Klasika

Fiat 124 Spider

Stari šmeker

U automobilskom svetu, šezdesete godine su donele brojne kabriolet modele koji se, skoro svi, danas priznaju kao klasična vozila. Među njima se nalazi i Fiat 124 Spider koji je lepotom pojave, kvalitetom izrade i velikim uspesima, kako na takmičenjima tako i u prodaji, uspeo da osvoji posebno mestu u srcima poznavalaca automobilizma, kao i u automobilskoj istoriji...


Interesantna i dugačka životna priča ovog modela počinje ranih šezdesetih godina kada se uprava Fiata spremala da zameni aktuelnu seriju modela srednje klase. Popularnog Fiata 1500 su počele da stižu godine i konkurencija, a nova serija pod nazivom 124 trebala je da osnaži ponudu. U okviru novog modela, vodeći ljudi kompanije su zamislili celu paletu koja bi uključivala limuzinu, karavan, kupe i kabriolet.

Premijera novih modela iz familije 124 je bila u novembru 1966. godine na Salonu automobila u Torinu pred publikom zaintrigiranom najavama koje su dolazile iz fabrike. Istovremeno, svetlost sajamskih hala su ugledali limuzina, karavan (Familiare) i kabriolet, dok je Coupe predstavljen godinu dana kasnije.

Iako su sva tri modela bila nova i sveža, kako po dizajnu tako i po tehnici, ubedljivo najviše pažnje je privukao novi Fiat 124 Spider koji je bukvalno opčinio sve prisutne i ubrzo postao glavna vest u automobilskoj štampi.

Fiat i Lada
Takav razvoj događaja nije bio ni malo slučajan, jer je ovaj automobil imao, u startu, ”pobedničke gene”. Naime, kada je fabrika najavila konstrukciju kabrioleta i raspisala konkurs za dizajn, skoro sve italijanske dizajnerske kuće su poslale svoje nacrte. Iz tog mnoštva ideja, izabran je projekat koji je potpisao Sergio Pininfarina, što je garantovalo da se radi o estetski superiornom automobilu. Novi Fiat 124 Spider je napravljen na skraćenoj platformi sedana sa kojim je delio mnogo sklopova, ali sa potpuno posebnim izgledom.

Da bi u potpunosti objasnili tehnologiju Fiata 124 Spider, kao i cele serije modela 124, treba spomenuti i staru Ladu 1500 ”Žiguli” koja je bila (a i danas jeste) čest automobil na našim prostorima. Ako se pitate kakva je veza između jednog modenskog kabrioleta, sa jedne, i standardnog automobila Istočnog bloka, sa druge strane, onda treba podsetiti da je Lada 1970. godine, kupila licencu za proizvodnju Fiata 124 (limuzine i karavana) za tržište Istočne Evrope. Iako, kad pogledate Fiat 124 Spider i Ladu 1500, nikad ne bi ste pomislili da ta dva automobila imaju išta zajednično, istina je da su veoma tesno povezani, bar mehanički...

To konkretno znači da se ispod dopadljive karoserije Spider krio standardni četvorocilindarski motor Fiata od 1,5 litara, ali, za razliku od limuzine, sa dve bregaste u glavi i aluminijumskom usisnom granom. Ovo je omogućavalo 90 KS i solidne performanse. Snaga se prenosila na zadnje točkove preko četvorostepenog manuelnog menjača, dok je ogibljenje bilo klasično, napred nezavisno, nazad kruto.

Osvajanje sveta
Opremljen najboljom korporacijskom tehnikom, prelepom karoserijom i slobodnim duhom kabrioleta, Fiat 124 Spider je bio spreman da pokori svet. Prodaja je momentalno dobro krenula i iako je bio jedan od najskupljih automobila Fiata u tom momentu i dalje nije bio nedostižan kupcima. Naime, cena 124 Spidera iz 1968. godine je iznosila 3.250 $ što je bilo malo više od cene dve VW Bube istog godišta. Imajući u vidu sve kvalitete, nije ni čudo što je u Americi bio veoma popularan (i danas jeste), a većina produkcije je završila baš tamo.

Prvi Spideri su imali internu oznaku AS i ta serija se proizvodila do 1969. godine. Model koji je nastupio, poznat je pod oznakom BS i podrazumeva 1,6 motor sa 110 KS, a ova verzija je trajala do 1973. godine, bez većih kozmetičkih promena. Najvažniji događaj u ovom periodu, bio je, sigurno, predstavljanje Fiat 124 Spider Abartha, stvorenog za rally takmičenja.

Naime, poznati tjuner Fiata, kuća Abarth je na ovom automobilu iskoristila najbolje što je imala pa je tako Abarth Spider imao specijalno pripremljeni motor od 1,8 litara sa 170 KS (210 u trkačkoj verziji sa ubrizgavanjem goriva), specijalnu olakšanu i ojačanu šasiju, tvrdi krov, aluminijumske panele na karoseriji i roll bar, a mogli su se dobiti samo u crvenoj boji sa mat crnom haubom. Proizvodnja 124 Spider Abartha, trajala je od 1972. do 1975. za koje vreme je napravljeno oko 1.000 komada i osvojeno nebrojeno mnogo reli trka.

V. Herbez
foto: Fiat
vukasin@vrelegume.co.yu
2758
Postavljeno: 22.02.2008

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Milan Mirosavljev
22.2.2008 11:22
0
0

Vidim da nema komentara na ovaj tekst, pa reših da se javim samo zbog toga što smatram da ovaj auto zaslužuje da se o njemu kaže koja reč. Sve što se tiče istorijata i karakteristika ovog auta našlo se u članku, a ja mogu samo da dodam svoje lične impresije.
Ovo je tipičan primer automobila koji je nastao iz razloga da popuni gamu 124-ke, ali je zbog svoje harizme, uspešnog a nenapadnog dizajna i stalno poboljšavanih karakteristika dočekao i "punoletstvo".
Kada je 124-ka uveliko bila prošlost, ovaj njen derivat je sa sufiksom Abarth u rukama Rafaele Lele Pinta pravio dar-mar u reli šampionatu (tada samo evropskom). Ovde ga je na YU reliju vozila Donatela Tominc i to "muški" da je žestoko odrala sve muške konkurente. Stvarno je bila privilegija pratiti te trke kod nas, a to saznanje se nažalost svakim danom sve više potvrđuje pošto je lista učesnika danas otprilike 25% kvaliteta iz 70-ih godina.
Stvoren da konkuriše Alfi spider uspeo je u tome u potpunosti, tako da sada imamo dva uspešna modela iz klase dvoseda kabrioleta sa sportskim performansama u istoriji automobilizma.

Alfissimo
22.2.2008 17:34
0
0

@ Milan Mirosavljev
Sjajna digresija:-) Ne bih opet da lamentiram nad nekim vremenima i automobilskom šarmu - sve je već rečeno...

Nemanja
30.7.2008 13:43
0
0

Interesuje me kako je moguce uvesti Fiata 124 iz inostranstva sobzirom da nepodleze euro 3 standardu, hvala unapred!!!

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: