Reportaža

Renault Turska

Turski Detroit

Fabrika Oyak-Renault u Bursi, sa četiri decenije dugom tradicijom u proizvodnji automobila, ima velike planove za budućnost. Uspeli smo da "zavirimo" u proces proizvodnje i saznamo kako posluju, šta planiraju i šta imaju da kažu na temu "zelenih" automobila...


Svaki minut sa trake silazi gotov automobil

Prošle godine navršilo se tačno četrdeset godina od kako je Renault počeo sa proizvodnjom automobila u Turskoj. U azijskom delu Turske, zapravo u gradu Bursa, smešten je fabrički kompleks Oyak-Renault, koji je 51% u vlasništvu Francuza, a 49% pripada turskom Oyaku...

Inače, taj deo Turske i bliža okolina Istanbula, mesto su gde je skoncetrisana jaka automobilska industrija. Renault i FIAT imaju fabrike u Bursi, dok se u relativnoj blizini nalaze pogoni Peugeota, Forda, Honde, Toyote, Isuzua i Hyundaija. Ukupna godišnja proizvodnja automobila u Turskoj 2009. godine iznosila je 870.000 jedinica, a podatak da je taj broj početkom šezdesetih godina prošlog veka bio samo 3000 automobila, govori o stalnoj progresiji.

U junu ove godine, imali smo priliku da obiđemo proizvodne pogone Oyak-Renaulta u Bursi. Kako mnogi kažu, radi se o gradu koji nosi nadimak "turski Detroit", a mi smo se uverili zbog čega je to tako.

Bogata istorija
Renaultovi počeci u Turskoj vezuju se za 1969. godinu i početak proizvodnje popularnog modela 12, koji je mlađima mnogo poznatiji kao ''stara Dacia''. Zapravo, radi se o automobilu koji je imao prilično dug tržišni život, jer su ga Rumuni pod znakom Dacie proizvodili do nedavno. Nakon toga, u Bursi su se proizvodili Renaultovi modeli 9, 11, 19, 21, Megane sedan i Clio. Fabrika u Bursi je, zapravo, najveća Renaultova fabrika izvan granica zapadne Evrope. Na početku, tačnije 1971. godine, godišnja produkcija iznosila je 20.000 automobila. Sredinom osamdesetih godina prošlog veka, Turci su proizvodili oko 40.000 Renault automobila, a početkom devedesetih, oko 80.000 godišnje.

Na ukupnoj površini od 510.575 metara kvadratnih, smešten je fabrički kompleks u kome je posao našlo 5.914 radnika dok je prošle godine proizvedeno je 277.572 vozila, 240.921 motora i 259.118 sklopova menjača

Danas, sa godišnjom produkcijom od 360.000 jedinica, Oyak-Renault predstavlja ozbiljnog igrača koji svoje proizvode izvozi u preko 100 zemalja, na pet kontinenata. Trenutno se u Bursi proizvodi pet Renaultovih modela (Thalia, Fluence, Megane III hečbek, Clio III i Clio III Grantour), a postoje ozbiljni planovi za proizvodnju elektro-automobila, koji će kao osnovu koristiti Fluence.

Fabrički kompleks
Na ukupnoj površini od 510.575 metara kvadratnih, smešten je fabrički kompleks u kome je posao našlo 5.914 radnika. Ljudska radna snaga u kombinaciji sa mašinama (robotima) ostvaruje vrhunske proizvodne rezultate. Prošle godine proizvedeno je 277.572 vozila, 240.921 motora i 259.118 sklopova menjača. Stalna ulaganja i edukacija radnika doveli su do toga da praktično svakog minuta sa proizvodnih traka izlazi gotov proizvod (automobil).

Imali smo priliku da sagledamo kompletan proces proizvodnje. Od izlivanja plastičnih delova i sečenja lima sa oblikovanjem za posebne namene, pa do finalne kontrole završenog automobila. Fascinirala nas je efikasnost kombinacije ljudske radne snaga i robota, kao i činjenica da se na jednoj liniji nalaze različiti modeli koji rekordno brzo dobijaju konačni oblik.

Zahvaljujući velikim poslovnim uspesima, fabrika Oyak-Renault zaslužila je mnogobrojna priznanja i nagrade. Prošle godine bila je prvi proizvođač automobila u Turskoj i najveći izvoznik dok je pre dve godine, bila peta najveća kompanija u Turskoj i najveći proizvođač u Bursi.

Veliki planovi
Poslovna politika francusko-turske fabrike svodi se na stalnu edukaciju zaposlenih i velika ulaganja. Krajem prošle godine utrošeno je oko 1,5 miliona evra na edukaciju radnika. Oko 52 časa treninga prosečno potrošeno je na svakog radnika, a uspeh usavršavanja procenjen je na 96 %.

Pored planova vezanih za aktuelne modele i stalno usavršavanje njihove proizvodnje, velike nade ulažu se u buduću proizvodnju automobila na elektro pogon ZE (Zero Emission). Za 2011. godinu planiran je početak proizvodnje modela Kangoo ZE i Fluence ZE, dok se godinu dana kasnije očekuje prava porodična limuzina sa nultom emisijom.

Kako sada stvari stoje, nema mesta sumnji da će planovi biti ostvareni. Kratak osvrt na istoriju fabrike daje podatke o stalnom napretku, pa nema razloga da bude drugačije i u budućnosti. Turci imaju osnova za velike planove, jer kvalitet proizvoda sa kojim izlaze na tržište, stalna ulaganja i edukacija jesu zapravo pravi put do uspeha.

iz Burse, Pavle Rajčević
foto: Pavle Rajčević
pavle.rajcevic@vrelegume.rs
5001
Postavljeno: 29.07.2010

Arhiva: Reportaža

Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 24.10.2016

Transalpina – dan 2.

I bi Transalpina! Jedna od najvećih i najuzbudljivih avanturčina u kojoj sam učestvovao u poslednjih nekoliko godina


Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 22.10.2016

Transalpina – dan 1.

I bi Transalpina! Jedna od najvećih i najuzbudljivih avanturčina u kojoj sam učestvovao u poslednjih nekoliko godina


Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 27.09.2016

5. Family Day by Japan Power

Ne znam kako je bilo ranijih godina i koliko često su bili organizovani događaji vezani za automobile, ali bogami, ove sezone ih je bilo skoro pa svaki vikend, počevši od klasičnih trka u okviru šampionata preko okupljanja ljubitelja određene marke/vrste vozila


Transfagarašan

14.09.2016

Balkan Job 2016

08.09.2016

Mini Meeting Hungary 2016

25.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (6. deo)

25.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (5. deo)

23.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (4. deo)

22.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (3. deo)

21.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (2. deo)

20.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (1. deo)

19.07.2016

Alternativa prema Grčkoj

15.07.2016

Osma Minijada

09.07.2016

Mini skup Firenza

01.06.2016

Oldtajmer scena u Izraelu Tekst sa video prilogom!

29.01.2016

Sajam automobila u Beču

21.01.2016

Zorjana na čoper skupu u UAE Tekst sa video prilogom!

15.12.2015

U poseti fabrici kamiona Isuzu u Italiji

28.10.2015

Rolls-Royce putovanje

14.08.2015

Great Wall

03.02.2015

Renault Megane RS RB8

01.10.2013

S Fiatom do Trsta Tekst sa video prilogom!

12.07.2013

Col de Turini

05.09.2011

Ferrari FF u Dolomitima

25.07.2011

Innsbruck

22.03.2011

Yas Marina & Yacht Club

15.02.2011

Ferrari World Abu Dhabi

13.01.2011

Opel muzej

30.12.2010

Audi S1 Quattro

15.11.2010

SAD

29.10.2010

Škoda Yeti Baikal Experience

15.10.2010

BMW Biker Meeting

08.10.2010

Mercedes 300 SEL / S63 AMG

27.09.2010

Mercedes-Benz Safety Cars

06.08.2010

Renault Turska

29.07.2010

Toyota Land Cruiser Tekst sa video prilogom!

07.07.2010

Motoren Technik Mayer

13.05.2010

Sirija i Jordan
1. deo

09.04.2010

Nürburgring Nordschleife

03.01.2010

Porsche muzej

16.09.2009

Zoltan Michael Takacs

07.08.2009

Cape to Cape

22.06.2009

Nissan GT-R

16.06.2009

AMG Driving Academy

09.06.2009

Cape to Cape

15.04.2009

Fulda Challenge 2009 Yukon

30.03.2009

Putevi sveta

11.03.2009

Pista di Fiorano

20.02.2009

Audi Mileage Marathon

17.02.2009

Honda & Acura

29.01.2009

American Hot Rod

09.12.2008

U poseti

28.11.2008

Domaća auto-moto industrija

13.11.2008

Discovery Channel

10.11.2008

Domaća auto-moto industrija

13.10.2008

Wheeler Dealers

24.09.2008

Discovery Channel- Fifth Gear

11.08.2008

2. Vojvodina UNIQA Osiguranje Off Road

08.07.2008

2008 Monaco Grand Prix Historique

01.07.2008

Kings of Nitro - Discovery Channel

12.06.2008

Nevolje sa Bubom

19.05.2008

Mercedes SL 500

28.04.2008

Lada Niva vs. Jeep Wrangler

22.04.2008

Overhaulin'

10.03.2008

Ekstremni automobili

20.02.2008

West Coast Customs

14.02.2008

Future Cars

24.01.2008

Ludolfovi

19.12.2007

Bulli - 60 godina

02.12.2007

Londonska garaža

28.11.2007

Jeep Trek Cappadocia

09.11.2007

Trka do Dakara

31.10.2007

Nordschleife

23.10.2007

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: