Online plus

Subaru

Japanski proizvođač uz pomoć strane radne snage napravio pravi proizvodni „bum“

Subaruova tajna

Subaruova, po nekima „mračna tajna“. Da vidimo da li je to zaista tako...


Strani radnici u fabrici Subaru zarađuju upola manje u odnosu na Japance na istim radnim mestima. Kod snabdevača, radnici su često unajmljeni preko agencija, koje uzimaju čak do trećine zarađenog novca Twituj ovo!

Subaru, japanski proizvođač koji je u velikoj meri stvorio imidž socijalno odgovorne kompanije, sada je na nišanu javnog mnenja zbog toga što se lanac nabavke u velikoj meri oslanja na usluge stotina radnika imigranata, čije su nadnice dvostruko manje u odnosu na japanske radnike.

Jasujuki Jošinaga je bio u dobrom raspoloženju početkom maja tokom brifinga u Tokiju. Šef Subarua se našalio da će nositi šlem prilikom sledećeg odlaska u SAD. Razlog je taj što će ga „dileri udarati po glavi“ zato što im ne isporučuje dovoljan broj automobila koje bi mogli da prodaju.

Prodaja Subarua u SAD se gotovo udvostručila u poslednje četiri godine. Srž tog uspeha čini krosover Forester. Ovaj model su kupci prepoznali kao performantan, kvalitetan i jeftin, a pratila ga je i aura „socijalne odgovornosti“, kao svojevrsno Subaruovo nasleđe. Upravo je potonja stavka bila ključna za prodajne rezultate japanske marke, koja se u Americi pozicionirala kao „proizvođač sa svešću“. Subaruovo „obećanje ljubavi“ u kome se zalaže da će napraviti „pozitivan uticaj u svetu“, u velikoj meri je učvrstilo lojalnost kupaca u američkim državama poput Kalifornije, Njujorka i Vašingtona.

Ono što je Subaru izostavio iz svoje marketinške kampanje, što je Rojters rado konstatovao, je činjenica da se veliki rast prodaje može zahvaliti azilantima i ostaloj stranoj radnoj snazi iz Azije i Afrike.

Ovi ljudi rade u samom Subaruu, kao i u firmama snabdevačima u najvećem Subaruovom proizvodnom objektu u japanskom gradu Ota, koji se nalazi dva sata vožnje severno od Tokija. Mnogi od tih radnika poseduju samo kratkoročne ugovore. U Subaruu, strani radnici zarađuju upola manje u odnosu na Japance na istim radnim mestima. Kod snabdevača, radnici su često unajmljeni preko agencija, koje uzimaju čak do trećine zarađenog novca. Radnici iz Bangladeša, Nepala, Malija i Kine prave brojne komponente za Forester, uključujući kožna sedišta, i to navodno u teškim uslovima. Rojters je tu propustio da konstatuje, da su svi ti radnici svesno odlučili da rade za niže dnevnice, ne bi li im to poboljšalo šanse za pronalaženje posla.

Rojtersovo istraživanje uslova rada u Oti je otkrilo da strane radnike zloupotrebljavaju agencije i kompanije u Subaruovom lancu snabdevanja Twituj ovo!

Rojtersovo istraživanje uslova rada u Oti je otkrilo da strane radnike zloupotrebljavaju agencije i kompanije u Subaruovom lancu snabdevanja. Trideset četvorogodišnji Lakan Ridžal, azilant iz Nepala, izjavio je da je otpušten nakon što je povredio leđa u fabrici koja pravi sedišta za Subaru. I drugi strani radnici su progovorili u vezi sa pritiscima da rade dvostruke smene, otpuštanjima bez objašnjena, kao i odsustvu osiguranja.

Većina od 120 radnika iz Ote koje je intervjuisao Rojters su zarađivali minimalnu nadnicu od 6,6 dolara na sat pa naviše. Međutim, Rojters je takođe pronašao petnaestak indonezijskih radnika iz dve manje dobavljačke firme, koji su rekli da je njihova mesečna neto plata 730 dolara. To znači da su oni radili za 3,3 dolara po satu, kada se odbiju troškovi za usluge i takse dispečerskoj kompaniji u matičnoj zemlji.

Problemi u Subaruovom lancu nabavke su posledica specifičnosti japanskog tržišta rada, koje se sužava srazmerno sa smanjivanjem domaće populacije, dok je politika prema legalnoj imigraciji i dalje ostala oštra. Pritisnute zbog nedostatka radne snage, kompanije poput Subarua, kao i prateće snabdevačke firme, pribegavaju azilantskoj i imigrantskoj populaciji. Ovo sivo tržište rada obezbeđuje desetine hiljada stranih radnika, koji za manji novac rade u sektorima poput građevine, poljoprivrede i industrijske proizvodnje.

Subaruova matična kompanija, Fuji Heavy Industries Ltd kaže da su snabdevači odgovorni za svoju sopstvenu praksu vezanu za radnu snagu, jer FHI nije direktno umešan u nadgledanje uslova za rad. „Poštovanje zakona i smernice kompanije su preduslov za poslovanje sa Subaruom“, kaže se u pisanom odgovoru kompanije na jedno od Rojtersovih pitanja. Kompanija se takođe izjasnila da nema moć da prati ono što rade agencije.

„Mi tražimo da snabdevači ne diskriminišu ljude, da poštuju ljudska prava, kao i zakone i regulativu, kao što stoji u našoj direktivi“, kažu u Fuji Heavy Industriesu Ltd.

Samo Subaru zapošljava 339 pripravnika iz Kine, koji su deo vladinog programa, koji za cilj ima da obuči radnike iz zemalja u razvoju u oblasti industrijske proizvodnje. Pripravnici su često dužni agencijama u matičnoj zemlji i ne mogu da promene poslodavca u Japanu. Program je kritikovan u Ujedinjenim nacijama, kao i u američkom Stejt Departmentu, gde se zaključilo u godišnjem izveštaju o trgovini ljudima da se neki pripravnici i dalje suočavaju sa „uslovima prinudnog rada“.

Novajlije se koriste već više od dve decenije i kao privremeno sredstvo u oblastima industrije koje se suočavaju s problemima, poput poljoprivrede i tekstilne industrije. Rojtersova istraga sada razotkriva na koji način veliki japanski izvoznik u industrijskom sektoru koristi pripravnički program.

Glavni problem za Subaru i njegove snabdevače je generisanje neophodne radne snage. Unajmljivanje stranaca je način da se obezbede radnici na najdeficitarnijem tržištu rada u Japanu već više od 20 godina, a Subaru pokušava da iznađe načine da ispoštuje rastuće zahteve za svojim proizvodima, koji dolaze sa američkog tržišta.

Mada nema oficijelnih podataka u vezi sa brojem stranih radnika u Subaruovom lancu snabdevanja, Rojters je otkrio da oko 580 ljudi radi za snabdevače u Oti. Ta procena, bazirana na intervjuima sa kompanijama, agencijama i radnicima, predstavlja oko 30 odsto radne snage od oko 1.830 radnika iz ove četiri kompanije. Ukupno, oko 28.000 ljudi radi u lancu snabdevača Subarua u regiji Ganma, sudeći po Rojtersovoj kalkulaciji baziranoj na podacima kompanije IRC, koja se bavi industrijskim istraživanjem.

Ključni izvor za sivo tržište rada, gde Subaruovi snabdevači pronalaze radnu snagu, su azilanti. U Japanu, ovi ljudi se generalno ubrajaju u dve kategorije: veća grupa azilanata je sastavljena od onih kojima je dozvoljeno da rade, koji imaju potrebne dozvole koje se obnavljaju svakih šest meseci, dok manju grupu čine azilanti koji su na „privremenom dopustu“ iz imigracionog pritvora, i koji rade bez radne dozvole. Po japanskom zakonu, ovim ljudima je dozvoljeno da ostanu u zemlji dok se njihove molbe za azil razmatraju. Ipak, njima nije dozvoljeno da rade.

Na pitanje kako ljudi koji su na „privremenom dopustu“ preživljavaju, s obzirom da im je zabranjeno da rade, Hidetoši Ogava, visoki službenik u Ministarstvu za spoljne poslove, rekao je da oni treba da se oslone na podršku svoje rodbine, prijatelja i lokalnih dobrotvornih donacija. On je rekao da je privremeni dopust humanitarna mera da bi se izbegao dugoročni pritvor, ali drugim rečima, Ogava je po Rojtersu rekao da ti ljudi treba da napuste zemlju.

Lakan Ridžal je radio sa azilantima kao što je i on sam, ali i sa ostalim strancima u NHK Spring Co, firmi koja snabdeva Subaru, i koja je opšte poznata pod imenom Nippatsu. U toj fabrici se svakodnevno ručno kožom presvlači na stotine naslona za glavu. „Mnogi u toj proizvodnoj liniji su izgubili nokte, a drugi ne mogu da zatvore šaku posle smene zbog ukočenosti izazvane produženim naporom“, rekli su Ridžal i njegove kolege.

Ridžal kaže da se u januaru probudio sa jakim bolovima u donjem delu leđa i utrnulošću desne noge. On je povredio kičmu pre dolaska u Japan, što je zahtevalo hiruršku intervenciju. Takođe je rekao da mu je agent koji ga je odredio za Nippatsu dao ultimatum: „Radi ili se ne vraćaj“. Zbog nemogućnosti da se kreće, dobio je otkaz. Medicinski izveštaji kažu da je Ridžal imao operaciju diskus hernije 12. marta. On kaže da je lokalnoj bolnici i nepalskoj agenciji koja ga je poslala u Japan dužan 9.000 dolara.

„Kada razgovaram sa mojom suprugom u Nepalu preko skajpa, prekinem posle tri minute“, rekao je Ridžal, otac devetogodišnje devojčice. „Ne mogu da gledam kako plače.“

Kada su upitani u vezi sa Ridžalovim slučajem, u Subaruu su naglasili da je on imao hroničan problem s kičmom pre nego što se zaposlio u Nippatsuu.

Iz Nippatsua, s druge strane, stigao je odgovor da bilo kakva pitanja u vezi sa radnom snagom koju šalju agencije, treba da budu upućena upravo agencijama koje ih regrutuju i sa kojima potpisuju ugovore. „To je problem agencija“, rekao je portparol Nippatsua, Hiroaki Saito u telefonskom intervjuu. „Mi ih ne zapošljavamo direktno.“

Osvaldo Nakamacu, koji vodi kompaniju koja je regrutovala Ridžala, rekao je u intervjuu u Oti da Ridžalu nije dat bilo kakav ultimatum. Ridžal je želeo da se vrati kući na medicinski tretman, a on ga je otpustio da bi mu pomogao da dobije otpremninu zbog raskinutog ugovora. Ridžal je to negirao rekavši da nikada nije izrazio želju da se vrati u Nepal i da nije tražio bilo kakvu isplatu.

Abu Said Šeh radi „na crno“ u firmi koja snabdeva Subaru. On pripada grupi koja je na „privremenom dopustu“ iz imigracionog pritvora. Posao mu je da boji komponente armaturne table i druge delove enterijera, radeći do 12 sati dnevno, šest dana u nedelji. Na fotografijama snimljenim mobilnim telefonom, on se vidi sa zaštitnom maskom. Zatražio je da lokacija njegovog radnog mesta ne bude identifikovana.

Kopija sudskih dokumenata iz Dake, prevedena na engleski, pokazuje da je Šeh pod optužbom u rodnom Bangladešu zbog posedovanja eksplozivnih materijala. U svojoj molbi za azil, četrdeset šestogodišnji Šeh je naveo da je žrtva nameštenih optužbi zbog toga što je član opozicione partije. Rojters nije mogao nezavisno da verifikuje njegove tvrdnje. Njegova molba za azil je odbijena 2011., što se može videti u pismu Ministarstva pravde. On je nakon toga ponovo priložio molbu i sada čeka finalnu odluku.

Pritisnute zbog nedostatka radne snage, kompanije poput Subarua, kao i prateće snabdevačke firme, pribegavaju azilantskoj i imigrantskoj populaciji Twituj ovo!

Šeh kaže da živi u senci, i da je konstantno pod nadzorom imigracionih vlasti. „Nemam pravo na rad i nemam osiguranje“, rekao je on. „Formalno, nemam adresu niti bankovni račun. Po japanskim vlastima ja ne postojim.“

Azilanti na „privremenom dopustu“ su praktično u pat poziciji. Ne mogu da se vrate kućama a nije im dozvoljeno da rade.

„Moram da ostanem ovde a potreban mi je novac za hranu“, rekao je Šeh u intervjuu urađenom u dvosobnom stanu kojeg deli sa zemljakom iz Bangladeša. „Samo želim da budem tretiran kao ljudsko biće, ne kao pas.“

Subaru se izjasnio da ne zapošljava ljude koji imaju status privremenog dopusta iz imigracionog pritvora, jer njima nije dozvoljeno da rade, kao i da nije mogao da pronađe takve osobe kod snabdevača.

Dok je Subaru japanski proizvođač automobila koji se u najvećoj meri oslanja na domaću proizvodnju, snabdevačke firme iz Ote takođe rade delove i za druge proizvođače uključujući Toyotu, Nissan i Hondu. Toyota i Nissan su izdali zvanične izjave da ne zapošljavaju azilante, niti da je takav slučaj potvrđen u dobavljačkim kompanijama. Nissan je dodao da zapošljava oko 50 pripravnika, dok su u Hondi odbili da daju bilo kakve komentare.

Subaru je odličan primer na koji način je ekonomska politika premijera Šinzoa Abea donela veliki profit izvoznicima. Uz pomoć oslabljenog jena, Subaru je pretekao BMW i Mercedes kada je reč o tržišnom udelu u SAD. Berzanska vrednost kompanije se učestvorostručila od kraja 2012. Po podacima iz američke prodaje, Rojters je procenio da je samo Forester izvozna „mašina“ koja donosi profit od 3,6 milijardi dolara godišnje.

Subaru se razlikuje od domaće konkurencije po tome što gotovo sve automobile (80%) proizvodi u Japanu. Upravo zbog toga je ova kompanija najviše profitirala na konto nastojanja premijera Abea da motiviše izvoz. Međutim, to je izazvalo i jednu nuspojavu, a to je deficit radne snage.

„Ne možemo da proizvodimo automobile, pa čak ni delove, bez stranaca“, rekao je Masajoši Šimicu, gradonačelnik Ote. „To je realnost.“ On već 20 godina bezuspešno lobira da svoj grad učini specijalnom imigracionom zonom, gde će regulativa za unajmljivanje stranih radnika biti olakšana.

Ključni izvor za sivo tržište rada, gde Subaruovi snabdevači pronalaze radnu snagu, su azilanti Twituj ovo!

Šimicu je rekao u intervjuu iz aprila da nije bio svestan zloupotreba koje je Rojters otkrio u Oti. Ipak, on je bio zabrinut zbog potencijalnog finansijskog tereta koji bi bio stavljen na pleća grada zbog toga što agencije nisu uvele radnike u sistem socijalnog osiguranja.

Bez obzira što su se zahtevi za radnom snagom u sektoru proizvodnje gotovo udvostručili u poslednjih šest godina, Abeova administracija je ostala zaglavljena sa restriktivnim pristupom davanja viza stranim radnicima za radna mesta u industriji. U velikoj meri je razlog osetljive političke prirode, jer je Japan tradicionalno društvo koje se ponosi svojom homogenošću i koje strance uglavnom ne dočekuje raširenih ruku.

Regulativa vezana za imigraciju je promenjena 2010., tako da je azilantima omogućeno dobijanje radne dozvole, koja se obnavlja svakih šest meseci u toku perioda procesuiranja njihovih molbi. Od tada, broj molbi se učetvorostručio na rekordnih 5.000 prošle godine, što može da se zahvali imigrantima iz Nepala, Turske i Šri Lanke. Međutim, tek nešto više od dvadesetak molbi je odobreno u svakoj od poslednje četiri godine.

Hideharu Marujama, zvaničnik koji nadgleda imigracionu politiku pri Ministarstvu pravde, okrivljuje strance koji po njemu koriste rupe u japanskom imigracionom sistemu. „Raširila se ideja da će ljudima koji predaju molbu za azil biti dozvoljeno da rade“, rekao je on.

Taro Kono s druge strane krivi vlasti. Kao zakonodavac u vladajućoj Liberalno demokratskoj partiji, Kono je krajem maja rekao da Japan mora da probije „psihološku barijeru“ i da povede diskusiju o imigracionoj politici. „Parola zvanične politike Vlade je „bez jeftine radne snage iz stranih zemalja“. To je velika laž.“, rekao je on, primetivši da unutar pripravničkog programa strani radnici između ostalog beru kupus i nameštaju sobe u hotelima. „To je ulaz na mala vrata. Hajde da zatvorimo ta mala vrata i poradimo na radnim dozvolama.“

Originalno zamišljene kao humanitarne mere, promene unutar politike prema azilantima 2010. su se izrodile u plodno tle za ubiranje jeftine radne snage, što su iskoristili Subaruovi snabdevači.

Kako je Subaru pojačao proizvodnju u Oti, neki od snabdevača su postali zavisni od lokalnih agencija koje su specijalizovane za unajmljivanje strane radne snage pod kratkoročnim ugovorima.

„Dobra strana zapošljavanja preko agencija za kompanije leži u tome što mogu da smanje broj zaposlenih kada god žele“, rekao je Hiroši Osada, ekspert za kvalitet proizvodnje i član nezavisnog tela koje je pratilo Toyotu tokom krize iz 2010., kada je povučen iz saobraćaja veliki broj vozila.

Više od 2,5 miliona privremenih radnika u Japanu je registrovano u nekoliko hiljada agencija. Velike agencije regrutuju radnike pod kratkoročnim ugovorima za potrebe japanskog biznisa. Manje firme, koje nisu adekvatno regulisane, zapošljavaju radnike direktno i šalju ih u fabrike i kancelarije. Broj takvih firmi je u porastu poslednjih godina, snabdevajući na taj način fabrike „gladne“ radne snage u industrijskim gradovima kao što je Ota.

U Ganma prefekturi postoji oko 1.100 agencija, uglavnom u kategoriji onih slabo regulisanih. One dolaze u rasponu od jednog čoveka sa kombijem opremljenog debelom knjigom kontakata do porodičnih firmi koje operišu kao sastavni deo restorana ili radionica. Mnoge od tih firmi vode upravo stranci. Kancelarije sa natpisima na turskom, španskom i kineskom vrve na ulicama Ote i susednog Oizumija.

Hikari Šouđi je agencija koja je poslala Lakana Ridžala da radi u Nippatsuu, firmi koja proizvodi sedišta za Subaru. Njom upravlja Osvaldo Nakamacu, koji je u Japan stigao sa talasom japansko-brazilskih imigranata krajem osamdesetih godina, da bi ubrzo osnovao firmu, koja radnom snagom snabdeva proizvođače komponenti za automobile.

Nakamacu kaže da je u Nippatsu poslao oko 90 radnika, dok on sam zapošljava osoblje od 11 stalnih zaposlenih, poseduje 26 kombija i 75 soba za potrebe transporta i smeštaja radnika. Kompanija gradi četiri nove spavaonice u svom Hikari Vilidž kampusu blizu Nippatsu fabrike.

„Toliko imamo posla sa Nippatsuom, da ne možemo da postignemo da šaljemo ljude u druge fabrike.“, kaže Nakamucu.

On je takođe rekao da uzima oko četiri dolara po satu od svakog od svojih radnika. Nakamucuova firma dobija godišnje oko milion dolara samo od slanja radnika u Nippatsu, izračunao je Rojters, što je podatak baziran na pedeset časovnoj radnoj nedelji i 90 radnika. On je odbio da komentariše te brojke.

Neki od agenata su i sami radnici u fabrikama. Radnik iz jedne od glavnih snabdevačkih firmi je rekao Rojtersu da dobija 80 dolara mesečno za svaku osobu koju zaposli.

Konkurencija je oštra među agencijama u Oti. Svi žele da ostvare unosne ugovore sa lokalnim fabrikama. Agenti su često u poziciji da podmićuju menadžere i nude im poklone, da bi osigurali potpisivanje ugovora.

„Njima je potrebna radna snaga, a imaju izbor u vidu gomile agencija“, rekao je Josuke Niva, predsednik agencije Y’s Corp, locirane u predgrađu Ote. „Snaga je u udruživanju.“

U Subaruu kažu da nisu u poziciji da direktno prate agencije koje rade sa njihovim snabdevačima. U isto vreme, u kompaniji smatraju da bi mogli „indirektno“ da nateraju agencije da se usaglase sa standardima Subarua, na taj način što će iskoristiti svoju moć da promene uslove ugovora sa bilo kojim snabdevačem koji se pokaže problematičnim, što je akcija koja do sada nikada nije bila preduzeta. Japanski proizvođač automobila takođe kaže da su njegovi snabdevači i firme zadužene za slanje radne snage „izuzetno obazrivi kada je u pitanju poštovanje prava radnika“ i Subaruovih korporativnih smernica vezanih za odgovornost.

Subaru je povećao proizvodnju u svojoj 46 godina staroj Jađima fabrici u Otu, kroz dve smene od oko 4.000 radnika, koji u totalu proizvode 1.800 automobila dnevno. Potrebno je oko 20 sati da se napravi Forester u Jađimi, rečeno je posetiocima u fabrici. Čuvena Betovenova klavirska partitura „Für Elise“ se čuje iz zvučnika kada linija treba ponovo da bude pokrenuta nakon zatvaranja.

„Trenutno, najveći izazov je držati korak sa ekspanzijom Subarua“, rekao je Masataka Sakamoto, šef Sakamoto Industry Co, velikog snabdevača koji proizvodi izduvne lonce i rezervoare za gorivo za Subaruove modele.

Subaru i njegovi snabdevači takođe zapošljavaju na stotine radnika koji su unajmljeni tokom kontroverznog programa stranih pripravnika, koji je bio kritikovan u SAD i Ujedinjenim nacijama. Japanski proizvođač ostvaruje godišnju uštedu od oko 3,8 miliona američkih dolara sa 339 kineskih pripravnika, kaže Rojtersova kalkulacija. U Subaruu su odbili da komentarišu ovu brojku.

Uobičajena praksa ovog programa je da šalje ljude na rad u kompanijama na tri godine. Međutim, većina kineskih pripravnika koji proizvode Forestere u Subaruovoj Jađima fabrici je pod jednogodišnjim, obnovljivim ugovorima. Na taj način se kompanija štiti od eventualnog pada prodaje na američkom tržištu, poput onoga koji je zapretio Subaruu 2008. „Čak i da usred procesa doživimo pad prodaje, morali bismo da ispunimo obaveze nametnute trogodišnjim ugovorom“, rekao je Micuhiro Nagakava, menadžer u Subaru Kohsan Co, filijali japanskog proizvođača.

Kinezi, od kojih je većina u ranim dvadesetim, rade oko 50 sati nedeljno sa minimalnom nadnicom od 6,6 dolara po satu, što je Rojters konstatovao po podacima iz „rezanaca“. To je otprilike polovina sume koju zarađuju Japanci na određenom radu u istoj fabrici, sudeći po oglasima koje Subaru postavlja u Oti i Fuji Hevy Industries internet stranici. Subaruova američka filijala u Lafajetu, u Indijani, nije dostavila podatke u vezi sa startnim platama. Ipak, nezvanična informacija je da najviši iznos po satu iznosi 25,33 dolara.

Subaru kaže da se pripravnici u Oti tretiraju jednako kao i japanski radnici, kao i da im je omogućena šansa da se obuče za posao. Japanski proizvođač automobila takođe kaže da su radni dokumenti prevedeni na kineski, tako da je ostvarena atmosfera u kojoj ovi radnici imaju potpunu slobodu govora.

Subaru je odličan primer na koji način je ekonomska politika premijera Šinzoa Abea donela veliki profit izvoznicima. Uz pomoć oslabljenog jena, Subaru je pretekao BMW i Mercedes kada je reč o tržišnom udelu u SAD Twituj ovo!

Neki od pripravnika su ispričali drugačiju priču. Naime, oni tvrde da ih je njihov menadžer upozorio da bi zbog pričanja o uslovima za rad mogli da dobiju otkaze i budu poslati nazad u Kinu. Za razliku od njihovih japanskih kolega, oni vezani jednogodišnjim ugovorima i ne mogu da promene poslodavca.

Subaru je obezbedio smeštaj u vidu dva radnika po sobi u stambenom bloku u Oti, odbijajući od zarade troškove iznajmljivanja, korišćenja i ishrane. Niko od kineskih pripravnika, koji kažu da su platili do 3.000 dolara kineskoj kompaniji za odabir i isporuku radnika, nije želeo da otkrije svoje ime.

Muhamed Šafir Kalaj je doneo fotografije povređenog prsta. Ovom dvadeset osmogodišnjem azilantu iz Indije je vrh prsta leve ruke odsekao kaiš pokretne trake prošlog avgusta u Ikeda Manufacturing Co, još jednom snabdevaču Subarua i Honde, koji se specijalizovao za kočione sisteme i amortizere.

Kalaj kaže da menadžeri u Ikedi nisu zvali hitnu pomoć nakon incidenta. Umesto toga, kaže on, zvali su njegovog agenta, koji se pojavio posle 30 minuta i odvezao ga u bolnicu.

„Zaustavili smo krvarenje i rekli mu da izvrši pritisak na ranu“, rekao je Ikuo Nakađima, pomoćnik direktora u Ikedi.

Sadao Jagi, generalni direktor Subaruovog snabdevača, rekao je da kompanija nije zvala hitnu pomoć jer je smatrala da povreda o kojoj je reč nije bila toliko teška. Jagi je potvrdio da je Ikeda kontaktirala Kalajevog agenta nakon incidenta. Međutim, zvaničnici Ikede nisu mogli da potvrde koliko je vremena bilo potrebno agentu da stigne i odveze povređenog radnika do bolnice.

Jagi je rekao da je Kalaj povređen jer su osigurači na kaišu pokretne trake iznada otpali. Nakon toga su preduzete potrebne mere da se bezbednost podigne na potreban nivo.

„Bilo je mnogo krvi“, rekao je Kalaj. „Rekao sam da me povreda izuzetno boli i da me odvedu u bolnicu. Međutim, oni su mi rekli da to nema veze s njima.“

Zvaničnik Vlade Japana koji nadgleda imigracionu politiku pri Ministarstvu pravde, okrivljuje strance koji po njemu koriste rupe u japanskom imigracionom sistemu Twituj ovo!

Rezime
Mada se Rojters potrudio da čitavu priču u vezi sa Subarovom „eksploatacijom“ strane radne snage pomalo pristrasno ocrni, čini se da u tome baš i nije uspeo.

Ogromna većina stranih radnika je u Japanu pronašla mnogo bolji život nego što je imala u svojim zemljama. Svaki od hiljada i hiljada azilanata koji prolaze kroz Srbiju svakodnevno, verovatno bi dao mnogo više od „vrha prsta“, da može da dođe do šanse da pronađe „slabo plaćen“ posao u nekoj od Subaruovih snabdevačkih firmi.

U Oti živi 18.000 stranaca, što je tri puta više u odnosu na japanski prosek, u odnosu na broj stanovnika ovog grada. Svi ti ljudi su ovde došli svojevoljno, bez bilo kakve prisile. Ovaj grad od 222.000 stanovnika je ugostio ljude čak 63 različite nacionalnosti. Centar Ote je miran i tih šest dana nedeljno. Nedeljom, strani radnici se u velikom broju mogu videti na železničkoj stanici, a skupljaju se u crkvama i džamijama. Katolička crkva u Oti obavlja mise na tagaloškom (filipinski), vijetnamskom, portugalskom, španskom, engleskom, japanskom i korejskom jeziku.

Činjenica jeste da iz što gore sredine ljudi dolaze, spremniji su da rade za niže nadnice. Očaj je čudo, i na tome se ne profitira isključivo u Japanu.

Rojters se potrudio da izračuna koliko se „štedi“ na kineskim pripravnicima, međutim, čini se da je sve to minorno u odnosu na zarade šefova u američkoj automobilskoj industriji i to u periodima totalne propasti ili stagniranja. Spomenimo i imigrante u Australiji, posebno iz Kine, koji se čak i masovno nude da rade za niže nadnice u odnosu na druge „gastarbajtere“.

Da bismo napravili balans u čitavoj ovoj priči, osvrnućemo se na podatke iz jednog našeg ranijeg članka. Naime, nemačka kancelarka, Angela Merkel, svojevremeno je oštro kritikovala visoke plate i bonuse koji su se isplaćivali šefovima automobilskih kompanija u Nemačkoj. Ona je tada izjavila: „To što neki šef američke automobilske marke može da ima hiljadu puta veća primanja od radnika nije dovoljan razlog da tako nešto bude i u Nemačkoj. Takav trend treba zaustaviti jer je on nauštrb samih radnika... Ne želim da komentarišem uspeh američkih proizvođača automobila, ali mi je rečeno da se japanski ipak više ističu po svojim uspesima. U Japanu izvršni direktori imaju 20 puta veću platu od svojih radnika“.

Tako je govorila Angela Merkel 2008. godine. Znamo šta se nakon toga desilo sa američkom automobilskom industrijom. Što se Japanaca, odnosno Subarua tiče, ovo je očigledno situacija koja svima više odgovara nego što ne odgovara. Na japanskim vlastima je da konačno i zakonodavno reše te stvari. A što se Rojtersa tiče... čini se da je Subaruov finansijski uspeh „preko velike bare“ nekoga pogodio kao prstom u oko.

Pavle Barta
Izvor: Rojters
3431
Postavljeno: 05.08.2015

Arhiva: Online plus

Rubrika: Online plus
Postavljeno: 17.11.2017

Pripremite automobil za zimu

Vožnja po hladnom vremenu može biti pravi izazov, pa je u skladu sa tim potrebno pripremiti automobil. Nekoliko praktičnih saveta neće biti na odmet


Rubrika: Online plus
Postavljeno: 14.11.2017

Pirelli kalendar za 2018. godinu

Pirelli kalendar za godinu pred nama redom ruši predrasude o bajkama, o ženama, o muškarcima pa i o Pirelli kalendaru...


Rubrika: Online plus
Postavljeno: 23.10.2017

Superautomobili 1993

S obzirom da Vrele Gume ove godine proslavljaju 24 godine od svog nastanka, redakcija je pronašla superautomobile koji su nastali iste godine kad i ona. Nijedan od njih se više ne proizvodi, ali su svakako bili značajni za autoindustriju u svoje vreme, a zahvaljujući svom dizajnu i performansama predstavljali su san mnogih.


Sukob Škode i VW-a

18.10.2017

Tržište novih vozila u prva tri kvartala 2017. godine

10.10.2017

Obavezna oprema

30.09.2017

Saloni automobila

11.09.2017

Električni automobili u Srbiji

17.08.2017

Infiniti Prototype 9 Concept

16.08.2017

Automobilizam pre Velikog rata u SAD

12.08.2017

Peugeot 308 Cup

07.08.2017

Type R danas proslavlja 25 godina svog postojanja

27.07.2017

Opel Insignia GSi

26.07.2017

Električni automobili

12.07.2017

Pred vratima ozbiljnog tržišta automobila

12.07.2017

Renaultov električni trio Tekst sa video prilogom!

06.07.2017

Hyundai N Performance Tekst sa video prilogom!

04.07.2017

BMW X3 – treća generacija Tekst sa video prilogom!

30.06.2017

Bezbednost saobraćaja Tekst sa video prilogom!

22.06.2017

Lamborghini Huracan Performante

09.06.2017

Poseta Hyundaijevoj fabrici u Nošovicama Tekst sa video prilogom!

03.06.2017

Top 5 TV emisija o automobilima

31.05.2017

Niki Hejden

25.05.2017

Tržište polovnjaka april 2017.

19.05.2017

Ferućo Lamborgini

18.05.2017

Enco Ferari – čovek koji je ostvario svoj san

13.05.2017

Dream Jet

11.05.2017

Filmovi za ljubitelje automobila 2

04.05.2017

Polovni automobili u 2017.

30.04.2017

Filmovi za ljubitelje automobila

29.04.2017

Barometar PLUS

27.04.2017

Renault Clio by Zoran Kastratović

26.04.2017

Audi RS3 LMS

12.04.2017

Električni automobili

07.04.2017

Porsche Panamera Sport Turismo Tekst sa video prilogom!

06.04.2017

53. Međunarodni sajam automobila i motocikala u Beogradu

01.04.2017

Auto delovi - istraživanje

31.03.2017

Range Rover Velar

29.03.2017

Beograd 2017

28.03.2017

Beograd 2017

25.03.2017

SUV histerija

22.03.2017

Beograd 2017

18.03.2017

Mercedes-Benz G650 Maybach Landaulet

17.03.2017

Izazov Dukat planine Tekst sa video prilogom!

15.03.2017

Najstrašnija reč automobilske industrije

26.02.2017

Tupolev Tu-4

22.02.2017

Ford F-Series slavi 70. rođendan

21.02.2017

Muscle Cars (treći deo)

16.02.2017

Amerika Bomber

15.02.2017

Muscle Cars (drugi deo)

09.02.2017

Muscle Cars (prvi deo)

03.02.2017

2018 Ford Mustang GT

01.02.2017

Zeleni pakao Tekst sa video prilogom!

28.01.2017

Kako će Donald Trump da promeni auto industriju u SAD

26.01.2017

Kia Stinger

25.01.2017

Caproni Ca.60

18.01.2017

Krađa automobila

13.01.2017

Howard Hughes Tekst sa video prilogom!

12.01.2017

ELVIS: Svi kraljevi automobili

08.01.2017

MiG-ova ulica

07.01.2017

10 najčitanijih testova na našem sajtu

31.12.2016

Prekookeanski brodovi

27.12.2016

Tržište polovnih automobila

24.12.2016

O.J. Simpson i Ford Bronco (1993) Tekst sa video prilogom!

22.12.2016

Tehnički pregledi

19.12.2016

Über Amerikanci – 2. deo

15.12.2016

Über Amerikanci – 1. deo

14.12.2016

Kako su uvozni automobili potisli domaće proizvođače na američkom tržištu - 2. deo

07.12.2016

Kako su uvozni automobili potisli domaće proizvođače na američkom tržištu - 1. deo

06.12.2016

Najveće oružje Prvog i Drugog svetskog rata

01.12.2016

Bankrotiranje General Motorsa - II deo

24.11.2016

Bankrotiranje General Motorsa - I deo

23.11.2016

Zimske gume

09.11.2016

Amelia Earhart

18.10.2016

Ram 1500 Rebel TRX Tekst sa video prilogom!

14.10.2016

Brend

11.10.2016

Najveće oružje Sovjetskog Saveza

08.10.2016

Domaće aktuelnosti

05.10.2016

Avro Canada VZ-9 Avrocar

04.10.2016

Genesis

01.10.2016

Čitaoci reporteri

20.09.2016

Leteća Krila

13.09.2016

Chevrolet Malibu

09.09.2016

Panzer VIII Maus

30.08.2016

Bartini Beriev VVA-14

23.08.2016

Fiat 126P na Kubi Tekst sa video prilogom!

19.08.2016

Kamper ili prikolica

30.07.2016

Događaji Tekst sa video prilogom!

06.07.2016

VW Golf GTI Clubsport S

04.07.2016

Ford KA+

02.07.2016

Audi S5

23.06.2016

BMW-ova vizija za naredni vek Tekst sa video prilogom!

20.06.2016

24 časa Le Mana 2016 Tekst sa video prilogom!

20.06.2016

Renault Clio 2017

15.06.2016

Kampovanje prikolicom

11.06.2016

Događaji

24.05.2016

Formula1

10.05.2016

Ayrton Senna (21.3.1960.-1.5.1994.) Tekst sa video prilogom!

30.04.2016

SEAT Ateca

26.03.2016

Audi Q2

18.03.2016

V8 Bandits Tekst sa video prilogom!

17.03.2016

Renault Scenic

09.03.2016

Pagani Huayra BC

25.02.2016

Blic test: Audi Q7 3.0 TDI quattro

23.02.2016

Autonomni automobili

20.02.2016

Najskuplji dizel u regionu

20.02.2016

BMW M2 Coupe Moto GP Safety Car Tekst sa video prilogom!

15.02.2016

Opel Mokka X

12.02.2016

Indija vs Srbija

09.02.2016

Kućni ljubimci Tekst sa video prilogom!

06.02.2016

Land Rover Defender Tekst sa video prilogom!

04.02.2016

Trijumvirat Tekst sa video prilogom!

01.02.2016

Novi Porsche 718 Boxster i 718 Boxster S Tekst sa video prilogom!

30.01.2016

Opel GT Concept

28.01.2016

Ford Focus RS

27.01.2016

Mercedes-Benz E klasa 2017 Tekst sa video prilogom!

12.01.2016

NAIAS 2016

08.01.2016

Istorijat motociklizma Tekst sa video prilogom!

06.01.2016

Trijumvirat Tekst sa video prilogom!

02.01.2016

Najbolje ocenjeni automobili na testovima Vrele Gume Media Sistema 2015.

31.12.2015

Tržište polovnjaka u 2015. godini

30.12.2015

Šampioni aukcija 2015.

26.12.2015

Lancia Ypsilon 2016

24.12.2015

Preporuka stručnjaka

19.12.2015

Trijumvirat: Tekst sa video prilogom!

18.12.2015

Ford Crown Victoria Tekst sa video prilogom!

14.12.2015

Novi Mercedes-Benz E-Klase

12.12.2015

Lotus Exige Sport 350

11.12.2015

Wankel motor - promašaji koji su obećavali Tekst sa video prilogom!

07.12.2015

Prokletstvo Džejmsa Dina Tekst sa video prilogom!

03.12.2015

Honda Civic

01.12.2015

Infiniti QX30

30.11.2015

Fordovi skandali - Priča br. 2 Tekst sa video prilogom!

28.11.2015

Fordovi skandali - Priča br. 1 Tekst sa video prilogom!

27.11.2015

Jeff Gordon

26.11.2015

Šampionat u apsolutnoj kategoriji

20.11.2015

Peugeot 204

13.11.2015

Kako osvojiti američko tržište? Tekst sa video prilogom!

10.11.2015

Rejmond Levi

07.11.2015

Dodge Viper ACR za 2016. godinu Tekst sa video prilogom!

06.11.2015

Metan (CNG)

04.11.2015

Off Road - JEEP Adventure Days/Zlatibor 2015. Tekst sa video prilogom!

30.10.2015

Bloodhound SSC

21.10.2015

Zatamnjivanje stakala

17.10.2015

Opel Astra TCR

16.10.2015

Lada Vesta

14.10.2015

Adria Coral Tekst sa video prilogom!

08.10.2015

VW - Hronika skandala Tekst sa video prilogom!

06.10.2015

O Nedodirljivima sa ilegalnim softverom

03.10.2015

Jaguar F-Pace Tekst sa video prilogom!

29.09.2015

Infiniti Q30

28.09.2015

Novi Renault Megane Tekst sa video prilogom!

26.09.2015

Suzuki Baleno Tekst sa video prilogom!

24.09.2015

Toyota Hilux

23.09.2015

Porsche Mission E Concept Tekst sa video prilogom!

18.09.2015

Formula 1

11.09.2015

Chantilly 2015 Arts & Elagance

09.09.2015

Barnea Collection

08.09.2015

Borgward Isabella

03.09.2015

Formula 1

02.09.2015

Registracija autotomobila

01.09.2015

Steyr 50

27.08.2015

ZENITH 24 sata Elegancije 2015 powered by CHIVAS

27.08.2015

Zaštita automobila od krađe

24.08.2015

Icona Vulcano Titanium Tekst sa video prilogom!

22.08.2015

BMW M4 GTS Tekst sa video prilogom!

21.08.2015

Polovni delovi

18.08.2015

Koenigsegg One:1 Tekst sa video prilogom!

12.08.2015

V12 simfonijom protiv građevinskih mašina Tekst sa video prilogom!

07.08.2015

Subaru

05.08.2015

Pojačana kontrola vezivanja Tekst sa video prilogom!

04.08.2015

Ferrari 488 Spider

03.08.2015

Smart DCT Turbo

01.08.2015

Intervju Zoran Drobnjak

31.07.2015

Statistika

27.07.2015

Ford GT Le Mans 2016 Tekst sa video prilogom!

20.07.2015

Mazda 2 vs Renault Clio

18.07.2015

Rekordi koji će najteže biti oboreni u Formuli 1

17.07.2015

Chevrolet Cruze

11.07.2015

Oldtajmer skupovi

09.07.2015

Renault Talisman

08.07.2015

Poređenje – Audi A4 vs BMW serije 3 vs Mercedes-Benz C klase vs Jaguar XE vs Alfa Romeo Giulia

02.07.2015

Mercedes-Benz A klasa

01.07.2015

Saveti

29.06.2015

Alfa Romeo Giulia

26.06.2015

Peugeot 308 GTi

25.06.2015

Salon aeronautike Paris - Bourget 2015

24.06.2015

Anketa - Euro 4 norma

23.06.2015

Mercedes-Benz GLC

20.06.2015

Mazda CX-3

19.06.2015

Šokantni rezultati naučnog istraživanja

17.06.2015

BMW serije 7

12.06.2015

Pretnje i ucene iz Forda u Srbiji

06.06.2015

BMW X1

05.06.2015

BMW S1000 XR

01.06.2015

Akcija

30.05.2015

Ducati Panigale R

28.05.2015

Fiat Ægea

27.05.2015

Toyota Hilux

23.05.2015

BMW Motorrad na stazama uspeha

19.05.2015

Alfa Romeo

15.05.2015

Novitec Rosso Ferrari California T

14.05.2015

Nautika

13.05.2015

Mercedes-Benz G klase

09.05.2015

Ducati Diavel Titanium

08.05.2015

Volo Auto Museum

06.05.2015

Formula1

02.05.2015

Tailfin

29.04.2015

Formula E

28.04.2015

Peugeot 308 R HYbrid

25.04.2015

Volkswagen C Coupe GTE Concept

24.04.2015

Volkswagen Transporter T6

23.04.2015

Mercedes-Benz Concept GLC Coupe

22.04.2015

Audi Prologue Allroad koncept

18.04.2015

Lamborghini Huracan LP 640-4 Superleggera

16.04.2015

Citroen Aircross Tekst sa video prilogom!

09.04.2015

C.A.M.E.R Mostra Scambia

08.04.2015

Citroen Cactus 1.2 VTi/82 Shine

07.04.2015

Traktori na putu

04.04.2015

Jaguar XF

03.04.2015

Opel Corsa TNG

02.04.2015

McLaren 570S Coupe

01.04.2015

Opel Corsa Turbo

28.03.2015

Mercedes-Benz GLE i Mercedes-AMG GLE63

27.03.2015

Dosije Clarkson

19.03.2015

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

14.03.2015

Ženeva 2015 - Koncepti

12.03.2015

Audi TT Cup Tekst sa video prilogom!

11.03.2015

Ženeva 2015 - Tuning

10.03.2015

Opel Corsa OPC Tekst sa video prilogom!

07.03.2015

Automobili koji su obeležili sajam u Ženevi

06.03.2015

Audi R8

28.02.2015

Brabus 850 6.0 Biturbo Coupe

24.02.2015

Muzej Tehnike u Beču

21.02.2015

Škoda Superb

19.02.2015

Rinspeed BMW i3 Budii Concept Tekst sa video prilogom!

18.02.2015

Nissan Titan

17.02.2015

Ford Focus RS

09.02.2015

Preliminarni testovi u Herezu, u Španiji

07.02.2015

Zvezde Rétromobile 2015.

06.02.2015

Renault Kadjar

04.02.2015

Hyundai i10 1,2 GLS Premium Tekst sa video prilogom!

28.01.2015

Top 10 kolekcionara među poznatim ličnostima

26.01.2015

Ford GT

21.01.2015

Volkswagen Cross Coupe GTE Concept

20.01.2015

Alfa Romeo 4C Spider

19.01.2015

Ford F150 Raptor

14.01.2015

Dolar i akcize zaustavili pad cena goriva

14.01.2015

Buick Cascada

13.01.2015

Seat Leon ST Cupra

10.01.2015

Želje za 2015.

31.12.2014

Tržište polovnih automobila

25.12.2014

Škoda Superb

23.12.2014

Citroen DS3 i DS4

22.12.2014

Kako je BMW postao „BMW“

18.12.2014

Audi Q7

16.12.2014

Kako nastaju Opel sportski automobili

15.12.2014

Mercedes GLE Coupe

13.12.2014

Volvo XC90 T8

11.12.2014

Saveti stručnjaka

10.12.2014

Fiat 695 Abarth Biposto

09.12.2014

Povratak auto industrije u Bugarsku preko Kine

06.12.2014

Opel KARL

04.12.2014

Ford Mondeo

02.12.2014

Tehnologija

27.11.2014

Mitsubishi XR-PHEV koncept

26.11.2014

Opel Adam S

20.11.2014

Kia slavi jubilej

20.11.2014

Inovacije iz Volkswagena

15.11.2014

Fiat 500x

14.11.2014

Novi modeli na Euro NCAP testu... Tekst sa video prilogom!

12.11.2014

Sajam motocikala EICMA Milano

11.11.2014

BMW XDrive Experience

07.11.2014

Benzin vs Dizel

04.11.2014

Sajmovi: Auto e Moto d’Epoca Tekst sa video prilogom!

03.11.2014

Zimski pneumatici

01.11.2014

BMW X5M & X6M Tekst sa video prilogom!

31.10.2014

U susret VN SAD

30.10.2014

Plavi koridor!

28.10.2014

Nissan GT-R Nismo

25.10.2014

Mercedes GLA 45 AMG u Brabusovoj izvedbi

23.10.2014

Mondial de l’Automobile 2014

20.10.2014

Transferi u F1 su pred nama

18.10.2014

2015 Renault Espace

16.10.2014

F1 Déjà vu Tekst sa video prilogom!

14.10.2014

Tariranje 2014. Jeep Cherokee

14.10.2014

Fiat Abarth 695 SS Tekst sa video prilogom!

13.10.2014

Staza u Sočiju Tekst sa video prilogom!

11.10.2014

Suzuki Vitara

09.10.2014

Fića skup

08.10.2014

Kiša na VN Japana

07.10.2014

INTERMOT 2014.

06.10.2014

Honda Civic Type R

01.10.2014

Formula1

29.09.2014

Kupovina automobila

27.09.2014

Tehnologija

26.09.2014

Nova Opel Corsa

22.09.2014

Mercedes B klase

20.09.2014

Ferrari

17.09.2014

Najnebezbedniji automobili u istoriji

15.09.2014

Mercedes-Benz AMG GT Tekst sa video prilogom!

13.09.2014

Aktuelna dešavanja u „najbržem cirkusu na svetu“

10.09.2014

Chrysler otkrio unapređenja za 2015.

09.09.2014

Automobilske marke koje muškarci najviše vole

06.09.2014

Land Rover Discovery Sport 2015 Tekst sa video prilogom!

05.09.2014

Pred VN Italije Tekst sa video prilogom!

04.09.2014

Volvo XC90 Tekst sa video prilogom!

02.09.2014

Mali Renault, dugogodišnji igrač u promenama u društvu

01.09.2014

Kriza u Rusiji

30.08.2014

Dodge Charger Tekst sa video prilogom!

20.08.2014

Zvezde malih ekrana?

19.08.2014

Šta je vozio Gagarin

14.08.2014

Šef Fiat/Chryslera želi deo finansijskog „kolača“ koji pripada snabdevačima originalnih delova

12.08.2014

3 strane Kopa

08.08.2014

Mercedes-Benz S 600 Guard

07.08.2014

Testiranje bezbednosti vozila Tekst sa video prilogom!

01.08.2014

Šta i kako kada vam se slomi staklo na automobilu

31.07.2014

Porsche Cayenne

26.07.2014

PR: Rally Baja Aragon 2014

24.07.2014

Lexus NX 2015

22.07.2014

Novi smart fortwo & forfour Tekst sa video prilogom!

19.07.2014

II. NAVIGATIONRALLY 2014.

18.07.2014

Opel Corsa

18.07.2014

Renault Megane RS 275 Trophy

14.07.2014

Groblje automobila

11.07.2014

Lexus IS

05.07.2014

Pred VN Velike Britanije Tekst sa video prilogom!

03.07.2014

Staze koje su odnele najviše života u istoriji

02.07.2014

Rolls-Royce Ghost V-Specification

01.07.2014

Goodyearovih deset najvažnijih saveta za vožnju kad putujete na odmor

28.06.2014

Mercedes Benz 300 SDL -1986 Tekst sa video prilogom!

26.06.2014

VN Austrije

23.06.2014

Cigarette Racing 50 Vision GT Concept

19.06.2014

24 časa Le Mana

16.06.2014

Tesla Motors oslobodio svoje patente

15.06.2014

Interstellar

14.06.2014

Popravka auto stakala

13.06.2014

Novi BMW Serije 4 Gran Coupe

11.06.2014

Ford B-Max 1.0 Trend EcoBoost vs Fiat 500L 1.4 Nacionale vs Opel Meriva 1.4 Active XER

07.06.2014

Volkswagen Scirocco

06.06.2014

FIĆA SKUP 2014. – MINHEN

04.06.2014

Brzinomeri

30.05.2014

Srebrne strele

29.05.2014

Mercedes C klasa karavan („Estate“)

26.05.2014

Transferi za 2015. o kojima se „šuška“

24.05.2014

Rezvani Beast

23.05.2014

Bavarci nezadrživi

19.05.2014

BRABUS 850 6.0 Biturbo

15.05.2014

Mini Paceman GoalCooper

13.05.2014

U sećanje na Ajrtona Senu Tekst sa video prilogom!

12.05.2014

VN Španije 2014

10.05.2014

Najčudniji avioni u istoriji

07.05.2014

Uredba Vlade

05.05.2014

Vozni park komunističkih državnika

02.05.2014

BMW Vision Future Luxury

30.04.2014

9. Jeep i prijatelji Vrele Gume Off Road

25.04.2014

Peking 2014

24.04.2014

VN Kine

17.04.2014

Ferrari LaFerrari XX

16.04.2014

Red Bull Air Race World Championship

15.04.2014

Ford Focus Sedan

10.04.2014

BMW serije 4 Gran Coupe

04.04.2014

F1 Top Ten

02.04.2014

Obrum PL-01 Tekst sa video prilogom!

01.04.2014

Novitec Torado Lamborghini Aventador NL2

29.03.2014

Neobična pravila u saobraćaju

28.03.2014

Mazda motori

25.03.2014

Budućnost saobraćaja

25.03.2014

Ilegalni taksista

23.03.2014

Limuzina američkog predsednika

22.03.2014

Mini

12.03.2014

MTM

08.03.2014

Registar MUP Srbije

01.03.2014

Novoregistrovana vozila u 2013.

27.02.2014

Mazda3 Sedan 2.0i 120 KS Challenge

26.02.2014

SAAB 9000 Aero Tekst sa video prilogom!

22.02.2014

Pontonski čamac PrinceCraft Vogue 25SE Tekst sa video prilogom!

15.02.2014

1989 Porsche Panamericana Concept

13.02.2014

Limuzina za rastanak

13.02.2014

Bolidi 2014

07.02.2014

Osvrt na sajam automobila u Beču

03.02.2014

Opel 4x4

03.02.2014

Mercedes S600

25.01.2014

Audi Museum Mobile - drugi deo

22.01.2014

Ford Shelby GT350CR

20.01.2014

Prodaja automobila u regionu za 2013. English version

18.01.2014

Kacige Sebastiana Fetela

17.01.2014

Audi Museum Mobile - prvi deo

15.01.2014

Digitalizacija automobila

13.01.2014

Vrele Gume ispred Top Geara

11.01.2014

Honda S660 Concept

05.01.2014

Restauracija: Opel Kadett C GT/E 1900 Tekst sa video prilogom!

03.01.2014

Caterham Seven 160

02.01.2014

Sa letnjim pneumaticima nema odštete!?

30.12.2013

Audi planira da svrgne BMW

28.12.2013

Saab 9-3 Viggen

24.12.2013

Nissan BladeGlider Concept

16.12.2013

Cadillac Escalade

13.12.2013

Jaguar C-X17 Concept

11.12.2013

Nissan Nismo GT-R

10.12.2013

Limitirane serije nelimitiranih cena

07.12.2013

Ferrari Racing One 458 Competition

05.12.2013

Ford Mustang

05.12.2013

1931 Bugatti Royale Kellner Coupe

04.12.2013

Renault Initiale Paris Concept

03.12.2013

Muzeju tehnike u Beču

02.12.2013

BMW Concept Active Tourer Outdoor

30.11.2013

Bosch

26.11.2013

Valentino Rossi na Monza Rally Show

26.11.2013

1982 Zastava 750 SL Tekst sa video prilogom!

23.11.2013

Pravilnik o zimskim gumama ipak jasan vozačima

22.11.2013

Saab

18.11.2013

Red Bull, gazirano piće koje pokreće najbrže bolide na svetu

16.11.2013

Električni automobil, budućnost ili zabluda auto industrije?

15.11.2013

Peter Schreyer Tekst sa video prilogom!

14.11.2013

Monster Energy Gymkhana GRiD Tekst sa video prilogom!

11.11.2013

RUSH

09.11.2013

Oldtimer - Show, Budapest

06.11.2013

PSA koncern

02.11.2013

Elon Musk

26.10.2013

PGO Cevennes

23.10.2013

Kinesko tržište

19.10.2013

Toyota i-Road u proizvodnji 2014.

13.10.2013

Prodaja automobila u Srbiji u odnosu na prethodnu godinu

11.10.2013

Fiat Amerika

08.10.2013

Velodrom Budimpešta

03.10.2013

Ferrari SP12 EC

26.09.2013

Hrčak za volanom kamiona Tekst sa video prilogom!

25.09.2013

YU AMK Veteran

23.09.2013

Promalja li se sunce iza crnih oblaka auto tržišta?

12.09.2013

10 najisplativijih

08.09.2013

Opel

05.09.2013

Yugo 45 Tekst sa video prilogom!

01.09.2013

Tesla Model S

29.08.2013

Intervju sa CORRADO LOPRESTOM

27.08.2013

Jeep Cherokee

26.08.2013

Bentley Flying Spur

14.08.2013

Trendovi boja automobila

11.08.2013

Mobilni telefoni u vožnji

02.08.2013

Rolls-Royce Wraith

31.07.2013

SAAB

18.07.2013

Spyker B6 Venator Concept

09.07.2013

FIAT 500L Living i 500L Trekking

07.07.2013

Infiniti Q50

26.06.2013

BMW Lusso Gran Coupe

23.06.2013

Oldtimer Klub Beograd

20.05.2013

Bad Homburg

15.05.2013

Boschert B300

29.04.2013

Baterije budućnosti?

19.04.2013

Muzej saobraćaja u Bratislavi

04.04.2013

Sretenjski Off Road karavan 2013

28.03.2013

SOMFY

21.03.2013

Statistika prodaje

17.03.2013

Ford EcoSport

12.03.2013

MQB platforma

08.03.2013

Toyota Auris Touring Sports

22.02.2013

Istorija Toyote Corolle

12.02.2013

Consumer Reports Tekst sa video prilogom!

08.02.2013

2012 Dartz PROMBRON Aladeen Edition

05.02.2013

Ford Transit/Tourneo Custom

29.01.2013

BMW Concept Serije 4

08.01.2013

Peugeot 2008 Concept

06.01.2013

Fiat Linea Tekst sa video prilogom!

04.01.2013

Honda CR-V

03.01.2013

Lamborghini Urus

31.12.2012

RRRolipop muzej - Eggenburg, Austrija

24.12.2012

HOFMANN - AUTOSERVISNA OPREMA

17.12.2012

Završetak oldtajmer sezone u Nemačkoj

10.12.2012

Deset stvari koje morate znati o gumama

08.12.2012

2013 Toyota RAV4

30.11.2012

Oldtajmer muzej – Bavarska

27.11.2012

Hydra Schmidt Coupé

14.11.2012

Hiperprodukcija

11.11.2012

75 godina Toyote

04.11.2012

Peugeot 4008/Citroen C4 AirCross

03.11.2012

1976 Chrysler New Yorker Brougham

30.10.2012

Blue Corridor 2012 Rally

27.10.2012

Opel Mokka

25.10.2012

Oldtajmer skup Beograd

19.10.2012

Nova Opel Cascada

18.10.2012

Opel Olympia

05.09.2012

Mercedes-Benz 170 SCB

27.08.2012

Volvo kaskaderska akrobacija

24.08.2012

10. skup moto kluba „CLASSIC WHEELS“ u Futogu

17.08.2012

Seat Leon

27.07.2012

Renault Clio IV

11.07.2012

Tržište polovnih automobila

07.07.2012

Opel rođendanska žurka na Hungaroringu

02.06.2012

Oldtimer Expo - Budimpešta 2012

02.05.2012

Oldtimer Expo 2012

27.04.2012

Udruženje istoričara automobilizma

26.04.2012

Downsizing

14.03.2012

Goodyear

05.01.2012

Muzej oldtimera

29.12.2011

Most kod Beške

05.11.2011

Porsche 959 Tekst sa video prilogom!

04.11.2011

Albert Biermann, šef odseka za razvoj BMW-a

21.10.2011

Audi A6 Avant / BMW 5 Touring / Mercedes E220 Estate

14.10.2011

BMW M3 E36

10.10.2011

VW i ekologija English version Tekst sa video prilogom!

21.09.2011

Salon automobila u Frankfurtu

13.09.2011

Rezerve nafte veće nego što se misli Tekst sa video prilogom!

21.07.2011

Devetostepeni menjač

10.06.2011

BMW serije 8

03.06.2011

Alternativna goriva

21.05.2011

Audi A6 2.0 TDI vs BMW 520d vs Mercedes E220 CDI

05.05.2011

BMW Innovation Days 2011 Tekst sa video prilogom!

23.04.2011

5 neverovatnih inovacija Mercedes-Benza

20.04.2011

Najjeftiniji automobili na svetu

12.04.2011

Najskuplji svetski automobili Tekst sa video prilogom!

04.04.2011

Film Tekst sa video prilogom!

31.03.2011

Audi A6 vs Mercedes E klase vs BMW serije 5 English version Tekst sa video prilogom!

18.02.2011

McLaren MP4-12C Tekst sa video prilogom!

17.02.2011

Tehnologija

03.02.2011

Novi momenti u slučaju 'registarskih tablica'

03.02.2011

Ford Focus vs VW Golf vs Opel Astra

19.01.2011

Intervju - Karl Lagerfeld English version

04.01.2011

INTERVIEW - Vladimir Rebić, zamenik Načelnika Uprave saobraćajne policije

21.12.2010

Prodaja

16.12.2010

MICHELIN Alpin 4 Tekst sa video prilogom!

15.12.2010

Koliko verujete automobilskim novinarima? English version

30.11.2010

Saobraćajna dokumenta

16.11.2010

Zimska oprema

04.11.2010

Zatamnjivanje stakala

25.10.2010

Mercedes-Benz 500 E Tekst sa video prilogom!

18.10.2010

Salon automobila, Pariz 2010 - Komentar English version

10.10.2010

Prominent woman entrepreneurs

24.09.2010

Automechanika 2010

20.09.2010

Ekskluzivno Tekst sa video prilogom!

17.07.2010

Mercedes SLS E Cell Tekst sa video prilogom!

08.07.2010

Alfa Romeo – prvih 100 godina

05.07.2010

Ekskluzivno

24.06.2010

Zanimljivost Tekst sa video prilogom!

18.06.2010

Jeep Club Srbija Tekst sa video prilogom!

15.06.2010

Most na Beški

08.06.2010

Poređenje

07.06.2010

Akcija

26.04.2010

Hibridna vozila

07.04.2010

Humanost

07.04.2010

G-Couture, samo za odabrane

06.03.2010

F1 - 2010

15.02.2010

Lorinser

13.02.2010

„Gazela“ naša nasušna

02.02.2010

BMW C1-E Tekst sa video prilogom!

26.01.2010

F1 na vodi

05.01.2010

Carine

15.12.2009

Audi A8

04.12.2009

Lizing

02.12.2009

Nauka u službi frizure

20.11.2009

Aston Martin Rapide

21.10.2009

BMW Z4 by AC Schnitzer

26.09.2009

Nautika

08.09.2009

Porsche Panamera S (4S)

02.09.2009

Prva vožnja Mazdaspeed 3

25.08.2009

Polovni automobili

10.07.2009

Zakon o bezbednosti u saobraćaju

05.06.2009

Aerodinamika

22.05.2009

WorldFirst Racing

15.05.2009

GT2 i GT-R

30.04.2009

laserJet
05.8.2015 13:13
12
1

Meni ovo malo zvuci... sumnjivo hm hm
Cini se da se nekima na dopada Subaruov proboj pa gledaju kako da im naskode, jer zaboga americki proizvodjaci ma 100% ne koriste i izrabljuju radnike u bar nekom delu svog procesa...

BB
05.8.2015 16:56
12
1

neću da kažem da su iz Subaru "cvećke" ali sam siguran da drugi više smrde.

Nadnice dvostruko manje od ostalih kod dobavljača... Pa zar u Srbiji i BiH nema bar 50 proizvođača dijelova koji imaju najmanje 5x manju platu od onih u Njemačkoj??? ili kad smo već kod Njemačke, zar sve velike firme tamo (a naročito toliko hvaljeni BMW) nisu počivale na otetim životima i imovini???
i dan danas su tajnim kanalima u vlasništvu nacističkih porodica

don
05.8.2015 21:21
7
3

Uopce ne sumnjam da su ovi jadni ljudi iskoristenih sa svih strana i da imaju teske uvjete rada i zivota, posebno jer je rijec o tudjini, a ko nije van svoje domovine, i ne zna kako je to.

Skyline
05.8.2015 21:46
12
1

@BB

Bravo, Nemci su temelje svoje auto industrije udarili na robovskom radu tokom nacizma, a kasnije pomoću Maršalovog plana. Pa ti azilanti imaju veća prava neko radnici u Detroitu.

Чедомир
05.8.2015 22:09
8
2

Војници о скраћењу,краткокури о продужењу,а кур.е западњачке о поштењу!

Milo?
07.8.2015 22:54
7
0

Pa kod nas u drĹľavnim firmama ljudi rade preko omladinske, a za duplo manje para. Pri tom nemaju ni staĹľ.

Pravi
11.8.2015 20:23
0
0

...

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: