Reportaža

Nürburgring Nordschleife

Dobrodošli u ”Zeleni pakao”

Postoji li ijedna staza na svetu danas, uključujući i legendarnu Monzu i ovalni Indianapolis, koja u sebi nosi i pruža toliku količinu tradicije, adrenalina, ali i opasnosti, kao što je to slučaj sa starim Nurburgringom? Ne, definitivno ne! Nurburgring Nordschleife bio je i ostao ”Meka” automobilizma, doživljaj koji se zauvek urezuje u sećanje, mesto gde se granica prelazi samo jednom...


Dosadna kiša i dalje je padala, uporno još od prethodne noći, onda kada smo stigli u Stuttgart. Preći skoro 2000 kilometara radi novog Porschea 911 GT3, da bi te dočekala provala oblaka, koja poput monsuna, jednostavno nema nameru da stane, baš i nije ohrabrujući početak poduhvata. No, šta je, tu je...

Željko je u Zuffenhausenu ”oteo” GT3, plan smo okvirno dogovorili i sada se, polako, ali sigurno približavamo Eifelovim planinama, tik uz granicu sa Belgijom, u čijem se srcu nalazi ”pakao”... ”Zeleni pakao”!

Uh, kada bi se oblaci samo na kratko razišli, da to vreme od 2-3 sata na čuvenom Nordschleifeu provedemo onako kako treba i kako smo zamislili, bez previše kompromisa. Naravno, u prvom planu bilo je fotografisanje i snimanje ove ”žute nemani” na stazi, ali je meni, možda čak i bitnija od svega toga, bila činjenica da ću napokon kročiti na asfalt ove legendarne staze, o kojoj sam pogledao toliko filmova i pročitao još više članaka, koju sam toliko puta ”provozao” u igri GTR 2, besomučno ”krckajući” tastaturu, koja je srećom, mogla da odahne kada sam ”prešao” na volan. Trkačke staze nisu mi novo iskustvo, ali Nurburgring, i to još stari Nordschleife, to apsolutno jeste!

Mislite o tome
Na samo nekoliko kilometara smo od staze, vozeći se jednim od prilaznih puteva - B258, gde se nalazi i jedna benzinska stanica u blizini, što može da vam bude od presudnog značaja. Zašto?

Pa, ukoliko dođete u priliku da provozate svog ”limenog ljubimca” po Nordschleife, i to još nekoliko krugova uzastopno, nemojte biti začuđeni kada primetite kako je kazaljka pokazivača količine goriva skoro sve vreme ”u slobodnom padu” i kako bi vam kontrolna lampica, da može, vrištala na sav glas da je apsolutno krajnje vreme za ”tankovanje”. Opet ne razumete?

     
 
BMW-ov test centar u Nurburgu jedno je od mesta koje morate posetiti!
Deo centra jeste i postavka starih M3 koje je vozio Johnny Cecotto

Pa 20 kilometara brdovite staze, uz tempo koji zasigurno nije onaj kojim vozite u svakodnevnom saobraćaju, diže prosečnu potrošnju ”u nebo”, jer motor halapljivo guta gorivo te je dovoljno svega nekoliko krugova da dođete u situaciju da ostanete pored puta.

Cena? Prava sitnica!
Dok razmišljam i kalkulišem o našem stanju ”zaliha”, nisam ni primetio da su nam molbe uslišene, te da je, iako se oblaci nisu potpuno razišli, niti to nameravaju, kiša napokon stala, a sunce stidljivo najavilo svoje postojanje. Ah, idealno vreme za photo session!

Pravac ulaz na stazu, dok smo još u milosti bogova i dok se pred ”kioskom” nije formirao nepregledan red nestrpljivih ”fahrera”! E, da... Sad malo i o tarifama, kojih se čovek seti tek kada mu se obrati ljubazna gospođa u prodavnici karata. Jedan krug iznosi 22 evra, bilo da vozite automobil ili motocikl, što izađe nešto preko jednog evra po kilometru. A mi mislili da su naše naplatne rampe ”krvopije”!

Šalu na stranu, za prosečnog Evropljanina, ovo je sasvim prihvatljiva cena, a informacije radi, 4 kruga koštaju 75 evra, 8 krugova 145, 15 staje 250, dok 25 krugova (što otprilike iznosi čitav dan vožnje, jer je u pitanju preko 500 km!) iznosi 390 evra. Naravno, s obzirom da je ”truli Zapad” organizovana sredina, moguće je kupiti i godišnju kartu koja iznosi 1.075 evra, a uključuje čak i mrski nam PDV!

Pamet u glavu!
Nakon plaćanja ”harača” za jedan krug sa dva automobila (da, da, i Passat CC ide u pohod, kao foto-vozilo), mahanja magnetnom karticom ispred automata na samom ulazu na stazu, napokon nam se podiže rampa i ulazimo u ”pakao”! ”Škljocanje” Nikona i zujanje DV kamere dominiralo je stazom sledećih pola sata, taman pre povratka kišnih kapi i ”penzionisanja” sunca za taj dan. Vreme je da sklonimo našu ”crnu tehniku” i opet platimo ”đavolici” za još koji krug u ”paklu”.

Ako ni zbog čega drugog, Nurburgring treba posetiti zbog obilja egzotičnih automobila

Iskreno mi je žao što nas vremenski uslovi nisu poslužili i što nisam imao priliku da Nordschleife ”provozam” i po suvom, kada je nivo prianjanja daleko bolji i tolerancija eventualnih grešaka viša. Ova je staza poput Dr Jeckylla i Mister Hydea... Možda bolje reći poput Mr Hydea i Mr Hydea+!

Ako na suvom asfaltu i imate koliko-toliko prianjanja, onda je mokra podloga kao stvorena za incidente. Zamašćen asfalt, velika količina ulja i nečistoća od automobila koji njome voze, pretvara Nordschleife u pravu zamku za neoprezne. Ivičnjake da gazite slobodno zaboravite, jer ne samo što su previsoki za većinu automobila, već su i ekstremno klizavi i za čas vas ”otpremaju” u neku od zaštitnih ograda.

Dakle, pamet u glavu, i kao ”po jajima”, jer ne samo što je gotovo nemoguće naučiti svaku od 181 krivine, već bi bilo krajnje glupo ”modifikovati” Porsche 911 GT3 od 100 i kusur hiljada evra, ili ”naš” Passat CC kojim smo još trebali da stignemo u Wolfsburg, pa zatim i nazad u Srbiju. A da ne pričamo o iznosima koje plaćate ukoliko izobličite zaštitne ograde ili druge objekte na stazi. Ne, ne želite ni da čujete!

”Kao” u Srbiji
A na samoj stazi, važe pravila skoro kao i iz normalnog saobraćaja. Obilaženje sa desne strane strogo je zabranjeno i ako vas neko uhvati u tome, ”ugasili ste”! Ukoliko u retrovizorima primetite da vam se približava brži automobil, kulturno ćete signalizirati desnim migavcem i lagano oduzeti gas dok ne ostanete iza. Baš kao u Srbiji, zar ne?

Krivine se ređaju jedna za drugom, ne zna se koja je nepreglednija i opasnija... da nemam tolikog ”iskustva” u GTR 2 na dotičnoj stazi, verovatno bi me prestigli i ovi ”početnici” koji se u nekoliko Citroena C5 već izvesno vreme motaju stazom. Ovako, bar smo njih ”ošišali”... Doduše, i nije nas puno automobila obišlo, svega 4-5, budući da se slobodan termin bližio kraju, te je na stazi bilo svega nekoliko njih najistrajnijih. Oni što su stigli u Nissanima GT-R (generacije R33 i najnovijem, R35), Lotus Eliseu, Corvetti Z06, MINI John Cooper Worksu i drugima, već su polako odlazili. Doduše, bilo je tu i par ”ganz” novih Citroena DS3, koji su bili u finalnoj fazi ispitivanja pred promociju, ali su i oni polako privodili svoj dan kraju...

Činilo nam se da to i nije loša ideja, te smo uz Colu u restoranu ”Devil’s Diner”, koji se nalazi tik uz stazu, Željko, Miljan i ja, sumirali naše utiske. Iako je tema uglavnom bio Porsche 911 GT3 kao i nesnosno ardensko vreme, u vazduhu se itekako osećao duh Nordschleifea, pojačan činjenicom da smo bili jedni od poslednjih koji još nisu otišli, koji još ”upijaju” emocije, koji još žele da zadrže deo Nurburgringa za sebe.

Imali smo priliku da vidimo i nove Citroene DS3 u finalnoj fazi testiranja

Mrski nam Zapad
Ostalo je još samo da se pozdravimo sa Željkom, već iskusnim vukom ”Zelenog pakla”, koji je krenuo nazad u Sttutgart da teška srca ipak vrati ”žutu neman”. A mi, krenuli smo put obližnjeg Nurburga, da pronađemo neko prenoćište i odmorimo ”kosti” za put koji nas je sutradan čekao. I taman kada smo pomislili da će ovo biti logičan smiraj dana, usledio je pravi klimaks za nas, ljubitelje automobila.

Ispred prvog motela, u kojem više nije bilo slobodnog mesta, kao ”zapete puške”, stajali su parkirani Ferrari F430 i F430 Scuderia, Porsche 911 GT3 RS, Aston Martin Vantage i DB9, SLR McLaren, kao i već viđeni žuti Lotus Elise i MINI John Cooper Works. Zar nije ”teško” živeti u ovom gradiću, kada svakih par dana ”na tacni” imate celokupnu ponudu svetskih superautomobila...?

Nurburgring Nordschleife poseduje i školu napredne vožnje "Motorsport Akademie"
Hotel am Tiergarten oduševiće vas ne samo uslugom već i izuzetno prihvatljivom cenom

U potrazi za prenoćištem, ”promuvali” smo se još nekim uličicama, i na kraju, naišli na ”Hotel am Tiergarten”, u vlasništvu porodice Schmitz (da, čuvena Sabine Schmitz, ”kraljica” Nordschleife, jedan je od vlasnika). Prizor sličan kao i kod prethodnog motela, uz poneki Maserati Gran Turismo, BMW M3 i M5, pa čak i jedan X5 M. Aston Martina ima kao da se dele ”džabe”, a najslabija mašina ispade Alfa Romeo MiTo u ”ljutom” tjuning izdanju. Predivna okolina, predivni i gostoljubivi ljudi, odlična hrana, neopisivo udobna hotelska soba sa kupatilom većim od mog dnevnog boravka i besplatna digitalna satelitska televizija sa preko 500 kanala (da, da!). Zamislite, imaju čak i RTS! A da li plaćaju pretplatu na to preko računa za struju, nisam se setio da pitam! Eh, da...i to za cenu od 45 evra po osobi!

Kako beše ona parola - ”Amerika i Engleska, biće zemlja....” !? Ah, da, ali oni nemaju ”dušu”... Yeah, right!

sa Nurburgring Nordschleife, Đorđe Pavićević
foto: Đ. Pavićević
djordje.pavicevic@vrelegume.rs
2846
Postavljeno: 03.01.2010

Arhiva: Reportaža

Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 24.10.2016

Transalpina – dan 2.

I bi Transalpina! Jedna od najvećih i najuzbudljivih avanturčina u kojoj sam učestvovao u poslednjih nekoliko godina


Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 22.10.2016

Transalpina – dan 1.

I bi Transalpina! Jedna od najvećih i najuzbudljivih avanturčina u kojoj sam učestvovao u poslednjih nekoliko godina


Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 27.09.2016

5. Family Day by Japan Power

Ne znam kako je bilo ranijih godina i koliko često su bili organizovani događaji vezani za automobile, ali bogami, ove sezone ih je bilo skoro pa svaki vikend, počevši od klasičnih trka u okviru šampionata preko okupljanja ljubitelja određene marke/vrste vozila


Transfagarašan

14.09.2016

Balkan Job 2016

08.09.2016

Mini Meeting Hungary 2016

25.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (6. deo)

25.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (5. deo)

23.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (4. deo)

22.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (3. deo)

21.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (2. deo)

20.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (1. deo)

19.07.2016

Alternativa prema Grčkoj

15.07.2016

Osma Minijada

09.07.2016

Mini skup Firenza

01.06.2016

Oldtajmer scena u Izraelu Tekst sa video prilogom!

29.01.2016

Sajam automobila u Beču

21.01.2016

Zorjana na čoper skupu u UAE Tekst sa video prilogom!

15.12.2015

U poseti fabrici kamiona Isuzu u Italiji

28.10.2015

Rolls-Royce putovanje

14.08.2015

Great Wall

03.02.2015

Renault Megane RS RB8

01.10.2013

S Fiatom do Trsta Tekst sa video prilogom!

12.07.2013

Col de Turini

05.09.2011

Ferrari FF u Dolomitima

25.07.2011

Innsbruck

22.03.2011

Yas Marina & Yacht Club

15.02.2011

Ferrari World Abu Dhabi

13.01.2011

Opel muzej

30.12.2010

Audi S1 Quattro

15.11.2010

SAD

29.10.2010

Škoda Yeti Baikal Experience

15.10.2010

BMW Biker Meeting

08.10.2010

Mercedes 300 SEL / S63 AMG

27.09.2010

Mercedes-Benz Safety Cars

06.08.2010

Renault Turska

29.07.2010

Toyota Land Cruiser Tekst sa video prilogom!

07.07.2010

Motoren Technik Mayer

13.05.2010

Sirija i Jordan
1. deo

09.04.2010

Nürburgring Nordschleife

03.01.2010

Porsche muzej

16.09.2009

Zoltan Michael Takacs

07.08.2009

Cape to Cape

22.06.2009

Nissan GT-R

16.06.2009

AMG Driving Academy

09.06.2009

Cape to Cape

15.04.2009

Fulda Challenge 2009 Yukon

30.03.2009

Putevi sveta

11.03.2009

Pista di Fiorano

20.02.2009

Audi Mileage Marathon

17.02.2009

Honda & Acura

29.01.2009

American Hot Rod

09.12.2008

U poseti

28.11.2008

Domaća auto-moto industrija

13.11.2008

Discovery Channel

10.11.2008

Domaća auto-moto industrija

13.10.2008

Wheeler Dealers

24.09.2008

Discovery Channel- Fifth Gear

11.08.2008

2. Vojvodina UNIQA Osiguranje Off Road

08.07.2008

2008 Monaco Grand Prix Historique

01.07.2008

Kings of Nitro - Discovery Channel

12.06.2008

Nevolje sa Bubom

19.05.2008

Mercedes SL 500

28.04.2008

Lada Niva vs. Jeep Wrangler

22.04.2008

Overhaulin'

10.03.2008

Ekstremni automobili

20.02.2008

West Coast Customs

14.02.2008

Future Cars

24.01.2008

Ludolfovi

19.12.2007

Bulli - 60 godina

02.12.2007

Londonska garaža

28.11.2007

Jeep Trek Cappadocia

09.11.2007

Trka do Dakara

31.10.2007

Nordschleife

23.10.2007

don
03.1.2010 17:13
0
0

Ove je mozda jedini tekst na vasem sajtu koji se ne tice direktno testiranja nekog automobila koji mi se svideo! Svaka cast, lepo ste sve opisali...
A to da se po ulicama "Zapada" mogu videti izuzetni automobili je cinjenica.
Ali da se razumemo, tamo takvi automobili mogu da se kupe relativno jeftino, a i da se odrzavaju isto tako. A i putevi su im ko staklo.
Recimo video sam Porsche Cayenne Gembala sa 22 incnim felnama od 650 konja, star mozda 2 godine za 65.000 evra. Gde to ima da se kupi u Srbiji?

mikan
04.1.2010 11:46
0
0

Volim ovakve tekstove u kojima ima automobila i dobre price da se nesto i sazna.

aki
06.1.2010 01:47
0
0

odlican tekst. mozete li da nam jos i napisete neki web sajt gde mozemo da se informisemo o radnom vremenu za nas obicne vozace i o jos nekim korisnim sitnicama (adresa staze itd). hvala unapred i vidimo se sledeci put

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: