Aktuelno

Cene goriva u Srbiji

Da li je gorivo skupo?

Odgovor na pitanje iz naslova veoma je jednostavan i glasi - skupo je! Jedan od razloga je taj što predstavlja idealan izvor punjenja državnog budžeta. Uz to, velikog uticaja imaju i monopol kao i zastarela NIS-ova tehnologija za preradu nafte. Konačno, ima li nade da će se situacija uskoro promeniti?


Cene goriva nastavljaju svojom uzlaznom putanjom. Pre tri meseca, bezolovni motorni benzin je koštao 88, evro-dizel 79,50, a D2 72,90 dinara. Danas je BMB 95 103,70 dinara, evro-dizel 100,93 dok je D2 91,70 dinara. Nova poskupljenja se, međutim, već najavljuju, i to ne samo zbog rasta cene sirove nafte i promene vrednosti dolara, već i zbog zahteva Naftne industrije Srbije da se odobri viša cena prerade.

Formiranje cene
Podsetimo se kako se formira cena goriva...

Maloprodajna cena, koju vozači plaćaju na pumpama, u stvari predstavlja njenu gornju granicu (prodavci mogu da prodaju gorivo po nižoj ceni, ukoliko žele) i izračunava se tako što se proizvođačkoj ceni dodaju akcize, trgovačka marža i porez na dodatu vrednost (PDV). Lako je zaključiti šta je proizvođačka cena - to je, kako i samo ime govori, cena po kojoj proizvođač, tj. Naftna industrija Srbije, prodaje gorivo vlasnicima benzinskih pumpi. Naime, uvoz benzina i običnog dizela u Srbiju je zabranjen, pa se na svim pumpama koristi gorivo prerađeno u NIS-u, osim kada je u pitanju evro-dizel.

Dakle, najviša proizvođačka cena osnovnih derivata nafte određuje se na osnovu ukupne cene nafte, izražene u dolarima i prosečnog prodajnog kursa dinara Narodne banke Srbije. Ukupna cena nafte određuje se na osnovu prosečne cene sirove nafte tipa Ural (RCMB), uvećane za troškove rafinerijske prerade (4,0518 USD/barel tj. 29,62 USD/t) i troškove uvoza (2,35 USD/barel tj. 17,18 USD/t).

Sada treba dodati i maržu trgovaca, određenu od strane države na fiksnih pet dinara po litri, kao i akcizu, te dolazimo do proizvođačke cene bez fiskalnih dažbina. Na tu cenu dodaje se porez na dodatu vrednost ili PDV, te dobijamo maloprodajnu cenu.

Akcize
Akcize su fiksne i propisane od strane države. U ovom trenutku, iznose 30,00 dinara po litri za dizel i 44,00 dinara po litri za benzin. Ukoliko se na tržištu dogode drastične promene, Skupština može da ih smanji, kako bi se ublažio udar na ekonomiju, ali ćemo to, naravno, teško doče-kati - u praksi, akcize idu samo naviše.

Plin
Plin, kako ga znamo iz svakodnevnog života, odnosno, tečni naftni gas (TNG, gas, LPG) ne potpada pod uredbu Vlade Srbije o određivanju cena goriva, pa ne prati promene cena ostalih goriva, već se njegova cena formira tržišno - prema ponudi i potražnji. Naime, on se ne ubraja u osnovne, već u ostale derivate nafte.

Od ukupnog prometa gasa u našoj zemlji, Naftna industrija Srbije proizvodi 30% dok istovremeno uvozi 50% TNG-a. Ostatak od oko 20% uvoze privatnici, jer na to imaju pravo, za razliku od benzina. U ovom trenutku, na njega se plaća akciza od 13 dinara po litri. Upravo ovako ”niska” akciza plaši, ukoliko je uporedimo sa onima kod benzina i dizela, s obzirom da je samo pitanje trenutka kada će država odlučiti da ”pokupi kajmak” i od vlasnika automobila sa TNG uređajem.

Inače, cene plina se na pumpama razlikuju, ali ne značajno, već uglavnom u rasponu od dva do tri dinara. Podsetimo se da je u maju 2005. godine litar TNG koštao 27 dinara, kada se BMB 95 prodavao po 66,30 dinara. Danas je TNG 43, a BMB 95 skoro 104 dinara.

Od 103,72 dinara, koliko staje BMB 95, cak 44,00 odlazi na državnu akcizu Twituj ovo!

Promena cene
Vratimo se na proizvođačku cenu. Ona može da se menja na svakih 15 dana, a zavisi od prosečne cene sirove nafte tipa Ural, na koju se dodaju troškovi prerade (oko 4 dolara po barelu) i uvoza (oko 2,35 dolara po barelu). Može se promeniti samo ukoliko je Ural poskupeo ili pojeftinio za 1,5% ili više.

Iako se u Srbiji kao ”reper” koristi Ural nafta, čija se cena razlikuje od ostalih vrsta, ali ona takođe prati dešavanja na međunarodnom tržištu. Kada se ispune uslovi, Ministarstvo rudarstva i energetike, posle pribavljene saglasnosti Ministarstva trgovine i Ministarstva finansija, donosi novi Pravilnik o promeni proizvođačke cene goriva.

Nova poskupljenja
Dok cena prerade nafte, kako tvrde trgovci, u zemljama u okruženju iznosi oko 18 dolara po toni, kod Naftne industrije Srbije iznosi 33 dolara, ali se očekuje da uskoro, zbog zahteva NIS-a poskupi na 52 dolara. Tako bi došlo do novog poskupljenja od 2 do 3 dinara.

Međutim, moglo bi da dođe i do izmene Uredbe o cenama derivata, pa bi se ubuduće cene goriva u Srbiji usklađivale sa cenom derivata na svetskoj berzi. Ova izmena dovela bi do izjednačavanja cene goriva u odnosu na okolne zemlje sa nižim cenama. Osnovni problem, trenutno je zastarela tehnologija u NIS-u, čija je modernizacija trebalo da nastupi privatizacijom. Do toga, međutim, neće doći tako brzo.

tekst: Dragan Romčević
foto: VG arhiva
dragan.romcevic@vrelegume.rs
8034
Postavljeno: 24.07.2009

Arhiva: Aktuelno

Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 07.11.2013

Plastika

Sve više i više automobilskih komponenti se izrađuje od plastike. Plastika omogućava da delovi budu lakši i oblikovani na mnogo različitih načina, pa se mogu postići raznovrsni oblici koji su pre bili mnogo komplikovaniji za izradu


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 23.07.2013

Tržište SAD - Chevrolet Impala

Chevrolet Impala, zvezda koja ponovo sija


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 19.07.2013

U pronalaženju pravog puta

Za 20 godina broj motora sa unutrašnjim sagorevanjem će porasti i biće vodeća vrsta pogona motornih vozila, međutim ne treba zaboraviti da i hibridni pogoni sadrže motore SUS


Tržište SAD - Lincoln

04.06.2013

Novi propisi

03.03.2013

J.D. Power

27.06.2012

Parking Servis

23.02.2012

Fiat

30.01.2012

Tehnički pregled

19.01.2012

Parking servis Novi Sad

09.09.2011

Predlog registracije novih vozila

26.08.2011

Broj vozila u Srbiji

15.07.2011

Prva pomoć Tekst sa video prilogom!

05.04.2011

Cene goriva u Srbiji

11.02.2011

Lizing

31.01.2011

Novi ZOBS - Pravilnik

15.09.2010

Hands-free uređaji

15.03.2010

Prodaja automobila u Srbiji 2009

18.01.2010

Serbia 2009 Car Sales

18.01.2010

Oprema u automobilu

16.01.2010

Novi ZOBS

09.12.2009

Tehnički pregledi

10.11.2009

Opel i Magna

26.10.2009

Preregistracija vozila

11.09.2009

Uspon i pad GM-a

03.08.2009

Cene goriva u Srbiji

24.07.2009

Fiat i Chrysler

15.06.2009

Tržište u Evropi

10.06.2009

Oglašavanje u vreme krize

13.05.2009

Crnogorske tablice i ZOBS

05.05.2009

Nove registarske oznake

05.02.2009

VW vs Porsche

13.01.2009

Takse pri registraciji

08.01.2009

Novi ZOBS i auto škole

06.01.2009

Toyota Srbija

26.12.2008

Kriza u SAD

11.12.2008

Policijski presretači na srpskim putevima

25.11.2008

Kretanje cena goriva na tržištu Srbije

15.10.2008

Smanjenje carina

08.10.2008

Analiza isplativosti različitih pogonskih goriva

12.09.2008

Poskupljenje goriva

16.07.2008

Domaća automobilska industrija

11.06.2008

Premium gorivo

12.05.2008

Bio gorivo

11.04.2008

Jeftina vozila

19.03.2008

Exxon Mobil

13.03.2008

Krađa vozila

21.02.2008

Tata Nano

12.02.2008

Plate vodećih ljudi

15.01.2008

Krađa vozila

11.01.2008

Flavio Briatore

07.01.2008

Porodica Quandt

31.12.2007

Izložba fotografija

15.12.2007

Max Mosley u Beogradu

27.11.2007

Chrysler

07.09.2007

Spasavanje Chryslera

13.06.2007

Kupovina polovnog vozila

26.04.2007

David Richards kupio Aston Martin

12.04.2007

Carlos Ghosn

15.03.2007

GM

30.01.2007

Kriza u Fordu

05.01.2007

Ford i Chrysler u krizi

08.12.2006

don
24.7.2009 01:42
0
0

Preskupu cenu placamo,smesno je sto NIS trazi jos povecanja preradjivacke cene,mislim da bi tada placali najskuplje gorivno na svetu...
Al ovi nasi politicari jos nisu toliko pukli da prihvate to. A ko zna mozda i jesu?
Sve u svemu smesno,al i ostale cene (bilo cega) su prevelike u odnosu na bilo koju civilizovanu drzavu. Boze pa kod nas jedne prosecne patike kostaju 100 evra dok su u EU recimo 50.
A hrana nam je tek skupa... Znaci moze se zakljuciti da smo mi Srbi glupa stoka za sisanje i ne cenimo ovo malo novca sto imamo.
A opet za to je kriva politika tj. krupni biznismeni kojima odgovara ovakvo stanje u drzavi,znaci neka zona sumraka,nismo ni pravna drzava a ni neki haos,nego ono "Zlatna" sredina ! :)

libra-fiat
24.7.2009 08:29
0
0

Ovde nista ne uspeva pa ni kriza!!! Svuda okolo cene padaju samo kod nas stoje... Pa sto bi gorivo bilo izuzetak?

alek
25.7.2009 11:30
0
0

interesantan clanak, ali u tabeli nisu navedene i neke druge zemlje koje takodje nemaju sopstvenu naftu u znacajnim kolicinama nego moraju da je uvoze i placaju svetsku cenu. bilo bi interesantno navesti cene u Australiji, Novom Zelandu, Kini, Japanu, Kanadi, Americi i navesti koliko se tamo uzima za porez a koliko je proizvodjacka cena.

trojanac
26.7.2009 11:50
0
0

Da li je moguce da je ED u Danskoj samo 0,18e ? Ili je u pitanju greska??

sasa
13.11.2010 20:08
0
0

zasto se ne objavljuje javno da je tng poskupeo u poslednje 2 nedelje za celih 30 procenata, to je sramota sta se radi u ovoj drzavi.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: