Aktuelno

Fiat i Chrysler

Stvaranje imperije

Ono što je bilo neminovno, nedavno se i dogodilo.
Od američkih automobilskih giganata koji su trenutno u velikoj krizi, Chrysler je prvi bankrotirao.
Bankrot je zvanično objavljen 30. aprila 2009. godine, kada je ispunjeno 11. poglavlje Zakona o bankrotu


Pomenuti stečaj obaviće se na taj način što će celokupna vrednija imovina biti prebačena u novoosnovanu kompaniju koja će biti prodata budućim vlasnicima. Po zaključivanju transakcije, Fiatu će pripasti 20% deonica sa identičnim glasačkim potencijalom, i tada će sa Chryslerom biti potpisani odgovarajući industrijski sporazum.

Na sličan način, 55% akcija biće predato Udruženom dobrovoljnom penzionom fondu, a sa tim sredstvima upravljaće Nacionalni trezor SAD. Preostalih 10% na raspologanje će dobiti Nacionalni trezor SAD i Vlada Kanade.

Dodatnih 15%
Fiatu je odobreno povećanje udela za dodatnih 15%. Prva trećina odnosi se na ustupanje nove platforme automobila koje bi karakterisali visoki ekološki kvaliteti, i koji će se u SAD prodavati sa Chryslerovim bedžom. Drugih 5%, Fiat dobija za ekološki čiste motore, dok poslednju trećinu paketa od 15%, italijanska kompanija dobija za omogućavanje svoje dilerske mreže koja će se koristiti za prodaju modela Chryslera. U ugovoru je naglašeno da Fiat ne može dobiti većinski udeo u Chrysleru, sve dok ne budu isplaćeni svi dugovi koje američki proizvođač ima prema Vladi SAD.

Na kraju, ukoliko ostvari dodatnih 15 procenata udela, Fiat će dobiti pravo da sam imenuje još jednog člana Upravnog odbora Chryslera, kao i da ostvari, odnosno otkupi i dodatnih 16 procenata akcija.

Miraz Fiata
Kao što je poznato, Fiat će američkom partneru ustupiti svoja ključna tehnološka rešenja, kao i druge resurse. Chrysler će dobiti licencu da koristi sve raspoložive platforme Fiata, sa uslovom o eventualnim restriktivnim uslovima prema sporazumima potpisanim između Fiata i trećih kompanija. Chrysler će, takođe, dobiti dozvolu da koristi i druge tehnologije Fiata.

Uz, menadžment italijanskog proizvođača biće neprestano prisutan kao pomoć za efektno iskorišćavanje iskustava vezanih za operativna i industrijska prestruktuiranja. U to je uključeno učestvovanje u Fiatovim programima nabavke, kao i distribucija Chryslerovih vozila van NAFTA (The North American Free Trade Agreement) zone. Na taj način, Chrysler će ulaskom u Fiatovu komercijalnu mrežu, ući u zemlje u kojima je bio tek delimično prisutan.

Recept za opstanak
Partnerstvo između Fiata i Chryslera biće veliki podsticaj za dugoročno održanje Chryslera. Američki proizvođač na raspolaganju će imati konkurentne platforme i moderne agregate čije su karakteristike u skladu sa zahtevima svetskog tržišta. Na taj način, oživeće pogoni Chryslera, što će omogućiti obema kompanijama da maksimalno iskoriste industrijsku, odnosno, komercijalnu mrežu onog drugog, kao i dobavljače, gledano na globalnom nivou.

Ono što je bitno u ova krizna vremena je da savez ne predviđa bilo kakvo novčano ulaganje od strane Fiata!

Red za homologaciju
Dvadeset inženjera iz Fiata u međuvremenu su posetili Chrysler, u cilju započinjanja fuzije dve kompanije. Nekoliko Fiatovih modela prodavaće se sa značkom Chryslera, ali ono što je neophodno uraditi jeste homologacija po zakonima SAD.

Ono na čemu će u Fiatu morati da porade jesu izmene postavki vazdušnih jastuka, i to zbog putnika koji eventualno ne budu vezani. Zatim će se morati revidirati dizajn odbojnika, koji po američkom zakonu moraju ostati neoštećeni nakon sudara sa čvrstim objektom pri brzini od 3,2 km/h. Agregati će, takođe, morati biti dorađeni da bi ispoštovali norme emisije CO2. Biće neophodno uraditi i ponovna testiranja na bočne udare.

U planu je da se na američkom tržištu, do 2011. godine, nađe šest Fiatovih modela.

GM-ove evropske divizije
Uprkos tome što je šef Fiat SpA, Luca di Montezemolo, demantovao glasine da italijanska kompanija namerava da kupi Opel, mnogi analitičari i investitori smatraju da je to partnerstvo mnogo primamljivije od onog sa Chryslerom. Ukoliko bi se ta saradnja ostvarila, Fiat Europe izbio bi na drugo mesto kada je reč o najvećim evropskim proizvođačima automobila, odmah iza VW-a.

Što se Saaba tiče, po njegovom šefu, Jan-Ake Jonssonu, švedska marka nije u igri sa Fiatom. Jonsson je izjavio da Saab nije deo potencijalnog dogovora, ali da je za njega zainteresovano čak 10 potencijalnih kupaca, među kojima nije Fiat.

Ipak, Vlada Švedske kontaktirala je Fiat u vezi sa eventualnim povezivanjem sa Saabom, ali ništa konkretno nije odlučeno.

Bliži se kraj nemačke automobilske ”sapunice”?

Porsche i Volkswagen konačno su raščistili situaciju, te će sve brendove ujediniti pod jednu ”kapu”. Nova grupa, pod svojim okriljem imaće 10 brendova, s tim što će nezavisnost svakog posebno biti osigurana. VW koncern donosi 9 marki, dok Porsche donosi sebe kroz Porsche Automobil Holding SE, odvojenu holding kompaniju koju poseduju Porsche i Piech porodice.

Ovo je zapravo još jedan korak u nastojanju Porschea da preuzme kontrolu nad Volkswagenom. Kao što je poznato, proizvođač sportskih automobila poseduje 51 procenat udela u Volkswagenu, ali to u Nemačkoj nije dovoljno da bi se uspostavila apsolutna kontrolu. Porsche namerava da zauzme 75% kompanije iz Volfsburga kada to ekonomske prilike budu dozvoljavale. Međutim, kao ”trn u oku” ostaje Donja Saksonija, domovina Volkswagena, koja zadržava pravo veta, s kojoj će Porsche morati da se izbori.

Nema više Pontiaca

Kao deo svojih napora da restruktuira kompaniju, GM je objavio da će Pontiac, u fazama, biti „izbrisan“ do kraja 2010. godine. Američki gigant nastaviće da svoj plan ozdravljenja usmeri na četiri marke: Chevrolet, Cadillac, Buick i GMC. Decenijsko loše definisano pozicioniranje Pontiaca dovelo je do kraja marke, mada je bilo modela koji nisu prolazili loše na tržištu, poput G8.

Kao deo poslednjeg izveštaja, GM je takođe izvestio da planira rešavanje situacije sa Saabom, Saturnom i Hummerom, najkasnije do kraja 2009. godine. Kompanija namerava da u 2010. ima samo 34 člana porodice, za razliku od 48 koliko ih je bilo u 2008. Smanjenje iznosi 29 procenata.

Marchionne kao Cezar
Saradnja Fiata i Chryslera mogla bi da bude samo početak ekspanzije italijanske kompanije. Planovi se ne ograničavaju na 20 procenata udela u Chrysleru već Fiat razmatra i pripajanje GM-ovih evropskih divizija - Opela, Vauxhalla i Saaba.

Na taj način, moglo bi doći do stvaranja nove kompanije pod čijom ”kapom” bi se našli Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Chrysler i GM-ove evropske marke. Taj entitet bi vredeo 106 milijardi dolara, te bi se postavio naspram Volkswagena u borbi za mesto broj 2 kada je reč o najvećim svetskim proizvođačima automobila.

Čovek koji vraća staru slavu Fiatu, Sergio Marchionne, izjavio je da se sa inženjerskog i industrijskog aspekta radi o ”braku iz snova”. On se nada da će sve biti završeno u maju, i da će akcije nove kompanije Fiat/Opel biti dostupne do kraja leta, mada se to ne čini baš tako brzo ostvarivim, ukoliko i dođe do toga.

Marchionne veruje da će to savezništvo ojačati Fiatove pozicije na globalnom tržištu tokom ekonomske krize, i da će kroz podelu platformi biti ušteđivano milijardu evra godišnje. Do eventualnog ostvarenja tih planova ima još dosta, jer je sigurno da će se nemački sindikati usprotiviti svakom gubitku radnih mesta i zatvaranju fabrika. U Nemačkoj, Fiatovu uvodnu ponudu od 1 milijarde evra, GM smatra nedovoljnom.

Fiat je praktično na ”slatkim mukama”, jer pored izvesnog partnerstva sa Chryslerom, ima i dodatne adute u rezervi. U strateške sposobnosti Sergia Marchionnea ne treba sumnjati, jer je očigledno da su stubovi koje on gradi poput onih iz Rimske imperije, stabilni, čvrsti, i što je najvažnije, ulivaju poverenje u to da će trajati...

tekst: Pavle Barta
foto: VG arhiva
pavle.barta@vrelegume.rs

Arhiva: Aktuelno

Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 07.11.2013

Plastika

Sve više i više automobilskih komponenti se izrađuje od plastike. Plastika omogućava da delovi budu lakši i oblikovani na mnogo različitih načina, pa se mogu postići raznovrsni oblici koji su pre bili mnogo komplikovaniji za izradu


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 23.07.2013

Tržište SAD - Chevrolet Impala

Chevrolet Impala, zvezda koja ponovo sija


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 19.07.2013

U pronalaženju pravog puta

Za 20 godina broj motora sa unutrašnjim sagorevanjem će porasti i biće vodeća vrsta pogona motornih vozila, međutim ne treba zaboraviti da i hibridni pogoni sadrže motore SUS


Tržište SAD - Lincoln

04.06.2013

Novi propisi

03.03.2013

J.D. Power

27.06.2012

Parking Servis

23.02.2012

Fiat

30.01.2012

Tehnički pregled

19.01.2012

Parking servis Novi Sad

09.09.2011

Predlog registracije novih vozila

26.08.2011

Broj vozila u Srbiji

15.07.2011

Prva pomoć Tekst sa video prilogom!

05.04.2011

Cene goriva u Srbiji

11.02.2011

Lizing

31.01.2011

Novi ZOBS - Pravilnik

15.09.2010

Hands-free uređaji

15.03.2010

Prodaja automobila u Srbiji 2009

18.01.2010

Serbia 2009 Car Sales

18.01.2010

Oprema u automobilu

16.01.2010

Novi ZOBS

09.12.2009

Tehnički pregledi

10.11.2009

Opel i Magna

26.10.2009

Preregistracija vozila

11.09.2009

Uspon i pad GM-a

03.08.2009

Cene goriva u Srbiji

24.07.2009

Fiat i Chrysler

15.06.2009

Tržište u Evropi

10.06.2009

Oglašavanje u vreme krize

13.05.2009

Crnogorske tablice i ZOBS

05.05.2009

Nove registarske oznake

05.02.2009

VW vs Porsche

13.01.2009

Takse pri registraciji

08.01.2009

Novi ZOBS i auto škole

06.01.2009

Toyota Srbija

26.12.2008

Kriza u SAD

11.12.2008

Policijski presretači na srpskim putevima

25.11.2008

Kretanje cena goriva na tržištu Srbije

15.10.2008

Smanjenje carina

08.10.2008

Analiza isplativosti različitih pogonskih goriva

12.09.2008

Poskupljenje goriva

16.07.2008

Domaća automobilska industrija

11.06.2008

Premium gorivo

12.05.2008

Bio gorivo

11.04.2008

Jeftina vozila

19.03.2008

Exxon Mobil

13.03.2008

Krađa vozila

21.02.2008

Tata Nano

12.02.2008

Plate vodećih ljudi

15.01.2008

Krađa vozila

11.01.2008

Flavio Briatore

07.01.2008

Porodica Quandt

31.12.2007

Izložba fotografija

15.12.2007

Max Mosley u Beogradu

27.11.2007

Chrysler

07.09.2007

Spasavanje Chryslera

13.06.2007

Kupovina polovnog vozila

26.04.2007

David Richards kupio Aston Martin

12.04.2007

Carlos Ghosn

15.03.2007

GM

30.01.2007

Kriza u Fordu

05.01.2007

Ford i Chrysler u krizi

08.12.2006

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: