam već bio :) A sad mi se ide... Stavljeno na listu želja, pogotovu što nije daleko, takoreći komšiluk.

Enzo
15.9.2016 12:34
11
1

Bravo Kraljevi! Ovakvu dozu hedonizma svako sebi mora da priusti. Za 200e dobijes secanje za sledecih 40 godina (ako demencija, pu, pu, ne ucini svoje) - pa to je bre besplatno! Moj predlog za neku buducu avanturu, Stelvio pass. A ako ste doboljno ludi, ko zna, mozda i biciklom probate :)

Mladen Sinkić
15.9.2016 13:42
11
1

Hvala svima na pozitivnim komentarima od cjelokupne PetrolHeads ekipe.
Ako niste išli na Transfagarašan svakako odite jer to se neda opisati riječima.
Enzo ja sam već predložio svojim kolegama da idemo gore biciklima, ja ću ići 100% i to već iduće godine imam u planu a sad da li će to biti cijelim putem od HR do vrha Transfagaršana ili iz grada Sibiu u Rumuniji to još nisam odlučio ali biciklom se gore ide svakako, samo je pitanje vremena.

zvezdan
15.9.2016 16:47
11
1

Bilo je u poslednje vreme vise vrlo interesantnih reportaza, i drago mi je da je konacno jedna bila zapazenija i komentarisanija od prethodnih, jer sve zavredjuju veliki paznju. Ovakvi vikendi definitivno produzavaju zivot, a nama koji nismo cesto u mogucnosti da odvojimo vreme za radost ovog tipa, sigurno ulepsava dan. Samo putujte i pisite, publiku imate!!

lc150
15.9.2016 22:40
5
1

@enzo
stelvio pass je takodje sjajna avantura a preporucio bih svima i Grossglockner

s mile
16.9.2016 10:51
4
1

Kako da nadjem na fb petrolheadse ima ih puno, voleo bih da se pridružim nekoj ekipi sa juga ( Niš )...... za auto avanture

otac Makarije
17.9.2016 21:31
4
1

Nisam bio ... Pošto neko pomenu da bi to trebalo obići biciklom, moram da pitam koja je visinska razlika od podnožja do vrha i na kojoj dužini puta.

Inače, kao biciklista, svakome bih preporučio "pedelanje" serpentinama od Kotora do Njeguša. Pogled na zaliv je nezaboravan, kao i same serpentine. Posebno kada krenete nazad nizbrdo :)
Nije strašan uspod, možda se tokom 20 km "penjanja" popnete svega 900 metara.

Bozo
17.9.2016 23:22
2
1

Ovaj tekst mi je, nekako, legao u pravom momentu. Ovakve rute se, realno mogu preći, sa uzivanjem, samo na jedan nacin. U glavi mi je, u poslednje vrijeme odzvanjao jedan komentar i savjet koji mi je uputio @Tulipan. Poslusao sam ga. Upravo se glanca i podesava jedna TDM 900, pa, Boze zdravlja, do godine, sa kumom, pravac....ko zna gdje sve. Ovakva priroda se najbolje vidi kad ti ne smetaju A, B i C stubovi.

s mile
19.9.2016 08:43
2
1

Kako da nadjem na fb petrolheadse ima ih puno, voleo bih da se pridružim nekoj ekipi sa juga ( Niš )...... za auto avanture

Zoran Glavaski
19.9.2016 13:05
3
1

Fb adrfesa PetrolHeads-a:
https://www.facebook.com/groups/1071746272905508/?fref=nf

mivec
20.9.2016 19:21
3
1

Svaka čast! Za ideju, za brzu organizaciju, za prenesene utiske, pa i za grupu za koju nisam znao... Transfagarasan mi je vec jedno dve godine u mislima kao mesto koje bi definitivno trebalo posetiti, ali nekako se slobodni dani uvek potrose na neke kompromisne produzene vikende i obavezno letovanje, ali ovo je definitivno u planu. Dilema ce biti da li sa dragom sa kojom je jurcanje uvek zabavnije jer je "i to preprebrzo" ili sa par drugara... :)

Darko
09.10.2016 09:50
1
0

Dragi zorane, putopis sam procitao u sredu, na dan objave, a u cetvrtak je smestaj bio rezervisan. 24.09. smo nas tri ortaka krenuli na najbolji i najspektakularniji put u zivotu! Eto toliko je dobro napisan putopis!
Hvala! 😉
Narode, krenite na put bez razmisljanja, ono sto na prevoju oko i mozak primaju nijedna slika kao ni video snimak ne moze da docara, ostaje duboko urezano za ceo zivot.
Ja sam sokiran, toliko da sigurno idem dogodine, samo sto ubacujemo i Transalpinu, da obrnemo ceo krug! 😄
Fantasticno!

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: