Istorijat

Automobili šezdesetih

Deset automobila koji su obeleležili šezdesete

Šezdesete godine prošlog veka. Decenija koju su obeležili „seks, droga i rokenrol“, decenija u kojoj su otpočele mnogobrojne radikalne političke, društvene i kulturne promene na celoj planeti. Ujedno i decenija u kojoj su nastali automobili (inženjerska čuda na četiri točka) o kojima se i dan danas govori sa velikim poštovanjem. U tekstu koji sledi smo odabrali deset automobila koji su po našem mišljenju obeležili taj period.


Šezdesete godine dvadesetog veka obeležili su brojni značajni događaji. Pored činjenice da je to period u kome je Hladni rat bio u punom jeku (Kubanska kriza), u tom vremenu je i rasna netrpeljivost bila ogromna.

Tokom šezdezetih godina pojavio se i prvi film o Džejmsu Bondu, preminula je slavna Merlin Monro, izašao je prvi strip o Spajdermenu, prvi put je poleteo Boeing 727, Bitlsi su objavili svoj prvi album, a Martin Luter King je održao svoj čuveni govor „Imam san“ u Vašingtonu na „Maršu slobode“. Tokom te decenije je ubijen Džon Kenedi, podignut je Berlinski zid, Muhamed Ali je postao šampion u boksu, Nelson Mendela je osuđen na doživotnu kaznu u zatvoru, donešen je Akt o ljudskim pravima, izvršen je atentat na Martina Lutera Kinga, čovek je prvi put sleteo na Mesec,...

Lista događaja koji su obeležili šezdesete godine prošlog veka bi mogla da se nastavi u nedogled, međutim, ono što nas najviše interesuje jesu automobili koji su tada predstavljeni i koji su obeležili taj period. Naime, u tom periodu konstruisani su neki od najlepših i najboljih automobila na svetu, koji i dan danas izazivaju veliko divljenje. Štaviše, automobili šezdesetih su bili prava „mehanička i dizajnerska čuda“, te i danas služe kao inspiracija mnogobrojnim proizvođačima automobila.

Jedno je sigurno – šezdesete su bile veoma značajni period za automobilsku industriju i među mnogobrojnim automobilima, pokušali smo da odaberemo deset najznačajnijih.

10. Mini Cooper
Originalni Mini se smatrao ikonom britanske kulture šezdesetih godina prošlog veka. Godine 1999, proglašen je za drugi najuticajniji automobil 20. veka, iza Ford Modela T, a ispred Citroen-ove „ajkule“ i Volkswagen-ove „bube“.

Reč je o malom i ekonomičnom gradskom automobilu, koji je ujedno bio i veoma zabavan za vožnju. Njegov konstruktor je bila britanska kompanija BMC i njeni naslednici, a proizvodio se sve od 1959. godine do 2000, kada je brend otišao u ruke BMW grupacije.

Džon Kuper, vlasnik „Cooper Car Company“ i dizajner i konstruktor bolida Formule 1 i trkačkih automobila, uvideo je da Mini ima dosta potencijala za takmičenje. Čoveku koji je zaslužan za dizajn modela Mini, seru Aleksu Isigonisu se ideja o trkačkom Mini-ju u početku nije dopala, ali ubrzo je promenio mišljenje, te su on i Džon Kuper kreirali model Mini Cooper koji je premijerno predstavljen u septembru 1961. godine.

„Srce“ modela Mini Cooper činio je atmosferski, redni četvorocilindarski agregat radne zapremine 997 kubika koji je razvijao 55 konjskih snaga i 73 Nm obrtnog momenta. Zahvaljujući tom pogonskom sklopu i činjenici da je agregat povezan sa manuelnim četvorostepenim menjačem, Mini Cooper je od 0 do 100 km/h ubrzavao za 15,1 sekundu i postizao je maksimalnu brzinu od 138 km/h.

Ipak, od mnogih kvaliteta ovog revolucionarnog automobila sa poprečnim motorom i pogonom na prednjim točkovima, najveći je verovatno njegov šarm, jer se uprkos različitim problemima, posebno sa limarijom, Mini modeli i dan danas aktivno voze i obožavaju širom sveta. Njegovoj popularnosti je doprinela i uloga u filmu „The Italian Job“.

9. Aston Martin DB5 - (1963 - 1966)
Aston Martin DB5 je brz i luksuzan automobil, te za putovanje od Londona do Monaka, posebno ako za vama jure najozloglašeniji kriminalci iz SPECTRE, teško da postoji bolji izbor automobila.

Šalu na stranu (mada je zaista teško govoriti o ovom automobilu a ne povezati ga sa filmovima o Džejmsu Bondu koji su mu doneli ogromnu popularnost širom sveta), Aston Martin DB5 je automobil koji se i dan danas smatra jednim od najlepših automobila ikada. Njega je dizajnirala kompanija Carrozzeria Touring Superleggera, a proizvodio se u periodu od 1963. do 1966. godine. Proizvedeno je ukupno 1.186 primeraka.

Model DB5 predstavlja korak napred i evolucioni razvoj modela DB4 koji je 1958. godine predstavljao ono najbolje što je britanska autoindustrija mogla da ponudi. Njegove linije i dizajn su bili još lepši nego kod njegovog prethodnika, te za mnoge DB5 predstavlja oličenje Aston Martin-ove DB serije automobila.

Ispod haube sakriven je redni šestocilidarski agregat radne zapremine četiri litra, koji razvija 282 konjske snage i 390 Nm obrtnog momenta. Agregat je povezan sa petostepenim ZF menjačem te ovaj automobil postiže maksimalnu brzinu od 230 km/h, a od 0 do 100 km/h stiže za nešto više od 8 sekundi.

Proizvodnja kupea okončana je 1965. godine, ali je nakon toga konstruisano i 37 kabriolet modela.

8. Lamborghini Miura - (1966 - 1971)
Postoje vozila koja u automobilskoj industriji ostavljaju neizbrisiv trag. Lamborghini Miura je primer za to. Prvi moderni super automobil sa V12 agregatom montiranim centralno, iza vozača.

Miura je premijerno predstavljen u formi koncept modela 1965. godine na Sajmu automobila u Torinu, kada je privukao ogromnu pažnju posetilaca, pre svega tehničkim rešenjima koja su nagoveštavala da se radi o izuzetnoj kreaciji. Predstavljena je samo šasija, bez karoserije i svaka dizajnerska kuća u Italiji priželjkivala je priliku za stilizaciju novog „razjarenog bika“. Na kraju, šansu je dobila kompanija Bertone i to je bio pravi izbor.

Konstrucija automobila trajala je manje od godinu dana i novi prototip je bio spreman za Sajam automobila u Ženevi 1966. godine, gde je, tada već i zvanično nazvana Miura, bila zvezda izložbe.

Njegovo „srce“ činio je V12 agregat radne zapremine četiri litara koji je razvijao 350 konjskih snaga i 368 Nm obrtnog momenta. Povezan sa petostepenim manuelnim menjačem ovaj model je od 0 do 100 km/h ubrzavao za 6,3 sekunde i postizao je maksimalnu brzinu od 277 km/h.

Proizvedeno je svega 764 primeraka, te se jedinice koje su preživele „zub vremena“ i koje su u dobrom stanju prodaju za ogromne sume novca.

7. Ferrari 250 GTO – (1962 – 1964)
Ferrari 250 Gran Turismo Omologato. Automobil homologizovan za trke u GT klasi. Svi znaju da Enco Ferari nije mario za prodavanje automobila, već je samo želeo pobede na trkačkim stazama. Ali kako bi učestvovao u trkama pod okriljem organizacije FIA, morao je da koristi automobil koji se nalazi u serijskoj proizvodnji.

Upravo iz tog razloga je nastao model 250 GTO, trkački automobil legalan za javne puteve. Sve ovo je jedan od razloga zbog kojih Ferrari 250 GTO drži rekord za najskuplji automobil na svetu. Proizvedeno je svega 36 primeraka.

Ispod haube modela 250 GTO nalazi se trolitarski V12 agregat koji je „pozajmljen“ sa modela 250 Testa Rossa, s tom što je pretrpeo izvesne modifikacije. Kao takav, ovaj agregat razvija 302 konjske snage i 333 Nm obrtnog momenta, te od 0 do 100 km/h ubrzavao za svega 5,4 sekundi i da postiže maksimalnu brzinu od 280 km/h. Iako je agregat već postojao, transmisija je potpuno nova, a radi se o petostepenom manuelnom menjaču.

Ovaj potez se Encu Ferariju itekako isplatio, s obzirom da je 250 GTO pobeđivao na brojnim trkama.

6. Porsche 911 – (1963 -1975)
Za većinu ljubitelja sportskih automobila, oni se dele na Porsche 911 i na sve ostale. Šta drugo reći o automobilu čiji se dizajn nije drastično menjao tokom više od pedeset godina?

Još od zvaničnog predstavljanja 1963. godine, ovaj legendarni nemački automobil je uspeo da nadživi konkurenciju i uvek se vraćao jači nego ikada pre. Čak i danas on predstavlja ultimativni sportski automobil.

Kao i Volkswagen-ova „buba“, 911 je postao simbol kompanije Porsche do te mere da je nadživeo svoju planiranu zamenu (Porsche 928) i da se danas cela ponuda nemačkog giganta zasniva na njemu.

Ispod haube ovog modela se u početku nalazio novi bokser agregat sa šest cilindara radne zapremine dva litara, koji je razvijao 130 konjskih snaga i 173 m obrtnog momenta, i koji je bio povezan sa četvorostepenim manuelnim menjačem. Zahvaljujući tome, Porsche 911 je od 0 do 100 km/h ubrzavao za 8,5 sekundi i postizao je maksimalnu brzinu od 210 kilometara na sat.

Rani prototip je u velikoj meri ličio na serijski model. On je bio urađen u 2+2 stilu sa mnogim prepoznatljivim linijama, sa međuosovinskim rastojanjem od 2.200 milimetara (za 100 mm duže nego 356). Porsche je u početku planirao da koristi Type 901 oznaku i automobil je pod ovim imenom predstavljen na Salonu automobila u Frankfurtu u septembru 1963. godine.

Međutim, samo nekoliko dana kasnije se javio Peugeot i tvrdio da je zaštitio oznaku sa tri broja sa nulom u sredini i da Porsche neće biti u stanju da prodaje Type 901 pod ovom oznakom na francuskom tržištu. Umesto da modeli za ovo tržište dobiju novo ime, Porsche je odlučio da promeni celo ime automobila u 911 i sve ostalo je istorija.

5. Ford GT40
Ford GT40, automobil koji je pobedio na trci „24 časa Le Mana“ četiri puta zaredom. Predstavnik američke autoindustrije koji je tokom šezdesetih godina vodio žestoku borbu sa italijanskim automobilima na velikom broju trka. Jednostavno rečeno, reč je o automobilu koji je ostavio dubok i neizbrisiv trag u svetu automobilke industrije.

Kompnaija Ford je početkom šezdesestih godina pokazala interesovanje za učestvovanje u trkama „na duge staze“, te je poželela da se takmiči u trkama kao što je „24 časa Le Mana“. Godine 1963, Ford i Ferrari su postigli sporazum da proizvode takav automobil, međutim, Ferrari je kasnije odustao od tog projekta.

Ford je zatim odlučio da, ako Ferrari neće raditi sa njima, onda mora da pronađe način da ih pobedi. Vodili su se pregovori sa kompanijama Lotus i Lola, a zatim je Ford za svog partnera izabrao kompaniju Lola. Međutim, automobil je bio užasan, te je nakon toga u projekat uskočio Kerol Šelbi, nakon čega je Ford četiri godine zaredom pobeđivao na trci „24 časa Le Mana“. Godine 1969, obustavljena je proizvodnja modela Ford GT40, posle svega 107 proizvedenih primeraka.

Njega je pokretao V8 agregat radne zapremine 4,7 litara koji je razvijao 403 konjskih snaga i 423 Nm obrtnog momenta. Agregat je bio povezan sa petostepenim manuelnim menjačem, te je od 0 do 100 km/h ovaj model ubrzavao za 8 sekundi i postizao je maksimalnu brzinu od 337 km/h.

4. Shelby Cobra
Jedno je nazivati neki model automobilom iz snova, ali je Kerol Šelbi do imena svog „čeda“, došao bukvalno dok je spavao. On je odlučio da američki V8 agregat ubaci u britanski sportski automobil, te je Shelby Cobra odmah postala jedan od najprepoznatljivijih automobila u automobilskoj industriji.

Kao i većina britnaskih proizvođača automobila, komapnija AC Cars je u svoje modele ubacivala redne šestocilindarske agregat, kao i u malom roadster modelu sa dva sedišta po imenu AC Ace. Njegova karoserija je ručno izrađena od aluminijuma. Tako je septembra 1961. godine Kerol Šelbi uputio zahtev kompaniji AC Cars da li bi oni mogli modifikovati njohov model tako da u njega stane V8 agregat. Kao donor agregata javila se kompanija Ford, koja je želela da konstruiše konkurenta modelu Chevrolet Corvette, te je Šelbiju dala dva nova V8 motora.

Tako su nastali prvi Cobra modeli sa atmosferskim V8 agregatima radne zapremine 4,3 litara, koji su razvijali 335 konjskih snaga. Zahvaljujući tome, ovaj model je od 0 do 100 km/h ubrzavao za samo 4,2 sekunde i postizao je maksimalnu brzinu od 245 km/h.

3. Chevrolet Corvette
Jedan od automobila koji je obeležio pedesete godine a čiji se uspeh nastavio i tokom šezdesetih, svakako je bila Corvette, čiji je konstruktor kompanija Chevrolet. Od lepotice kakva je bila Corvette sa podeljenim vetrobranskim staklom iz 1963. godine, do brutalne snage koju je imala Corvette 427 Stingray, plašili su se svi drugi sportski modeli. I dan danas je Corvette jedan od najpoželjnijih super automobila na svetu, kako zbog svog dizajna, tako i zbog svoje snage.

Prva generacija se pojavila 1953. godine, a sa proizvodnjom se prestalo 1962. Proizvodnja je bila ograničena jer se svaki primerak pravio ručno tako da je model iz 1953. godine bio redak i tražen tih godina. Napravljeno je 300 primeraka.

Drugu generaciju je dizajnirao Lari Šinoda, a glavna inspiracija je bila ranije neproizveden dizajn (Q Corvette). Ova generacija se na tržištu pojavila 1963. a njena proizvodnja završila se 1967. Uvedene novine iz 1963. su već sledeće godine uklonjene a automobil je razvijao 375 konjskih snaga. Od 1965. to 1966. kapacitet motora se povećao sa 6,5 na sedam litara.

Godine 1967, napravljena je L-88 verzija modela 427, koja je imala 430 konjskih snaga a po nekim nezvaničnim podacima čak i 550. Samo 20 primeraka je napravljeno i oni danas na aukcijama dostižu cenu od milion dolara. C2 je 1963. godine uključivala AM-FM radio i klima-uređaj.

Godine 2004, Sports Car International je ovaj model stavio na mesto broj pet na listi najboljih sportskih automobila šezdesetih godina.

2. Jaguar E-Type – (1961 – 1975)
Kada se pojavio, Jaguar E-Type je bio jedan od najbržih automobila na svetu. Njegovo nasleđe pak nije njegova brzina, već prelepe linije karoserije koje i dan danas važe za jedan od najlepših dizajnerskih plodova. Najlepšim automobilom koji je ikada napravljen, nazvao ga je niko drugi do Enca Ferarija, a Jaguar godinama pokušava da kreira automobil koji će biti bar blizu magiji modela E-Type.

Do pojave ovog automobila, svetska automobilska javnost nikada nije bila toliko fascinirana nekim proizvodom koji dolazi iz Ujedinjenog Kraljevstva. Svojom superiornom kombinacijom fantastičnog dizajna, uzbudljivih performansi i neverovatno niske cene, E-Type je bio senzacija ogromnih razmera. Tokom 14 godina koje je proveo u produkciji, ovaj model nikada nije gubio svoje karakteristike koje su ga činile slavnim.

Početak priče o ovom izuzetnom automobilu vezuje se za kraj pedesetih godina prošlog veka kada je kompanija Jaguar doživljavala svojevrstan uspeh na tržištu. Linija limuzina koje su ispod haube imale snažne motore, a u enterijeru vrhunski luksuz, odlično su se prodavale i na domaćem terenu, i u Evropi, i u Americi. Osim toga, Sir Vilijem Lajons (osnivač, tadašnji predsednik i većinski vlasnik kompanije) imao je još jednu stvar na koju je mogao da bude veoma ponosan, a to su uspesi i pobede na trkalištima širom sveta, pogotovo na Le Manu.

Njegovo „srce“ bio je šetocilindarski agregat radne zapremine 3,8 litara koji je razvijao 265 konjskih snaga i 325 Nm obrtnog momenta. Zahvaljujući tim specifikacijama agregata, ali i svom aerodinamičnom dizajnu i relativno maloj težini, E-Type je od 0 do 100 km/h ubrzavao za 6,5 sekundi i postizao je maksimalnu brzinu od 246 km/h.

1. Ford Mustang
Na papiru, Mustang je bio model nalik porodičnom automobilu sa novim, svežim dizajnom karoserije i u početku je bio namenjen mladim ženama od karijere. Međutim, on je postigao takav uspeh, da je potpuno oborio rekorde prodaje, promenio je kurs američke kulture i transformisao se u performantnu mašinu orijentisanu uspesima na trkama.

Ford Mustang je „muscle“ automobil marke Ford i proizvodi se od 1964. godine. Mustang je jedan od najstarijih Fordovih modela koji je još uvijek u proizvodnji, te je trenutno u svojoj petoj generaciji.

Osnovni modeli su imali redni šestocilindarski agregat radne zapremine 2,8 litara koji je razvijao 105 konjskih snaga i koji je bio povezan sa manuelnim menjačem sa tri stepeni prenosa. Snažnije verzije su posedovale L V8 zapremine 4,3 litara koji je razvijao 164 konjskih snaga, a koji je 1965. godine zamenjen V8 agregatom radne zapremine 4,7 litara koji je razvijao 200 konjskih snaga.

Godine 1967, Mustang je prošao kroz prvi ozbiljniji redizajn, automobil je narastao, dodate su nove opcije i novi motori, dok su menjači ostali isti. Veliku popularnost je ovaj automobil stekao nakon što se pojavio u filmu „Bullit“ 1968. godine. Mustang i dalje važi za jedan od najlepših i najboljih automobila na svetu, i tu se pre svega misli na starije modele, one proizvedene otokom šezdesetih godina prošlog veka. Retko koji automobil i nakon pedeset godina mami poglede gde god da se pojavi, a upravo je Ford Mustang jedan od njih.

Da li se slažete sa našom listom? Ukoliko smatrate da smo nešto propustili ili da bi neki drugi automobil trabalo da ima prednost u odnosu na jedan od deset navedenih, pišite nam u komentarima.

Autor: Saša Stanković
2234
Postavljeno: 19.07.2018

Arhiva: Istorijat

Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 19.07.2018

Automobili šezdesetih

Šezdesete godine prošlog veka. Decenija koju su obeležili „seks, droga i rokenrol“, decenija u kojoj su otpočele mnogobrojne radikalne političke, društvene i kulturne promene na celoj planeti. Ujedno i decenija u kojoj su nastali automobili (inženjerska čuda na četiri točka) o kojima se i dan danas govori sa velikim poštovanjem. U tekstu koji sledi smo odabrali deset automobila koji su po našem mišljenju obeležili taj period.


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 16.07.2018

Poljski prototipovi automobila

Ne postoji društveno uređenje u kome je potreba za luksuzom tako izražena kao što je to socijalizam. Upravo ta dijeta radnika, seljaka i poštene inteligencije, od svega što je udobno ili estetski prihvatljivo rezultirala je velikom inovativnošću na planu kreiranja istog. Želja za „boljim sutra - odmah“ motivisala je tvorce ovih sedam prototipova automobila. Na kraju krajeva, zašto radnik brodogradilišta u Gdanjsku ne bi imao pravo da vozi Ferrari ili barem nešto nalik


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 20.02.2018

Ko je zapravo izumeo automobil?

Zvanična istorija kao izumitelje automobila navodi Karla Benza i Gottlieba Daimlera. Ali šta ako Vam kažemo da je stvaranju ove široko prihvaćene istine zapravo kumovao Adolf Hitler?


Honda

20.11.2017

Deset automobila koji su obeleležili pedesete

16.11.2017

Ferdinand Porše

14.06.2017

Upoznajte Anke Eve Goldman

08.05.2017

Muzej autobusa u Izraelu Tekst sa video prilogom!

01.03.2017

Brzinski rekordi Hitlerove Nemačke...

19.11.2016

Trokraka zvezda u kamionet izdanju Tekst sa video prilogom!

05.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 2)

04.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 1)

02.11.2016

Kaiser Darrin

01.11.2016

Bismarck & Tirpitz

27.10.2016

Porsche 911

21.10.2016

Musolini u ulozi ministra saobraćaja Tekst sa video prilogom!

03.10.2016

Hitlerov Autobahn Tekst sa video prilogom!

24.09.2016

ZIL 167 Tekst sa video prilogom!

23.09.2016

Jensen Interceptor FF

07.09.2016

Porsche 356

03.09.2016

Ruski voz – mlaznjak Tekst sa video prilogom!

17.08.2016

Mercedes 230SL/250SL/280SL

10.08.2016

Dale

02.08.2016

Citroen DS

27.07.2016

Borgward Traumwagen

18.07.2016

Ford Bronco

14.07.2016

MG B

08.07.2016

Rover SD1

29.06.2016

Ford Fairlane/Torino

09.06.2016

BMW

05.05.2016

Jaguar Mark X

23.04.2016

Opel GT

12.04.2016

Triumph Stag

02.04.2016

Datsun 510

18.01.2016

Alfasud

09.01.2016

McLaren F1

23.12.2015

Volkswagen 181

05.12.2015

Ford Falcon (Australija)

23.10.2015

Renault 4

24.12.2014

Ford Mustang

21.10.2014

Ford Mustang

29.08.2014

Nash-Healey

21.08.2014

Duesenberg

16.08.2014

Malkolm Briklin

31.05.2014

Lancia Delta

19.11.2013

Lamborghini Miura

24.09.2013

Alfa Romeo Alfetta

23.08.2013

Porsche 959

07.06.2013

Renault 5

25.04.2012

Jaguar XJ220

20.04.2012

Lexus

23.03.2005

Momir
19.7.2018 00:16
10
2

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_P1800

Možda i ovaj?

Bozo
19.7.2018 07:15
18
3

Koliko samo emocija na jednom mjestu. Automobilska decenija. Bez otvaranja price o zapremini gepeka, panorama krovovima, EGR, PDF.....Samo uzivanje!

s mile
19.7.2018 10:10
18
2

Slagao se ili ne sa listom, ovo su fantastični automobili, a svakako je bilo zadovoljstvo čitati ovaj tekst.

Hvala atoru i redakciji

pozz

Petar Petrovic
19.7.2018 11:12
17
7

1966. FIAT 124
1969. FIAT 128

Oba proglaseni za automobil godine u Evropi, u Srbiji poznatiji kao Lada i stojadin.

Zoca
19.7.2018 12:05
13
5

Upravo Fiat 128 kao tehnicka avangarda zasluzuje da bude u uzem izboru.

Stojadin Crveni
19.7.2018 15:25
22
1

Odlican tekst! Pravo uzivanje u vremeplovu!
Mnogi modeli bi se jos mogli naci na listi, medjutim, po
mom misljenju, na listi ipak nedostaje Citroen DS, sa svim svojim inovativnostima za 60-e.

tln
29.7.2018 11:10
2
3

Nevidjena glupost. Samo ameri i englezi?

Sasa
07.8.2018 23:02
1
1

A Mercedes 300SEL?

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: