Zelene strane

Toyota Prius

Budućnost u punom zamahu

Očigledno je da Toyota polaže velike nade u hibridnu tehnologiju, te samim tim, vest da će Prius porodica uskoro biti proširena, ni malo ne čudi. Prvi stiže Prius+, hibridni monovolumen sa sedam sedišta, a sledi ga Prius C, manji i pristupačniji gradski automobil


Plug-in verzija Priusa omogućava punjenje litijum-ionskih baterija putem priključka na naponskoj mreži od 230 V, a serijska proizvodnja ovog modela očekuje se tokom 2012. godine

Nedostatak svestranosti i opšte praktičnosti, nešto je što se zamera većini hibridnih modela. Prvenstveno zbog neophodnog smeštaja baterija, elektromotora i ostalih komponentni koje nisu prisutne kod automobila pogonjenih isključivo SUS motorom, a koje inače ne samo što zauzimaju dosta prostora, već imaju i popriličnu masu. Pravi primer kako Prius+ uvodi praktičnost u segment hibridnih vozila je podatak da je zapremina prtljažnika kod njega, u odnosu na "klasični" Prius, čak za 50 procenata veća! Novi Prius+ ispuniće sve potrebe modernih, "mladih" porodica, dok su pritom, zadržane sve tradicionalne karakteristike klasičnog Priusa.

Iako nešto “glomazniji” od klasičnog modela, Prius+ može da se pohvali izuzetno niskim koeficijentom otpora vazduha, koji iznosi 0,29. Upravo "zaoštrene" ivice na karoseriji omogućavaju ovako dobar rezultat, iako po pitanju estetike, predstavljaju pomalo diskutabilno rešenje. Dužina novog modela iznosi 4,62 metara, visina 1,57 metara, dok je širina 1,78 m. Međuosovinsko rastojanje iznosi 2,78 metara, odnosno za 8 centimetara više nego li kod klasičnog Priusa, što obezbeđuje i bolju ponudu prostora u kabini.

Prius+ sa lakoćom prima pet putnika, dok se u trećem redu mogu smestiti još dve osobe čime se ovaj Prius svrstava u pionire hibridnog pogona sa mogućnošću prevoza više od pet osoba
Pored panoramskog krova, Prius+ se može pohvaliti i trećim redom sedišta, čime je ujedno postao i prvi hibridni automobil u serijskoj proizvodnji koji može da preveze više od pet putnika

Prius+ sa lakoćom prima pet putnika, bez bojazni da će na zadnjoj klupi, u bilo kom trenutku nedostajati mesta. Isto tako, postoji i opcija sa sedam sedišta, čime se Prius+ svrstava u pionire hibridnog pogona uz mogućnost prevoza više od pet osoba. Zapravo, zadnja klupa je izuzetno modularna, pa se tako može pomerati napred-nazad, a sam ugao naslona može se podešavati u rasponu od 45 stepeni, radi što većeg komfora. Putnici na zadnjoj klupi stavljeni su u prvi plan, naravno, sa punim pravom, imajući u vidu da će se na toj poziciji, najčešće naći mališani.

Panoramski krov oplemenjuje enterijer i čini ga izuzetno prozračnim, a predstavlja novinu, jer je sada lakši za 40% i obezbeđuje nešto bolju izolaciju od svojih prethodnika. Kroz prednje panele, kao i kroz ceo enterijer, proteže se futuristički dizajn, što je rešenje koje veoma dobro pristaje jednom hibridnom automobilu, možemo slobodno reći i vesniku bliže budućnosti.

Prius+ može da se pohvali sa pregršt naprednih sistema, od kojih se većina nalazi u standardnoj opremi. To su kamera za vožnju u nazad, “pametni” ključ, sistem pomoći pri kretanju uzbrdo i mnogi drugi, dok se uz doplatu, dobijaju i LED svetlosne grupe, tempomat sa sistemom za izbegavanje sudara, itd. Prisutni su i brojni sistemi za zabavu putnika, kao što je novi Entune multimedijalni sistem, USB i iPod priključak, sistem prepoznavanja glasovnih komandi i dr.

Prius Plug-in Hybrid svoje baterije u mogućnosti je da napuni za samo 1,5 časova, koristeći standardnu naponsku mrežu od 230 V, a trenutno se na putevima širom sveta nalazi 600 primeraka Plug-in Hybrid verzije, koji su ustupljeni na korišćenje i testiranje

Što se tiče tehničkih podataka, tu bitnijih razlika u odnosu na klasičan Prius nema. Simbiozom između benzinskog VVT-i agregata zapremine 1,8 litara i elektromotora, obezbeđene su pristojne performanse uz izrazito visoku ekonomičnost. Benzinac, snage 99 KS radi na Atkinsonovom principu, kako bi se ostvarila što bolja efikasnost, dok u kombinaciji sa elektromotorom, zajednička snaga iznosi 136 “konja”. Za prenos snage na prednju osovinu zadužena je CVT kontinualna transmisija.

Naravno, ne smemo zaboraviti ni na Prius Plug-in Hybrid, koji je opremljen litijum-jonskim baterijama, baš kao i model Prius+. One omogućavaju i autonomiju od oko 20 km, ukoliko se isključivo koristi električna energija za pogon.

Kako navode iz Toyote, Prius C ponudiće izuzetnu dinamičnost uz odličan osećaj u vožnji, nešto što se ne sreće tako često kod hibridnih automobila

Uz to, kako samo ime kaže, ovaj Prius moguće je "napuniti" direktno sa strujne mreže, budući da na automobilu postoji visokonaponska utičnica (230 V). Putem ove konekcije, moguće je u potpunosti napuniti baterije za samo 1,5 časova. Trenutno se na putevima širom sveta nalazi 600 primeraka Plug-in Hybrid verzije, koji su dati na korišćenje i testiranje određenim kompanijama, ali i pojedincima. Što se tiče ekonomske strane, očekuje se da će ova verzija, od klasične, biti skuplja za nekih 5.000 dolara, a na tražištu bi trebala da se pojavi u prvoj polovini 2012. godine.

U najavi je još jedan član Prius porodice, za sada u fazi koncept automobila, koji na tržište stiže sredinom naredne godine. Prius C, kako je nazvan novi hibridni "mališan", pozicioniran je kao entry-level model, čiju ciljnu grupu predstavljaju ekološki orijentisani mlađi parovi. Posebno je naglašena njegova okretljivost u urbanim uslovima, uz izuzetnu ekonomičnost i prihvatljivu cenu.

Kako navode iz Toyote, Prius C ponudiće izuzetnu dinamičnost uz odličan osećaj u vožnji, nešto što se ne sreće tako često kod hibridnih automobila. Pri pogledu na zvanične fotografije Prius C koncepta, u oči upadaju nešto agresivnije linije, koje mu ujedno i odlično pristaju. Očekuje se da će verzija koja uđe u proizvodnju pretrpeti određene izmene, koje ne bi trebale da budu drastične, tako da će manje-više slične "crte lica" najverovatnije biti prisutne i kod serijskog modela.

Svi smo veoma dobro upoznati sa činjenicom da fosilna goriva ubrzanim tempom nestaju sa lica zemlje te da pitanje pronalaska najbolje moguće alternative postaje urgentno. Da li su hibridni automobili zaista pravo rešenje u svetu auto-industrije? Pa…


Privremeno da, ali šta ćemo dalje? E, pa to još niko ne zna... Kako god bilo, brojka od 2,2 miliona prodatih Toyotinih vozila sa hibridnim pogonom pokazuje da ova kompanija veoma dobro zna šta radi. Sa modelom Prius, Toyota je stvorila baznu tehnologiju i osnovu, koja će uz konstantnu nadogradnju, poslužiti kao odskočna daska za sve buduće modele. Samim tim, Prius se može okarakterisati i kao pravi vesnik budućnosti, a šta nas u njoj očekuje, vreme će pokazati...













tekst: Ivan Krstin
foto: Toyota
redakcija@vrelegume.rs
2946
Postavljeno: 26.04.2011

Arhiva: Zelene strane

Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 06.02.2012

Smart

Kad prigrlimo sve situacije koje nas snalaze, kad otvorimo oči i oslobodimo um, kad postanemo sposobni da volimo i čuvamo dete u sebi, život će nam postati igra, bićemo srećni


Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 10.01.2012

Smart

Sve što jeste i niste znali o najmanjem automobilu na svetu


Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 21.11.2011

Dodela Eco Friendly Sertifikata

Da Srbija više ne bude zemlja na začelju svih pozitivnih lista, potrudilo se Ministarstvo životne sredine, rudarstva i prostornog planiranja, dodelom prvih donacija za kupovinu ekološki prihvatljivih automobila, kao i niz partnera ove akcije


Nissan Esflow

13.05.2011

Toyota Prius

26.04.2011

Izduvni gasovi Tekst sa video prilogom!

29.03.2011

MINI E

28.02.2011

Toyota Auris HSD English version

20.01.2011

Lexus CT 200h

17.12.2010

Citroen C-Zero English version

20.10.2010

Smart E Tekst sa video prilogom!

17.08.2010

Honda Insight Tekst sa video prilogom!

10.07.2010

Toyota Prius

25.04.2010

Ekologija

18.03.2010

Bojan Đurić, državni sekretar u Ministarstvu za zaštitu životne sredine

10.03.2010

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: