Reportaža

Cape to Cape

Od Mrtvog do Crvenog mora

Karavanu Cape to Cape 2009, sa kojim će Renault kamioni proći od Severnog rta u Norveškoj, do Rta dobre nade u Južnoafričkoj Republici, pridružili smo se na jednom od najslikovitijih delova puta - kroz Jordan


Odavno znam da posedujem poseban talenat. Kada među nepoznatim ljudima, koje vidim prvi put u životu, moram da izaberem društvo ili se zbog organizacije putovanja, spavanja ili bilo čega drugog, odlučujem s kim ću se ”pokoriti” posebnom redu i režimu, hteo ja to ili ne, odlučim se za nesvakidašnje ”likove”. A možda to i nije stvar odluke, nego me samo neka nevidljiva ruka usmeri ka onima, koji su u suštini meni slični, i sa kojima sam, čak i ako sebi ne priznajem, naročito blizak.

Toplo aprilsko jutro, na najnižoj tački na svetu, skoro 400 metara ispod nivoa mora, polako je već počelo da ”kuva” sparinu, koja je uz obalu Mrtvog mora, relativno velika. Vođa projekta Cape to Cape, Pierre-Alain Brendel, iz Renault Trucksa, davao je uputstva gostima, novim članovima karavana, u kojem francuski proizvođač kamiona, od prvog marta ove godine, do 8. jula, vozi od Nord Capa (Severnog rta) u Norveškoj, do Rta dobre nade, u Južnoafričkoj Republici.

Veseli Max
Nije mi prvi put da ću se voziti po pustinji i van utvrđenih puteva u arapskom svetu. Sa Pierre-Alainom već smo ”odradili” i reli Dakar, sa spavanjem u šatorima i stalnim prisustvom uz logističku podršku, jednoj od najvećih avanturističkih priredbi na svetu. Kada sam saznao da ćemo za minut ili dva, sesti u vozila i polako krenuti na put, počeo sam preko glava kolega, da gledam prema kamionima. Na one prve, navaliće svi, zato su me zanimali oni na kraju...

Kada smo konačno krenuli, već sam znao u koji ću Kerax sesti. ”Slobodno?”, upitah. ”Naravno”, odgovori vozač srednjega rasta, sa svojih pedeset i nešto godina. Mladi austrijski kolega bio je već dan pre, kada smo se upoznali na aerodromu u Ammanu, u mojoj ”ekipi”. Kao starijem u novinarskom poslu i avanturama širom sveta, pripala mi je čast da prvi uđem u kamion i odaberem sedište, na sredini, nešto unazad, tamo gde je u običnim kamionima, ležaj za vozača.

U kamionima namenjenim relijima, po prostranstvima bez puteva, to je mesto rezervisano za navigatora, koji se bavi satelitskom navigacijom i kartografijom. A u vozilu koje će proći od krajnjeg evropskog severa, do afričkog juga, to je neka vrsta trona. Poput dobrog sedišta na balkonu u dvorani, koje omogućava, u nešto intimnijoj, distanciranoj atmosferi, uživanje u najboljoj predstavi. U školjkastom sedištu vezujem se kao u trkačkom automobilu, sa sigurnosnim pojasevima u pet tačaka. Sa glasnim ”tres” zatvaraju se vozačka vrata i prema meni se ispruža snažna ”šoferska” ruka u pozdrav.

”I’m Max, from France”, a ja u deliću sekunde ocenim situaciju, i u šali, okrenem njegove reči: ”znači Franc, odakle ono već?” U trenutku, kabinu napuni smeh, jer smo ukapirali da se za avanturu i dobro raspoloženje, skupio pravi trio.

Max je, kao i svi vozači u karavanu Cape to Cape 2009, zaposlen u Renault Trucksu. Neki čak nisu ni test ili demo vozači, poput njega. To je potpuno ”kućni” projekat francuske firme. Šest kamiona Kerax, koji u svakodnevnom životu najviše posla odrade u građevinskim i komunalnim delatnostima, kao i šest novih, vojničkih vozila Sherpa, pored kojeg je poznati američki terenac Hummer kao dete, proći će u nešto više od četiri meseca, oko 30.000 km.

Od 400 metara ispod nivoa mora do 4300 metara nadmorske visine, te od –30 do +50 stepeni Celzijusa, isprobaće rad SCR tehnologije - tehnologije selektivnog katalizatora za suzbijanja količine azotnih oksida (NOx) u izduvnim gasovima, tečnošću AdBlue. Taj tehnički aspekt avanture dobro se uklapa u medijsko-marketinšku priču, ali najznačajnija dimenzija karavana jeste ljudska avantura.

Moj ”ludi” Max trubio je po selima i manjim gradovima, svim kamionima i traktorima. A najradije je glasno pozdravljao i mahao ženama. ”Max, mi smo u arapskoj državi, po muslimanskim običajima, to nije poželjno... Šta više, zabranjeno je, još ćeš koga naljutiti!” No, Francuz sa stalnim osmehom na licu, samo me je pogledao razigranim očima i trubio i dalje. Nekima je posao zaista način života, zapravo, jedno veliko veselje i zezanje.

Od Isusa do Indiane Jonesa
Karavan Renault Trucksa proći će kroz 17 država. Preko najrazličijitih ekonomskih, socijalnih i kulturnih stvarnosti. Jordan, gde sam sa Keraxima, Sherpama, Maxom i njegovim, te mojim kolegama, prošao put od Mrtvog, do Crvenog mora, zanimljiva je realnost sadašnjeg sveta. Jedno od najmirnijih društava u najnemirnijem delu sveta. Muslimanska država, gde se poštuju prava manjina, pogotovo pravoslavaca. Država u kojoj alkohol nije tabu, gde su čak i žene policajke na konjima. Uz Mrtvo more su sveti krajevi, gde je navodno kršten Isus, a na brdu Nebo, iznad njega, Mojsije je ugledao obećanu zemlju.

Karavanom smo stigli i do jednog od najvećih čuda sveta, danas jedne od najvećih turističkih atrakcija - drevnog skrivenog grada Petra, sa hramovima i grobnicama uklesanim u kamen. Nabatinci, koji su ga izgradili, nekada su bili jedni od najmoćnijih naroda na svetu. Vladali su trgovinom Bliskog istoka i dugo se odupirali rimskoj okupaciji. Iz zaborava je ponovo oživljen osamdesetih godina, kada ga je ”otkrio” holivudski Indiana Jones, u trećem delu kultnog serijala, Indiana Jones and the Last Crusade.

Kada u Petri slušaš priču o severnom ruskom gradu Murmansku i drugim, potpuno drugačijim krajevima koje je karavan prošao, počinješ da shvataš da je ova naša planeta zaista raznovrsna i bogata razlikama, koje ne bi smele da nas dele, već bi trebale da nas spajaju i međusobno obogaćuju. Kada sam postavio šator u pustinji Wadi Rum, i pre spavanja počeo da brojim zvezde, na prekrasnom nebu, koje u pustinjskim noćima zaista ima posebnu snagu, pomislio sam, koliko li je civilizacija, tamo negde, svetlosnih godina daleko, poput naše. Po ne znam koji put, postalo mi je jasno koliko smo mali i kako beznačajni u toj velikoj prostranosti svemira.

Trajektom do Afrike
Karavan Cape to Cape mogao bi direktno, po putevima, da stigne sa jednog kraja sveta na drugi, ali, nije to poenta. Na putu je potrebno osetiti, upoznati i pokloniti se različitim i za razne narode značajnijim krajevima, navikama i kulturama.

Pustinja Wadi Rum nije poznata samo zbog fantastične igre kamenih skulptura, koje priroda eonima sama kleše i posebno ”lepi” bojom peska, koja ovom kraju daje dimenziju bajke. Po Wadi Rumu je britanski pukovnik T.E. Lawrence, sa arapskim prijateljima, otomanskom carstvu u Prvom svetskom ratu, zadavao bolne udarce i tako dodao kamenčiće mozaiku njenog rušenja, poput kule od karata. I danas je svet prepun problema i razlika. Za to je dokaz i put koji je karavan odabrao iz Jordana ka Africi. Nije išao putem u Egipat i dalje, već je u luci Aqaba, na Crvenom moru, otišao na trajekt i njime stigao do Djiboutia. Time je preskočen Sudan, država u kojoj Francuska nije mogla da garantuje Renault Trucks-u podršku i bezbedan prolaz. Znači, ni karavan poput ovog ne može povezati ceo svet. Prašina koju dižu Sherpe i Keraxi, na žalost, ne sviđa se svima, iako je u stvari, namenjena sama sebi.

Bilo kako bilo, pre nekoliko godina, ”put svile”, a sada od severa do juga planete, Renault Trucks dokazuje da njegova vozila nisu samo golo sredstvo za zarađivanje, već nose u sebi puno, puno više. Mogu da budu osnova avanture koja nas budi iz transa svakidašnjeg sukobljavanja sa problemima i odvodi daleko u pustinju, na najnižu tačku planete, tamo gde nema signala mobilnog telefona, gde ispod vedrog neba, odjednom niče šank i kuhinja, kao dokaz francuskog uživanja u hrani i piću, i u najneverovatnijim situacijama. Karavan vuče sa sobom sve, od bureta sa pivom, do sladoleda. Svakako, tu su i skoro svi rezervni delovi i najsavremenija komunikaciona tehnika.

I tako, Cape to Cape 2009, sa civilizacijskim dostignućima beži od nje u krajeve gde ona još uvek nije stigla...

Ekskluzivno iz Jordana, Željko Purgar
foto: Ž. Purgar, VG
zeljko.purgar@vrelegume.rs

Arhiva: Reportaža

Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 24.10.2016

Transalpina – dan 2.

I bi Transalpina! Jedna od najvećih i najuzbudljivih avanturčina u kojoj sam učestvovao u poslednjih nekoliko godina


Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 22.10.2016

Transalpina – dan 1.

I bi Transalpina! Jedna od najvećih i najuzbudljivih avanturčina u kojoj sam učestvovao u poslednjih nekoliko godina


Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 27.09.2016

5. Family Day by Japan Power

Ne znam kako je bilo ranijih godina i koliko često su bili organizovani događaji vezani za automobile, ali bogami, ove sezone ih je bilo skoro pa svaki vikend, počevši od klasičnih trka u okviru šampionata preko okupljanja ljubitelja određene marke/vrste vozila


Transfagarašan

14.09.2016

Balkan Job 2016

08.09.2016

Mini Meeting Hungary 2016

25.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (6. deo)

25.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (5. deo)

23.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (4. deo)

22.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (3. deo)

21.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (2. deo)

20.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (1. deo)

19.07.2016

Alternativa prema Grčkoj

15.07.2016

Osma Minijada

09.07.2016

Mini skup Firenza

01.06.2016

Oldtajmer scena u Izraelu Tekst sa video prilogom!

29.01.2016

Sajam automobila u Beču

21.01.2016

Zorjana na čoper skupu u UAE Tekst sa video prilogom!

15.12.2015

U poseti fabrici kamiona Isuzu u Italiji

28.10.2015

Rolls-Royce putovanje

14.08.2015

Great Wall

03.02.2015

Renault Megane RS RB8

01.10.2013

S Fiatom do Trsta Tekst sa video prilogom!

12.07.2013

Col de Turini

05.09.2011

Ferrari FF u Dolomitima

25.07.2011

Innsbruck

22.03.2011

Yas Marina & Yacht Club

15.02.2011

Ferrari World Abu Dhabi

13.01.2011

Opel muzej

30.12.2010

Audi S1 Quattro

15.11.2010

SAD

29.10.2010

Škoda Yeti Baikal Experience

15.10.2010

BMW Biker Meeting

08.10.2010

Mercedes 300 SEL / S63 AMG

27.09.2010

Mercedes-Benz Safety Cars

06.08.2010

Renault Turska

29.07.2010

Toyota Land Cruiser Tekst sa video prilogom!

07.07.2010

Motoren Technik Mayer

13.05.2010

Sirija i Jordan
1. deo

09.04.2010

Nürburgring Nordschleife

03.01.2010

Porsche muzej

16.09.2009

Zoltan Michael Takacs

07.08.2009

Cape to Cape

22.06.2009

Nissan GT-R

16.06.2009

AMG Driving Academy

09.06.2009

Cape to Cape

15.04.2009

Fulda Challenge 2009 Yukon

30.03.2009

Putevi sveta

11.03.2009

Pista di Fiorano

20.02.2009

Audi Mileage Marathon

17.02.2009

Honda & Acura

29.01.2009

American Hot Rod

09.12.2008

U poseti

28.11.2008

Domaća auto-moto industrija

13.11.2008

Discovery Channel

10.11.2008

Domaća auto-moto industrija

13.10.2008

Wheeler Dealers

24.09.2008

Discovery Channel- Fifth Gear

11.08.2008

2. Vojvodina UNIQA Osiguranje Off Road

08.07.2008

2008 Monaco Grand Prix Historique

01.07.2008

Kings of Nitro - Discovery Channel

12.06.2008

Nevolje sa Bubom

19.05.2008

Mercedes SL 500

28.04.2008

Lada Niva vs. Jeep Wrangler

22.04.2008

Overhaulin'

10.03.2008

Ekstremni automobili

20.02.2008

West Coast Customs

14.02.2008

Future Cars

24.01.2008

Ludolfovi

19.12.2007

Bulli - 60 godina

02.12.2007

Londonska garaža

28.11.2007

Jeep Trek Cappadocia

09.11.2007

Trka do Dakara

31.10.2007

Nordschleife

23.10.2007

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: