Reportaža

Škoda Yeti Baikal Experience

Sibirsko oko

Istočna obala Bajkalskog jezera bila je mesto održavanja jedinstvenog Škoda Yeti Baikal Experience događaja, a mi smo bili deo ekipe koja je učestvovala u izazovu...


Kada smo krajem jula dobili zanimljiv poziv na izazovno putovanje, sve je delovalo nekako nestvarno... Od prvog pogleda na kartu sveta, dobija se blaga vrtoglavica. Sama pomisao da naše konačno odredište sa časovnikom "beži" sedam sati u odnosu na srednjeevropsku zonu, snažno je zagolicala maštu. Onda je neko rekao da ćemo spavati u gradu koji se nalazi na samo jedan sat leta od Ulan Batora, glavnog grada Mongolije. Gde nas to, zapravo, vode?

Na 5.600 kilometara istočno od Moskve, nalazi se grad Ulan Ude, gde smo sleteli posle šestočasovnog noćnog leta. Ruska republika Burjatija nalazi se u jugoistočnom delu Sibira, a u njenom ogromnom prostranstvu, "krov nad glavom" našlo je svega oko milion stanovnika. Veliki uticaj mongolske kulture i civilizacije vidljiv je na svakom koraku, ali ogromna bista Lenjina u centru Ulan Udea, kao daopominje i napominje ko je (bio) "gazda". No, tu priči nije kraj...

Stalni 4x4 pogon sa Haldex spojnicom, centralnim diferencijalom i šestostepenom manuelnom transmisijom, bio je u svakom momentu na visini zadatka

Naš cilj se, zapravo, nalazi na nekih 250 kilometara severozapadno od Ulan Udea, na istočnoj obali Bajkalskog jezera, u nacionalnom parku Zabaikalskiy. Tamo je bio smešten Yurta kamp u kome smo proveli dve nezaboravne noći i bili učesnici fantastičnog Škoda Yeti Baikal Experience događaja, koji je, zapravo, i bio pravi razlog našeg interkontinentalnog putovanja.

Jezero koje zaustavlja dah
Bajkalsko jezero je najdublje, najčistije i najstarije jezero na svetu. Njegova zapremina čini petinu svetskih zaliha slatke vode, a u njega se uliva čak 336 reka i potoka. Samo jedna reka, Angara, izvire iz jezera...

     
 
Veliki uticaj mongolske kulture i civilizacije vidljiv je na svakom koraku, ali ogromna bista Lenjina u centru Ulan Udea, kao da opominje i napominje ko je (bio) gazda

Sibirsko oko, kako još zovu Bajkal, pruža se u pravcu sever-jug, dužinom od 636 km, dok najveća širina jezera iznosi 80 km. Kada stanete na obalu sa peščanom plažom i ako, po mogućstvu, vetar napravi talase, imate potpuni utisak da gledate ka otvorenom moru.

U kamp na obali jezera stigli smo nekako pred veče, a temperatura vazduha bila je oko 30 stepeni Celzijusa. Kao da se nismo kupali sto godina, jurnuli smo po opremu za kupanje i izašli na obalu. Međutim, onda je nastao tajac, onaj ko je prvi pokvasio nogu u ledenoj bajkalskoj vodi, ostao je bez daha. U vodu smo ulazili postepeno, tako da bi nam se Rusi zasigurno grohotom smejali, ali ipak, okupali smo se čak i tako. Tek kada čovek zapliva neobično čistim jezerom, pred očima mu se nekako pojave svi oni podaci iz raznoraznih enciklopedija.

     
 
Velika kolebanja dnevno-noćne temperature, primorala su nas da u san utonemo uz prijatno pucketanje vatre, a vetar i zvuk talasa, činili su naš san još čvršćim i slađim

Oni kažu da je voda Bajkalskog jezera, bez obzira na najveću dubinu od oko 1640 m, veoma bogata kiseonikom, pa samim tim i florom i faunom. U jezeru žive brojne vrste životinja i biljaka, a posebno je zanimljiva činjenica da su dve trećine tih vrsta endemske. Najbolji i najteže objašnjiv primer jeste bajkalske foke "nepre", koja živi samo u Bajkalu, a niko ne zna od kada i kako se samo tu održala. Sa svojih 2100 km obale i 30 ostrva, Bajkal predstavlja pravi biser Sibira...

Kamp u nacionalnom parku
Na sredini istočne obale Bajkalskog jezera, nalazi se nacionalni park Zabaikalskiy. Zaštićen je i proglašen prostorom za odmor i rekreaciju još 1986. godine. Okružen kedrovom šumom, pun lepih peščanih predela, potoka, stepa i brdovitih šuma, deo oko našeg kampa bio je odličan za test-vožnju nove Škode Yeti.

     
 
Gotovo nestvarni predeli u okolini Bajkalskog jezera nešto je što se viđa verovatno jednom u životu

Kada smo upoznavani sa pravilima ponašanja u kampu, skrenuta nam je pažnja da se krupna divljač ovde često može videti. Rečeno nam je da je prethodna grupa, koja je u kampu bila istim poslom, imala "noćnu vizitu" od strane medveda. Na sreću, mi nismo imali neprijatnosti, da li smo bili previše glasni ili je "meda" sit zaspao, ostalo je do kraja nejasno...

Yurta kamp činili su mongolski šatori u kojima su se nalazile čak i male peći, koje smo imali prilike i da naložimo. Velika kolebanja dnevno-noćne temperature, primorala su nas da u san utonemo uz prijatno pucketanje vatre, a vetar i zvuk talasa, činili su naš san još čvršćim i slađim. Ljubazno osoblje kampa bilo nam je na usluzi 24 časa, a zdrava i ukusna hrana učinili su boravak još prijatnijim.

Izazovna vožnja
Planirana test ruta bila je izuzetno zahtevna, a priroda se pobrinula da od nje napravi još veći izazov. Prethodna noć bila je toliko kišovita da je teren na nekim mestima postao gotovo neprohodn. Svaka faza planirananog puta imala je svoje specifičnosti. Peščana staza bila veoma zahtevna i gotovo neprijateljski naklonjena našim namerama da nešto snimimo ili fotografišemo. Svako zaustavljanje u pesku nosilo je sa sobom rizik od zaglavljivanja, ali na sreću, sa nama su u pratnji bila i dva "rasna" terenca, koja su imala funkciju sigurnosnih vozila. Koliki je problem napravila kiša, mogli smo da vidimo na strmim, šumovitim predelima gde je bilo mnogo blata, pa su naše Škode, 'obuvene' u neprikladne Dunlop SP Sport letnje pneumatike, imale velikih problema. Gume sa oznakom M+S bile su nam više nego potrebne, pogotovo na deonicama sa velikom količinom blata. Jedan deo staze vodio nas je tako da smo sa dva točka morali gaziti kroz vodu jezera dok su se ostala dva kotrljala delom plaže...

Inače, da spomenemo i to da su sva vozila bila opremljena turbo benzincima 1,8 TFSI snage 150 KS i 250 Nm maksimalnog obrtnog momenta, te su u potpunosti bili spremni i sposobni za gotovo sve situacije. Stalni 4x4 pogon sa Haldex spojnicom, centralnim diferencijalom i šestostepenom manuelnom transmisijom, bio je u svakom momentu na visini zadatka, tako da priče o tome kako je Škoda Yeti, zapravo, gradski terenac koji se u off-road vožnji ne snalazi, definitivno ne stoje.

Puni utisaka
Kada se sa ovakvog putovanja čovek vrati, treba mu prilično puno vremena da sabere sve utiske. Potpuno druga kultura, različit način shvatanja i uživanja u životu, navode na neka nova razmišljanja. Recimo, kada smo prolazili kroz siromašna sela, a gotovo sva su takva, videli život u drvenim kućama sa oskudnom okućnicom, tek tada smo počeli više da cenimo ono što imamo. Toliko prirodno bogatstvo, ogromno prostranstvo, a na kraju, u inače retkim naseljima, možete videti gotovo samo bedu.

Međutim, zanimljiva stvar je da su ljudi tamo srećni, to se vidi na njihovim licima. Gde god da smo se zatekli, u bilo kom lokalu ili restoranu, veoma ljubazno osoblje naš je boravak činilo prijatnim. Za sreću je potrebno jako malo, dovoljno je da čovek bude zadovoljan i skroman, a narod koji smo tamo sreli, upravo je takav. Ono što je još bitnije, oni izgleda uopšte ne znaju za pojam stresa, a to je stvar na kojoj zapadna civilizacija može da im pozavidi.

Na kraju, kada smo se vraćali kući, razmišljajući o svemu preživljenom, ostaje mala griža savesti da je naše uživanje narušilo njihov ustaljeni mir. No, to je cena razvoja turizma, koji je na ovom delu Bajkalskog jezera, tek u povoju. I neka im je sa srećom...

iz Sibira, Pavle Rajčević
foto: P. Rajčević, Škoda
pavle.rajcevic@vrelegume.rs
4948
Postavljeno: 15.10.2010

Arhiva: Reportaža

Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 24.10.2016

Transalpina – dan 2.

I bi Transalpina! Jedna od najvećih i najuzbudljivih avanturčina u kojoj sam učestvovao u poslednjih nekoliko godina


Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 22.10.2016

Transalpina – dan 1.

I bi Transalpina! Jedna od najvećih i najuzbudljivih avanturčina u kojoj sam učestvovao u poslednjih nekoliko godina


Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 27.09.2016

5. Family Day by Japan Power

Ne znam kako je bilo ranijih godina i koliko često su bili organizovani događaji vezani za automobile, ali bogami, ove sezone ih je bilo skoro pa svaki vikend, počevši od klasičnih trka u okviru šampionata preko okupljanja ljubitelja određene marke/vrste vozila


Transfagarašan

14.09.2016

Balkan Job 2016

08.09.2016

Mini Meeting Hungary 2016

25.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (6. deo)

25.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (5. deo)

23.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (4. deo)

22.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (3. deo)

21.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (2. deo)

20.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (1. deo)

19.07.2016

Alternativa prema Grčkoj

15.07.2016

Osma Minijada

09.07.2016

Mini skup Firenza

01.06.2016

Oldtajmer scena u Izraelu Tekst sa video prilogom!

29.01.2016

Sajam automobila u Beču

21.01.2016

Zorjana na čoper skupu u UAE Tekst sa video prilogom!

15.12.2015

U poseti fabrici kamiona Isuzu u Italiji

28.10.2015

Rolls-Royce putovanje

14.08.2015

Great Wall

03.02.2015

Renault Megane RS RB8

01.10.2013

S Fiatom do Trsta Tekst sa video prilogom!

12.07.2013

Col de Turini

05.09.2011

Ferrari FF u Dolomitima

25.07.2011

Innsbruck

22.03.2011

Yas Marina & Yacht Club

15.02.2011

Ferrari World Abu Dhabi

13.01.2011

Opel muzej

30.12.2010

Audi S1 Quattro

15.11.2010

SAD

29.10.2010

Škoda Yeti Baikal Experience

15.10.2010

BMW Biker Meeting

08.10.2010

Mercedes 300 SEL / S63 AMG

27.09.2010

Mercedes-Benz Safety Cars

06.08.2010

Renault Turska

29.07.2010

Toyota Land Cruiser Tekst sa video prilogom!

07.07.2010

Motoren Technik Mayer

13.05.2010

Sirija i Jordan
1. deo

09.04.2010

Nürburgring Nordschleife

03.01.2010

Porsche muzej

16.09.2009

Zoltan Michael Takacs

07.08.2009

Cape to Cape

22.06.2009

Nissan GT-R

16.06.2009

AMG Driving Academy

09.06.2009

Cape to Cape

15.04.2009

Fulda Challenge 2009 Yukon

30.03.2009

Putevi sveta

11.03.2009

Pista di Fiorano

20.02.2009

Audi Mileage Marathon

17.02.2009

Honda & Acura

29.01.2009

American Hot Rod

09.12.2008

U poseti

28.11.2008

Domaća auto-moto industrija

13.11.2008

Discovery Channel

10.11.2008

Domaća auto-moto industrija

13.10.2008

Wheeler Dealers

24.09.2008

Discovery Channel- Fifth Gear

11.08.2008

2. Vojvodina UNIQA Osiguranje Off Road

08.07.2008

2008 Monaco Grand Prix Historique

01.07.2008

Kings of Nitro - Discovery Channel

12.06.2008

Nevolje sa Bubom

19.05.2008

Mercedes SL 500

28.04.2008

Lada Niva vs. Jeep Wrangler

22.04.2008

Overhaulin'

10.03.2008

Ekstremni automobili

20.02.2008

West Coast Customs

14.02.2008

Future Cars

24.01.2008

Ludolfovi

19.12.2007

Bulli - 60 godina

02.12.2007

Londonska garaža

28.11.2007

Jeep Trek Cappadocia

09.11.2007

Trka do Dakara

31.10.2007

Nordschleife

23.10.2007

Aleksa
15.10.2010 10:40
16
0

Odlican tekst! Istina ;vise o turizmu nego o skodi,al nema veze...Ja inace retko komentarisem tekstove,ali ovaj mi se svideo...Voleo bih da jednog dana i sam vidim to jedinstveno jezero

Skyline
15.10.2010 11:25
11
1

Kakva priroda, fenomenalno!

Deda Drda
15.10.2010 12:42
9
4

Inspirativno. vrele Gume su The Best! Gde bre stignete sve! Svaka cast!
Cestitam i na prevedenim tesktovima na engl., da poneko vidi u svetu da nismo bas svi divljaci!

lepi mirce
15.10.2010 15:18
8
3

Volim ovakve reportaze. 100 x su interesantnije od onih klasicnih testova.
Bas bih vole da vidim to cudo od "jezera" koje je kao Jadransko more.
Auto, da auto, izgleda sjajno i vrlo ozbilojno u tom ambijentu.
Pozdrav NAJ BOLJOJ REDAKCIJI sa ovih prostora.

Miki@KIki
27.10.2010 07:11
1
2

Radi se o automobili sa veoma ogranicenim terenskim mogucnostima, sa veoma (barem po mom ukusu) jednostavnim, Nemacko-hladnim linijama. Znam da je to u nasoj zemlji ne minus nego plus, jer ako ima bilo kakve veze sa Nemcima,onda je to i vise nego dovoljna preporuka . Mnogo boljih Japanskih i Juzno Korejskih terenaca, sa kud i kamo boljim off-road mogucnostima je moguce naci,za slicnu cenu,ali dobro, najsporije se menjaju zablude.

ns
29.7.2012 01:31
0
0

Maki kiki koji li si vec, yeti je dugacak 4,2m ako sam dobro skontao dimenzije sto znaci da nije velik mnogo a to znaci u gradu jer i ovde sve manje i manje mesta i svaki centimetar je bitan. Onda dolazi sa 4x4 pogonom sto pomaze mnogo zimi i plus sto je izdignut malo vise u odnosu na obicne automobile pa ne moras da brines o bankinama, rupama i ostalim carolijama srpskih puteva. Prema tome to je auto za nekog nezahtevnog vozaca koji je video nesto u onome sto nudi taj auto. Ostali suv modeli su dugacki oko 4,5m a ne nude ni oni bog zna sta u odnosu na skodu, kako "starim" a nisam ni 30te zgazio sve vise me privlaci taj segment vozila samo da ne moram da stalno krpim branike i da ispravljam felne. Ako mi je do brzine lepo neki motor se pazari i vikednom se posvetim sebi

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: