Aktuelno

Preregistracija vozila

Rezime jedne priče

Rok za preregistraciju ”crnogoraca”, ali i svih ostalih vozila sa stranim tablicama, koji su ”praktično” u vlasništvu građana Srbije, istekao je 21. jula. Naravno, najveća gužva bila je poslednjih dana...


Nakon pravog rovovskog rata, završena je agonija ”crnogoraca” u Srbiji, tj. automobila registrovanih u Crnoj Gori čiji su pravi vlasnici građani Republike Srbije. Oni su svoja vozila, iako zakon to ne dozvoljava, vozili našim putevima uz ovlašćenje prethodnog vlasnika. Vlasti su im ”gledale kroz prste” zbog socijalnog mira - reč je o desetinama hiljada automobila, a njihovi vlasnici najavljivali su masovne proteste i čak osnivanje političke stranke.

Dok su od političara stizale kontradiktorne izjave, situacija je postajala sve komplikovanija. Registracija ovih vozila obavljala se bez tehničkog pregleda, tako što su papiri poštom slati u Crnu Goru, koja je svake godine ubirala veliku sumu novca po ovom osnovu, dok je budžet Srbije ostajao ”kratkih rukava”.

Pogrešna procena
Čvor je presečen upravo zbog pomenutog budžeta - manjak novca naterao je političare da iskoriste ”crnogorce” kako bi ga, bar donekle, napunili ili kako bi se to ”akademski” reklo - Vlada Srbije donela je novu uredbu u sklopu Predloga rebalansa budžeta u uslovima ekonomske krize. Procene o njihovom broju kretale su se od 30.000 pa čak do 100.000, ali tačan broj nikada nećemo saznati, jer nije poznato koliko ih je vraćeno u Crnu Goru ili jednostavno, ”završilo karijeru” na nekom otpadu.

Situaciju naročito komplikuje činjenica da preregistracijom nisu obuhvaćeni samo ”crnogorci”, već svi automobili registrovani van Srbije čiji ”pravi” vlasnici imaju ovlašćenje za upravljanje izdato pre 1. januara 2008. godine. Tako su svi koji su mogli da nabave falsifikovano ovlašćenje mogli da uvezu bilo koji automobil iz inostranstva, bez obzira na ekološki standard. Carina i policija nisu proveravali verodostojnost ovlašćenja, a čak i da su hteli, nisu mogli to da obave. Da li će se time naknadno baviti, ostaje nepoznato.

Brojke
Rok za predaju dokumentacije istekao je 21. jula, a podneti su zahtevi za carinjenje tačno 74.945 automobila. Uprava carina je 23. jula saopštila da je do tada bilo završeno carinjenje 41.716, dok je prihvaćena dokumentacija za još 33.229 vozila. Ukupan iznos naplaćenih dažbina, carine i PDV-a do tog trenutka bio je 1.828.613.997 dinara ili dvadesetak miliona evra. Još petnaestak se očekivalo od preostalih automobila.

Nakon carinjenja, naravno, sledi registrovanje automobila i novi priliv u budžet. Inače, očekivalo se da će se od preregistracije u državni budžet sliti oko šest milijardi dinara. U navedene podatke uključena su i vozila sa ekonomskim tablicama - od više od hiljadu i po, koliko je procenjeno da ih ima, oko četiri stotine je vraćeno u inostranstvo, dok su ostala dobila standardne tablice.

Ukupan prihod države od preregistracije procenjuje se na oko 35 miliona evra Twituj ovo!

Gužva
U Upravi carina procenili su da će postupak carinjenja vozila čiji su vlasnici čekali poslednju nedelju, pa i poslednji dan, potrajati najmanje do kraja avgusta. Predavanje dokumentacije bilo je moguće u bilo kojoj od trinaest carinarnica, bez obzira na mesto prebivališta građana, a u pojedinim carinarnicama produženo je i radno vreme kako bi svi zainteresovani mogli da predaju zahteve.

Tokom prvog meseca, vlasnici ”crnogoraca” uglavnom su čekali da vide dalji razvoj događaja, pa je dnevno primano samo stotinak zahteva. Već drugog meseca interesovanje je poraslo, pa je broj zahteva porastao na tri stotine, da bi za poslednja dva dana bilo predato čak 1.600 zahteva. Navodno, u nekim carinarnicama je, zbog prevelikog broja vozila, i pre isteka roka stopirano primanje zahteva, a pojavile su se i glasine da su špediterske usluge naprasno poskupele i do 400 evra. Teško je steći kompletnu sliku, s obzirom da su se iz dana u dan pojavljivale kontradiktorne informacije, pri čemu je mnogo toga zavisilo od mesta carinjenja.

Kazne
Kako se navodi u saopštenju MUP-a, vozila koja nisu preregistrovana, ne smeju učestvovati u saobraćaju, jer će biti isključena uz oduzimanje registarskih tablica i podnošenje zahteva za pokretanje prekršajnog postupka protiv osoba koje upravljaju tim vozilima, a imaju prebivalište u Srbiji. Predviđena je novčana kazna od 15.000 do 30.000 dinara ili kazna zatvora u trajanju od 30 dana.

Odjava
Nakon što je zvanično bilo saopšteno da je odjava neophodna, pojavile su se glasine da pravni vlasnici automobila iz Crne Gore traže po dvesta evra za ovaj dokument. Naknadno su nadležni promenili odluku, pa je odjava izbačena sa liste neophodnih dokumenata.

Procena vrednosti
Do zadnjeg trenutka nije se znalo kako će se procenjivati vrednost automobila, tj. kako će se određivati carinska osnovica. Naročito je interesantno što se to ne zna ni danas, kada je sve gotovo - vrednost je određivana na razne načine (strani katalozi, internet sajtovi, preporuka špeditera, itd.), u zavisnosti od carinarnice, raspoloženja carinika, raznih ”veza i vezica”, podmićivanja itd. Stoga su se pojavljivale velike razlike u proceni vrednosti jednog modela istog godišta na različitim carinarnicama. Na primer, Opel Vectra 1,6i iz 1993. godine procenjena je na 1.500 evra, Volkswagen Passat 1.8 8V iz 1992. godine na 1.350 evra, a Ford Escort 1,3i na 700 evra.

Zaključak
I tako, nakon godina i godina praznih priča o ugroženoj ekologiji i bezbednosti, vanredno se dozvolio uvoz nekoliko desetina hiljada ”krševa” iz Evrope, ali ne svima, već samo onima koji su bili u stanju da ”nabave” ovlašćenje. Naravoučenije, poštenje se u našoj zemlji definitivno ne isplati, pri čemu niko nema pravo da krivi vozače koji su iskoristili ovu priliku - svako ima pravo da što povoljnije dođe do automobila, koji ne predstavlja nikakav luksuz, već životnu potrebu.

redakcija@vrelegume.rs
3010
Postavljeno: 11.09.2009

Arhiva: Aktuelno

Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 07.11.2013

Plastika

Sve više i više automobilskih komponenti se izrađuje od plastike. Plastika omogućava da delovi budu lakši i oblikovani na mnogo različitih načina, pa se mogu postići raznovrsni oblici koji su pre bili mnogo komplikovaniji za izradu


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 23.07.2013

Tržište SAD - Chevrolet Impala

Chevrolet Impala, zvezda koja ponovo sija


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 19.07.2013

U pronalaženju pravog puta

Za 20 godina broj motora sa unutrašnjim sagorevanjem će porasti i biće vodeća vrsta pogona motornih vozila, međutim ne treba zaboraviti da i hibridni pogoni sadrže motore SUS


Tržište SAD - Lincoln

04.06.2013

Novi propisi

03.03.2013

J.D. Power

27.06.2012

Parking Servis

23.02.2012

Fiat

30.01.2012

Tehnički pregled

19.01.2012

Parking servis Novi Sad

09.09.2011

Predlog registracije novih vozila

26.08.2011

Broj vozila u Srbiji

15.07.2011

Prva pomoć Tekst sa video prilogom!

05.04.2011

Cene goriva u Srbiji

11.02.2011

Lizing

31.01.2011

Novi ZOBS - Pravilnik

15.09.2010

Hands-free uređaji

15.03.2010

Prodaja automobila u Srbiji 2009

18.01.2010

Serbia 2009 Car Sales

18.01.2010

Oprema u automobilu

16.01.2010

Novi ZOBS

09.12.2009

Tehnički pregledi

10.11.2009

Opel i Magna

26.10.2009

Preregistracija vozila

11.09.2009

Uspon i pad GM-a

03.08.2009

Cene goriva u Srbiji

24.07.2009

Fiat i Chrysler

15.06.2009

Tržište u Evropi

10.06.2009

Oglašavanje u vreme krize

13.05.2009

Crnogorske tablice i ZOBS

05.05.2009

Nove registarske oznake

05.02.2009

VW vs Porsche

13.01.2009

Takse pri registraciji

08.01.2009

Novi ZOBS i auto škole

06.01.2009

Toyota Srbija

26.12.2008

Kriza u SAD

11.12.2008

Policijski presretači na srpskim putevima

25.11.2008

Kretanje cena goriva na tržištu Srbije

15.10.2008

Smanjenje carina

08.10.2008

Analiza isplativosti različitih pogonskih goriva

12.09.2008

Poskupljenje goriva

16.07.2008

Domaća automobilska industrija

11.06.2008

Premium gorivo

12.05.2008

Bio gorivo

11.04.2008

Jeftina vozila

19.03.2008

Exxon Mobil

13.03.2008

Krađa vozila

21.02.2008

Tata Nano

12.02.2008

Plate vodećih ljudi

15.01.2008

Krađa vozila

11.01.2008

Flavio Briatore

07.01.2008

Porodica Quandt

31.12.2007

Izložba fotografija

15.12.2007

Max Mosley u Beogradu

27.11.2007

Chrysler

07.09.2007

Spasavanje Chryslera

13.06.2007

Kupovina polovnog vozila

26.04.2007

David Richards kupio Aston Martin

12.04.2007

Carlos Ghosn

15.03.2007

GM

30.01.2007

Kriza u Fordu

05.01.2007

Ford i Chrysler u krizi

08.12.2006

libra-fiat
11.9.2009 09:53
0
0

Iako sam bio protiv preregistracije, ipak sam to shvatio kao 'ajde daj im da prebace na nase da ne kukaju stalno' i sad ocekujem da oni 'pamnetni' koji to nisu odradili budu 'oslobodjeni' svojih vozila odnosno tablica... Imali su priliku sad nema ni voznje a kamoli preregistracije!!!

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: