Aktuelno

Uspon i pad GM-a

Kraj jedne priče?


Uspon automobilskog giganta, General Motorsa, tekao je uporedo sa uzdizanjem moći SAD.
Nakon Drugog svetskog rata, SAD su postale supersila broj 1 u svetu, a tada je i započeto neprestano širenje GM-a, koje je uzlaznom linijom trajalo do osamdesetih godina prošlog veka


Poput Feniksa

General Motors je preskočio glavnu prepreku u cilju što bržeg izlaska iz bankrota, jer je vrhovni sudija SAD, Robert Gerber dao ”zeleno svetlo” bivšem gigantu da proda svoju najvredniju imovinu novoosnovanoj kompaniji koju su analitičari nazvali ”Novi GM”

Nova kompanija će biti sastavljena od marki Chevrolet i Cadillac, uz zadržavanje fabrika i pogona koji nisu predviđeni za zatvaranje. U stari GM će biti uključene po planu zatvorene fabrike, Pontiac i ”gomile” dugova i odgovornosti.

Sudija Gerber je ”zeleno svetlo” za preduzimanje novih koraka dao u nedelju 5. jula 2009. jer je smatrao da bi u suprotnom bila učinjena ”neposredna i nepopravljiva šteta” nekadašnjem gigantu. Detroit Free Press je izvestio da je Nacionalni trezor SAD zapretio da će prekinuti finansijsku podršku GM-u ukoliko se transakcija ne završi do 10. jula. Stotine GM-ovih dužnika je zatražilo da se prodaja odbaci, ali odluka sudije Gerbera po svemu sudeći znači da oštećene strane neće videti ni centa, što bi moglo da znači pokretanje mnogobrojnih parnica.

GM je ušao u proces zaštite od bankrota po 11. Poglavlju 1. juna, i ukoliko ”Novi” GM i isplovi iz bankrota ove nedelje, četvrti po veličini bankrot u istoriji SAD će biti kompletiran za samo šest nedelja. Interesantno je da se vremenski rok gotovo podudara sa Chryslerovim, kome je bilo potrebno samo 42 dana da izađe iz bankrota.

Američka priča GM-a počela je 27. septembra 1908. godine u Flintu, u državi Michigan, kada je General Motors osnovan kao holding kompanija. Prvobitna marka, koja se proizvodila bila je Buick, da bi joj se kasnije, iste godine, pridružio Oldsmobile. Tvorac General Motorsa, William Crapo ”Billy” Durant, naredne je, 1909. godine kompaniji pripojio Cadillac, Elmore i Oakland, kasnije poznat pod imenom Pontiac. Durant je 1910. godine izgubio kontrolu nad GM-om zbog velikog duga prema bankama za nove akvizicije, jer je prodaja bila neočekivano loša.

Nekoliko godina kasnije, Durant osniva Chevrolet Motors automobilsku kompaniju, i kroz nju, tajno otkupljuje kontrolni paket u GM-u. Kontrolu nad GM-om povratio je nakon jednog od najdramatičnijih berzanskih ”ratova” u istoriji američke industrije. Međutim, ubrzo Billy Durant ponovo gubi kontrolu nad GM-om, ovaj put zauvek, i to zbog kraha automobilskog tržišta. Čovek koji je odabran da bude na čelu novoosnovane korporacije, Alfred Sloan, poveo je General Motors u višedecenijsku posleratnu dominaciju svetskim automobilskim tržištem.

Četvrti po veličini bankrot u SAD
Nakon 77 godina na čelu svetskog automobilskog tržišta, od 1931. do 2007. godine, GM je vodeću poziciju morao da prepusti japanskoj Toyoti. Sa 244.500 zaposlenih širom sveta, prodajom vozila u 140 zemalja, 8,35 miliona prodatih automobila i kamiona u 2008. pod markama Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, GM Daewoo, Opel, Vauxhall, Holden, Pontiac, Saab, Saturn i Wuling, američki gigant je 1. juna 2009. godine podneo zahtev u vezi sa 11. poglavljem zaštite od bankrota pred federalnim sudom u Manhattanu, u New Yorku, sa planom da se u nekoliko sledećih meseci oformi manja organizacija koja neće biti opterećena dugovima... Na taj način, došlo je do četvrtog po veličini bankrota u istoriji industrije SAD, nakon Lehman Brothers Holdingsa Inc., Washington Mutuala i WorldComa Inc!

Kako je propao GM?
Odgovor na ovo pitanje biće u toliko jednostavniji kada se analiziraju odluke menadžmenta GM-a, a tu se ujedno i najbolje ogleda iluzija o nedodirljivosti američke automobilske industrije. Menadžment ovog giganta svojevremeno se borio protiv instaliranja bezbednosnih pojaseva, vazdušnih jastuka i katalizatora, da bi ove komponente tek kasnije ”uveo u igru”, kada su drugi proizvođači već to odavno uradili. Iracionalno glomazni prodajni aparat u vidu prevelikog broja prodajnih objekata odnosio je godišnje čak 4 milijarde dolara.

Fokusirajući se godinama na profit, a ne na zahteve tržišta, General Motors je izgubio veliki deo tržišnog kolača. U isto vreme, ignorisani su zahtevi kupaca za manjim i štedljivijim četvorotočkašima, i uporno se akcenat stavljao na proizvodnju SUV-ova i kamioneta.

Suvišno je reći da je GM imao glomaznu proizvodnu paletu čije se ustrojstvo kosilo sa zdravim razumom, gde su se game različitih marki ”kanibalistički” odnosile jedna prema drugoj. Što se samog menadžmenta tiče, možda je najindikativniji podatak, da je u godini najvećeg gubitka u istoriji, godišnja plata šefa kompanije skočila za 40 procenata, na 14,4 miliona dolara!

Ogroman odliv sredstava išao je za penzionisane radnike. Pored penzija, na koje je godišnje odlazilo preko 7 milijardi dolara, čak 60 milijardi dolara davano je za njihovu zdravstvenu negu. Osnovica radnika u fabrikama iznosila je 28 dolara za sat, i to bez beneficija. Plaćeno odsustvo sa posla kompaniju je koštalo 750 miliona dolara godišnje. Za zdravstveno osiguranje zaposlenih godišnje je odlazilo 5,6 milijardi dolara.

Spoljnji faktori
Što se spoljnih faktora tiče, jedan od najbitnijih je smanjena kupovna moć građana. S obzirom da je General Motors gotovo u potpunosti zavisio od tržišta SAD, finansijska kriza pogodila je kompaniju poput asteroida. Potencijalni kupci odjednom nisu bili u mogućnosti da uzmu kredite ili da kupuju automobile na lizing, zbog nacionalnog plana u vezi sa redukovanjem troškova, što se više nego oštro odrazilo na prodaju.

Još jedan bitan spoljni činilac koji je doprineo raspadu američkog giganta jeste i konkurencija, oličena u japanskim i korejskim proizvođačima, koji proizvode jeftine, a kvalitetne automobile, i koji, što je najvažnije, troše daleko manje goriva od GM-ovih ”tradicionalno američkih” modela.

Severnoameričko tržište dostiglo je svoj vrhunac, i to ponajviše zahvaljujući neosnovano povoljnim kreditima, koji su omogućili građanima da poseduju po dva ili više nova automobila. Loša ekonomska politika, nedostatak vizije, neosnovana samouverenost proizvođača, sve se to odrazilo na sveukupnu situaciju u američkoj automobilskoj industriji, gde je čak i najveći i najsnažniji - pao!

Epilog
Mada je bankrot General Motorsa pogodio ne samo zaposlene u kompaniji, već i sve faktore i domene koji su bili vezani za njega, ovakav završetak priče bio je neminovan. S jedne strane, došlo je do brojnih gubitaka radnih mesta, ali je sa leđa poreskih obveznika u SAD skinut velik teret.

Ono što je bilo ”zdravo” u kompaniji, preživeće u vidu manjih proizvođača, dok će neprofitabilni sektori i marke, nestati. Sudbina General Motorsa flagrantan je primer predugog opstanka kompanije sa nesposobnim i gramzivim menadžmentom, koja je preživljavala uz asistenciju države, i čiji je duži ostanak u životu samo doneo više štete za veći broj ljudi, i više novca za pojedince. Zvuči poznato, zar ne?

Međutim, o ”pokojniku” sve najlepše...

tekst: Pavle Barta
foto:VG arhiva
pavle.barta@vrelegume.rs
2143
Postavljeno: 03.08.2009

Arhiva: Aktuelno

Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 07.11.2013

Plastika

Sve više i više automobilskih komponenti se izrađuje od plastike. Plastika omogućava da delovi budu lakši i oblikovani na mnogo različitih načina, pa se mogu postići raznovrsni oblici koji su pre bili mnogo komplikovaniji za izradu


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 23.07.2013

Tržište SAD - Chevrolet Impala

Chevrolet Impala, zvezda koja ponovo sija


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 19.07.2013

U pronalaženju pravog puta

Za 20 godina broj motora sa unutrašnjim sagorevanjem će porasti i biće vodeća vrsta pogona motornih vozila, međutim ne treba zaboraviti da i hibridni pogoni sadrže motore SUS


Tržište SAD - Lincoln

04.06.2013

Novi propisi

03.03.2013

J.D. Power

27.06.2012

Parking Servis

23.02.2012

Fiat

30.01.2012

Tehnički pregled

19.01.2012

Parking servis Novi Sad

09.09.2011

Predlog registracije novih vozila

26.08.2011

Broj vozila u Srbiji

15.07.2011

Prva pomoć Tekst sa video prilogom!

05.04.2011

Cene goriva u Srbiji

11.02.2011

Lizing

31.01.2011

Novi ZOBS - Pravilnik

15.09.2010

Hands-free uređaji

15.03.2010

Prodaja automobila u Srbiji 2009

18.01.2010

Serbia 2009 Car Sales

18.01.2010

Oprema u automobilu

16.01.2010

Novi ZOBS

09.12.2009

Tehnički pregledi

10.11.2009

Opel i Magna

26.10.2009

Preregistracija vozila

11.09.2009

Uspon i pad GM-a

03.08.2009

Cene goriva u Srbiji

24.07.2009

Fiat i Chrysler

15.06.2009

Tržište u Evropi

10.06.2009

Oglašavanje u vreme krize

13.05.2009

Crnogorske tablice i ZOBS

05.05.2009

Nove registarske oznake

05.02.2009

VW vs Porsche

13.01.2009

Takse pri registraciji

08.01.2009

Novi ZOBS i auto škole

06.01.2009

Toyota Srbija

26.12.2008

Kriza u SAD

11.12.2008

Policijski presretači na srpskim putevima

25.11.2008

Kretanje cena goriva na tržištu Srbije

15.10.2008

Smanjenje carina

08.10.2008

Analiza isplativosti različitih pogonskih goriva

12.09.2008

Poskupljenje goriva

16.07.2008

Domaća automobilska industrija

11.06.2008

Premium gorivo

12.05.2008

Bio gorivo

11.04.2008

Jeftina vozila

19.03.2008

Exxon Mobil

13.03.2008

Krađa vozila

21.02.2008

Tata Nano

12.02.2008

Plate vodećih ljudi

15.01.2008

Krađa vozila

11.01.2008

Flavio Briatore

07.01.2008

Porodica Quandt

31.12.2007

Izložba fotografija

15.12.2007

Max Mosley u Beogradu

27.11.2007

Chrysler

07.09.2007

Spasavanje Chryslera

13.06.2007

Kupovina polovnog vozila

26.04.2007

David Richards kupio Aston Martin

12.04.2007

Carlos Ghosn

15.03.2007

GM

30.01.2007

Kriza u Fordu

05.01.2007

Ford i Chrysler u krizi

08.12.2006

libra-fiat
03.8.2009 14:13
0
1

Pokazali su svetu kako ne treba raditi... Iz texta se vidi da ni oni nisu bili toliko stabilni u zadnjih 20-30 godina i da su primali silne pare od drzave slicno kao kod nas Zastava... Samo sto su oni bili najveci pa im je trebalo malo vise vremena da propadnu!
Ekonomija zasnovana na laznoj stabilnosti... Ma i njih su oni bankari orobili i drze ih za jajca samo tako! Mislim upropastili su svet potpisivanjem one deklaracije ili sta vec jos 1880 i neke valda..

don
03.8.2009 19:26
0
1

Americka auto industrija nikad nije bila na nivou. (Mozda i jeste al pre 80 god)
Iskreno ja mislim da je GM propao zbog:
-loseg kvaliteta
-modela koji su se pojavljivali samo u filmovima :)
-losih inzenjera (svu tehnologiju su kupovali u Evropi,nisu imali dobar sektor za istrazivanje i razvoj)
E sad oni se mogu pravdati na 1000 nacina,kao da Toyota ne daje za zdravstveno osiguranje? Kao i sve druge Evropske i Japanske korporacije koje imaju fabrike u Americi ili bilo gde!!!
To je samo izgovor jedne propale korporacije koja je jednostavno bila ne konkurentna... I to je cela sustina te price.

Danijel
03.8.2009 22:20
0
2

Bas mi drago...
Na tron stupaju korejanci i kinezi...polako ali sigurno...

Piroćanac
04.8.2009 20:49
0
1

E da negde procitamo i cujemo istinu o velikom GM. Pretvornicka i ulizivacka stampa o ovome uglavnom cutu. Vi ste jedina redakcija u Srbiji koja ima muda. Zato ste i najbolji. Sjajna ilustracija teksta da je i poslednnji napuvani direktor GM u Evropi i Americi jasno razume sta u tekstu pise.
Samo napred!

Borislav
11.8.2009 10:08
2
0

Slaba analiza...

UAW narode, UAW, pa onda menadžment.

Visoka cena rada + velika izdvajanja za zdravstveno i penziono + GMAC koji se kockao sa fin. derivatima i sl. i na to dodati menadžment = totalni sunovrat.

Sjajan, a kratak video koji objašnjava suštinu:
http://www.reason.com/blog/show/131712.html

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: