Tehnika

20 godina TDI motora

TDI jubilej



TDI motori Volkswagen grupacije, krajem 2009. obeležili su jedan jubilej – dve decenije od nastanka ove oznake


1989. 2,5 TDI 115KS

Oznaka TDI u našoj zemlji odavno je stekla kultni status. Nalazimo je na zadnjem delu automobila četiri marke VW grupacije (Volkswagen, Audi, Seat, Škoda). Ova skraćenica znači Turbocharged Direct Injection, (a ne Turbo Diesel Injection, kao što se često misli!) što nam ukazuje na turbo tehnologiju u kombinaciji sa direktnim ubrizgavanjem goriva. Prvi primerak na scenu je stupio 1989. godine, i to u Audiju 100, predstavljenom na Salonu automobila u Frankfurtu. Bio je to 2,5-litarski (2.461 ccm) petocilindraš, koji je oslobađao maksimalnih 120 KS i 265 Nm, sa deklarisanom potrošnjom goriva od 5,7 l/100 km. Ekonomičnost u kombinaciji sa solidnim performansama učinila ga je veoma primamljivim izborom. Međutim, tek kada je 1994. pojačan na 140 KS i 290 Nm, što mu je omogućilo da «potera» Audi A6 do 100 km/h za 9,9 sekundi, TDI je postao pravi hit. Mogao je da se dobije i u kombinaciji sa Quattro pogonom, dok je šestostepeni manuelni menjač istovremeno obezbeđivao ekonomičnost i maksimalnu brzinu od 208 km/h.

2003. 2,0 TDI 140 KS
2003. 4,0 TDI 275 KS

Gde je rezervoar?
Nemci su tada lansirali i reklamnu kampanju „Gde je rezervoar?“, u kojoj je istican podatak da Audi A6 2.5 TDI može da pređe 1.300 kilometara sa jednim rezervoarom goriva. U međuvremenu, tačnije 1991. godine, u prodaju je pušten slavni 1.9 TDI i to u Audiju 80, u verziji sa 90 KS i 182 Nm. Nakon četiri godine, pojavila se i verzija sa 110 KS.

Prvi V6 TDI namenjen putničkim vozilima predstavljen je 1997., a kod njega nalazimo i četiri umesto dva ventila po cilindru. Njegovih 150 KS i 310 Nm nisu obezbeđivali impresivne performanse u modelu A8, ali je luksuzna krstarica dve godine kasnije dobila prvi V8 TDI motor od 3,3 litra, neobično male radne zapremine u odnosu na broj cilindara. Sa 225 KS i 480 Nm predstavljao je dostojnu motorizaciju za A8 (maksimalnih 242 km/h), pri čemu treba napomenuti da je imao common-rail ubrizgavanje, a ne do tada ustaljen sistem «pumpa-brizgaljka». Audi je 2000. godine predstavio novi sistem za ubrizgavanje goriva sa integrisanom pumpom i brizgaljkom, koji radi pod pritiskom od 2000 bara, što je povećalo snagu 1,9 TDI motora na 115 KS, odnosno 130 KS u kasnijim modelima. Nemački proizvođač uporedo je radio na unapređenju performansi i ekonomičnosti, pa je 2001. godine predstavljen trocilindarski aluminijumski turbo dizel motor, od samo 1,2 litra. Debitovao je u modelu A2 1.2 TDI, koji je trošio manje od 3 l/100 km (prvi serijski automobil sa petoro vrata i deklarisanom potrošnjom ispod 3 l/100 km – rekord drži i dalje). Napomenimo da je bio izveden iz motora 1,4 TDI. Dalji razvoj tekao je brzo - 2003. godine predstavljen je 4,0-litarski V8 TDI sa 275 KS, a sledeće godine 3.0 V6 TDI sa 224 KS i novim piezo brizgaljkama (sposobne da ubrizgaju veoma male količine goriva). Krajem 2007. godine predstavljen je i novi common-rail 2.0 TDI motor.

2004. 3,0 TDI 224 KS
2008. 6,0 TDI 500 KS

Audi R10 TDI jeste trkački prototip koji je sa svojim dizel agregatom od 650 KS ostvario brojne pobede na Endurance takmičenjima i tri pobede na trci 24 časa Le Mansa. Iskustva iz njegovog razvoja preneta su u serijske proizvode, pa danas i najsnažniji serijski dizel motor na svetu nosi oznaku TDI – ugrađen je u Audi Q7 V12 TDI. Iz 6,0 litara radne zapremine oslobađa 500 KS i impresivnih 1000 Nm, što ga smešta rame uz rame sa brojnim superautomobilima. Ne sme se zaboraviti ni moćni V10, koji koriste samo VW modeli poput Touarega i Phaetona. Novi motor, 1.6 TDI, predstavljen prošle godine u nekoliko verzija, podigao je ekonomičnost na viši nivo – u modelu Audi A3 1.6 TDI troši samo 3,8 l/100km, dok je emisija ugljen-dioksida 99 g/km. Ovaj automobil je na „Izazovu efikasnosti“ zabeležio prosečnu potrošnju od 3,3 l/100km. Istovremeno se unapređuje ekologija - dodavanjem posebnih hemijskih supstanci, azotni-oksidi (NOx) pretvaraju se u vodonik i vodu. Agregat od 3.0 litra zahvaljujući ovoj tehnologiji zadovoljava najstrožije ekološke standarde u SAD i Evropi, uključujući i Euro 6 standard, koji stupa na snagu 2014. godine. Inače, treba reći i da je tvorac TDI koncepta Richard Bauder, koji i dan-danas radi u VW grupaciji na razvoju novih motora.

2009. 1,6 TDI 75-105 KS
Tekst: D.R.
Foto: VW, Audi
4751
Postavljeno: 01.03.2010

Arhiva: Tehnika

Rubrika: Tehnika
Postavljeno: 01.11.2017

Frankfurt na struju
Tekst sa video prilogom!

Nedavno završeni sajam automobila u Frankfurtu, pakazao je određeni zamor klasične auto industrije. Iako je još prerano otpisivati automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, električni modeli ostaju opredeljujuća tehnologija u dugoročnom periodu. Upravo tu svoju šansu vide azijski proizvođači, a posebno oni iz Kine kako bi okončali primat Euro – US osovine


Rubrika: Tehnika
Postavljeno: 05.06.2014

Kondenzatori

Današnja vozila uglavnom se snabdevaju energijom iz fosilnih goriva ili iz baterija i pri umerenom opterećenju su prilično efikasna, međutim, kada je iznenada potrebna velika snaga efikasnost opada, a životni vek postaje kraći


Rubrika: Tehnika
Postavljeno: 16.04.2013

Pneumatici

Kao elementi veze između podloge i vozila, pneumatici su zaduženi za prenos poprečnih, uzdužnih i vertikalnih sila između podloge i vozila.


Sistemi upravljanja vozilom

11.02.2013

Mehanizmi za vođenje točkova

12.10.2012

Mehanizmi za vođenje točkova

13.09.2012

Sistemi oslanjanja

21.08.2012

Geometrija oslanjanja

05.06.2012

Car-to-x

16.01.2012

Porsche 911 Carrera

23.12.2011

Mazda SKYACTIV

07.09.2011

Nokian WR G2

16.03.2010

20 godina TDI motora

01.03.2010

MultiAir motor

21.01.2010

BMW Vision EfficientDynamics

15.10.2009

Mercedes-Benz hibridi

08.10.2009

Pneumatici

25.06.2009

Mazda

18.11.2008

BMW Efficient Dynamics

28.10.2008

Porsche 911 Carrera 4S

06.10.2008

Aerodinamika u Formuli 1

03.09.2008

Bokser motor

19.09.2007

Marko
01.3.2010 10:46
0
1

2.5 TDI je, po meni, legendaran motor, performanse, potrosnja i izdrzljivost na veoma visokom nivou, a buka motora-prava muzika za usi! Nije klasican "traktorista" kao ostali TDI motori, zvuk tog R5 motora je jedinstven, mnogo opak, narocito iznad 3000 rmp.

mirche
02.3.2010 18:11
0
0

marko ja sam imao 2,5 tdi-ja ne bi ga pozelio nikad vise ..dao sam na opravke brdo para a nije imao ni 150000 km..rijec je o a6 1999 110kw..sada imam a4 1,9 tdi 96 kw auto je samo tako presao je preko 360000 km i jos ni jednog veceg kvara osim naravno redovnij odrzavanja..ko god ima sansu da uzme 1,9 96kw samo naprijed sigurno se nece zajebati

Marko
04.3.2010 11:17
0
0

A moj je bio nesto stariji i slabiji, ali presao je preko 450.000 sa losim gorivom (samo redovan servis) i nikad me nije ostavio na putu, tako da mi je ostao u veoma lepom secanju.

Zoltan
07.3.2010 02:20
0
0

zar slovo 'I' ne predstavlja intercooled?!

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: