Istorijat

Deset automobila koji su obeleležili pedesete

Top pedesetih

U tekstu koji sledi, predstavićemo vam automobile koji su u velikoj meri uticali na autoindustriju i kulturu vremena u kome su se proizvodili, ali su i postavili standarde za generacije koje su ih pratile. Odabrali smo deset modela koji su po našem mišljenju obeležili period od pedesetih do šezdesetih godina prošlog veka


U posleratnom periodu mnogobrojne društvene promene su dale podsticaj ubrzanom razvoju automobila i podstakle njihovu inovaciju i revolucionarni dizajn, pa su u tom periodu i nastali neki veoma zanimljivi modeli. Četvorotočkaši koji su nastali tokom pedesetih godina nisu bili samo puka prevozna sredstva, već su počeli da se ističu i stilom koji je nedostajao ranijim modelima. Dok svako ima svoje mišljenje o tome koji model je bio najznačajniji i najbolji u tom periodu, nema sumnje da je veliki broj modela iz tog vremena definisao svoju kategoriju i ostavio dubok trag u istoriji automobilima. Sa druge strane neki od njih su tada predstavljali sam vrh tehnološkog napretka, i ostali su popularni sve do danas zahvaljujući svojoj jedinstvenosti. Jedno je sigurno – pedesete su bile zlatno doba za automobilsku industriju i među mnogobrojnim kandidatima pokušali smo da odaberemo deset najznačajnijih.

Pored odabranih deset automobila, vredi još pomenuti i modele kao što su: Chevrolet Bel Air, Porsche 550 Spyder, Austin Mini, Mercedes-Benz 300 SL, Chevrolet Corvette C1, Cadillac El Dorado, BMW 507, Aston-Martin DB2 i Alfa-Romeo 1900C...

Sledi lista od top deset modela.

1. Jaguar XK120 (1948 - 1954)
U svetu automobilske industrije ne postoji veliki broj revolucionarnih modela, iako proizvođači uporno pokušavaju da nas ubede u to. Međutim, kada je u pitanju Jaguar XK120, možemo reći da je u trenutku kada je predstavljen 1948. godine, on bio pravi vesnik promena u autoindustriji. U vremenu kada su drugi automobili sa naporom dostizali brzinu od 110 km/h, ovaj Jaguar je zahvaljujući svom šestocilindričnom agregatu koji je proizvodio 190 konjskih snaga, dostizao brzinu od skoro 195 km/h, odnosno 120 Mp/h na osnovu čega je i dobio ime, što ga je ujedno i činilo najbržim serijskim modelom tog vremena, te je sve na njemu i bilo podređeno postizanju maksimalne brzine. Pored toga, bio je brži i jeftiniji od italijanskih superautomobila, pa su njegovi vlasnici mogli da postanu i pripadnici radničke klase. Nakon dve godine proizvodnje, 1950. pojavila se i kupe verzija ovog modela sa dva sedišta. Razlika između roadstera i kupea je bila ne samo u krovu, već i u tome što se u kupeu nalazio čelični pod umesto šper-ploče, zbog čega je on bio teži, ali izdržljiviji. Ukratko, XK120 je pravi klasik kojeg mnogi smatraju najboljim Jaguarom ikad. U svakom slučaju ovaj model je predstavljao smernicu za sve buduće Jaguarove sportske automobile. Proizvedeno je svega 12.055 primeraka, od kojih se neki mogu naći i danas.

Mercedes Benz Type 300 (1951–1957)

2. Mercedes Benz Type 300 (1951–1957)
Uprkos usporenom razvoju nakon Drugog svetskog rata, Mercedes-Benz se vratio na poziciju lidera u automobilskoj industriji, zahvaljujući modelu Type 300, koji je bio konstruisan kao pandan konkurenciji u obliku modela BMW 501 i drugih prestižnih automobila iz te decenije. Zahvaljujući lepo oblikovanoj aluminijumskoj karoseriji i šestocilindričnom agregatu koji je bio povezan sa četvorostepenim ručnim menjačem, ubrzo je postao jedan od najraskošnijih automobila svog vremena. Od 0 do 100 km/h ubrzavao je za 15 sekundi, a maksimalna brzina mu je bila 175 km/h. U to vreme, najveći, elegantan, snažan, ekskluzivan i skup model je, možemo slobodno reći, bio ono što je Maybach danas. Restilizovana verzija koja se pojavila 1954. godine je dobila veću snagu i servo kočnice, kao i opcionalni automatski menjač. Zatim se proizvodila i elegantna kabriolet verzija koja i danas ima svoje obožavaoce. Najzad, 1957. godine se pojavila i 300D verzija koja je imala nešto duže međuosovinsko rastojanje. Tehnološki napredan, ovaj model je delio mnoge dizajnerske inovacije i mehaničke komponente sa modelom Mercedes-Benz 300 SL Gullwing. Type 300 je bio veoma popularan i među državnim zvaničnicima, a posebno ga je voleo nemački kancelar Konrad Adenauer, koji je posedovao sve njegove verzije. Proizvedeno je ukupno 12.221 ovakvih automobila.

Bentley R Type (1952–1955)

3. Bentley R Type (1952–1955)
Bentley R Type je predstavljen 1952. godine i smatra se jednim od najlepših automobila ikada napravljenih. Prema tvrdnjama mnogih, njegov elegantni dizajn je direktna posledica toga što je baziran na modelu MK VI, ali bez obzira da li je to tačno, R Type je vratio Bentley u sam vrh segmenta prestižnih proizvođača automobila. Njegov pogonski sklop je činio šestocilindrični agregat zapremine 4,5 litara kompanije Rolls-Royce, zahvaljujući kome je ovaj automobil od 0 do 100 km/h ubrzavao za 15 sekundi i zahvaljujući kome mu je maksimalna brzina bila 160 km/h. Njegova šasija je bila duža nego kod modela MK VI a delovi karoserije su bili skladniji. Pristup zadnjim sedištima je zbog polumeseca iznad točkova bio zahtevan, a kabina je bila dosta skučena za jedan tako veliki automobil, što je svakako bila mana. Međutim, performanse, dizajn i dobra unutrašnja izolacija su od modela R Type načinili tihu drumsku krstaricu. Proizvedeno je 2.320 ovakvih automobila.

Fiat 8V (1952–1954)

4. Fiat 8V (1952–1954)
Kada je Fiat prvi put odlučio da napravi svoju perjanicu sa V8 agregatom, automobilski svet je bio prijatno iznenađen. Međutim, kada je napravljen prototip tog modela, koji je bio spor i bezličan, uzbuđenje se pretvorilo u razočarenje, pa je i sam projekat obustavljen. To je ostavilo Fiat sa dvolitarskim V8 agregatom, bez odgovarajućeg automobila, odnosno karoserije. Jedino preostalo rešenje je bilo da se agregat smesti u sportski automobil, pa je tako nastao model 8V ili “Otto Vu”, koji je predstavljen na Sajmu automobila u Ženevi 1952. godine. Automobil je izgledao fantastično, jer je šef dizajna kompanije Fiat, Dante Giakoza, imao veliko iskustvo u dizajniranju lepih Pininfarina modela. Automobile je sklapala kompanija Siata, dok je karoseriju proizvodila Fiatova eksperimentalna radionica Lingotto. Ovaj automobil je bio veoma aerodinamičan, a uz pomoć tunela za protok vazduha Turin Polytechic, test vozač Fiata, Karlo Salomano je dostigao maksimalnu brzinu od 193 km/h. Proizvedeno je svega 114 ovakvih automobila.

Citroen DS (1955 – 1975)

5. Citroen DS (1955 – 1975)
Prva „ajkula“, kako je još poznat Citroen DS, iako je prvi put stupila na scenu davne 1955. godine, i dalje je jedan od najneobičnijih automobila ikada napravljenih, pa zbog toga i danas kada i ako se vidi na putevima mami poglede mnogih. Njegovo ime, DS je zapravo skraćenica reči Deesse, što u prevodu sa francuskog znači boginja, i potpuno je prikladno jer njegov dizajn kao da nije sa ovog sveta. I dok ga mnogi nisu smatrali lepim, DS je bio toliko poseban da ga je bilo nemoguće pomešati sa bilo kojim drugim vozilom na ulicama. Dok su se mnoge američke firme hvalile kako su predstavile brojne futurističke koncepte, DS je bio jednako revolucionaran i dizajnerski futurističan. On je imao pogon na prednjim točkovima i menjač postavljen ispod motora, čime nije imao tunel u sredini automobila, a samim tim je pružao potpuno ravan pod. Njegov jedinstven oblik, vešanje i visina automobila podesivi iznutra bili su od velike pomoći vozaču. Posebna priča je čuveno hidropneumatsko ogibljenje. Sa ovim sistemom, DS je posedovao nepobedivu udobnost u vožnji i konstantanu visinu vozila bez obzira na opterećenje. Pored toga, u slučaju nužde, moguća je vožnja i na tri točka i menjanje točkova bez dizalice, što je u praksi dokazano. Na njemu je jedino stari agregat prenešen sa modela Traction Avant, koji, iako solidan, nije bio ni blizu vrhunskog. On vodi poreklo još iz 1930-ih godina, a u konačnoj verziji je razvijao samo 75 konjskih snaga. Snaga se prenosila na prednje točkove preko četvorostepenog automatskog menjača, a iako je Citroen želeo i automatski menjač kao opciju, kompanija nije imala finansije za tako nešto. Sve ostalo je bilo novo. Nastao je kao rezultat rada inženjera i dizajnera koji su verovali samo svom mišljenju i nisu se previše koncentrisali na finansije. Takav potez svakako ne bi mogao da funkcioniše u današnja vremena, pa samim tim možemo da zaključimo da verovatno nikada više nećemo videti sličan proizvod. Proizvedeno je 1.455.746 primeraka ovog automobila.

Ferrari 250 (1953–1964)

6. Ferrari 250 (1953–1964)
Prvi put predstavljen 1953. godine, sportski automobil Ferrari 250 je u periodu dok se proizvodio imao mnogo verzija (od kojih su najpoznatije GTO i Testa Rossa) i postao je možda najbolji klasični Ferrari ikad, a sasvim sigurno najpoželjniji. Njegov V12 agregat je bio sjajan, imao je veliki kapacitet a malu težinu, zapreminu od tri litara i proizvodio je 260 konjskih snaga, te je od 0 do 100 km/h ubrzavao za svega 7 sekudni, dok je maksimalna brzina iznosila 202 km/h. Zahvaljujući upravo ovom agregatu, ali i svom aerodinamičnom dizajnu Ferrari 250 je bio prilično uspešan u moto sportu. Agregat je svoje mesto nalazio u pogonskom sklopu svih verzija modela sve do 1964. godine. Pomenuti modeli Testa Rossa i GTO su najskuplji automobili koji su ikada prodati na aukcijama.

Porsche 356 Speedster (1955)

7. Porsche 356 Speedster (1955)
Serijska proizvodnja modela 356 je otpočela 1950. godine u Štutgartu, a sam model je imao sportsku čeličnu karoseriju. Na početku se proizvodila samo kupe verzija ovog četvorotočkaša, a već sledeće godine je počela i proizvodnja kabrioleta, čija je prodaja nadmašila prodaju kupea u odnosu 4:1. Vetrobransko staklo je imalo dva dela sve do 1952. godine, kada je zamenjeno jednodelnim. Uporedo je rastao i kapacitet agregata do 1,5 litara, odnonso za 72 konjske snage. Konačno je 1954. godine predstavljen 356 Speedster koji je postao najpoznatiji i najvredniji od svih verzija ovog modela, koja je imala napredniji dizajn i lepši enterijer. Kapacitet agregata je povećan na 1,6 litara te je automobil mogao da dostigne brzinu od 193 km/h, pa je ovaj model počeo da se brzo prodaje. Pravljen je sa namerom da bude pravi sportski automobil u kojem se podjednako može uživati u svakodnevnoj vožnji. U svakom slučaju, zaista izvanredan automobil kako u pogledu dizajna i vožnje, tako i u pogledu vrednosti koju je imao za autoindustriju.

Ford Thunderbird (1955–1997) i (2002–2005)

8. Ford Thunderbird (1955–1997) i (2002–2005)
Jedan od automobila koji je pored Chevrolet Bel Air u ogromnoj meri uticao na automobisku industriju u Americi, Ford Thunderbird je vozilo sa pogonom na zadnjim točkovima koje je imalo čak jedanaest generacija i koje se proizvodilo skoro pedeset godina. Može se reći i da je ovaj model kreirao novi segment koji je postao poznat kao segment luksuznih automobila. Thunderbird je počeo da se proizvodi 1955. godine kao sportski kupe sa dva sedišta, koji je dobio i svoju kabriolet verziju, i za razliku od Corvette nije označen kao sportski automobil. Tokom 1958. godine, Thunderbird je dobio veće dimenzije i zadnju klupu. Posedovao je V8 agregat koji je proizvodio 215 konjskih snaga kada je povezan sa trostepenim ručnim menjačem, ili 225 konjskh snaga kada je povezan sa Fordovim dvostepenim automatskim menjačem. Tokom godina se menjao njegov izgled, ali i pogonski sklop, kroz jedanaest generacija. Proizvodnja je okončana 1997. godine. Međutim, on je opet počeo da se proizvodi 2002. godine kada je predstavljen modfikovani model sa dva sedišta, i koji se u prodaji nalazio sve do 2005. godine. Od početka proizvodnje pa sve do 2005. godine, Ford je proizveo preko 4,4 miliona primeraka ovog modela.

BMW 503 (1956 – 1959)

9. BMW 503 (1956 – 1959)
BMW se možda borio za opstanak tokom pedesetih ali je njegov model 503 postao jedan od najefikasnijih sportskih automobila na svetu. Kao što smo već pomenuli, njegov najveći konkurent je bio Mercedes-Benz Type 300. Ovaj automobil je dizajniran od strane čuvenog grofa Albrehta Gerca, čoveka koji je kasnije, između ostalog, učestvovao u dizajnu Datsuna 240Z. Iako se prodavao uporedo sa modelima 501 i 502 (sa kojim je delio i isti pogonski sklop, uključujući i V8 agregat), BMW 503 je bio jedinstven. Ovaj dugački kupe je posedovao izbačene farove i usku, prepoznatljivu BMW rešetku, odnosno masku. Bio je lakši od modela 501 i 502, a V8 agregat je naštelovan da proizvodi 140 konjskih snaga, pa je iz tog razloga i bio brz i udoban za vožnju. Međutim, u skladu sa njegovim ekskluzivnim izglednom, cena je bila visoka, pa se nije prodavao onako kako je planirano. Uprkos svom savremenom izgledu, ovaj model je bio prava finansijska katastrofa za kompaniju, zbog koje je ona umalo i bankrotirala, ali je uprkos tome podstakao dizajnerski pravac BMW-a. Proizvedeno je samo 412 primeraka ovog automobila.

Aston Martin DB4 GT Zagato (1959–1963)

10. Aston Martin DB4 GT Zagato (1959–1963)
Predstavljanje modela DB4 je verovatno bio jedan od najboljih poteza kompanije Aston Martin, koji je zahvaljujući upravo njemu od proizvođača sportskih automobila postao proizvođač i ekspert u konstruisanju superautomobila. Tokom 1958. godine, DB4 je predstavljao ono najbolje što je britanska autoindustrija mogla da ponudi, uglavnom zbog toga što je bio bolji od već solidnog modela DB2. DB4 je sjajan inženjerski podvig sa čvrstom šasijom i potpuno novim trolitarskim DOHC agregatom koji je proizvodio 240 konjskih snaga, što je skoro duplo više nego kod njegovog prethodnika. Međutim, ono što je svakako najviše privuklo pažnju jeste bila njegova Superleggera karoserija, koju je dizajnirala kompanija Touring. Sastojala se od aluminijumskih panela koji su bili postavljeni na ram od čeličnih cevi, zbog čega je automobil bio čvrst, a u isto vreme i lak. U periodu od 1958. do 1962. godine, DB4 je doživeo brojne promene i dobio je nekoliko verzija. Najpoznatije su svakako DB4 GT koji je proizvodio 302 konjske snage i GT Zagato koji je proizvodio 314 konjskih snaga, što mu je omogućavalo da od 0 do 100 km/h ubrzava za svega 6,1 sekundu i maksimalnu brzinu od 240 kilometara na sat. Upravo iz tog razloga je DB4 Zagato jedan od najskupljih automobila na svetu.

Ovu su bili automobili pedesetih godina po našem izboru! Imate li vi još predloga?

Autor: Saša Stanković
1275
Postavljeno: 16.11.2017

Arhiva: Istorijat

Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 20.11.2017

Honda

Na današnji dan, davne 1906. godine, rođen je Soichiro Honda, suosnivač čuvene japanske kompanije Honda. Zahvaljujući uspešnoj saradnji sa Takeo Fujisawom, koji je bio zadužen za finansijske poslove u kompaniji, dok je on bio zauzet inženjerstvom i razvojem proizvoda, uspeo je da sagradi ogromnu multinacionalnu i svetski poznatu kompaniju i ostavi dubok trag u industriji motornih vozila.


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 16.11.2017

Deset automobila koji su obeleležili pedesete

U tekstu koji sledi, predstavićemo vam automobile koji su u velikoj meri uticali na autoindustriju i kulturu vremena u kome su se proizvodili, ali su i postavili standarde za generacije koje su ih pratile. Odabrali smo deset modela koji su po našem mišljenju obeležili period od pedesetih do šezdesetih godina prošlog veka


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 14.06.2017

Ferdinand Porše

Znate li koja je jedina fabrika automobila sa područja Nemačke koja ni na jednom modelu automobila nema limiter brzine? Danas, u savremenom svetu, svi su čuli za automobilsku kompaniju Porsche, i svi se dive njenim prelepim sportskim i elegantnim automobilima. Osnivač te kompanije bio je Ferdinand Porše, a ovo je priča o njegovom životu


Upoznajte Anke Eve Goldman

08.05.2017

Muzej autobusa u Izraelu Tekst sa video prilogom!

01.03.2017

Brzinski rekordi Hitlerove Nemačke...

19.11.2016

Trokraka zvezda u kamionet izdanju Tekst sa video prilogom!

05.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 2)

04.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 1)

02.11.2016

Kaiser Darrin

01.11.2016

Bismarck & Tirpitz

27.10.2016

Porsche 911

21.10.2016

Musolini u ulozi ministra saobraćaja Tekst sa video prilogom!

03.10.2016

Hitlerov Autobahn Tekst sa video prilogom!

24.09.2016

ZIL 167 Tekst sa video prilogom!

23.09.2016

Jensen Interceptor FF

07.09.2016

Porsche 356

03.09.2016

Ruski voz – mlaznjak Tekst sa video prilogom!

17.08.2016

Mercedes 230SL/250SL/280SL

10.08.2016

Dale

02.08.2016

Citroen DS

27.07.2016

Borgward Traumwagen

18.07.2016

Ford Bronco

14.07.2016

MG B

08.07.2016

Rover SD1

29.06.2016

Ford Fairlane/Torino

09.06.2016

BMW

05.05.2016

Jaguar Mark X

23.04.2016

Opel GT

12.04.2016

Triumph Stag

02.04.2016

Datsun 510

18.01.2016

Alfasud

09.01.2016

McLaren F1

23.12.2015

Volkswagen 181

05.12.2015

Ford Falcon (Australija)

23.10.2015

Renault 4

24.12.2014

Ford Mustang

21.10.2014

Ford Mustang

29.08.2014

Nash-Healey

21.08.2014

Duesenberg

16.08.2014

Malkolm Briklin

31.05.2014

Lancia Delta

19.11.2013

Lamborghini Miura

24.09.2013

Alfa Romeo Alfetta

23.08.2013

Porsche 959

07.06.2013

Renault 5

25.04.2012

Jaguar XJ220

20.04.2012

Lexus

23.03.2005

nn
16.11.2017 00:27
4
2

Meni je na ovoj listi DB4 ubedljivo najbolji!!!

Wpn
16.11.2017 03:41
3
5

promasiti cu 50te vratiti se u 1935 ali:
Model : ALFA Romeo 16C Bi-Motore
-Production : 1935 (only 2 specimens were built)
-Designer : Luigi Bazzi, Arnaldo Roselli and Enrico Beltracchini
-Engine : Two straight eight engines (1 Front/ 1 Rear)
-Displacment : 3165cc for each engine (6330cc in total)
-Gear box : Three-way manual
-Layout : Front / Rear longitudinal Engines / AWD
-Power : 270 bhp @ 5400 rpm (540 Bhp in total)
-Torque :N / A
-Weight : 1300 kg
-Acceleration 0-100 km/h : N / A
-Top Speed : 364 km/h
A po meni najljepse auto svih vremena Alfa Romeo 33 Stradale, 2,0 V8 proizvodila je 233 KS pri 8.800 o/min, do stotke ubrzavala za 5,5 sekundi i imala maksimalnu brzinu od 260 km/h.


Tulipan
16.11.2017 20:53
3
1

Ako se išlo da na listi bude i automobil koji je "predstavnik" (ne po meni) ljepote tog vremena..Onda mislim da umjesto Bentlija treba da bude Cisitalia 202, koja je po nekim ajde da kažem "listama" zajedno sa Jaguarom e type jedan od najljepših automobila ikad i nalazi se i u New Yorku u muzeju moderne umjetnosti...Ne kažem da ovaj Bentli nije fantastičan...Ali opet, zar se može napraviti lista top 10 filmova, pjesama, automobila a da ne bude ovakvih komentara šta bi trebalo :)))))

Lacky
17.11.2017 15:34
3
0

Svi su jaki ipak je ovo "suvi krem" za ono vrijeme !!!

Dušan 037
19.11.2017 19:58
0
2

Lista najuticajnijih mora sadržati Sitroen De-Es (tu je) i Fiat 600, a spisak koji se dotiče pedesetih pogotovo. Iako nije tehnički revolucionaran, verovatno je ovde mesto i drugom pokolenju Ševrolet Bel Era (1955-1957.).

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: