Aktuelno

Tehnički pregledi

Tehnički na ispitu


Javna je tajna da kod nas tehnički pregled uz malo ”podmazivanja” može da prođe i neispravno vozilo. Od stepena neispravnosti, naravno, zavisi i količina ”maziva”. Međutim, situacija bi uskoro trebala da se promeni...


Ružna pretpostavka ili ”javna tajna” je da gotovo 40% vozila u Srbiji ”prođe” tehnički pregled bez i da je na njemu stvarno bilo! Mada zvuči neverovatno, moguće je... Dovoljno je samo imati ”vezu”. I konačno toj ”vezi” ili licu, odnosno frimi koja se bavi tehničkim pregledom je do sada mnogo važnije i finansijski isplativije da se bavi prodajom polisa obaveznog osiguranja. To im je nekako bila glavna delatnost. Uz to, kontrole uplate republičkih aministativnih taksi praktično da nema...

Sve ovo razjeda i urušava ceo sistem. I svi su, manje-više sa pravom, nezadovoljni. Osiguravajuće kuće jer se ”iscpljuju” u borbi za osiguranike, ali preko trećih lica kojima ostavljaju deo zarade, policija jer je ceo sistem u haosu, a vlasnici firmi za tehnički pregled jer je njihov rad potpuno obezvređen.

Važni faktori
Koja su tri najvažnija faktora za bezbednu vožnju? Pažljiv vozač, ispravno vozilo i malo sreće. Kako na faktor sreće ne možemo da utičemo, potrudimo se da budemo pažljivi i da održavamo vozilo ispravnim. Nažalost, održavanje automobila često nije jeftino, osim ukoliko je reč o domaćim modelima, čiji su rezervni delovi, po pravilu, nekvalitetni i kratkog veka. Stoga na putevima imamo mnogo vozila sa neispravnim kočnicama, migavcima, svetlima, itd.

Tehnički pregled, koji se obavlja jednom godišnje, prilikom registracije, trebalo bi da redukuje ovu pojavu, ali je situacija na terenu veoma loša. Naime, mnogo je vozača koji ne žele da investiraju pedesetak evra za sređivanje kočnica na automobilu čija je realna vrednost dve ili tri stotine evra, jer planiraju da ga uskoro prodaju ili smatraju da će uspeti da preguraju još jednu ”sezonu”. Sada izgleda da će ovakvim, po život opasnim, uštedama doći kraj.

Novi Zakon o bezbednosti u saobraćaju počeće da se primenjuje od 10. decembra, kada će na scenu stupiti nova pravila za tehnički pregled i veoma stroge kazne u slučaju nepoštovanja propisa. Do tada, treba da bude donet novi pravilnik koji uređuje tehničke uslove i normative za vozila po pitanju dimenzija, uređaja, sklopova i opreme, čime će se ovo polje uskladiti sa evropskim pravilima.

Licence
Privredno društvo koje želi da se bavi tehničkim pregledom vozila moraće da ispuni propisane uslove u pogledu građevinskog objekta sa prilaznim i izlaznim putevima, uređaja i opreme za vršenje tehničkog pregleda i stručnog kadra. Ukoliko ne ispunjava sve uslove, neće dobiti licencu.

Za nadzor, izdavanje i oduzimanje licenci, kao i za donošenje dodatnih propisa nadležni su Ministarstvo unutrašnjih poslova i Agencija za bezbednost saobraćaja, koja je trebalo da bude osnovana još u septembru, ali iz nepoznatih razloga još uvek ne postoji, a za njeno osnivanje i rad zaduženo je Ministarstvo za infrastrukturu Republike Srbije.

Inače, ovlašćenje za obavljanje tehničkog pregleda neće moći da dobiju privredna društva nad kojima je otvoren stečajni postupak ili im je u proteklih 10 godina to ovlašćenje oduzimano više od dva puta. Sve izdate licence nalaziće se u jedinstvenom registru koji vodi MUP. Licence koje trenutno važe, važiće i naredne godine. To praktično znači da svi koji su otvorili linije za tehnički pregled, mogu ovom delatnošću da se bave još godinu dana.

Kontrolori
Svako privredno društvo registrovano za obavljanje tehničkog pregleda moraće da ima najmanje dva kontrolora sa licencom. Njima će licencu izdavati pomenuta Agencija, pre čega će morati da završe obuku za kontrolora tehničkog pregleda i da polože stručni ispit.

Što se tiče ostalih uslova, budući kontrolor mora:
1) da ima najmanje završenu srednju stručnu školu u četvorogodišnjem ili trogodišnjem trajanju, struke mašinske, obrazovnog profila vezanog za motore i vozila, i struke saobraćajne, obrazovnog profila iz oblasti drumskog saobraćaja;
2) da ima vozačku dozvola za upravljanje motornim vozilima one kategorije vozila čiji pregled obavlja;
3) da u poslednje četiri godine nije pravnosnažno osuđivan za krivična dela iz grupe protiv života i tela, krivična dela protiv službene dužnosti, kao i da se protiv njega ne vodi istraga za ova krivična dela, odnosno nije podignuta optužnica za ova krivična dela.

Potrebna oprema
Za dobijanje dozvole za rad, neophodna je i nabavka nove ili modernizacija postojeće opreme. Na primer, provera kočnica obavljaće se detaljnije i preciznije. Uvodi se i obavezna osovinska vaga integrisana u uređaj za merenje kočione sile, kao i merenje sile pritiska na pedalu, a sve to mora biti povezano sa računarom, baš kao i uređaj za ispitivanje farova. Za teretna vozila, uvode se još neke novine, poput ”razvlačilica” za proveravanje zazora u upravljačkom sistemu, te merenje pneumatskog pritiska u kočionoj instalaciji...

Izuzetno zanimljiva je situacija sa merenjem količine izduvnih gasova. Uređaj za to, takođe, mora biti povezan sa računarom i istovremeno će beležiti i broj obrtaja i temperaturu motora. No, još interesantnije je to što bi zbog veoma ”šarenolikog” voznog parka, Agencija (ista ona koja još nije osnovana) trebala da izradi uputstvo za merenje, odnosno da razvrsta vozila po kategorijama. Tako u istoj grupi neće moći da se nađu recimo Zastava 850 i Zastava 101, te Yugo, pa vozila koja ispunjavaju Euro 3 i Euro 4 norme. I tu se otvara prostor za novu ”rašomonijadu”.

Još je interesantnije to, što naša država i dalje dozvoljava proizvodnju ”olovnog” benzina. Navodno, ona bi tebala da bude okončana naredne godine, ali krajnje je neozbiljno kontrolisati izduvne gasove automobila, a istovremeno prodavati takvo gorivo i od njega uzimati akcize?! Štetni efekti olova su veoma izraženi i dugotrajni, mada izgleda da je politika, ipak, ispred zdravlja nacije...

Kontrola
Sve je izvesnije da će tehnički pregled ubuduće nadzirati video kamere, pa će postojati i konkretni dokazi kako je i koliko je vozila pregledano. Tako se preventivno deluje i na pojavu da se vozilo uopšte ni ne pojavi na tehničkom pregledu, a dobije pozitivnu ocenu. Video snimci će se čuvati određeno vreme, kako bi naknadno mogle da se vrše kontrole. Planirana je i kontrola i putem interneta, tzv. ”živim uključenjima”, a svi uređaji trebalo bi da budu povezani u mrežu, kako bi se formirala jedinstvena baza podataka.

Ukoliko se tehnički pregled obavlja nesavesno i u saobraćaj pusti tehnički neispravno vozilo, propisane su visoke kazne. Fizičkom licu može biti naplaćeno od 15.000 do 30.000 dinara ili će odležati u zatvoru 30 dana, dok pravno lice čeka kazna od 100.000 do milion dinara. Ukoliko je pritom izazvana i neposredna opasnost za druge učesnike u saobraćaju ili je izazvana saobraćajna nesreća, fizičko lice platiće od 30.000 do 50.000 dinara ili ići u zatvor do 60 dana.

U budućnosti se planira uspostavljanje integrisanog informacionog sistema, u čiju bi se bazu podataka upisivali svi podaci o pregledanim vozilima. Ovaj sistem omogućava razne provere. Na primer, ukoliko određeni automobil ne prođe na jednom tehničkom pregledu i ode u drugu firmu gde ima vezu ili potplati tehničkog kontrolora, nadležni policijski službenici mogu dodatno da provere vozilo, kako bi se videlo da li je kvar zaista popravljen.

Kontrolori tehničkog pregleda neće smeti da van radnog vremena obavljaju poslove u vezi sa održavanjem, popravkom, osiguranjem i registracijom vozila, a ukoliko prekrše zakon, sledi im kazna od 6.000 do 20.000 dinara.

Međutim, suština je da je zabrana obavljanja delatnosti najstrašnija mera. Čak i ako se firma preregistruje, što je kod nas čest slučaj, zabrana se vezuje i uz određenog kontrolora, koji takođe dobija zabranu obavljanja tih poslova. I ovo rešenje je sasvim dobro...

”Tinejdžeri” češće na tehnički
Vlasnike starijih automobila naročito je potresla činjenica da će ubuduće morati dva puta godišnje na tehnički pregled. Konkretno, reč je o vozilima starijim od 15 godina. Razlog donošenja ovog propisa je kristalno jasan - pretpostavlja se da se kod ”krševa” za 6 meseci mnogo toga može pokvariti, pa se radi bezbednosti svih u saobraćaju, češće šalju na pregled.

Sa druge strane, statistički podaci govore da automobili stariji od 15 godina ne predstavljaju veću opasnost na putu. Policijska statistika pokazuje da je manje od polovine saobraćajnih nesreća tokom prošle godine izazvano vozilima starijim od deceniju i po, što s obzirom na njihov broj, znači da je reč o diskriminaciji. Inače, dva puta godišnje na pregled će ići i rent-a-car vozila, autobusi, vozila za javni prevoz i vozila u auto-školama. Kazne za kršenje ovog propisa kreću se od 6.000 do 20.000 dinara.

Mere predostrožnosti?
Po novom Zakonu, privredno društvo koje se bavi tehničkim pregledom ne sme da obavlja pregled svojih vozila, kao i vozila koja je uzelo u zakup ili lizing. Takođe, ukoliko se pored tehničkog pregleda bavi i servisiranjem, ne sme da obavlja pregled vozila koja je popravljalo u poslednjih 12 meseci.

Tako dolazimo u situaciju da i pored znatno strožih propisa i rigoroznije kontrole, firma koja se bavi tehničkim pregledom ne sme da pregleda svoje vozilo, što u najmanju ruku, predstavlja potpunu nelogičnost, kao u ostalom, i mnogo toga u ovoj državi vezano za temu o bezbednosti u saobraćaju.

Šta se još može dogoditi?
Sve ovo stoji u ”kondicionalu”... Dakle, tek treba da se dogodi. I nadamo se da će tako i biti. No, treba uzeti u obzir još neke činjenice...

Recimo, godišnje se u Srbiji obavi oko 3 miliona tehničkih pregeda. Pod pretpostavkom da u godini imamo oko 250 radnih dana, dolazimo do broja od 12.000 tehničkih pregleda dnevno. A tehničkim pregledom kod nas se trenutno bavi oko 900 firmi, na oko 950 linija za tehnički pregled. I postoji mogućnost da mnoge od njih neće imati dovoljno sredstava za nabavku savremene opreme i ispunjenje drugih uslova. Stoga moguće je da će mnoge firme prestati da se bave ovim poslom. Uz najavljeno povećanje broja tehničkih pregleda, a eventualno smanjenje firmi koje ih obavljaju, moguće je da se pred linijama za tehničke preglede stvore redovi...

I na kraju, sve ove novine odgovaraće firmama koje se ozbiljno bave obavljenjem tehničkih pregleda, osiguravajućim kućama, a konačno i svima nama koji želimo da se vozimo u bezbednim i sigurnim vozilima. Međutim, postoji realna opasnost od socijalno-političkih potresa, jer će se pojaviti jedna čitava ”armija” vozila koja neće moći da prođu tehnički i sasvim je prirodno da će njihovi vlasnici biti nezadovoljni. Možda bi jedna blagovremena i adekvatna propagandna kampanja pomogla da se prelomna 2011. godina dočeka spremnije i prebrodi sa manje muka!

tekst: D.R. i Zoran Živkov
foto: Z. Živkov
zoran.zivkov@vrelegume.rs
9426
Postavljeno: 10.11.2009

Arhiva: Aktuelno

Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 07.11.2013

Plastika

Sve više i više automobilskih komponenti se izrađuje od plastike. Plastika omogućava da delovi budu lakši i oblikovani na mnogo različitih načina, pa se mogu postići raznovrsni oblici koji su pre bili mnogo komplikovaniji za izradu


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 23.07.2013

Tržište SAD - Chevrolet Impala

Chevrolet Impala, zvezda koja ponovo sija


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 19.07.2013

U pronalaženju pravog puta

Za 20 godina broj motora sa unutrašnjim sagorevanjem će porasti i biće vodeća vrsta pogona motornih vozila, međutim ne treba zaboraviti da i hibridni pogoni sadrže motore SUS


Tržište SAD - Lincoln

04.06.2013

Novi propisi

03.03.2013

J.D. Power

27.06.2012

Parking Servis

23.02.2012

Fiat

30.01.2012

Tehnički pregled

19.01.2012

Parking servis Novi Sad

09.09.2011

Predlog registracije novih vozila

26.08.2011

Broj vozila u Srbiji

15.07.2011

Prva pomoć Tekst sa video prilogom!

05.04.2011

Cene goriva u Srbiji

11.02.2011

Lizing

31.01.2011

Novi ZOBS - Pravilnik

15.09.2010

Hands-free uređaji

15.03.2010

Prodaja automobila u Srbiji 2009

18.01.2010

Serbia 2009 Car Sales

18.01.2010

Oprema u automobilu

16.01.2010

Novi ZOBS

09.12.2009

Tehnički pregledi

10.11.2009

Opel i Magna

26.10.2009

Preregistracija vozila

11.09.2009

Uspon i pad GM-a

03.08.2009

Cene goriva u Srbiji

24.07.2009

Fiat i Chrysler

15.06.2009

Tržište u Evropi

10.06.2009

Oglašavanje u vreme krize

13.05.2009

Crnogorske tablice i ZOBS

05.05.2009

Nove registarske oznake

05.02.2009

VW vs Porsche

13.01.2009

Takse pri registraciji

08.01.2009

Novi ZOBS i auto škole

06.01.2009

Toyota Srbija

26.12.2008

Kriza u SAD

11.12.2008

Policijski presretači na srpskim putevima

25.11.2008

Kretanje cena goriva na tržištu Srbije

15.10.2008

Smanjenje carina

08.10.2008

Analiza isplativosti različitih pogonskih goriva

12.09.2008

Poskupljenje goriva

16.07.2008

Domaća automobilska industrija

11.06.2008

Premium gorivo

12.05.2008

Bio gorivo

11.04.2008

Jeftina vozila

19.03.2008

Exxon Mobil

13.03.2008

Krađa vozila

21.02.2008

Tata Nano

12.02.2008

Plate vodećih ljudi

15.01.2008

Krađa vozila

11.01.2008

Flavio Briatore

07.01.2008

Porodica Quandt

31.12.2007

Izložba fotografija

15.12.2007

Max Mosley u Beogradu

27.11.2007

Chrysler

07.09.2007

Spasavanje Chryslera

13.06.2007

Kupovina polovnog vozila

26.04.2007

David Richards kupio Aston Martin

12.04.2007

Carlos Ghosn

15.03.2007

GM

30.01.2007

Kriza u Fordu

05.01.2007

Ford i Chrysler u krizi

08.12.2006

Dejan S.
20.11.2009 10:47
0
0

Povrsno gledano dobra je ideja novog tehnickog pregleda,ali nije realno obuhvatiti kategoriju vozila preko 15 godina.Sva vozila je potrebno detaljno ispitati na odredjeni broj predjenih kilometara,a ne na godinu proizvodnje.Primera radi ako je neko na vozilu starom 15 god.izvrsio detaljan remont limarije,upravljackog mehanizma,kocionog sistema i motorne grupe,mora li biti na ovaj nacin kaznjavan dodatnim izdatcima sestomesecnog teh.pregleda.Priznace mnogi da uvezeni auto starosti 10 godina nista nije teh.ispravniji nego 15 godina ovdasnji auto koji je odrzavan prvenstveno radi licne bezbednosti.Dosta strucnih ljudi ima u Srbiji koji bi na ovu temu mogli doneti odredjene ispravke kao na primer kako ce biti sankcionisani putari ako zbog ostecenja kolovoza izazovu materijalnu stetu i ugroze zivot vozacima i putnicima. Pozdrav.

RADE
15.1.2011 10:15
0
0

NISMO ZA TAJ SISTEM ZAOSTALI SMO PUNO ZA TAJ SISTEM,PREVISE SMO SIROMASNI

dejan
25.9.2012 10:53
0
0

ma mi smo bre beda od nacije trebalo bi da se standard gradjana malo poveca mada ima dosta toga da se uradi da bi do ovoga dosli.licno smatram da ako ovo stupi na snagu samo ce drzava biti na steti jer ce drasticno da smanji priliv novca u budzetu.
DAJTE PRVO STANDARD PA ONDA OVO STO MISLITE DA TREBA...

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: