Tehnika

Aerodinamika u Formuli 1

Kuda to vodi?

Iz trke u trku ove sezone, bolidi F1 izgledaju sve čudnije zbog raznih aerodinamičkih dodataka...


Godine 1997. ekipa Tyrrell se pojavila sa tzv. X-krilima (X-wings) na bolidu Tyrrell 025, odmah ispod uvodnika vazduha za motor (iznad glave vozača), dok je Arrows predstavio verziju dodatnog spojlera na nosu bolida. No, FIA je ubrzo obe aerodinamičke inovacije zabranila. Navodno, to je učinjeno zbog bezbednosti, a pravi razlog treba tražiti u tome što Bernie Ecclestone nikako nije mogao da se ”navikne” na njih. Bolidi sa njima izgledali su mu ”ružno”. Pre toga, ovaj tim imao je još nekoliko revolucionarnih pronalazaka, poput koncepta ”podignutog nosa” bolida, koji su danas opšteprihvaćeni...

Danas, u pogledu aerodinamike, vlada nešto što bi mogli nazvati ”kontrolisanom anarhijom”. U poplavi mnogih ograničenja i rigoroznih restrikcija, poput zamrzavanja razvoja motora i slično, to je jedino polje gde konstruktori mogu manje-više nesmetano da se iskažu. I zbog toga, bolidi izgledaju u najmanju ruku čudno.

Aerodinamika i njeno konstantno unapređenje je, zapravo, nešto poput ”slamke spasa” za koju se hvataju timovi inženjera, u potrazi za dragocenim stotinkama sekunde. Naime, razlike između ekipa toliko su male u poređenju sa onim od pre deceniju-dve, tako da je svaki, pa i najmanji vremenski interval bitan. Tako da nije retka situacija da između prvog i poslednjeg na gridu, vremenska razlika po krugu nekada iznosi i nepune dve sekunde. A u navedenoj situaciji, gde su pravilima zabranjene mnoge stvari koje su inženjeri obožavali, sada još veoma kratko vreme - do isteka ove sezone, kada na scenu stupaju potpuno nova i radikalno drugačija pravila konstrukcije bolida F1, mašta i dovitljivost konstuktora u borbi sa strujanjem vazduha, od ogromnog su značaja.

Z.Živkov
foto: Vrele Gume, M. Candir
zoran.zivkov@vrelegume.rs
1839
Postavljeno: 03.09.2008

Arhiva: Tehnika

Rubrika: Tehnika
Postavljeno: 01.11.2017

Frankfurt na struju
Tekst sa video prilogom!

Nedavno završeni sajam automobila u Frankfurtu, pakazao je određeni zamor klasične auto industrije. Iako je još prerano otpisivati automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, električni modeli ostaju opredeljujuća tehnologija u dugoročnom periodu. Upravo tu svoju šansu vide azijski proizvođači, a posebno oni iz Kine kako bi okončali primat Euro – US osovine


Rubrika: Tehnika
Postavljeno: 05.06.2014

Kondenzatori

Današnja vozila uglavnom se snabdevaju energijom iz fosilnih goriva ili iz baterija i pri umerenom opterećenju su prilično efikasna, međutim, kada je iznenada potrebna velika snaga efikasnost opada, a životni vek postaje kraći


Rubrika: Tehnika
Postavljeno: 16.04.2013

Pneumatici

Kao elementi veze između podloge i vozila, pneumatici su zaduženi za prenos poprečnih, uzdužnih i vertikalnih sila između podloge i vozila.


Sistemi upravljanja vozilom

11.02.2013

Mehanizmi za vođenje točkova

12.10.2012

Mehanizmi za vođenje točkova

13.09.2012

Sistemi oslanjanja

21.08.2012

Geometrija oslanjanja

05.06.2012

Car-to-x

16.01.2012

Porsche 911 Carrera

23.12.2011

Mazda SKYACTIV

07.09.2011

Nokian WR G2

16.03.2010

20 godina TDI motora

01.03.2010

MultiAir motor

21.01.2010

BMW Vision EfficientDynamics

15.10.2009

Mercedes-Benz hibridi

08.10.2009

Pneumatici

25.06.2009

Mazda

18.11.2008

BMW Efficient Dynamics

28.10.2008

Porsche 911 Carrera 4S

06.10.2008

Aerodinamika u Formuli 1

03.09.2008

Bokser motor

19.09.2007

Stefko
03.9.2008 00:47
0
0

Pre nekoliko godina, BMW-ovi bolidi su imali onaj "nos" sa dve raširene "nozdrve". To je bilo smešno. Volim kad vidim neko novo rešenje.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: