Tuning

Civic Mugen Type R

Orgija obrtaja


Kako jedan već odličan automobil učiniti još boljim?
Ako je reč o Hondi, odgovor je samo jedan - dati ga u ruke kompaniji Mugen koja će iz njega ”iscediti” i poslednji atom snage i učiniti da se vozi poput rasnih trkačkih automobila.
Pred nama je Mugen Civic Type R!


Kako krenuti, odakle otpočeti priču? Da li prvo o kompaniji Mugen, specijalizovanoj za ”dorade” Hondinih automobila, osnovanoj još 1973. godine od strane Hirotoshi Honde, sina Soichiro Honde, osnivača Honda Motor Company... ili možda reći koju reč o Hondi Civic Type R najnovije generacije (FN2), koja je kruna dosadašnjeg napora Honde da atmosferskim motorom parira sve većoj i snažnijoj ”turbo” konkurenciji u hot hatch segmentu?

Bez granica
Krenimo, ipak, od početka! Na japanskom, reč ”mugen” u prevodu znači neograničen, bez granica, te otuda i ne čudi što uz taj naziv, neretko stoji i engleska reč power (snaga). Sadašnja kompanija zapravo se više i ne zove Mugen, već M-TEC Co. Ltd. a bavi se prvenstveno tjuniranjem automobilskih motora Honde.

Tri dodatna instrumenta koji pokazuju temperaturu rashladne tečnosti, kao i temperaturu i pritisak ulja u motoru

Pomenutu promenu naziva i reorganizaciju doživela je 2004. godine nakon skandala sa izbegavanjem poreza od strane osnivača, kada je odlučeno da kompanija zadrži celokupno osoblje i infrastrukturu, ali da nazivom, na neki način, bude ”udaljena” od Mugena. Naravno, pravo na korišćenje poznatog imena je zadržano, na radost svih ljubitelja automobila sa znakom ”H” i njihovih visokoturažnih motora kod kojih crveno polje počinje daleko posle oznake za 7000 obrtaja.

Put ka uspehu
Honda Civic Type R je, s druge strane, treća generacija ovog hot hatcha (osma ukupno), i kao takva, zaista odličan automobil, spreman i sposoban da se uhvati u koštac sa mnogim ”sportistima”. Ipak, određeni kompromisi kada je u pitanju evropska verzija (torziona osovina pozadi i dvolitarski i-VTEC sa ”samo” 201 KS) ostavili su dovoljno prostora konkurenciji da donekle, pomalo zaseni najnoviji Type R.

Ono što je prethodna generacija EP3 sa 200 KS i multilink oslanjanjem pozadi uspevala, za to vreme, retko kome da je polazilo za rukom. Nažalost, među njima se našao čak i novi Type R FN2. Kako je Japan dobio ”svoj” Type R, baziran na sedanu, koji zahvaljujući snažnijem motoru od 225 KS (blizu 240 KS realna cifra) i ”šper” diferencijalu, naprosto ”briše pod” sa evropskim modelom, bilo je krajnje vreme i da se Civic koji silazi sa traka u Swindonu, podvrgne ”tretmanu steroida”.

Prvo je izbačena Championship White edicija, kojoj je jedina veća modifikacija, osim što se mogao dobiti isključivo u beloj Chapionship boji, bila ”šper” diferencijal. No, i to je bilo dovoljno da na, recimo, Bedford Autodromu, za čitave tri sekunde bude brža od ”običnog” Type R i potpuno promeni mišljenje o sposobnostima Hondinog hot hatcha!

Modifikacijama na 2,0-litarskom motoru izvučeno je dodatnih 40 KS što znači da agregat oslobađa 120 KS/litri zapremine

Dalekoistočna dijeta
S druge strane globusa, japanski je Mugen sličan tretman sproveo nad već ionako superiornim Civic Type R sedanom, nazvavši ga Civic Mugen RR. Pored fenomenalnog izgleda, automobil je toliko odisao čistim, trkačkih Hondinim DNK, da je ograničena serija od samo 300 primeraka ”planula” za neverovatnih 6 minuta!

Očigledno da momci iz Mugena znaju kako treba sa Civicom, te otuda i ne čudi dolazak u Veliku Britaniju i angažman na evropskoj verziji. Sam pristup više se može okarakterisati kao ”fino podešavanje” i ”pronalaženje skrivenih vrlina” nego kao klasičan tjuning posao, kojeg često karakteriše ugradnja brutalno snažnog motora, predimenzionisanih kočnica i pneumatika, i vizuelno vulgarnih aerodinamičkih dodataka.

Prva stvar bila je ”veliko spremanje” kada je u pitanju masa automobila, te su razvijeni potpuno novi prednji i zadnji odbojnici sa spojlerom, odnosno difuzorom, hauba, kao i veliko repno ”krilo”, koje u mnogome podseća na Type R sedan. Naravno, sve ove komponente izrađene su od kompozitnih materijala, čime je masa drastično redukovana (oko 100 kg). Uz to, nestale su i karakteristične trouglaste izduvne cevi, koje su sada zamenjene klasičnim, okruglim, preuzetim sa limuzine Type R, a svojim prečnikom, u mnogome podsećaju na artiljerijska oruđa srednjeg kalibra od kojih se kostreše sve dlake!

Zatim, ”nestala” je i zadnja klupa (nije ubačen roll-bar ”kavez”), a tu su i Recaro ”kadice”, oprema za telemetriju kako bi se mogao snimiti željeni krug na stazi i meriti vreme, kao i triling instrumenata koji pokazuju temperaturu rashladne tečnosti, kao i temperaturu ulja i njegov pritisak. Uz to, dolaze i izuzetno ”lepljivi” pneumatici Yokohama Neova, praktično trkačke gume sa homologacijom za redovan saobraćaj. Da sve bude još lepše, Mugen je ove ”unutrašnje radove” ostavio kao opcione, tako da budući kupci mogu da dobiju i standardnu opremu umesto gore navedene ”Track Pack”.

Japansko rešenje
Mugenovi inženjeri su takođe ozbiljno poradili na sistemu oslanjanja, koji sada poseduje tvrđe, za 10 mm kraće spiralne opruge, kao i podešavajuće amortizere. Naplaci prečnika 18 cola izrađeni su od kovanog aluminijuma, a budući da su lakši za po 5 kg od standardnih, time je dobijeno čak 20 kg uštede na neovešenoj masi, što se u mnogome odražava i na vozne karakteristike. Treba spomenuti i da je utrošeno oko 36 sati rada na podešavanju i testiranju ogibljenja na najrazličitijim engleskim putevima, pri čemu su automobili prešli preko 2200 km.

No, najveći ”dragulj” nalazi se ispod kompozitne haube. Iako je u pitanju isti dvolitarski atmosferski K20A i-VTEC motor, modifikacijama ECU-a, ali i primenom novih opruga ventila, bregastih vratila i klipova, ”isceđeno” je dodatnih 40 KS i 20 Nm, naročito primetnih kada motor pređe u ”VTEC zonu” iznad 5600 o/min. To se na prvi pogled i ne čini mnogo, ali imajući u vidu zapreminu, ukupnu snagu i činjenicu da motor ne koristi nadpunjenje, dolazi se do cifre od 120 KS po litri zapremine, što je rezultat bolji i od prvog Civica Type R EK9, koji je iz 1,6-litarskog motora ”izvlačio” 185 KS! Do 3000 obrtaja, automobil je pitom, poput neke limuzinske krstarice, dok se prelaskom u VTEC područje na 5600 obrtaja, Dr Jeckyll ubrzano transformiše u Mister Hydea... I od tog momenta pa sve do 8500 o/min, gde počinje crveno polje, sve više živite u ubeđenju da se zamajac motora otkinuo i da uveliko melje sve ispod haube, ubrzano se krećući prema vašim nogama!

Prema rečima jednog renomiranog britanskog automobilskog novinara, ni jedan serijski automobil koji je vozio, uključujući i Ferrarije, ne zvuči toliko divlje i ”manijačno” poput Civic Mugena!

Najveća vizuelna promena u odnosu na standardni Civic Type R jeste veliki repni spojler, difuzor kao i dvostruke okrugle izduvne cevi

Superiornost
Koliko je ovaj automobil superioran u odnosu na ”običan” Civic Type R govori i podatak da je na gorepomenutom Bedford Autodromu, Mugen bio brži za neverovatne 6,3 sekunde, gde jedan krug iznosi oko minut i po! Drugim rečima, to znači i da je i od Championship White verzije brži za više od tri sekunde, što je možda još i impresivnije, budući da oba automobila poseduju samoblokirajući (”šper”) diferencijal. Za obuzdavanje temperamenta ovog Civica zadužene su četvoroklipne monoblok trkačke kočione čeljusti, koje, prema rečima test-vozača, usecaju sigurnosne pojaseve u grudi, dok očne jabučice opasno prete da iskoče napolje.

Tražiti odgovor na pitanje da li je ovaj projekat uspeo, mislimo da je suvišno. Bolji u svakom pogledu od serijske verzije, Civic Mugen Type R ima samo jednu manu, a to je - cena! Budući da je donešena odluka da se proizvede ograničena serija od samo 20 primeraka za britansko tržište, samim tim, i cena je više nego ”ograničavajuća”.

Za iznos od 38.599 britanskih funti dobija se zaista mnogo, ali je to dvostruko više od cene ”običnog” Type R. Isto tako, za 37.499 funti moguće je kupiti i Mitsubishi Lancer Evolution X FQ-360, dok se za ”tričavih” 30.345 funti dobija Subaru Impreza STI 330S, što nikako ne treba gubiti iz vida. No, retko šta može da dočara doživljaj kada motor zaurla i ”poludi” ulazeći u VTEC ”zonu”, a kazaljka obrtomera opasno se približi cifri od 9000 obrtaja!

Civic Mugen Type R brži je za 6,3 sekunde po krugu u odnosu na standardni model
tekst: Đorđe Pavićević
foto: Honda
djordje.pavicevic@vrelegume.rs
4104
Postavljeno: 23.11.2009

Arhiva: Tuning

Rubrika: Tuning
Postavljeno: 21.06.2014

Larte Design Mercedes-Benz GL Black Crystal

Interesantan je komentar u američkim automobilskim medijima: „Ne morate da idete na Aljasku da gledate Rusiju iz vašeg „dvorišta“; možete da vidite Rusiju u svojoj ulici uz pomoć Larte Designa“


Rubrika: Tuning
Postavljeno: 17.12.2013

Dodge Challenger R/T Shaker

„Muscle“ obojen u narandžasto


Rubrika: Tuning
Postavljeno: 15.11.2013

Mercedes-Benz CLS 63 AMG Wheelsandmore Seven-11

Kako promeniti nešto što je već gotovo besprekorno?


Carlsson SLK 340 Judd

23.04.2013

ABT Audi AS5 Sportback

17.04.2013

BMW MH3 V8 R Biturbo

21.01.2013

Fiat 500 Cinquone Stradale

10.01.2013

Honda CR-Z Mugen

04.07.2011

BMW M3 Pick-up

20.06.2011

Honda CR-Z

03.03.2011

MTM Audi RS6 Clubsport English version Tekst sa video prilogom!

07.10.2010

MTM Audi Q5/Q7 Crossliner

17.09.2010

Porsche 9ff GTurbo 1000

27.07.2010

G-Power BMW M3

23.07.2010

Geiger Cars F650

25.03.2010

Gemballa MIG-U1

08.03.2010

Geiger Cadillac CTS-V

14.01.2010

Brabus E V12 Black Baron

17.12.2009

Civic Mugen Type R

23.11.2009

Hamann Imperator

27.10.2009

Edo Competition C63 AMG

15.09.2009

Geiger Twin Turbo Corvette Z06

24.08.2009

Lamborghini Gallardo LP560-4 Polizia

29.06.2009

Alfa Romeo MiTo Marangoni

28.05.2009

Vauxhall VXR8 Bathurst S

28.04.2009

Geiger Challenge SRT8

17.03.2009

Edo LP 710-2 Christian Audigier

09.02.2009

Mansory Bentley Continental GT

16.01.2009

Hamann Sportivo 500

21.11.2008

BMW X5 Hamann

28.08.2007

Rinspeed Imola

31.10.2006

Kleemann ML50K S8

06.01.2006

Lorinser E Class Sedan LV

07.11.2005

djuraster
23.11.2009 10:36
4
0

Vidi se da je pisao neko kome je stalo :) ... power of dreams!!

Djordje
23.11.2009 12:11
4
0

@ djuraster
Jeste, potpuno si u pravu! :-) Da li treba da kazem da imam Civic, doduse iz '96, ali ipak...Honda je Honda ;)

Pozdrav!

borlov
14.3.2011 14:45
2
1

Mislim da nema potrebe da komentarisem kako type-r honde idu.A i to sto cu reci da Civic poslednje generacije jeste najlepsi auto u kompaktnoj klasi,nije samo moje misljenje.I sigurno da ovo sto je Mugen uradijo jeste veoma kvalitetno.Ali se pitam cemu ovaj visoki ruzni zadnji spojler.On mozda pristaje autima sa 500 konja,ali cemu autu na prednji pogon,kad vam je draze da malo klizi zadnji kraj a ne prednji?

S70
25.10.2011 21:30
1
1

@borlov ima jos nekih stvari koje su po mom misljenju besmislena a ponajvise sto nema zadnju klupu a i sta ce mi rol-bar u ovom autu

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: