Klasika

Porsche 917

Wünderkind

Nastao kao rezultat želje Porschea da napokon pobedi na trci 24 časa Le Mansa i u najsnažnijoj klasi, model 917 izrastao je u mnogo više od toga, a sa ove vremenske distance, od tačno 40 godina, može se smatrati jednim od najuspešnijih trkačkih automobila svih vremena


Tmurno i prohladno junsko jutro 1970. godine. Kiša pljušti već satima, bez ikakve namere da stane dok se sunce trajno sakrilo iza debelog sloja sivih oblaka, koji klize toliko nisko, da se čini da će uskoro dodirnuti zemlju. Mulsanne pravac. Tišina. Kroz izmaglicu i kapi kiše, prelamaju se dve sjajne tačke u daljini koje svakim trenutkom, bivaju sve veće. Do ušiju polako dopire i reski, bogat zvuk motora, i diskretno, najavljuje skori krešendo koji će se odigrati. Koji trenutak kasnije, farovi postaju veliki poput sunca, a buka toliko snažna, da jedino istinski zaljubljenici mogu priželjkivati još. Brz pokret glavom ispraća upravo protutnjalu ”paklenu mašinu” koja je otprilike u tom trenutku, dostigla svoju maksimalnu brzinu od preko 380 km/h.

Glavni krivac za ovu scenu od koje zastaje dah, jeste niko drugi do Porsche 917K i posada Herrmann/Attwood, koja je po prvi put donela pobedu Porscheu u ukupnom poretku na trci 24 časa Le Mansa.

Ukazana prilika
Projekat na ovom supersportisti započeo je dve godine ranije, kada je CSI (tadašnji ogranak FIA) najavila novu klasu sportskih automobila sa motorom zapremine do 5 litara i minimalnom masom od 800 kg. Za homologaciju, potrebno je bilo napraviti 25 ”serijskih” primeraka (prvobitno planirano 50), a interesantno je spomenuti i da prva inspekcija od strane CSI nije dobro prošla, jer je Porsche napravio svega 3 primerka modela 917, dok je 18 bilo u fazi sklapanja, a dodatnih 7 još uvek u delovima. No, 20. aprila 1969. Ferdinand Piech je inspektorima zvanično prikazao svih 25 ”serijskih” automobila ofarbanih u zeleno-belu kombinaciju, svaki procenjen na oko tadašnjih 140.000 DM, što je bilo ravno ceni deset Porschea 911. Motor koji je pogonio automobil bio je vazdušno hlađen, 12-cilindarski bokser, zapremine 4,5 litara, koji je oslobađao oko 520 KS u to vreme. Cevasta šasija bila je izrađena od aluminijuma (kasnije verzije imale su magnezijumske cevi) i teška svega 42 kg, dok je karoserija bila izrađena od fiberglasa.

Početni problemi
Tokom testiranja, otkriveni su i prvi problemi, a 917 se činio potpuno nesavladivim i nestabilnim pri velikim brzinama. Nakon brojnih modifikacija, na kraju je utvrđeno da je glavni uzročnik problema bila zapravo ”dugorepa” karoserija, koja je, radi ostvarivanja što većih brzina, istovremeno stvarala preveliki uzgon, i time praktično ”odlepljivala” automobil od podloge.

Prve tri trke u šampionatu 1969. godine, nisu davale puno nade. Na trci 1000 km Spa, posada Siffert/Redman odlučila se na stari Porsche 908 i sa njim pobedila, dok je posada Mitter/Schutz sa 917-icom startovala osma, ali odustala usled kvara. Sledeća trka, 1000 km Nurburgringa, donela je još veće probleme, jer su se skoro svi Porscheovi vozači odlučili za model 908. Ni trka 24 časa Le Mansa nije prošla bolje. Uprkos tome što je 917-ica osvojila pol poziciju, već u prvom krugu trke, u krivini Maison Blanche, vozeći ”privatni” 917, izleteo je Britanac John Woolfe, i pri tome tragično nastradao. Fabričke 917-ice vodile su trku sve do kasnih večernjih sati, ali su ubrzo, jedan za drugim, odustali usled kvarova. Prva pobeda ostvarena je tek krajem godine, na trci 500 km Zeltwega, sa ”privatnim” Porscheom 917 i posadom Siffert/Ahrens.

Tekozvana "kratkorepa" (K - kurzheck) verzija
Čuvena verzija "pink Pig" koja se sada nalazi u novom Porscheovom muzeju

Godine dominacije
Sledeća, 1970. godina, donela je potpuni preokret. Porsche je ušao u saradnju sa Gulf Oil timom John Wyera, čiji je inženjer, John Horsmann, otkrio način da ”smiri” 917-icu povećajući downforce na račun otpora vazduha, te je nastao model 917K (K - Kurzheck). Od deset trka, Porscheovi automobili 908/03 i 917, trijumfovali su čak devet puta, a što je najbitnije, pobeda je stigla i na trci 24 časa Le Mansa, kada je crveno-beli 917K sa brojem 23, i posadom Hans Herrmann/Richard Attwood, prvi prošao ciljem. Uspeh je upotpunila posada Larrousse/Kauhsen, sa Martini Racing Porscheom 917L, koja je stigla druga, dok je treće mesto pripalo, takođe, Porscheu - posadi Lins/Marko u modelu 908/02L.

U isto vreme, usavršena je i ”dugorepa” L verzija (L - Langheck), koja je bila mnogo stabilnija od one iz ’69. a bila je opremljena i snažnijim motorom od 4,9 litara. Treba spomenuti i da je na trci trebalo da učestvuje još jedna posada sa Porscheom 917K #26 - Steve McQ ueen/Jackie Stewart, ali da je odbijena usled problema sa homologacijom njihovog vozila.

25 homologacijskih "serijskih" primeraka ispred fabrike u Štuttgartu 1968. godine

Godina 1971. bila je još uspešnija, jer su na ukupno deset trka, 917-ice trijumfovale osam puta. Naravno, ponovo je osvojen Svetski šampionat, a ponovo je osvojen i Le Mans, kada je posada Lennep/Marko prva prošla ciljem. Tom prilikom, postavili su i rekord u prosečnoj brzini od 222 km/h sa 5335 pređenih kilometara, koji je aktuelan i dan-danas. Takođe, ”dugorepi” L sa brojem 21, na Mulsanne pravcu, postavio je rekord u brzini - čak 387 km/h! Još jedan model ostavio je neizbrisiv trag - model 917/20, popularno nazvan ”Pink Pig” (ružičasto prase), kombinacija ”kratkog” K i ”dugorepog” L modela, a koji je bio obojen u ružičasto i iscrtan za ”tranžiranje”. Ipak, jedan od najpoznatijih Porschea 917 jeste onaj sa brojem 20, obojen u čuvene plavo-narandžaste boje Gulf Oil-a, a koji je ovekovečen u legendarnom filmu Steve McQ ueena ”Le Mans” iz 1971. godine.

Odlazak u Ameriku
Kada je krajem 1971. godine FIA ukinula gorepomenutu grupu ”petolitarskih” automobila, Porsche se odlučio za ulazak u kanadsko-američki Challenge Cup (popularno zvan CanAm). Godine 1972. tim Penske koristio je Porsche 917/10 Spyder, opremljen turbo punjačem, koji je snagu motora povećao na impresivnih 1000 KS! Sa pet pobeda, tim Penske praktično se ”prošetao” CanAm šampionatom.

Svakako najpopularniji model, sa brojem 20 i u čuvenim Gulf Oil bojama, viđen u filmu "Le Mans"
Verzija 917/30 bila je namenjena CanAm šampionatu, a motor opremljen turbo punjačem oslobađao je do 1200 KS

Već naredne godine, Porsche je spremio model 917/30 koji je sada ostvarivao neverovatnih 1200 konjskih snaga, a Mark Donohue naprosto je ”počistio” konkurenciju. Dominacija je bila tolika, da su pravila CanAm šampionata promenjena kako bi onemogućila dalje takmičenje Porschea u narednoj sezoni.

40 godina kasnije
Do kraja 70-ih, ukupno je napravljeno 65 automobila iz 917 serije - 44 modela K i L, 2 PA Spyder prototipa, kao i 19 primeraka za CanAm seriju.

Danas, tačno 40 godina nakon što su prvi primerci ugledali svetlost dana, sedam najvažnijih automobila, između kojih i pobednici Le Mansa 1970. i 1971. godine, izloženi su u Muzeju Porschea u Zuffenhausenu, kod Štutgarta, dok će se specijalna proslava 40. rođendana održati 3-5. jula ove godine, na čuvenom Goodwood Festival of Speed.

917 L (L - langheck) iz 1971. imala je duži "rep" i postizala brzine blizu 400 km/h
tekst: Đorđe Pavićević
foto: Porsche
djordje.pavicevic@vrelegume.rs

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: