Istorijat

Renault 4

Još jedan model koji je ostavio neizbrisiv trag u automobilskoj istoriji

Quatrelle

Renault 4 nikada nije osvojio nagrade za dizajni, niti je modernizovao francusku automobilsku industriju u istoj meri kao njegov rival Citroen 2CV, ali je uradio mnogo više za prosečnog francuskog vozača.


Sa karijerom koja je trajala čak 31 godinu i u kom periodu je prodato preko osam miliona primeraka u 100 država sveta, Renault 4 je započeo revoluciju u Evropi za takozvane „bejbi bumere“, tj. generaciju rođenu tokom i posle Drugog svetskog rata, koju su kasnije pratili i ostali proizvođači vozila, čime definitivno zaslužuje svoje mesto u istoriji.

Primarni cilj – opstanak na tržištu
Karijera Renaulta 4 počinje 1956. godine, kada je francuski proizvođač vozila tražio način da zameni popularni, ali poprilično zastareli model 4CV. U proizvodnji od 1946., 4CV je bio prvi francuski automobil koji je prešao cifru od milion prodatih primeraka, ali kako je automobilska industrija posle rata napredovala velikom brzinom, do sredine pedesetih godina, ovaj automobil je već izgledao zastarelo. To ne znači da je 4CV bio loš automobil, naprotiv, jer je od svog nastanka držao prvu poziciju, čaki i pored značajno jeftinijeg Citroena 2CV, a ova dva automobila se danas smatraju proizvodima koji su modernizovali francusku automobilsku industriju posle rata. Međutim, 4CV je imao jedan veliki problem, a on se odnosio na prostor. Naime, i pored solidnih dimenzija, ovaj auotmobil je imao dosta skučen enterijer za svoju klasu i do sredine pedesetih godina 2 CV je preuzeo lidersku poziciju po prodaji. Pjer Drajfus (Pierre Dreyfus), predsednik Renaulta, smatrao je da je kompaniji potreban potpuno novi proizvod ukoliko želi da opstane na tržištu.

Duži godišnji odmor – bolja produktivnost
Originalni plan je zahtevao mali motor sa dva cilindra, zapremine 450 kubnih centimetara, čime bi se ispratila formula 2CV, ali je Drajfus znao da ako želi da se proslavi na tržištu, novi model kompanije ne treba samo da bude dovoljno dobar kao Citroenov rival, već mora da bude i bolji od njega.

Francuska automobilska industrija se takođe promenila u velikoj meri tokom pedesetih godina prošlog veka, „zahvaljujući“ novim navikama kupaca na radnim mestima. Naime, umesto standardnog radnog vremena od osam sati dnevno i godišnjeg odmora od dve sedmice, Francuzi su odlučili da smanje radnu nedelju na 35 sati i povećaju godišnji odmor na četiri sedmice preko leta. Iako je ovaj plan bio dosta riskantan, radnicima se naravno veoma dopao, pa su tako tokom radnog vremena pružali maksimum i produktivnost je napredovala do te mere da je do sredine pedesetih godina radnička klasa bila u stanju da priušti nove automobile u značajno većoj meri nego ikada pre. U takvim uslovima, mladi kupci nisu želeli automobile koje njihovi roditelji voze već proizvode koji su „u duši“ mladi i zabavni kao i potencijalni kupci.

„Blue Jeans“
Drajfus je uskoro oko sebe okupio tim inženjera i dizajnera i rekao im da želi automobil koji će biti kao „plave farmerke“. To je značilo da je automobil trebalo da bude dosta funkcionalan, praktičan, ali i dovoljno jeftin da ga većina kupaca može priuštiti bez većih problema. Njegovi vlasnici su takođe trebalo da budu, pored već spomenutih mlađih kupaca i porodični ljudi, farmeri i na kraju – žene. Razvoj je tekao dosta brzo, iako se inženjeri i dizajneri nikako nisu mogli dogovoriti oko nekih detalja.

Najveća nepoznanica je bila vezana za motor a izbor je na kraju pao na agregat sa četiri cilindra i vazdušnim hlađenjem, uz pogon na prednje točkove. Renault je proizveo ukupno 14 prototipova, koji su testirani čak 2 miliona kilometara u najtežim uslovima, od tradicionalnih puteva u Evropi, do zaleđenog Sibira i na kraju prašuma južne Amerike, dok i najmanji problemi nisu otklonjeni.

Dizajn u drugom planu
Najmanja nepoznanica je vladala na račun dizajna, kome Renault nije pridavao veliku pažnju. Istraživanja su pokazala da su kupcima bili bitniji prostor i vozne karakteristike nego dizajn, pa je mnogo pažnje posvećeno ovim detaljima. Iako dosta mali automobil, čak i za evropske standarde, Renault 4 je bio dosta prostran automobil sa dovoljno mesta za petoro putnika, a poseban detalj su činila velika vrata prtljažnika, koja su omogućavala lagan pristup. Kao što smo spomenuli, na dizajn nije stavljen poseban akcenat, sem što je morao, po uzoru na „plave farmerke“, da bude popularan na duži period. Konačan dizajn je, u određenoj meri podsećao na Renault Dauphine, ali je „četvorka“ bila značajno praktičnija. Na kraju je ostalo da se izabere i ime, a rane ideje su bile „Domino“ i „R4“, pre nego što se tim odlučio za drugu opciju.

Renault 4 je zvanično predstavljen 1961. godine na Salonu automobila u Parizu, i od samog početka je privukao veliku pažnju prisutnih. Ispred njih se našao prvi „hečbek“ automobil ikada proizveden u verziji sa petoro vrata, a kao što je planirano, Renault je nudio za svakoga ponešto. Ponuda je startovala od osnovnog modela R3, sa motorom zapremine 603 kubna centimetra i 23 ks. Usledio je nešto bolje opremljen R4 sa motorom zapremine 0,747 l i 27 „konja“, i na kraju „luksuzni“ R4L sa identičnim agregatom, ali sa 32 ks. Samo jedan menjač je bio opcija, i to manuelni sa tri stepena prenosa i pogonom na prednje točkove.

„Švajcarski nož“
U poređenju sa prethodnim modelima francuske marke, „četvorka“ je donela nekoliko inovacija, pre svega po pitanju dizajna i prednjeg pogona. Mediji su imali samo reči pohvale i nazvali su ovaj automobil „švajcarskim nožem“, zahvaljujući njegovim mogućnostima da savlada sve terene i privuče kupce svih uzrasta. Iako je njegova početna cena iznosila tek nešto više od 5.000 evra u današnjoj valuti, Renault je želeo da reklamira automobil u što većoj meri da privuče i one kupce koji su imali budžet i za značajno skuplji automobil. Naime, plan se zasnivao da 200 Renaulta 4 bude voženo u koloni kroz mnoge evropske gradove, a sve što su zainteresovani i potencijalni kupci trebalo da urade je da mahnu rukom i kolona bi stala, te bi zainteresovana osoba dobila priliku da provoza ovaj automobil.

Ovaj marketinški potez se pokazao izuzetno popularnim, i već prvog meseca preko 15.000 primeraka je pronašlo kupce. Za 1962. godinu, u liniju je dodat i mali van pod „Fourgonette“ oznakom, a iste godine počinje i trkačka istorija ovog automobila. Međutim, i pored svih napora, 4L završava kao poslednji na reliju Monte Karla. Potražnja je ipak nastavila da raste velikom brzinom i pored Francuske i Španije. Proizvodnja je proširena na Republiku Irsku i Jugoslaviju, da bi se zadovoljila godišnja potražnja od 200.000 vozila.

La Parisienne
Kao što je bilo očekivano, većina kupaca su bili mlađi ljudi, ali niska cena i obilje prostora su izazvali zainteresovanost mnogih farmera, tako da su i oni uživali u ovom automobilu. Renault je smatrao da bi „četvorka“ mogla da postane i modna ikona, pa iz navedenog razloga predstavlja model „La Parisienne“ 1963. godine. Namenjena isključivo ženama vozačima, ova verzija je danas među najređim od svih specijalnih modela urađenih u dugogodišnjoj istoriji.

Renault je jedna od prvih automobilskih kompanija koje su koristile žene za reklamiranje svojih proizvoda, a da da bi pokazao koliko je „četvorka“ jednostavna za sve uslove vožnje, četiri žene su prevezle distancu od najjužnijeg dela južne Amerike do američke savezne države Aljaske. Etapa je bila duga preko 10.000 km. To je značilo ne samo da se „četvorka“ može voziti po svim terenima, već i da je mehanika bila toliko jednostavna da je i obična kućna domaćica mogla popraviti većinu problema.

Godine 1967., Renault prodaje milioniti primerak, a iste godine „četvorka“ dobija i svoje prve dizajnerske izmene u vidu nešto modifikovane maske. Do kasnih šezdesetih godina, francuski proizvođač kreće da radi na nasledniku, očekujući da će dizajn uskoro početi da pokazuje godine i da će kupci zahtevati modernije proizvode.

„Sportski“ GTL
Krajem šezdesetih godina, na tržište stiže Renault 6, koji je delio platformu i većinu mehanike sa „četvorkom“, ali je posedovao moćnije motore, bolju završnu izradu, sa višim standardima i širom listom opcione opreme. Međutim, nasuprot očekivanjima, „četvorka“ je nastavila odlično da se prodaje. Proizvodnja je kasnije prebačena i u Kolumbiju, Meksiko i Čile za potrebe južnoameričkog tržišta, gde je ovaj automobil bio jedan od lidera po prodaji. Početkom sedamdesetih godina, Renault lansira model 5, kao još jedan mogući naslednik „četvorke“, ali to ni u kakvoj meri nije ugrozio njenu prodaju, koja je i dalje prelazila 200.000 vozila godišnje. Godine 1977., prodat je petomilioniti primerak, a godinu dana kasnije na tržište stiže i prvi serijski sportski model sa GTL oznakom. Sa pozajmljenim 1,1 litarskim motorom iz Renaulta 6, GTL je povećao snagu na solidnih 46 „konja“, a takođe je dobio i modifikovano ogibljenje i veće kočnice. GTL ipak nije pružao dizajnerske promene u poređenju sa ostatkom ponude da bi se zadržali niski troškovi proizvodnje.

Pariz – Dakar
Krajem sedamdesetih godina, Renault opet pokušava da se oproba u automobilskom sportu, i to na Pariz-Dakar reliju, gde „četvorka“ završava na odličnoj trećoj poziciji, a serijski model dobija svoje poslednje dizajnerske promene. Godine 1981., Renault započinje rad na dva nova proizvoda (Project Z i Project X49), koji su posle 1984. godine trebalo da zamene „četvorku“, ali nova ekonomska kriza na evropskom tržištu ponovo privlači kupce koji žele jednostavan i proveren automobil.

Ipak, posle 1986., Renault konačno stopira proizvodnju u Evropi, posle 25 godina, bez većih promena, dok je kraj u južnoj Americi stigao šest godina kasnije. Naslednik je nekoliko puta otkazivan zbog teške finansijske krize francuskog proizvođača, ali je konačno debitovao 1992. godine u vidu modela Twingo.

Retro model u planu
Nagađalo se da bi „četvorka“ mogla biti popularna u Evropi, ali novi standardi o sigurnosnim merama i izduvnim gasovima najavljuju zasluženu penziju posle čak 31 godine proizvodnje i oko 8 miliona prodatih primeraka. Iako je proizvodnja Renaulta 4 stala, popularnost je i dalje na visokom nivou. Ovaj automobil se može videti u brojnim filmovima, na mnogim reli trkama i skupovima klasičnih automobila. Najnovije priče takođe kažu da Renault planira i naslednika sa retro dizajnom, koji bi pripadao premijum klasi malih gradskih automobila...

Zoran Tomasović
26078
Postavljeno: 24.12.2014

Arhiva: Istorijat

Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 20.11.2017

Honda

Na današnji dan, davne 1906. godine, rođen je Soichiro Honda, suosnivač čuvene japanske kompanije Honda. Zahvaljujući uspešnoj saradnji sa Takeo Fujisawom, koji je bio zadužen za finansijske poslove u kompaniji, dok je on bio zauzet inženjerstvom i razvojem proizvoda, uspeo je da sagradi ogromnu multinacionalnu i svetski poznatu kompaniju i ostavi dubok trag u industriji motornih vozila.


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 16.11.2017

Deset automobila koji su obeleležili pedesete

U tekstu koji sledi, predstavićemo vam automobile koji su u velikoj meri uticali na autoindustriju i kulturu vremena u kome su se proizvodili, ali su i postavili standarde za generacije koje su ih pratile. Odabrali smo deset modela koji su po našem mišljenju obeležili period od pedesetih do šezdesetih godina prošlog veka


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 14.06.2017

Ferdinand Porše

Znate li koja je jedina fabrika automobila sa područja Nemačke koja ni na jednom modelu automobila nema limiter brzine? Danas, u savremenom svetu, svi su čuli za automobilsku kompaniju Porsche, i svi se dive njenim prelepim sportskim i elegantnim automobilima. Osnivač te kompanije bio je Ferdinand Porše, a ovo je priča o njegovom životu


Upoznajte Anke Eve Goldman

08.05.2017

Muzej autobusa u Izraelu Tekst sa video prilogom!

01.03.2017

Brzinski rekordi Hitlerove Nemačke...

19.11.2016

Trokraka zvezda u kamionet izdanju Tekst sa video prilogom!

05.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 2)

04.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 1)

02.11.2016

Kaiser Darrin

01.11.2016

Bismarck & Tirpitz

27.10.2016

Porsche 911

21.10.2016

Musolini u ulozi ministra saobraćaja Tekst sa video prilogom!

03.10.2016

Hitlerov Autobahn Tekst sa video prilogom!

24.09.2016

ZIL 167 Tekst sa video prilogom!

23.09.2016

Jensen Interceptor FF

07.09.2016

Porsche 356

03.09.2016

Ruski voz – mlaznjak Tekst sa video prilogom!

17.08.2016

Mercedes 230SL/250SL/280SL

10.08.2016

Dale

02.08.2016

Citroen DS

27.07.2016

Borgward Traumwagen

18.07.2016

Ford Bronco

14.07.2016

MG B

08.07.2016

Rover SD1

29.06.2016

Ford Fairlane/Torino

09.06.2016

BMW

05.05.2016

Jaguar Mark X

23.04.2016

Opel GT

12.04.2016

Triumph Stag

02.04.2016

Datsun 510

18.01.2016

Alfasud

09.01.2016

McLaren F1

23.12.2015

Volkswagen 181

05.12.2015

Ford Falcon (Australija)

23.10.2015

Renault 4

24.12.2014

Ford Mustang

21.10.2014

Ford Mustang

29.08.2014

Nash-Healey

21.08.2014

Duesenberg

16.08.2014

Malkolm Briklin

31.05.2014

Lancia Delta

19.11.2013

Lamborghini Miura

24.09.2013

Alfa Romeo Alfetta

23.08.2013

Porsche 959

07.06.2013

Renault 5

25.04.2012

Jaguar XJ220

20.04.2012

Lexus

23.03.2005

jovica
24.12.2014 11:39
13
6

Odlican tekst i zapravo sve. VRELE GUME SU ZAKON!!!!

zika
24.12.2014 12:56
15
0

Imao sam ga neprevazidjen auto

Blajboni
24.12.2014 16:26
11
1

"Reno 4" se proizvodio do 1994, dakle 33 godine. Proizvodnja u Evropi nije prestala 1986, nego 1994. Poslednjih osam godina (1986-1994) u Evropi se proizvodio u fabrici "IMV" u Novom Mestu, Slovenija (bivsa Jugoslavija).

MunzeLjux
24.12.2014 20:24
15
3

U to vreme sam cesto menjao automobile, pa bi moja lepsa polovina sacekala da pridjem novim kolima, da bi znala gde da udje. Tako je u nekoj zameni uz doplatu u moje ruke dosao metalik, teget Renault 4 GTL. Uvek sam se cudio ljudima koji voze taj model, pomalo ih sazaljevajuci, ali posle par dana mi se svideo, kao zivahan i praktican gradski auto kojim sam prevezao novu ves masinu do kuce sa zatvorenim petim vratima. Onda je dosao trenutak da odvezem moju dragu zenu do grada i ona je sela u cetvorku. Posto smo oboje krupni i visoki,ramena su nam bila spojena kao kod sijamskih blizanaca, pa je pocela da negoduje zbog klaustofobije, zaleci se da nema vazduha i da ce se ugusiti. "Kako da otvorim prozor, kako se otvara ovo s....nje..salis se da se ovako otvara, kao siber na trafici, pa ti nisi normalan, sta si ovo kupio? Stani tu sa strane ici cu taxijem i molim te prodaj to sto pre." Tako se sledece nedelje u Bubanj Potoku zavrsilo moje druzenje sa ovim simpaticnim autom koji nas je ucio skromnosti i prakticnosti.

maxy
25.12.2014 10:36
5
2

@MunzeLjux bas me nasmeja do suza. Slicna situacija je bila kad je moja zena sela u keca pa pocela da zapitkuje sto se ovako trese, zasto je bucan, zasto duva sa svih strana... i na kraju rece slicno sto i tvoja, "stani mi ovde, ja cu ici autobusom".

arkadije
26.12.2014 09:33
2
0

moj prvi. tad je bilo sramota voditi devojku kuci. 4-ka je imala sedisa na obaranje... ljubav. posle dosle 90-te,gorivo iz flaše, fine dizne su se non stop zapusavale. lose grejanje, ostalo za te pare odlicno. pouzdan kisobran menjac,motor s dugih hodom klipa pali "na zub"...

karadjole
26.12.2014 10:12
6
0

O Renou 4 se mogu pricati basne satima i satima i razno razne prispodobe ali uglavnom pozitivne prirode ,meni licno ruzan auto ali nadasve pouzdan,jednostavan i praktican,motori su mu bili nepoderivi a lamela se promenila za pla sata!skines tri sarafa i dole je!A kako mu i kaze reklama Renault 4 maliDIV!

s mile
26.12.2014 11:46
4
0

Naš prvi porodični auto, svi smo ga voleli, odličan na relaciji selo - grad, drugi je Yugo, otac nije nikada mogao da prežali što je morao da proda Reno 4.

Ing.S.Pančić
26.12.2014 12:01
12
0

...u periodu 1982-1991 godina imao sam dva nova GTL-a..1.1l,34KS
izvrstan automobil,jednostavan za vožnju i održavanje a o upotrebljivosti ne vrijedi trošiti riječi....pouzdan kao najbolji prijatelj..!!!
..limarija je bila doduše malo problematična ali ako se vodilo računa nije bilo prohrđavanja...auto za skromne i praktične ljude bez kompleksa....
zbilja smo se naputovali(par stotina hiljada kilometara je ostalo iza nas),bez ikakvih problema ili neugodnosti...
i dan danas,poslije toliko vremena kada opet sjedam za volan jednoga RENO-a,često mi se desi,da ručicu mjenjača potražim ispod "šajbe",no tamo je TOM-TOM
...prve ljubavi i dobri prijatelji iz mladosti se ne zaboravljaju,zar ne??

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: