Aktuelno

Tehnički pregled

Ko se boji tehničkog pregleda još?

Od deset anketiranih agencija za registraciju motornih vozila, osam ne zahteva da vozilo koje se registruje prođe kroz liniju tehničkog pregleda


Voziti automobil na tehnički pregled je u Srbiji poslednjih godina postalo neka vrsta sramote ili neinformisanosti vlasnika vozila da postoje i jednostavniji putevi do produženja registracije. Po pravilu, dok automobil mirno spava u garaži ili na parkingu, dovoljno je obratiti se jednoj od odabranih Agencija za posredovanje pri registraciji motornih vozila, predati saobraćajnu dozvolu i uplatiti takse. Registracija sutra! Gde se u tom ciklusu zagubila zakonska obaveza kontrole tehničke ispravnosti vozila, i kakve sve negativne posledice takve opšte prihvaćene prakse, pokušaćemo da saznamo od našeg sagovornika, gospodina Vlade Marinkovića, direktora firme Hoffman-Marinković i predsednika NATEP-a (Nacionalna Asocijacija Tehničkih Pregleda).

Vrele Gume: Javna je tajna da danas gotovo 80% putničkih i teretnih vozila ne prolazi proceduru obaveznog pregleda tehničke ispravnosti vozila. Koji su po Vama osnovni uzroci ove prakse?
Vlada Marinković: Najprostije rečeno, situacija na linijama tehničkih pregleda je dramatična. Bezmalo, voziti automobil na tehnički pregled postalo je čist gubitak vremena za vlasnika, i jedna vrsta društvene blamaže, pošto sve to može i da se obavi jednostavnom administrativnom mahinacijom.

Vrele Gume: Šta su po Vama osnovni uzroci koji su doveli do ovakve situacije?
Vlada Marinković: Pre svega odgovornost za ovakvu situaciju treba potražiti u odsustvu državne kontrole u sektoru tehničkog pregleda. Usvojeni ZOBS jasno i precizno definiše ovu materiju, ali na žalost, zakonodavac po ovoj materiji nije doneo najavljena podzakonska akta kojima bi se ova situacija potpuno regulisala. Umesto regulacije stanja, po novom ZOBS-u, u Srbiji caruje haos i bezakonje u oblasti tehničkog pregleda i buja sivo tržište korupcije na kojem se obrće ogroman novac i nanosi značajna društvena šteta.

Vrele Gume: Šta sve još pogoduje ovoj klimi?
Vlada Marinković: Jedan od uzroka problema je i u nepostojanju najniže cene tehničkog pregleda. U praksi smo često svedoci da se na pojedinim linijama tehničkog pregleda koje su projektovane za 20-30 pregleda u toku radnog dana, fiktivno dnevno obavi i po nekoliko stotina pregleda. Prosto, takva količina automobila ne može ni da prođe bez zaustavljanja, a ne da se obavi tehnički pregled po zakonskoj proceduri. Uzrok ovoga je cena pregleda niža od ekonomske računice, tako da se provera tehničke ispravnosti svela na premetanje papira.

Vrele Gume: Koje su sve posledice ovog očiglednog javašluka?
Vlada Marinković: Nesagledive. Počev od toga da nam se putevima kreću apsolutno neispravni automobili pa sve do toga da se takvim vozilima dramatično ugrožava bezbednost saobraćaja i zagađuje okolina. Ne sprovođenje ZOBS-a u praksi dnevno u Srbiji odnese bar jedan ljudski život i stvori desetine povređenih vozača, pešaka i ostalih učesnika u saobraćaju, i onih pored njega. O ekološkim posledicama je tek teško govoriti i izmeriti ih.

Vrele Gume: Kako se izboriti za red u ovoj oblasti?
Vlada Marinković: Za rešavanje ovog problema potrebna je združena aktivnost zakonodavca, izvršne vlasti i donošenje najniže cene tehničkog pregleda. Zakonodavac treba konačno da donese podzakonska akta i sprovede ih na snagu. Određivanje najniže cene tehničkog pregleda bi eliminisalo nelojalnu i nesavesnu konkurenciju koja premeće papire umesto da radi svoj posao. Izvršna vlast bi morala da kontroliše koliko i na kakav kvalitativni način se izvede pregleda na svakoj liniji tehničkih pregleda.

Vrele Gume: Koliko se danas naplaćuje tehnički pregled putničkog vozila i kolika je ta najniža cena koju predlažete?
Vlada Marinković: U praksi danas se prosečan tehnički pregled putničkog vozila naplaćuje oko 1.000 dinara. Česti su slučajevi da je on i skoro potpuno besplatan ako „klijent“ preko firme koja radi tehnički pregled kupi polisu obaveznog osiguranja. Tako da umesto kontrole tehničke ispravnosti, mnoge firme registrovane za ovu delatnost žive od provizija osiguravajućih društava. Naravno, svaki dinar je dobro došao pa tako i zakonska provizija od prodaje polise osiguranja, ali sam zagovornik da se osnovna delatnost, tačnije stručno izvršen tehnički pregled mora obaviti savesno i da on bude vrednovan. Zbog toga najniža kalkulativna cena iznosi oko 2.400 dinara, sve ispod toga je komercijalno neodrživo i vodi u bezakonje.

Vrele Gume: Koliko po vama ima neispravnih automobila u Srbiji i kako bi se strogo poštovanje zakona odrazilo na nacionalni vozni park?
Vlada Marinković: Ovo pitanje pruža možda i najadekvatniji odgovor šta treba učiniti. Prema našim nezvaničnim istraživanjima, ako bi se poštovali svi najavljeni standardi ispravnosti vozila, preko 50% vozila zbog neke neispravnosti ne zadovoljava uslove za potvrdu o tehničkoj ispravnosti. Naravno, to je ogroman broj vozila od preko jednog miliona koji ne bi mogli više da se uključe u saobraćaj. Ovo bi izazvalo pravi šok u svim sektorima društva. Stoga se prilaz takvoj problematici mora sprovesti postepeno. Za početak, u prvih godinu ili dve sprovođenja zakona, moramo vratiti sve automobile na liniju tehničkih pregleda. Treba postaviti prelazne kriterijume ispravnosti najvažnjih sklopova, kočionog i upravljačkog mehanizma, svetala, pneumatika i pogonske grupe, kako bi se postepeno, jeftino i relativno bezbolno podigla kultura tehničke ispravnosti vozila. Tek kasnije, u trećoj i četvrtoj godini sprovođenja zakona, bi se stekli uslovi sa striktno držanje svih propisanih kriterijuma.

Očigledno dobra rešenja koja ne bi izazvala veliku socijalnu buru u praksi postoje. Uvesti red u ovu oblast postaje imperativ. Bezbednost saobraćaja se ne sprovodi samo naplatama kazni i evidentiranjem kaznenih poena. Bezbednost saobraćaja je ispravan automobil. Država bi trebalo da malo manje gleda svoj budžetski interes a malo više da osluhne glas stručnjaka i razmisli koliko je zbog neregulisanog stanja u ovoj oblasti plaćena najviša cena, izgubljenim životima u saobraćaju.

Tekst Miodrag Piroški
Fotografije Vrele Gume
6156
Postavljeno: 19.01.2012

Arhiva: Aktuelno

Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 07.11.2013

Plastika

Sve više i više automobilskih komponenti se izrađuje od plastike. Plastika omogućava da delovi budu lakši i oblikovani na mnogo različitih načina, pa se mogu postići raznovrsni oblici koji su pre bili mnogo komplikovaniji za izradu


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 23.07.2013

Tržište SAD - Chevrolet Impala

Chevrolet Impala, zvezda koja ponovo sija


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 19.07.2013

U pronalaženju pravog puta

Za 20 godina broj motora sa unutrašnjim sagorevanjem će porasti i biće vodeća vrsta pogona motornih vozila, međutim ne treba zaboraviti da i hibridni pogoni sadrže motore SUS


Tržište SAD - Lincoln

04.06.2013

Novi propisi

03.03.2013

J.D. Power

27.06.2012

Parking Servis

23.02.2012

Fiat

30.01.2012

Tehnički pregled

19.01.2012

Parking servis Novi Sad

09.09.2011

Predlog registracije novih vozila

26.08.2011

Broj vozila u Srbiji

15.07.2011

Prva pomoć Tekst sa video prilogom!

05.04.2011

Cene goriva u Srbiji

11.02.2011

Lizing

31.01.2011

Novi ZOBS - Pravilnik

15.09.2010

Hands-free uređaji

15.03.2010

Prodaja automobila u Srbiji 2009

18.01.2010

Serbia 2009 Car Sales

18.01.2010

Oprema u automobilu

16.01.2010

Novi ZOBS

09.12.2009

Tehnički pregledi

10.11.2009

Opel i Magna

26.10.2009

Preregistracija vozila

11.09.2009

Uspon i pad GM-a

03.08.2009

Cene goriva u Srbiji

24.07.2009

Fiat i Chrysler

15.06.2009

Tržište u Evropi

10.06.2009

Oglašavanje u vreme krize

13.05.2009

Crnogorske tablice i ZOBS

05.05.2009

Nove registarske oznake

05.02.2009

VW vs Porsche

13.01.2009

Takse pri registraciji

08.01.2009

Novi ZOBS i auto škole

06.01.2009

Toyota Srbija

26.12.2008

Kriza u SAD

11.12.2008

Policijski presretači na srpskim putevima

25.11.2008

Kretanje cena goriva na tržištu Srbije

15.10.2008

Smanjenje carina

08.10.2008

Analiza isplativosti različitih pogonskih goriva

12.09.2008

Poskupljenje goriva

16.07.2008

Domaća automobilska industrija

11.06.2008

Premium gorivo

12.05.2008

Bio gorivo

11.04.2008

Jeftina vozila

19.03.2008

Exxon Mobil

13.03.2008

Krađa vozila

21.02.2008

Tata Nano

12.02.2008

Plate vodećih ljudi

15.01.2008

Krađa vozila

11.01.2008

Flavio Briatore

07.01.2008

Porodica Quandt

31.12.2007

Izložba fotografija

15.12.2007

Max Mosley u Beogradu

27.11.2007

Chrysler

07.09.2007

Spasavanje Chryslera

13.06.2007

Kupovina polovnog vozila

26.04.2007

David Richards kupio Aston Martin

12.04.2007

Carlos Ghosn

15.03.2007

GM

30.01.2007

Kriza u Fordu

05.01.2007

Ford i Chrysler u krizi

08.12.2006

mile
19.1.2012 10:05
6
0

U vestima je da je 2011 god oko 150 000 automobila registrovano više nego u 2010.
Mišljenje je da su mnogi od njih vozili godinama neregistrovani, po malim mestima.
Neregistovani + teh pregled = nečuveno

Teh pregledi žive od prodaje osiguranja i za cca 30min po autu zarade oko 1000-1500 din, što je 10% provizije.
Na tu cenu dodati i 1000 din teh pregleda je dosta, a ne pričati priče o 4000 po autu = PLJAČKA

TRŽIŠTE određuje cenu, a država propisuje uslove i brine se o njihovom sprovođenju.

Zatvoriti teh pregled na 6 eseci kada se utvrdi nepravilnost u radu.
Drugi put, ga zatvoriti u potpunosti.

lotos
19.1.2012 10:27
3
0

Postovani Miodraze
niste se obratili pravim agencijama sto se tice Vaseg anketiranja...

Zoki
19.1.2012 18:36
3
3

Sokiran sam ovim naslovom, nije ni cudo koliki je broj s.nesreca, da li su svesni vlasnici tehnickih pregleda koliko nevinih nose na dusi!

sasa
29.1.2012 00:28
1
0

Ovo je prosto netacno! Da ima onih koji ne idu na tehnicki, ima. Ali to sasvim sigurno nije ni priblizna cifra ovoj navedenoj. Nekako imam utisak da se ovde radi o obicnoj reklami pa se napravila prica da bi bilo malo sanzacionalizma. A obzirom da u kakvoj drzavi zivimo , novinari obilato koriste tu pogodnost.

Милан Ј.
29.1.2012 14:30
0
1

Ово је врх леденог брега. Сазнадох недавно од надлежних у МУП-у да је у читавом округу "XYZ" невероватно опао број регистрованих возила.
Ако се тај број заиста преполовио, значи да се велики број возила у том округу вози са истеклом регистрацијом.
КОНТРОЛА, КОНТРОЛА, КОНТРОЛА !

Zoran
29.1.2012 17:14
1
0

U CG je to odlicno reseno. Na tehnickom pregledu je neophodno fotografisati u boji auto sa vozacem na liniji teh. Pregleda i bez toga u Supu je nemoguce predati papire za registraciju

IKA
12.12.2012 08:53
0
0

SVE DOK SE NAPLACUJE TEHNICKI 100 DINARA NECEMO IMATI DOBRO ODRADJEN PREGLAD JER OSIGURANJA I AGENCIJE SU UNIŠTILE I OBEZVREDILE TEHNICKU ISPRAVNOST VOZILA A DRZAVA IZGUBILA MNOGO NOVCA

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: