Aktuelno

Oprema u automobilu

Put u Evropu

Šta sve treba da znate i imate ukoliko se automobilom uputite van granica Srbije...
Nedavno je u Srbiji počela da se primenjuje dugo očekivani novi Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima. Nećemo da ulazimo u sve nedoumice i kontroverze koje je spomenuti zakon izazvao, jer se o tome pisalo se i pisaće se još mnogo. Za ovu priliku, zadržaćemo se samo na problemu opreme koju automobil mora da poseduje, i na tome koliko je taj segment ZOBS-a usklađen sa evropskim standardima


Obavezna oprema u Srbiji

- reflektujući prsluk,

- rezervni točak (ili oprema za privremeno osposobljavanje izduvanog pneumatika, što podrazumeva penu u boci pod pritiskom ili komplet za brzu popravku),

- sigurnosni trougao,

- komplet za prvu pomoć,

- rezervne sijalice za najmanje polovinu sijaličnih grla i uže ili poluga za vuču.

U vreme kad novi ZOBS još nije ni stupio na snagu, među vozačima je već vladala blaga panika, u svakom mogućem smislu i pogledu: šta će doneti novi propisi, koliko ćemo vremena imati da im se prilagodimo, kako će sve to zaista da funkcioniše u praksi?! Ovo su bila samo neka od pitanja o kojima se raspravljalo nadugačko i naširoko u svim mogućim medijima, ali i u svakodnevnom životu.

Bilo kako bilo, od 11. decembra kada je počeo da se primenjuje novi Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima i prema rečima nadležnih iz saobraćajne policije, već prvih dana primene, primetni su povoljni efekti. Broj saobraćajnih nezgoda maltene je prepolovljen, vozači su mnogo oprezniji, strpljiviji i pažljiviji u saobraćaju. A kako i ne bi bili, kada su zaprećene visoke kazne, novčane, ali i zatvorske! Uz to, i vremenske (ne)prilike su uticale na to da intenzitet saobraćaja bude znatno manji...

Udar po džepu građana, odnosno, samo pretnja istim, mera je koja je u zemlji Srbiji oduvek bila efikasna kada je trebalo sprečiti ili potaknuti određeno ponašanje. Novčane kazne zaprećene novim ZOBS-om svakako su dovoljno dobar razlog da vozači poštuju propise, ako im već sopstvena i bezbednost drugih učesnika saobraćaja nije visoko na listi prioriteta.

Šengen zona - Šta nije obavezno?

Nemačka – Sigurnosni trougao nije obavezan za strance, ali je obavezna upotreba prilikom nesreće ili kvara.

Francuska – Komplet za prvu pomoć

Holandija – Komplet za prvu pomoć, reflektivni prsluk

Italija – Komplet za prvu pomoć

Danska – Reflektivni prsluk

Švedska – Reflektivni prsluk

Šta (ne)treba od opreme
U redu, jasno je valjda svima da se pridržavanjem propisa, pored svih ostalih neželjenih posledica, izbegava i mogućnost naglog i ozbiljnog osiromašenja kućnog budžeta. Ipak, novi Zakon je, pored ostalog, doneo neke novine i po pitanju obavezne opreme koju bi vlasnik automobila trebalo da poseduje, što je takođe neka vrsta udara po džepu vozača. Neposredno pre, a naročito posle početka primene novog Zakona, došlo je do prave navale vozača na sve vrste opreme za automobile. Kupovalo se i ono što je do sada bilo obavezno, ali radi svake sigurnosti (u zavisnosti od toga kako je ko tumačio nove propise), a kupovalo se i ono što ni ubuduće neće biti obavezno.

Da razrešimo nedoumice: šta sve treba da sadrži obavezna oprema automobila propisano je, osim novim ZOBS-om i Nacrtom pravilnika o tehničkim uslovima za vozila, koji je izradilo Ministarstvo za infrastrukturu. Pravilnik još nije usvojen, ali se pažljivim čitanjem teksta objavljenog na sajtu spomenutog ministarstva, može lako zaključiti da se sadržaj obavezne opreme za automobil ne razlikuje mnogo od trenutno važećeg pravilnika.

Najvažniji dodatak opremi za automobil, koju propisuje sam ZOBS, jeste prsluk koji reflektuje svetlost. On je obavezan deo opreme, i ne posedovanje prlsuka može skupo da vas košta. Sa druge strane, protivpožarni aparat, jedan od traženijih delova opreme poslednjih dana, nije obavezan za putnička vozila koja se ne bave javnim prevozom, odnosno, ne taksiraju.

Kada su u pitanju zimski pneumatici, u Nemačkoj na primer, su obavezni kada se vozi na snegu. Sem što ćete platiti kaznu od 40 evra ukoliko vozite kada se sve zabeli, još gore ćete proći ukoliko ste učesnik u saobraćajnoj nezodi, jer u tom slučaju osiguravajuće kuće u Nemačkoj ne pokrivaju štetu, jer ste prekršili zakon samim tim što vozite po snegu bez zimskih pneumatika. Twituj ovo!

Kako sada stoje stvari, da bi ste izbegli kažnjavanje zbog toga što nemate odgovorajuću opremu u automobilu, u vašem «limenom ljubimcu» trebalo bi da imate: reflektujući prsluk, rezervni točak ili opremu za "privremeno osposobljvanje izduvanog pneumatika", odnosno penu u boci pod pritiskom ili komplet za brzu popravku, zatim trougao, komplet prve pomoći, rezervne sijalice za najmanje polovinu sijaličnih grla i uže ili polugu za vuču. Sva ostala oprema koja se pominjala u javnosti, poput pumpe za gume ili dizalice (zdrav razum, a ne propisi, nalaže da imate dizalicu, jer je točak "poprilično" teško promeniti bez dizalice), nigde se izričito ne pominju, kako u Zakonu, tako ni u Pravilniku. Kada je reč o zimskoj opremi, ona podrazumeva zimske gume ili letnje gume kod kojih dubina šara nije manja od 4 mm i lance za sneg. Ašov ili lopata nisu obavezan deo opreme za putnička vozila.

U Šengen zoni
Građani Srbije, to već i vrapci na grani znaju, od 19. decembra mogu da putuju u zemlje Evropske unije bez viza. Verujemo da će mnogi iskoristiti tu mogućnost, i uputiti se "na Zapad" sopstvenim automobilom. S obzirom da je novi ZOBS usklađen sa evropskim propisima, a to se odnosi i na deo o obaveznoj opremi, ukoliko imate sve što je Zakonom propisano, ne bi trebalo da imate problema ukoliko svojim automobilom otputujete u neku od zemalja EU. Hmmm... Pa nije baš sasvim tako, ali nije ni daleko od istine!

Različite zemlje Evrope imaju i različite propise po pitanju obavezne opreme i drugih obaveznih procedura, kao što je, na primer, upotreba oborenih svetala i danju. Da bi cela stvar bila dodatno zakomplikovana, u nekim zemljama propisi se razlikuju za «domaće» stanovništvo i za strane državljane. Jedna stvar je svuda ista: ukoliko nemate potrebnu opremu, kazne su drakonske, u iznosima od nekoliko desetina, pa do do nekoliko stotina, čak i hiljada evra!

Šta kod nas nije obavezno, a kod drugih jeste?

Ukrajina – Protivpožarni aparat

Grčka – Protivpožarni aparat

Hrvatska – Komplet rezervnih sijalica

BiH – Komplet rezervnih sijalica

Makedonija – Komplet rezervnih sijalica

U Mađarskoj je preporučivo imati rezervne sijalice

Različiti propisi
Jedini deo opreme koji je obavezan u gotovo svim zemljama EU jeste trougao. Ipak, i tu postoje razlike, jer na primer, u Nemačkoj nije obavezan za strance, ali je njegova upotreba obavezna za sve u slučaju nesreće ili kvara, što praktično znači - nosite ga sa sobom!

Komplet prve pomoći je, na primer, obavezan deo opreme u gotovo svim zemljama EU, ali nije obavezan u Francuskoj, Holandiji i Italiji, dok je u Nemačkoj preporučljivo da ga imate. Kod nas toliko pominjan reflektivni prsluk nije obavezan u Danskoj, Holandiji i Švedskoj.

Protivpožarni aparat nije obavezan u mnogim zemljama, ali jeste na primer u Ukrajini i Grčkoj, koja je česta destinacija naših turista.

Komplet rezervnih sijalica je obavezan deo opreme u BiH, Hrvatskoj, Makedoniji i još nekim zemljama, dok je na primer, u Mađarskoj preporučljivo imate rezervne sijalice.

Zimske gume i obaveza njihove upotrebe takođe se razlikuje od zemlje do zemlje. U Sloveniji, Švajcarskoj, Austriji, Švedskoj, BiH i u još nekim zemljama, u zimskom periodu obavezna je njihova upotreba, lanci su obavezni u pojedinim regijama nekih zemalja, dok u Nemačkoj, Italiji i Makedoniji njihova upotreba nije obaveza, ali u tom slučaju morate da imate lance.

U Švedskoj i Norveškoj su zimski pneumatici obavezni, što je i logično, ali isključivo za stanovnike tih zemalja, dok u Finskoj odgovarajuće gume moraju imati i automobili registrovani van te zemlje. Twituj ovo!

TNG uređaj i «kuka»
Još jedna «stavka» o kojoj treba voditi računa jeste posedovanje plinskog uređaja (TNG), kao i kuke za vuču.

Naime, atest za gas je obavezan ukoliko uopšte želite da uđete na teritoriju strane države. Ukoliko i prođete granicu bez kontrole, zaustavi li vas policija i ustanovi li da nemate validan sertifikat, pored drakonske kazne, može vam se desiti da na lice mesta stignu i vatrogasci i isprskaju vam motorski prostor penom, te odšlepaju vozilo na skladište. Naravno, sve troškove pri tome snosite isključivo vi.

Kada je reč o kuki za vuču, zakoni EU propisuju tzv. euro-kuku, koja se ili rasklapa, ili potpuno skida kada nije u funkciji, naravno, sve u cilju bezbednosti prilikom eventualnog udesa. S obzirom da naš atest još uvek nije usklađen sa evropskim, vozači automobila koji poseduju standardnu, «domaću» kuku, mogu se naći u nezgodnoj situaciji zaustavi li ih policija.

Iako se propisi razlikuju od države do države, jedna je stvar ista: ukoliko nemate potrebnu opremu, kazne su drakonske, u iznosima i do nekoliko hiljada evra! Twituj ovo!

Propisi su dakle i u zemljama Evropske unije različiti, i naš savet je da se pre polaska na put u neku od zemalja EU dobro raspitate šta je neophodno da imate u automobilu u određenoj zemlji ili zemljama u kojima ćete da boravite ili kroz koje ćete da prolazite.


Jedna od korisnih adresa na Internetu, gde možete da nađete spisak ne samo obavezne opreme za automobil u zemljama EU, već i osnovnih saobraćajnih propisa u zemljama Evropske unije, abecedno poređanim, jeste http://www.theaa.com/motoring_advice/overseas/atoz.html

Ukoliko poštujete novi Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima u Srbiji u pogledu obavezne opreme, i ukoliko slušate zdrav razum kada je u pitanju upotreba zimskih pneumatika tokom zime (da ne ponavljamo priču o tome da letnji pneumatici gube svojstva pri niskim temperaturama), te ukoliko se za duži put pripremate na pravi način, prikupljanjem svih relevantnih informacija, ne bi trebalo da imate problema po pitanju obavezne opreme za automobil, bez obzira u koju ste zemlju Evropske unije krenuli, bila ona na Istoku ili na Zapadu.

tekst: Siniša Banda
foto: VG Arhiva
redakcija@vrelegume.rs
23949
Postavljeno: 16.01.2010

Arhiva: Aktuelno

Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 07.11.2013

Plastika

Sve više i više automobilskih komponenti se izrađuje od plastike. Plastika omogućava da delovi budu lakši i oblikovani na mnogo različitih načina, pa se mogu postići raznovrsni oblici koji su pre bili mnogo komplikovaniji za izradu


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 23.07.2013

Tržište SAD - Chevrolet Impala

Chevrolet Impala, zvezda koja ponovo sija


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 19.07.2013

U pronalaženju pravog puta

Za 20 godina broj motora sa unutrašnjim sagorevanjem će porasti i biće vodeća vrsta pogona motornih vozila, međutim ne treba zaboraviti da i hibridni pogoni sadrže motore SUS


Tržište SAD - Lincoln

04.06.2013

Novi propisi

03.03.2013

J.D. Power

27.06.2012

Parking Servis

23.02.2012

Fiat

30.01.2012

Tehnički pregled

19.01.2012

Parking servis Novi Sad

09.09.2011

Predlog registracije novih vozila

26.08.2011

Broj vozila u Srbiji

15.07.2011

Prva pomoć Tekst sa video prilogom!

05.04.2011

Cene goriva u Srbiji

11.02.2011

Lizing

31.01.2011

Novi ZOBS - Pravilnik

15.09.2010

Hands-free uređaji

15.03.2010

Prodaja automobila u Srbiji 2009

18.01.2010

Serbia 2009 Car Sales

18.01.2010

Oprema u automobilu

16.01.2010

Novi ZOBS

09.12.2009

Tehnički pregledi

10.11.2009

Opel i Magna

26.10.2009

Preregistracija vozila

11.09.2009

Uspon i pad GM-a

03.08.2009

Cene goriva u Srbiji

24.07.2009

Fiat i Chrysler

15.06.2009

Tržište u Evropi

10.06.2009

Oglašavanje u vreme krize

13.05.2009

Crnogorske tablice i ZOBS

05.05.2009

Nove registarske oznake

05.02.2009

VW vs Porsche

13.01.2009

Takse pri registraciji

08.01.2009

Novi ZOBS i auto škole

06.01.2009

Toyota Srbija

26.12.2008

Kriza u SAD

11.12.2008

Policijski presretači na srpskim putevima

25.11.2008

Kretanje cena goriva na tržištu Srbije

15.10.2008

Smanjenje carina

08.10.2008

Analiza isplativosti različitih pogonskih goriva

12.09.2008

Poskupljenje goriva

16.07.2008

Domaća automobilska industrija

11.06.2008

Premium gorivo

12.05.2008

Bio gorivo

11.04.2008

Jeftina vozila

19.03.2008

Exxon Mobil

13.03.2008

Krađa vozila

21.02.2008

Tata Nano

12.02.2008

Plate vodećih ljudi

15.01.2008

Krađa vozila

11.01.2008

Flavio Briatore

07.01.2008

Porodica Quandt

31.12.2007

Izložba fotografija

15.12.2007

Max Mosley u Beogradu

27.11.2007

Chrysler

07.09.2007

Spasavanje Chryslera

13.06.2007

Kupovina polovnog vozila

26.04.2007

David Richards kupio Aston Martin

12.04.2007

Carlos Ghosn

15.03.2007

GM

30.01.2007

Kriza u Fordu

05.01.2007

Ford i Chrysler u krizi

08.12.2006

iz Svajcarske
01.10.2010 10:49
0
1

Da dopunim informaciju oko zimskih guma:
Zimske gume nisu obavezne u Svajcarskoj, vec ukoliko vam se desi da imate saobracajnu nesrecu zimi (sneg, poledica itd) a nemate zimske gume osiguranje moze da odbije da plati.
Znaci ne postoji zakonska obaveza za privatna lica da imaju zimske gume, samo je bitna dubina sare.
Druga stvar je sto je Svajcarska bogata zemlja revnosnih ljudi pa velika vecina menja gume pred zimu.

Budo
03.6.2011 20:09
1
2

Tvrdnja "Kada je reč o kuki za vuču, zakoni EU propisuju tzv. euro-kuku" nije tačna.
Euro-kuka je obavezna ako zaklanja tablicu, ako nije u funkciji (ne vuče priključno vozilo) mora se skinuti.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: