Klasika

Siegfried Marcus Automobile Museum

Mesto za neispričane priče

Automobilski muzej Siegfrida Marcusa je porodična kolekcija u mestu Stockerau nadomak Beča, kojom upravlja oldtajmerista Philipp Malek. Tokom 2018. muzej obeležava 115 godina marke Rolls Royce, osnovane davne 1904., kao i svojevrsni jubilej - 95 godina jednog automobila u istoj porodici


Preispitivanje istorije
Već decenijama traju napori stručne javnosti u Austriji u dokazivanju teorije da je izumitelj automobila zapravo Siegfried Marcus. Tehnički muzej u Beču u kolekciji poseduje drugi prototip koji je, zavisno od izvora, napravljen negde između 1875. i 1888. godine. Dok se to zvanično ne utvrdi, istorija kao izumitelje automobila priznaje Gottlieba Daimlera i Karla Benza, čiji je Patent-Wagen nastao 1886.

U muzeju u Stockerau nalazi se replika Markusovog vozila, po nekim tehničkim rešenjima i naprednijeg od pomenutog prvog „Mercedesa“.

Philipp Malek

Obožavani polovnjak
Malo ko je čuo za proizvođača automobila „Bock&Hollender“, sa bazom u Beču početkom prošlog veka. Naime, ova firma zatvorila je kapije još 1911. godine, ali je šest godina ranije proizvela za ono vreme veoma moderan automobil sa 2–cilindarskim motorom od 1800 kubika, koji je razvijao 12 ks i imao četvorostepeni menjač.

Godine 1922. izvesni Anton Hobl, po zanimalnju metalski radnik, ili kako se tada govorilo šloser, kupuje ovaj automobil od svog poslodavca. Taj Bock&Hollender bio je već prilično zastareo model, ali to nije smetalo g. Hoblu da ga u svom poslu koristi svaki dan. Pred izbijanje II svetskog rata, strahujući da bi mu auto mogao biti oduzet, on ga rastavlja i sakriva delove na svom imanju. Nekih tri decenije kasnije, tačnije 1970. godine, njegov sin, inače mašinski inženjer, prihvatiće se sastavljanja ovog automobila. Ponovo sklopljeni primerak stajao je u porodičnoj dnevnoj sobi do pre izvesnog vremena, da bi sada bio izložen u muzeju.

Bock & Hollender

Porsche - mirođija u svakoj čorbi
U koji god muzej automobila da u uđete u Austriji naćićete nešto što ima veze sa legendarnim konstruktorom Ferdinandom Porsheom. U Stockerau, njegova slika i citat vise na panou pored jednog Rolls Royce-a. To, samo na prvi pogled, nema veze jedno sa drugim.

Ranih tridesetih, u periodu između svog angažmana u Tatri i prelasku u „Adolf team“, ili neposredno pred kreiranje prve bube, Porshe odlazi na studijsko putovanje u Englesku i Ameriku, a kako bi se upoznao sa tamošnjom auto industrijom.

Kod Engleza ga je najpre impresionirao način na koji se automobil brižljivo čuva godinama. Nešto manje mu se dopala činjenica da je to usporavalo inventivnost u tamošnjoj auto industriji.

U SAD, Porshea je oduševila brzina industrijskog procesa proizvodnje automobila, ali mu se nije svidelo što većina njih već posle 4 godine ide na otpad. Porsche je odlučio da njegov pristup bude tzv. „srednji put“. Automobil koji će konstruisati biće nešto što će imati trajnu vrednost, poput engleskih vozila, ali će se proizvoditi tempom tada tipičnim za Amerikance.

„Ne možemo da nešto napravimo pa bacimo nakon nekoliko godina, resursi naše planete su ograničeni“, vizionarski je izjavio Porsche 1936. godine.

     

Rolls Royce

 
Skuteri

Haos u najavi
Kada je raspadom Austrougarske, pored brojnih novih država, nastala Čehoslovačka, austrijska firma Nesselsdorfer postaje Tatra. Ne želeći da se pomire sa nametnutom situacijom, da proizvode nekada “domaćeg” giganta kupuju uz plaćanje carine, Austrijanci u Beču osnivaju pogon “Austro Tatra”. Time su udarili temelje kasnije čuvenoj “domaćoj proizvodnji”, čiji su principi i na ovim prostrima često kopirani. Iz Tatre su u Beč stizali gotovo kompletni automobili, a na licu mesta dodavani su farovi i još neke sitnice – i eto domaćeg proizvoda.

Izloženi muzejski primerak je Tatra 57A. Pažnju privlači volan na “engleskoj strani”. Tridesetih godina u Austriji je broj automobila sa volanima na levoj strani počeo da uzima primat, pa je doneta odluka da se, poput većine evropskih zemalja, pređe na vožnju desnom stranom.

“To je bio jedan opasan Mischung“, kaže vlasnik muzeja Philipp Malek. Naime, proces prelaska na vožnju desnom stranom trajao je par godina, i svakog meseca bi po jedan region u Austriji prelazio na nov način vožnje. U jednom trenutku pola Austije je vozilo levom, a pola desnom stranom. Nije potrebno posebno isticati koliku je to zabunu u saobraćaju širom zemlje izazvalo.

     

Austro Tatra 57 A

 
Steyr Puch 500

Nesuđena limuzina
Svojom formom i masivnim V12 motorom (110 ks), američkog proizvođača Lincolna, automobil Graf&Stift C12 je u rangu sa najluksuznijim četvorotočkašima iz kasnih tridesetih prošlog veka. Ipak, nije mu bilo suđeno da ispuni svoju originalnu namenu.

Krajem 1937. godine na red je došla smena generacija u voznom parku austrijske vlade. Tadašnjem kancelaru Kurtu Schuschniggu, “prijateljski” je savetovano da odabere Mercedes. Međutim, Schuschnigg, tada u teškim pregovorima sa Hitlerom, izjavljuje da kao kancelar Austrije želi da se bude viđen u austrijskom automobilu. Tako je i naručen ovaj C12 domaćeg proizvođača “Graf&Stift“. Neposredno pre isporuke, događa se “Anschluss”. Pošto Hitleru više nije bio potreban austrijski kancelar, Schuschnigg ostaje bez posla,

Fireru međutim nije padalo na pamet da sedne u “Graf&Stift”, jer nije ispuštao iz vida činjenicu da se u autu iste marke u Sarajevu vozio, i u njemu završio, Franz Ferdinand. Kompanija “Graf&Stift” biva s toga ekspresno reorganizovana u proizvođača kamiona i autobusa.

     

Graf & Stift C12

 
Miroslav Šosberger

Vikend destinacija
Siegfried Marcus Automobil Museum otvoren je subotom i nedeljom od 14 do 16 časova. Kolekcija možda jeste mala u poređenju sa sličnim muzejima, ali su priče koje u sebi nose izloženi automobili i motocikli dovoljan razlog za posetu.

P.S. 

Organizaciju našeg putovanja poverili smo kompaniji Fudeks koja već duži niz godina održava redovne polaske ka Beču u dva termina dnevno. Pored Beča, Fudeksovim autobusima možete stići i do Skoplja, Trsta, Mestre, Vićence, Bolonje, Firence, Budimpešte, Pariza, Milana i Šibenika. 

A iz ovog renomiranog prevoznika stižu izvanredne novosti po pitanju proširenja delatnosti: Fudeks rent a car u svom voznom parku poseduje nova, pouzdana i udobna vozila, koja će zadovoljiti i najizbirljivije klijente uz konkurentne cene i posebne povoljnosti za višednevni najam. 

Vozila možete rezervisati putem telefona ili online putem interneta, nakon čega ih možete preuzeti na čak 3 lokacije u Beogradu.

Tekst: Miroslav Šosberger
Fotografije: Vrele Gume, Siegfried Marcus Automobil- Museum
2189
Postavljeno: 08.05.2018

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.05.2018

Siegfried Marcus Automobile Museum
Tekst sa video prilogom!

Automobilski muzej Siegfrida Marcusa je porodična kolekcija u mestu Stockerau nadomak Beča, kojom upravlja oldtajmerista Philipp Malek. Tokom 2018. muzej obeležava 115 godina marke Rolls Royce, osnovane davne 1904., kao i svojevrsni jubilej - 95 godina jednog automobila u istoj porodici


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 13.04.2018

Opel GT

„Nur Fliegen ist schöner…” – samo je letenje lepše. Ove četiri reči su dovoljne da stvore strast i snove. Kao i reklamni slogan, i sam automobil je postao klasik: Opel GT sportski automobil, koji je prvi put sišao sa proizvodnih traka pre 50 godina


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 12.01.2018

Vespa klub Srbija

Sa ozbiljnim prizvukom ponosa može da se konstatuje sledeće: U Begradu se nalazi najbolja kolekcija istorijskih Vespi istočno od Pontadere


Fićijada svih fićijada Tekst sa video prilogom!

03.10.2017

Vienna Classic Days 2017 Tekst sa video prilogom!

09.09.2017

Tatra museum – Austria Tekst sa video prilogom!

08.07.2017

Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Pitanje
11.5.2018 02:51
4
0

Znam da nije za ovo vezano,ali bih pitao direktora da li je moguce kupiti stari broj casopisa Vrelih Guma gde je testiran Lamborghini Diablo Rinspeed?? Hvala unapred

@Pitanje

Na žalost najverovatnije ne , na raspolaganju je samo arhiva. Ipak , potražićemo...

Hvala na interesovanju javimo ako nađemo

Redakcija

Bozo
12.5.2018 17:30
4
0

@Pitanje, koliko nudis? :-)

Pitanje
13.5.2018 19:29
4
0

@Bozo,koliko ga ti cenis,voleo bih barem da se i ovde objavi,nije mi toliko ni potreban sam casopis,nazalost tada kada je bio aktuelan taj broj imao sam 5 godina.A zaista bih voleo da procitam pa i slike da vidim jer je to sigurno jedan od najpoznatijih Lamborghini-ja u svetu!

Nemanjica
13.5.2018 20:14
4
0

Hahahaha, vidi ga, Bozo, "tapkaros" postao, po "stare" dane :-)

Bozo
13.5.2018 21:55
4
0

@Pitanje, samo se malo salim i hvalim kolekciom od prvog do poslednjeg stampanog broja VG. Ja sam par godina usao u petu deceniju, sto znaci da mi je i dalje veoma draga knjiga i stampana rijec, a sad kad pocne da "lapi" enciklopedija iz glave, valja imati podsjetnik. Inace, stampane VG nemaju cijenu, a eto predloga za redakciju, mali osvrt na "sarenog" lamborginija, moze i na ovim stranicama.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: