Klasika

Honda S 500

Motocikl u srcu old timer-a

Napraviti prvi automobil nikada nije lak zadatak. Još je teže osmisliti ga da potpuno odudara u odnosu na konkurenciju. Proizvodnja motocikala može biti sasvim dovoljno iskustvo da bi se napravio automobil


Osnivač kompanije Honda, Soichiro Honda, u neku je ruku bio vizionar. Neizlečivi ljubitelj motocikala i trka, svoju je šansu u proizvodnji automobila video upravo u različitoj koncepciji od konkurencije. Posleratni japanski automobili uglavnom su bili manje-više kopije popularnih modela tog vremena, sa konvencionalnim rešenjima, kako dizajnerskim, tako i tehničkim. No, ne i u slučaju Honde!

Iskustvo koje je Soichiro Honda stekao pri konstruisanju motocikala efiksano je primenjeno i na njegovom prvom automobilu. Razvoj prvog modela počeo je još počekom 1959. godine. Pod radnom oznakom X 170, inženjeri Honde u strogoj su tajnosti ispitivali prototip koji je bio pokretan naprednim V4 agregatom zapremine 360 cm3.

Sam pogled na obrtomer ovog modela, ljubitelje ostavlja bez daha. U svim verzijama, "crveno polje" na obrtomeru završava na vrtoglavih 11.000 o/min

Avangarda
Od te koncepcije se, ipak, ubrzo odustalo i otpočela izrada potpuno novog rednog četvorocilindraša koji je pokretao prvi prototip, model S 360 (S za Soichiro, a 360 kao oznaka radne zapremine motora). Na ovom automobilu primenjeno je toliko tehničkih inovacija da ga je sa konkurencijom bilo moguće porediti samo po broju točkova. Može se slobodno reći da je više komponenti delio sa motociklima, nego sa automobilima.

Pokretao ga je moderni, po koncepciji, čak i za današnje pojmove, agregat zapremine 356 cm3, sa dva bregasta vratila u «glavi motora». Blok je bio hlađen vodom, a čak su i klipnjače sa radilicom bile povezane igličastim ležajevima. Napajala su ga čak četiri Keihin karburatora, a maksimalni broj obrtaja bio je - 9500! Motor je bio postavljen na čeličnu šasiju, a snagu na zadnje točkove prenosili su lanac i lančanici.

Prototip je predstavljen na Salonu automobila u Tokiju 1962. godine, zajedno sa modelom S 500. Publika je bila oduševljena novim modelom, jer se pored tehničkih rešenja, ovaj automobil izdvajao i vrlo skladnim linijama. Dizajniran je od strane dizajnera iz matične kuće, koji su, iako se snažno oslanjao na britanske modele iz tog vremena, uspeli da mu podare dovoljno karakterističnih elemenata po kojima je i danas prepoznatljiv.

Do 11.000 obrtaja
Prva serijska Honda svetlost dana ugledala je već na sledećem Tokijskom salonu automobila. Uvidevši da je agregat od 360 cm3 isuviše slab, tržištu su ponudili model S 500. Zapremina motora povećana je na 492 cm3, a snaga je porasla na 44 KS. Koncepcijski je agregat ostao isti, a samim tim, i "crveno polje" je počinjalo tek na 9500 o/min. Sam pogled na obrtomer ovog modela, ljubitelje ostavlja bez daha. U svim verzijama, «crveno polje» na obrtomeru završava na vrtoglavih 11.000 o/min. Kod naredne evolucije motora zapremina je porasla na 531 cm3, ali se broj obrtaja smanjio na "samo" 8.000. Performanse ovog automobila u mnogome su bile narušene velikom ukupnom masom.

Motor je bio biser tehnike, ali je težina karoserije od 730 kg umnogome otežavala njegov posao, pa stoga ne čudi i relativno mala maksimalna brzina od 130 km/h. Snaga se na put prenosila preko manuelnog četvorostepenog menjača, bez sinhronizovanog prvog stepena, do zadnjih točkova, sistemom lanca i lančanika. Kućište lanca bilo je iskorišćeno kao nosač kompletnog zadnjeg oslanjanja, koje je kao i prednje, bilo nezavisno sa amortizerima na svim točkovima. Kočnice su bile doboši na obe osovine, a ma koliko arhaično deluje, ovo je rešenje koristio veliki broj proizvođača automobila.

Korak u svet
Model S 600 prikazan je 1964. godine. Dizajnerski se nije mnogo razlikovao od predhodnika te se može reći da je pretrpeo samo manju restilizaciju. Izmenjene su prednje svetlosne grupe i maska hladnjaka. Pored toga, model S 600 se od 1965. godine nudio i u kupe verziji sa tvrdim krovom. Iz oznake 600 lako se zaključuje da je zapremina motora kod novog modela povećana. Povećanje je izvedeno jednostavnim povećanjem prečnika i hoda klipa na 54x56 mm. Zapremina je porasla na 606 cm3, a samim tim i snaga, koja se popela na 57 «konja». Kompletna "ergela" oslobađala se pri 9500 obrtaja, a nju je pratio "urlik" Keihin karbutratora koji u mnogome podseća na zvuk bolida F1 tog vremena. Uz to, i maksimalna brzina povećana je na 145 km/h. Sa ovim automobilom počinje i ozbiljniji nastup Honde na inostranim tržištima, jer je na ovom modelu prvi put bilo moguće dobiti volan i na levoj strani. Pored toga, ponuda opreme bila je mnogo bogatija u odnosu na predhodnika.

Poslednja evolucija prikazana je 1965. godine, a prvi primerci svetlost dana ugledali su početkom sledeće godine. Ovaj automobil je logično, bio i najzreliji. Restilizovani su i prednij i zadnji deo automobila, a najkarakterističnije su nove svetlosne grupe. Koncepcija je ostala ista, povećanje dimenzija bilo je minimalno, a po prvi put su upotrebljene disk kočnice na prednjoj osovini. Redni četvorocilindraš je zahvaljujući povećanju zapremine na 791 cm3 oslobađao 67 KS pri 8500 o/ min. Ubrzanje od 0 do 100 km/h trajalo je samo deset sekundi, a maksimalna brzina iznosila je 160 km/h. Težina je ostala u prihvatljivim granicama, povećanjem za svega 15 kg. Poslednji produkcijski modeli dobili su i savremenu zadnju osovinu koja je bila oslonjena u četiri tačke.

Na žalost, ni jedan model Honde iz poslednje S serije nije ugledao američko tlo. Kompletna logistika je pripremljena, ali do izvoza, iz nepoznatih razloga, ipak nije došlo. Ovo je sigurno tužniji deo priče, jer bi pored ogromnog tržišnog uspeha, sigurno doživeo i ogromnu slavu koja mu, kao izuzetnom automobilu, sigurno pripada.

Na ovom automobilu primenjeno je toliko tehničkih inovacija da ga je sa konkurencijom bilo moguće porediti samo po broju točkova
tekst: Nebojša Subotić
foto: Honda
redakcija@vrelegume.rs
1367
Postavljeno: 15.01.2010

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Cviko
04.1.2017 12:14
0
0

Tekst je iz 2010 god. a ja sam "naišao" na njega tek sada. U svakom slučaju, ovo je jedan od boljih automobila za mlade iz šezdesetih godina. Po dimenzijama naš "fića" mu je blizu ... Šteta što se ugasila proizvodnja ovog automobila, zatim Fiat 850 spider, te MG midget koji spadaju u ovu klasu. Interesantno je da niko od proizvođača javno ne razmišlja o pokretanju proizvodnje ovakvih vozilasa dva sedišta na zadnjoj osovini. Mene ova Honda u nekim osnovnim crtama podseća na popularni "Ford mustang", veći brat Honde s 500 - 800 ccm. U osnovi dovoljno bi bilo blagi retuš karoserije. Nikako ne u stilu "nabildovanih" karoserija koje nam se nameću, već jednostavno ko Honda i ostali iz tog vremena.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: