Aktuelno

Opel i Magna

GM priznaje ”kapitulaciju”

Opel će, ipak, otići u ”ruske” ruke, što je protivno planovima koje je imao nekadašnji američki gigant. Na Salonu automobila u Frankfurtu, zvanično je skinut veo sa nove Opel Astre, i to na konferenciji za štampu koja je održana isključivo na nemačkom. Carl-Peter Forster, novi šef Opela, predstavio je jednog od glavnih aduta marke


Hummer i Cadillac u Frankfurtu? Pa, mnogi posetioci nisu ni primetili da ih nema, a retko ko se i setio da je General Motors Europe otišao u istoriju. Na ovogodišnjem IAA u Frankfurtu, mogla se jasno videti situacija u vezi sa nekadašnjim gigantom. Dve stare marke, Saab i Opel, vraćaju se svojim počecima, fokusirane na domaća tržišta, maternji jezik, i sopstveno nasleđe. Nakon kolapsa giganta zvanog GM, život se nastavio i za Opel, i za Saab. Međutim, kao izuzetno bitan igrač u celoj priči našla se još jedna kompanija, vrlo bitna za budućnost Novog GM-a u Evropi, pa i šire. Njeno ime je - Magna.

Strelica Angele Merkel
Za General Motors, razvoj tehnologije i proizvoda, u velikoj meri oslanja se na kooperaciju Novog GM-a, Opela i Magne, kao budućeg vlasnika. Nove veze od esencijalnog su značaja za sve umešane strane. Ipak, kancelarka Nemačke, Angela Merkel, potvrdila je da je GM spreman da proda Opel Magni. Ponuda je došla uz uslove, koji još treba da budu precizno utvrđeni. Gospođa Merkel, kako je rekla, nema utisak da iza Opelovih stavova stoji neki skriveni plan koji bi postavio uslove toliko visoko da na kraju ne bi bilo nikakve prodaje. U izjavi kancelarke oseti se insinuacija, koja je verovatno bila upućena konkretnoj struji ili osobi.

Porsche raskida sa Magnom?

Nakon mnogih ”internacionalnih” zavrzlama, Magna je uspela da pod svoje okrilje stavi Opel. Jedno od ključnih pitanja je kako će vlasništvo nad nemačkom markom uticati na budućnost kompanije, odnosno poslove vezane za inženjering i sklapanje. Nakon što su kompanije poput VW-a i BMW-a najavile pomno posmatranje situacije u Magni ukoliko kupi Opel, Frank Stronach, šef kanadske kompanije će morati da se potrudi da svoje klijente zadrži srećnim i zadovoljnim.
Prvi koji je istupio je Porsche, iz koga su došle izjave da bi svoju buduću proizvodnju mogao da preseli iz Magne. Štutgartska marka ima ugovor sa Magnom u vezi sa proizvodnjom novog Boxstera i Caymana sa početkom 2013. u Austriji, ali je izrazila zabrinutost da bi sredstva i inženjering mogli da završe u pogrešnim rukama ukoliko se stave na raspolaganje spomenutoj kompaniji.
Alternativa Porschea je da zadrži proizvodnju Boxstera unutar kuće u Zuffenhausenu, gde se ovaj model trenutno proizvodi, ili da se napravi ugovor sa kompanijom Karmann, koja je upravo dobila udeo u VW-ovom sektoru za razvoj električnih automobila.
Alternative za Magnu baš i nisu tako jasne, s obzirom da BMW i VW ozbiljno prate situaciju, tako da bi avantura kanadske kompanije sa Opelom mogla da donese rizik gubitka strateških partnera, odnosno poslova koji su lansirali Magnu u sam svetski vrh u domenu snabdevača automobilskim komponentama i delovima.
P. B.

Presudili glasovi GM-a
Magna/Sberbank preuzeće 55% Opela, dok će u vlasništvu GM-a ostati 35%. Ostalih 10% biće u vlasništvu radnika dok će Opel ostati integrisan u globalnu razvojnu mrežu General Motorsa. Ono što je ostalo otvoreno jeste pismena potvrda radnika da će podržati neophodna regulisanja troškova, kao i definitivni finansijski paket Vlade Nemačke.

Poverioci Opela su odobrili transakciju. Ono što je interesantno je da oni drže Opel kao garanciju za 1,5 milijardi evra kredita. Odbor poverilaca morao je da glasa, a postojao je jedan glas protiv, koji je došao od strane Manfreda Wennemera, predstavnika Vlade Nemačke. On smatra da su troškovi Opela previsoki, a da su ruski ciljevi nedostižni. Takođe, interesantno je da su predstavnici država u kojima Opel ima fabrike bili uzdržani. Dogovor je odobren glasovima predstavnika GM-a!

GM nema novca da zadrži Opel
Sve nemačke fabrike nastaviće da rade, dok će fabrika u Antwerpenu biti zatvorena. Što se Velike Britanije tiče, Magna je u obavezi da drži Vauxhallovu Ellesmere Port fabriku otvorenom. Sumnje još uvek ostaju u vezi sa fabrikom u Lutonu.

Ruski predsednik, Dmitry Medvedev rekao je kancelarki Merkel da je spreman da ponudi državne garancije kada je reč o investicijama Opela u Rusiji.

Ono što je indikativno je da su u GM-u shvatili da nemaju dovoljno novca da zadrže Opel, mada je transakcija još uvek daleko od realizacije. Uglavnom, iz pouzdanih izvora je došla informacija da ”bez obzira da li Magna može da se uskladi sa GM-ovim uslovima ili ne, konačna odluka pašće nakon izbora”.

GM se, dakle, saglasio da proda 55% Opela kanadskoj kompaniji Magna International, iza koje stoji ruski kapital.

Epilog
Stvari na kraju stoje ovako: GM će morati da se odrekne svoje divizije koja mu je donosila konstantne gubitke poslednjih deset godina. Magna, kanadski gigant, koji proizvodi automobilske delove, blisko povezan sa ruskim partnerom, kupuje 55% Opela, i konačno, pored delova, proizvodiće i kompletne automobile.

Nemačka Vlada koja upravo prolazi kroz nove izbore, najzad dobija željeni epilog, s obzirom da je Magna-Sberbank partnerstvo garantovalo obezbeđivanje radnih mesta Opela u Nemačkoj. Šta se dešava ukoliko će Vlada morati da obezbedi 3 milijarde evra finansijske podrške? Magna pobeđuje, GM gubi, a Angela Merkel je zadovoljna.

Kao što je to obično slučaj, situacija je nešto složenija, a postavlja se realno pitanje, da li će proizvođači automobila koji sarađuju sa kompanijom Magna, nastaviti da se snabdevaju iz starog izvora, ili će se okrenuti nekom drugom? Sukob interesa zna da bude nezgodna stvar. A šta je sa Rusima? Ruski gigant GAZ sigurno zadovoljno trlja ruke jer će mu uskoro biti dostupna Opelova tehnologija, ekspertiza i marketinški know-how.

GM-u ostaje da se nada da će novoformirana kooperacija doneti dobru prodaju i profit u Rusiji, koja je bez obzira na krizu, jedno od najvećih rastućih automobilskih tržišta na svetu. Ugovor podrazumeva i prisustvo GM-a u razvojnim projektima Opela.

Koliko je to važno za američku kompaniju pokazuje podatak da su Chevrolet Malibu, Buick LaCrosse i Chevrolet Cruze startovali sa platformama Opela, što je u velikoj meri smanjilo troškove.

Oklevanje...
Sa druge strane, jedan od razloga GM-ovog oklevanja da uđe u partnerstvo sa Magnom bila je briga u vezi sa eventualnim (ne)poštovanjem autorskih prava u vezi sa tehnologijom i zaštitnim znakovima, što je još više zakomplikovalo ugovor. Na primer, Magna ne može da prodaje Opele u Rusiji do 2012. godine, ne sme da se stavi naspram Buicka u Kini do 2015. godine, a pristup američkom i južnokorejskom tržištu neće imati nikada. Pitanje je koliko će kooperacija pod ovim uslovima, u odnosu 55 naspram 35% udela trajati (radnici poseduju 10% akcija).

Još jedan benefit u kome će GM uživati ogleda se u fokusiranju na Chevrolet. Sigurno najpopularnija GM-ova marka trenutno zauzima gotovo polovinu ukupne prodaje kompanije. Sada GM može akcenat da stavi i na plasiranje Chevroleta na ostala svetska tržišta. Primer Forda, koji se koncentrisao na matičnu marku, pokazuje pozitivne rezultate.

Nakon što se rešio brendova Hummer, Pontiac i Saturn, i proizvođača, Saaba i Opela, GM će moći više da se fokusira na ostale brendove, prvenstveno Chevrolet, i u manjoj meri, Cadillac, kao globalno poznate brendove.

tekst: Pavle Barta
foto: GM
pavle.barta@vrelegume.rs
1942
Postavljeno: 26.10.2009

Arhiva: Aktuelno

Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 07.11.2013

Plastika

Sve više i više automobilskih komponenti se izrađuje od plastike. Plastika omogućava da delovi budu lakši i oblikovani na mnogo različitih načina, pa se mogu postići raznovrsni oblici koji su pre bili mnogo komplikovaniji za izradu


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 23.07.2013

Tržište SAD - Chevrolet Impala

Chevrolet Impala, zvezda koja ponovo sija


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 19.07.2013

U pronalaženju pravog puta

Za 20 godina broj motora sa unutrašnjim sagorevanjem će porasti i biće vodeća vrsta pogona motornih vozila, međutim ne treba zaboraviti da i hibridni pogoni sadrže motore SUS


Tržište SAD - Lincoln

04.06.2013

Novi propisi

03.03.2013

J.D. Power

27.06.2012

Parking Servis

23.02.2012

Fiat

30.01.2012

Tehnički pregled

19.01.2012

Parking servis Novi Sad

09.09.2011

Predlog registracije novih vozila

26.08.2011

Broj vozila u Srbiji

15.07.2011

Prva pomoć Tekst sa video prilogom!

05.04.2011

Cene goriva u Srbiji

11.02.2011

Lizing

31.01.2011

Novi ZOBS - Pravilnik

15.09.2010

Hands-free uređaji

15.03.2010

Prodaja automobila u Srbiji 2009

18.01.2010

Serbia 2009 Car Sales

18.01.2010

Oprema u automobilu

16.01.2010

Novi ZOBS

09.12.2009

Tehnički pregledi

10.11.2009

Opel i Magna

26.10.2009

Preregistracija vozila

11.09.2009

Uspon i pad GM-a

03.08.2009

Cene goriva u Srbiji

24.07.2009

Fiat i Chrysler

15.06.2009

Tržište u Evropi

10.06.2009

Oglašavanje u vreme krize

13.05.2009

Crnogorske tablice i ZOBS

05.05.2009

Nove registarske oznake

05.02.2009

VW vs Porsche

13.01.2009

Takse pri registraciji

08.01.2009

Novi ZOBS i auto škole

06.01.2009

Toyota Srbija

26.12.2008

Kriza u SAD

11.12.2008

Policijski presretači na srpskim putevima

25.11.2008

Kretanje cena goriva na tržištu Srbije

15.10.2008

Smanjenje carina

08.10.2008

Analiza isplativosti različitih pogonskih goriva

12.09.2008

Poskupljenje goriva

16.07.2008

Domaća automobilska industrija

11.06.2008

Premium gorivo

12.05.2008

Bio gorivo

11.04.2008

Jeftina vozila

19.03.2008

Exxon Mobil

13.03.2008

Krađa vozila

21.02.2008

Tata Nano

12.02.2008

Plate vodećih ljudi

15.01.2008

Krađa vozila

11.01.2008

Flavio Briatore

07.01.2008

Porodica Quandt

31.12.2007

Izložba fotografija

15.12.2007

Max Mosley u Beogradu

27.11.2007

Chrysler

07.09.2007

Spasavanje Chryslera

13.06.2007

Kupovina polovnog vozila

26.04.2007

David Richards kupio Aston Martin

12.04.2007

Carlos Ghosn

15.03.2007

GM

30.01.2007

Kriza u Fordu

05.01.2007

Ford i Chrysler u krizi

08.12.2006

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: