Klasika

BMW M3 E30

M kao Motorsport

Koji BMW model najbolje oslikava čuveni fabrički slogan the ultimate drive machine? Kada bi neko postavio ovo pitanje, sigurni smo da bi većina vas odgovorila - BMW M3 serije E30. I bili biste potpuno u pravu...


Kako početi priču o automobilu iz osamdesetih godina - o jednoj od ikona automobilske industrije tog perioda, a da se ne podsetimo situacije ”na terenu”. Osamdesetih godina prosek snage ”redovnih” automobila bio je ispod 80 ”konja”, a automobili sa 200 i više konjskih snaga smatrali su se čistom egzotikom.

Dobro, postojali su i neki GT modeli, koji su imali više nego dobre performanse, ali pravih sportskih sedana u klasi kojoj automobil o kojem pričamo pripada, ruku na srce, nije bilo previše.

Ikona
Druga generacija BMW-ove serije 3 svetlost dana ugledala je 1982. godine i može se reći da je bila izuzetno uspešan model. Za punih deset godina tržišnog života, prodala se u preko 2,5 miliona primeraka, u svih pet karoserijskih verzija. Ali, pitanje je ima li serijski E30 nekih sličnosti sa M modelom? Da, ali samo kozmetičkih!

Razvoj novog sportskog modela poveren je BMW Motorsport odeljenju, koje je bilo zaduženo za pripremu trkačkih automobila. Pitanje je da li bi se iz ovog odeljenja uopšte izrodila posebna M divizija, da E30 nije bio toliko uspešan. Zapravo, ”naš” M3 praktično je trkački automobil koji je prilagođen redovnom saobraćaju.

Prvi M3 prikazan je 1986. godine i odmah je izazvao pozitivne reakcije publike. Od standardnih elemenata karoserije, zadržana su samo stakla i svetlosne grupe, a sve ostalo je izmenjeno. Cela karoserija našla se bliže asfaltu, bokovi su prošireni zbog ”prihvata” većih naplataka, a prednji odbojnik opremljen je spojlerom (splitterom) i većim usisnikom vazduha. Zanimljivo je da je kod M modela čak i krov promenjen. Zahvaljujući ovome, danas se originalni M3 lako razaznaje od raznih hand-made radioničkih prepravki. O čemu se zapravo radi? Zbog aerodinamike i rasporeda mase, M3 ima zakošeniji C stub, masivnija vrata prtljažnika i veliki ”repni” spojler.

     

E30 - E36 - E46 - E92

 

Kroz 4 generacije

E30
Prva generacija modela M3, interne oznake E30, debitovala je 1986. godine. Pokretana je četvorocilindrašem zapremine 2,3 litra, snage 195 KS. Najsnažnija verzija Sport Evolution, pored adaptivnog oslanjanja, imala je i agregat pojačan za 200 cm3, snage 238 KS. Od 0 do 100 km/h stizao je za 6,2 sekunde, a maksimalna brzina bila mu je 250 km/h.
E36
Proizvodnja druge generacije počela je 1992 godine. Za razliku od prethodnika, pokretao ju je šestocilindarski trolitarski agregat sa 24 ventila, snage 286 KS. Modeli ove generacije bili su dostupni i u sedan verziji. Početkom 1995. agregat dobija VANOS sistem, zapreminu od 3,2 litra i snagu od 321 KS. Ubrzanje od 0 do 100 km/h trajalo je 5,2 sekunde, a maksimalna brzina elektronski je ograničena na 250 km/h. U ovoj generaciji debitovao je i SMG menjač.
E46
Serija E46 bila je prvi M3 koji se vrti do 8000 o/min. Proizvodnja je počela 2000. godine, a pokretao ga je agregat zapremine 3,2 litra sa duplim VANOS sistemom i 343 KS. Proizvodio se u kupe, sedan i kabrio varijanti. Ubrzanje od 0 do 100 km/h obavljao je za 5,2 sekunde, a maksimalna brzina mu je bila elektronski ograničena na 250 km/h. Treba pomenuti olakšanu CSL verziju, kao i GTR model sa V8 agregatom i 380 KS.
E92
Aktuelni M3 prikazan je 2007. godine, a pokreće ga V8 agregat koji iz 4 litre radne zapremine oslobađa 420 KS, pri 8300 o/min. Proizvodi se i u sedan varijanti (E90), a ubrzanje od 0 do 100 km/h iznosi 4,9 sekundi, dok je maksimalna brzina ograničena na 250 km/h. Aktuelnu generaciju moguće je dobiti i sa DKG robotizovanim menjačem sa dvostrukim kvačilom.

BMW Power
Ono po čemu se pravi M razaznaje, i to iz daleka, krije se ispod haube. Verujemo da ne postoji ljubitelj automobila kome srce neće zaigrati kada čuje zvuk, ili bolje rečeno, urlik ovog automobila. Ma o kojoj verziji motora se radilo!

Svi M modeli pokretani su četvorocilindrašima sa šesnaestoventilskom tehnologijom. Mlađim generacijama verovatno će biti čudno što se neko oduševljava automobilom od dvestotinak konja. No, treba ih samo podsetiti da je na ovom automobilu jedina elektronika bila zastupljena na sistemu za ubrizgavanje goriva, koja sa sadašnje vremenske distance, izgleda više nego primitivno. Kod njega je sva snaga izvučena pomoću ”suve mehanike”.

Baza za M agregat interne oznake S14, bila je pozajmljena od starog M10 motora koji se koristio još od vremena serije 02. Ovaj blok motora poslužio je kao osnova. Posle temeljne prepravke, na njega je montirana šesnaestoventilska ”glava” koja je poreklom iz modela M1. Sistem za ubrigavanje goriva je razvio Bosch, a razvod se vršio preko četiri odvojena usisna grla, po jedno za svaki cilindar. Ovo poslednje je najzaslužnije za karakterističan zvuk usisavanja koji ovaj agregat poseduje. Kada se ovome doda i rezak zvuk visokih obrtaja, dobija se ono što fanovi nazivaju ”M simfonija”.

Iz 2,3-litarskog agregata dobijeno je 143 kW, odnosno 195 KS, pri visokih 6750 o/min. Maksimalni obrtni moment iznosio je 240 Nm, a bio je dostupan tek na 4750 o/min. Za ozbiljnu akciju trebalo je dosta obrtaja, ali je do njih, ovaj motor vrlo lako stizao. Do ”stotke” mu je trebalo 7,5 sekundi, a kazaljka brzinomera zaustavljala se na maksimalnih 235 km/h.

Novija verzija istog motora raspolagala je sa 158 kW, odnosno 215 KS. Sa tim agregatom, ubrzanje je skraćeno na tačno 7 sekundi, a maksimalna brzina povećana je na 240 km/h. Najsnažnija verzija u modelima sa oznakom Sport Evolution imala je povećanu zapreminu od 2,5 litara i snagu od 175 kW, odnosno 238 KS, pri 7000 o/min. Sprint do ”stotke” obavljala je za 6,2 sekunde, a maksimalna brzina bila je tačno 250 km/h.

Upravljivost ovog automobila i danas predstavlja referentnu vrednost. Zahvaljujući velikoj snazi, direktnom upravljaču, masi od 1200 kg i delimičnoj blokadi diferencijala od 25%, ovim automobilom, u krivinama se moglo više upravljati gasom nego li volanom.

Još jedan detalj izazivao je kod vozača osećaj trkačkog automobila. To je menjač čije su brzine u H rasporedu, ali nešto izmenjenom. Naime, prvi stepen prenosa smešten je dole levo, dok se prebacivanje iz druge u treću brzinu i obrnuto, koje se inače najčešće i koristi, vrši direktno po uzdužnom pravcu.

Evolucije
Do 1992. godine, proizvedeno je više od 18.000 M3 modela sa kupe i kabrio karoserijama. Za šest godina proizvodnje, predstavljeno je šest modifikovanih verzija, uključujući i ograničene serije Europa, Europameister, Checotto i Ravaglia, čije cene danas uveliko premašuju nabavne.

Paralelno sa tržišnim uspesima, stizali su i sportski. BMW M3 vožen je u ukupno šest nacionalnih prvenstava. Najznačajnija titula osvojena je u WTCC šampionatu 1987. godine. Treba pomenuti dve uzastopne titule u ETCC-u 1987. i 1988. godine, kao i u DTM-u 1987. i 1989. U italijanskom Superturismo šampionatu, držao je lekciju konkurenciji pune četiri godine, od 1987. pa sve do 1991. Na prestižnoj i zahtevnoj trci 24h Nurburgringa, takođe je imao apsolutnu prevlast pune četiri godine, od 1989. do 1992.

piše: Nebojša Subotić
foto: BMW
nebojsa.subotic @vrelegume.rs
5919
Postavljeno: 07.05.2009

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Generacija "52
10.2.2009 10:34
1
0

Kada se ovaj M3 pojavio bio sam siguran da auto industrija neće nikada napraviti ništa bolje!
Možda sam bio u pravu? Ovo je jedan od poslednjih automobila sa dušom.

vlada0023
10.2.2009 12:39
0
0

Slazem se u potpunosti sa vama, vecina ljudi ne shvata njegovu tehnologiju i finese koje su funkcionalne,ekonomicne i udobne a sve to u cilju cigurnosti putnika. Tacne su glasine da su "potrosaci" ali samo kada se upustite u sportsku voznju jer BMW to moze, a moze da trosi i "skromno" ako krene na put u drustvu recimo domaceg jugica.

NEMUS
10.2.2009 14:47
0
0

Bas je bzv redakcijo sto ste napravili ovako sa textovima. Kupujem casopis ali nekada ne mogu da stignem i zelim da procitam nesto na netu... bili ste jedini sa tako dobrim textovima dostupnim on line...stvarno bih voleo da bude kao ranije celih textova!!!

NEMANJA
10.2.2009 18:40
0
0

nemojte mi brisati komentare to nije lepo :))

Bosko
10.2.2009 19:45
0
0

Kad je BMW pravio sportske automobile,mnogi nisu znali sto je automobil.Podrzao bih predlog da se vratite tradiciji i objavljujete kompletne tekstove.

vozac bmw-a
09.7.2009 16:14
1
0

Vec 4god. vozim bmw e30, istina 320 naj slabiji sestak, ali moram priznati da meiz dana u dan odusevljava njegov zvuk i ja prosto uzivam u voznji. Jer on pruza i komfor i soprtski nacin voznje ako zatreba. Zeleo sam da kupim nesta novije, ali sta got da sam probao to me nije zadovoljilo. Ovaj auto ima dusu, on se prosto obozava. Veliko hvala konstruktorima bmw sto su svetu podarili takvo savrsenstvo, to se ne ponavlja

Gavrilo_Va
17.12.2011 05:28
0
0

BMW M3 E30 (prosireni) kako su ga tad u srbiji zvali,je najbolji sportski auto i dan danas. Cena ovog polovnog automobila je tolika da mozete da kupite 3 prosecna auta i da vam ostane kusur.Auto je imao trap i najbolji atmosferski motor koji je ikada napravljen i iz kog je izvucena maksimalna snaga. To dokazaju danas i novi modeli poput e46 CSL,e92 GTs itd. Svi auti ce doci i proci ali model e30 M3 nikad nece biti zaboravljen jer je od njega sva prica i "brzina" potekla .....

Maki
13.7.2012 10:13
0
0

Pa ako je toliko dobar, što ga ponovo ne prave, ko im brani!? To ne veži samo za M3 E30 nego i za mnoge druge sa takvom reputacijom.

Ilija
19.3.2013 02:31
0
0

U tekstu ima par gresaka kad se prica o drugim generacijama M3-a. Kao prvo E46 M3 sedan nikad nije postojao i jedini razlog zasto je M3 iz predhodne generacije, E36, postojao kao sedan (1996-98) je bio da popuni prazninu u sportskom sedanu dok novi E39 M5 ne ugleda svetlost dana jer je E34 ugasen. Kao koncept postojao je E46 M3 karavan koji nikad nije dogurao do seriske proizvodnje, a da li je ugledao svetlost dana na nekom sajmu nije mi poznato.
Sto se tice slika od E46 kao sedana, to je kucna radinost i M ne stoji iza toga.
Takodje, M izdanje doziveo je i E36 hatchback ali kao i karavan od E46 nije ugledao svetlost dana kako seriski auto. . .
Inace ono sto je isto zanimljivo spomenuti je da je E30 M3 postojao kao ni manje ni vise nego kao pick up koji je M odelenje koristilo kao dostavni auto i koji je pre par godina zamenjen novim modelom M3 takodje u pick up izdanju. . .
Inace slike svih ovih modela o kojima sam sada pisao mogu se pronaci u BMW-ovoj "tajnoj" garazi. . .

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: