Aktuelno

Oglašavanje u vreme krize

Reklamom protiv krize


Udarac na automobilsku industriju nije novost, samo je pitanje koliko će ekonomska kriza potrajati.
Kao i pre, i danas takva situacija pogađa i ”male” i ”velike”, samo su različiti putevi snalaženja u kriznim vremenima


Lady in Red plakat kreiran 1928. od strane Offelsmeyer Cucuela

Savremenici smo krize u industriji motornih vozila koja se razvijala sa jedinstvenim cunamijem, koji se osetio pre svega u proizvodnji kamiona i autobusa, a krajem prošle godine, dramatično i u proizvodnji automobila. Najpre u SAD, da bi uskoro najveću snagu, preko ”velike bare”, dostigao u Japanu, a sada i u Evropi. ”Talasanje” je počelo sa otpuštanjem radnika, što je gotovo redovna pojava, pa mesečnim kolektivnim odmorom, da bi veliko finale bilo u obustavi proizvodnje. No, istorija nas informiše da to nije ništa novo u svetu koji se opustio u zahuktalom blagostanju.

Listajući stranice automobilskih kataloga, naišli smo na tekst kako je Mercedes-Benz doživeo krizu u periodu od 1926. do 1932. godine. U to vreme, vodeći konstruktor u kući Daimler-Benz, Pol Daimler, nije se usudio da prihvati konstrukciju skupih automobila, ali je zato njegov naslednik, Ferdinand Porsche, krenuo putem koji će biti čvrsta osnova za solidnu reputaciju fabrike.

Porsche je prvo konstruisao dvolitarski osmocilindarski sportski automobil Grand Prix Formula. Zatim, na bazi luksuznog Mercedesa 630 sa kompresorom, Porsche je 1926. napravio, takođe, velike otvorene automobile u maloj seriji s kojim je postignuta legendarna reputacija i ekskluzivnost, pa i prodaja po astronomskim cenama. Sportski automobili na trkačkim stazama u rukama nezaboravnih Neubauera i Caracciole bili su odlična reklama za Mercedes. Godine 1934. proizvodilo se samo 374 automobila, ali su se kupci javljali iz celog sveta.

Za period od 1920. godine pa na dalje, u istoriji se pominju kao ”zlatne godine”. To je period u kome su žene imale značajnu ulogu u reklamiranju automobila, ali su se takođe umešale i u automobilski sport.

Međutim, Daimler-Benzu hitno je bio potreban automobil u srednjoj klasi kojim bi se iskoristila reputacija iz visoke klase, plaćana velikim parama. Na tu temu, 1926. godine pojavio se dvolitarski osmocilindraš sa 38 KS, model baziran na konvencionalnoj tehnologiji i sa klasičnim evropskim stilom karoserije. Brojnim kupcima dopao se automobil, ali ne i cena, te se fabrika našla u teškoćama zbog kojih je morala da značajno smanji cenu za popularni automobil s dvoje vrata.

U oktobru 1929. godine dolazi do globalne ekonomske krize. Nemačka proizvodnja automobila, koja je dostigla čak 100.000 jedinica, spala je na 42.000 automobila 1932. godine. Mali Mercedes-Benz 170 sa šestocilindarskim agregatom od 38 KS, koji je već 1931. godine imao nezavisno oslanjanje i dosta naprednih rešenja, što je kupcima odgovaralo, bio je put ka izlasku iz krize, zahvaljujući značajnom sniženju cene.

Već tokom 1928. godine, Daimler-Benz se angažovao u kooperaciji sa BMW-om. Novi, mali model, sa motorom snage 20 KS, čija je karoserija proizvedena u Sindelfingenu, ipak je imao BMW-ovu sopstvenu šasiju sa nezavisnim oslanjanjem. Početak proizvodnje novog modela 1933. godine najavio je udaljavanje od zajedničke politike, ali je svaka kompanija imala svog supervizora u bordu.

Plakat iz 1926. koji promoviše ujedinjenje kompanija Benz&Cie. i Daimler Motoren Gesellschaft

Daimler-Benz je nadvladao veliku ekonomsku krizu tridesetih godina prošlog veka strategijom zasnovanom na forsiranju modela u top klasi, ma kako to nelogično zvučalo. Tada su lansirani prestižni modeli Nurburg 460 i 500 kao aduti u luksuznoj klasi, a sa karakteristikama konvencionalne tehnologije, a održavane su niske cene. Da bi prikazali kvalitet takvih modela, priredili su vožnju jednog automobila na pisti u Nurburgringu, u trajanju od 13 dana, za koje vreme je prešao 20.000 km. Perjanica je bio model ”Grand Mercedes 770”.

Međutim, sve to ne bi bilo moguće da nije bilo adekvatne reklame. Propagandne aktivnosti su kao primaran cilj imale kupce modela Mercedes 170 V i Stuttgart serije 200 i 260. Ipak, cene su ih prilično podelile, jer je na primer, Mercedes 170 V koštao 3.750 maraka, a Grand Mercedes sa motorom od 150 do 230 KS, čak 44.000 maraka (godišnja primanja radnika iznosila su između 1.300 i 1.700 maraka).

Sliku tržišta određivale su performanse automobila i cene. Profil kupaca, takođe, je bio značajan, a među njima su bili ruski car Nikolaj i japanski car Hirohito. Međutim, generalno gledajući, u promociji automobila, značajnu ulogu odigrali su u određenim vremenskim periodima i veoma popularni ljudi poput boksera Max Schmelinga, dirigenta Herbert fon Karajana, glumaca Sophie Loren ili Gregory Pecka.

Reklama pod imenom "Zvezda vaših želja", objavljena 1929. godine

Istovremeno, na velikim posterima, koje su kreirali poznati umetnici, veličani su sportski uspesi, a u nedostatku televizije, odlično su poslužili filmovi, tačnije ”žurnali” pre njih...

Kapacitet fabrike ostao je nepopunjen više od pola, samo je Opel izgledao zdravije, dok su ostali proizvođači bili u žalosnom stanju. Od 86 automobilskih kompanija, koliko ih je bilo 1924. godine, samo 26 je još uvek egzistiralo 1932. godine. Reputacija nove kompanije Daimler-Benz AG, čiji su se automobili prodavali pod znakom srebrne zvezde i imenom Mercedes-Benz, u to teško vreme zasnivala se na izvanrednoj proizvodnji serijskih automobila i glamuroznom uspehu trkačkih automobila širom sveta. Premda je novi Daimler-Benz AG imao težak udarac u prodaji, rezignacija se nigde nije videla.

Masovna nezaposlenost, gubitak posla na svim nivoima, visoke takse za motorna vozila, kao i sumorne prognoze za proizvodnju automobila, bili su loši saveznici za reklamiranje. Ipak, Mercedes se nije predao i prevazišao je krizu. Danas, situacija opasno nalikuje onoj od pre sedamdeset i više godina... A kako će reagovati Mercedes i ostali veliki proizvođači u ovim novim okolnostima, videćemo!

piše: Miroljub Nikolić
foto:Mercedes-Benz
miroljub.nikolic@vrelegume.rs
4537
Postavljeno: 13.05.2009

Arhiva: Aktuelno

Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 07.11.2013

Plastika

Sve više i više automobilskih komponenti se izrađuje od plastike. Plastika omogućava da delovi budu lakši i oblikovani na mnogo različitih načina, pa se mogu postići raznovrsni oblici koji su pre bili mnogo komplikovaniji za izradu


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 23.07.2013

Tržište SAD - Chevrolet Impala

Chevrolet Impala, zvezda koja ponovo sija


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 19.07.2013

U pronalaženju pravog puta

Za 20 godina broj motora sa unutrašnjim sagorevanjem će porasti i biće vodeća vrsta pogona motornih vozila, međutim ne treba zaboraviti da i hibridni pogoni sadrže motore SUS


Tržište SAD - Lincoln

04.06.2013

Novi propisi

03.03.2013

J.D. Power

27.06.2012

Parking Servis

23.02.2012

Fiat

30.01.2012

Tehnički pregled

19.01.2012

Parking servis Novi Sad

09.09.2011

Predlog registracije novih vozila

26.08.2011

Broj vozila u Srbiji

15.07.2011

Prva pomoć Tekst sa video prilogom!

05.04.2011

Cene goriva u Srbiji

11.02.2011

Lizing

31.01.2011

Novi ZOBS - Pravilnik

15.09.2010

Hands-free uređaji

15.03.2010

Prodaja automobila u Srbiji 2009

18.01.2010

Serbia 2009 Car Sales

18.01.2010

Oprema u automobilu

16.01.2010

Novi ZOBS

09.12.2009

Tehnički pregledi

10.11.2009

Opel i Magna

26.10.2009

Preregistracija vozila

11.09.2009

Uspon i pad GM-a

03.08.2009

Cene goriva u Srbiji

24.07.2009

Fiat i Chrysler

15.06.2009

Tržište u Evropi

10.06.2009

Oglašavanje u vreme krize

13.05.2009

Crnogorske tablice i ZOBS

05.05.2009

Nove registarske oznake

05.02.2009

VW vs Porsche

13.01.2009

Takse pri registraciji

08.01.2009

Novi ZOBS i auto škole

06.01.2009

Toyota Srbija

26.12.2008

Kriza u SAD

11.12.2008

Policijski presretači na srpskim putevima

25.11.2008

Kretanje cena goriva na tržištu Srbije

15.10.2008

Smanjenje carina

08.10.2008

Analiza isplativosti različitih pogonskih goriva

12.09.2008

Poskupljenje goriva

16.07.2008

Domaća automobilska industrija

11.06.2008

Premium gorivo

12.05.2008

Bio gorivo

11.04.2008

Jeftina vozila

19.03.2008

Exxon Mobil

13.03.2008

Krađa vozila

21.02.2008

Tata Nano

12.02.2008

Plate vodećih ljudi

15.01.2008

Krađa vozila

11.01.2008

Flavio Briatore

07.01.2008

Porodica Quandt

31.12.2007

Izložba fotografija

15.12.2007

Max Mosley u Beogradu

27.11.2007

Chrysler

07.09.2007

Spasavanje Chryslera

13.06.2007

Kupovina polovnog vozila

26.04.2007

David Richards kupio Aston Martin

12.04.2007

Carlos Ghosn

15.03.2007

GM

30.01.2007

Kriza u Fordu

05.01.2007

Ford i Chrysler u krizi

08.12.2006

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: