Klasika

Renault 5

Renault 5 iz američkog ugla

Révolutionnaire

Godine 1972. je predstavljen automobil koji je u potpunosti promenio standarde kada je u pitanju odnos publike prema kompaktnim automobilima


Renault 5 ne samo što je doneo dizajnersku revoluciju, koju su konkurenti kasnije pravili, već je i probirljivim Amerikancima pokazao da evropski automobil može biti lep i elegantan i bez visoke cene.

Možda bismo na prvi pogled pomislili da je za razvoj takvog automobila bile potrebne godine istraživanja i dosta testiranih prototipova, ali ne - Renault 5 je nastao sasvim slučajno od strane čoveka koji je u svoje slobodno vreme radio na crtežima malog kompakta, koji su kupci želeli i voleli, a najbitnije od svega - dovoljno pristupačnog da ga je svako mogao priuštiti. Francuski proizvođač vozila Renault je igrao veliku ulogu u modernizovanju domaće auto industrije posle Drugog svetskog rata. I pored jake konkurencije u vidu takođe domaćih Citroena i Peugeota, predstavljanje modela 4CV davne 1947. godine je donelo Renaultu prvi potpuno novi posleratni model.

Automobil „baby boomera“
Ovaj automobil je bio kvalitetan, jednostavan za održavanje i dovoljno jeftin za prosečnu francusku porodicu, pa je u narednih 14 godina prodato preko milion primeraka. Usledili su nešto veći i luksuzniji modeli, kao što su Dauphine i Colarele, ali već do kasnih 1950.-ih godina njihov dizajn je delovao zastarelo. Jedna od najvećih kritika Renaultovih automobila je bila pozicija motora, koji se nalazio pozadi, ali i to se promenilo 1961. godine kada je predstavljen Renault 4. Smatran kao prvi „veliki mali“ auto na svetu, Renault 4 je imao motor napred i odlično iskorišćen prostor, čime je definitivno zaslužio svoj nadimak.

Slično kao Ford Model T, Austin Mini, Volkswagen Beetle, Fiat 500 i Citroen 2CV, Renault 4 se smatra jednim od proizvoda koju su moderizovali francusku auto industriju, ali je i on do sredine 1960.-ih godina izgledao kao da ga je prevazišlo vreme i novi kupci, nazvani „baby boomers“ (nadimak za generaciju rođenu tokom Drugog svetskog rata) su želeli stil automobila, koji će odgovarati i odeći koju nose i muzici koju slušaju.

Čedo mladog dizajnera, Michela Bouea
U razvoju automobila se obično prvo istražuje tržište da se utvrdi ko su potencijalni kupci i koje karakteristike su njima bitne na automobilu. Na osnovu rezultata, dizajner pravi prve crteže, a nakon toga treba da uslede i rani prototipovi gde bi se otklonile i najmanje boljke i testiralo tržište.

Međutim, u slučaju Renaulta 5, situacija je bila malo drugačija. Za njegovo rođenje nisu bili odgovorni čelni ljudi kompanije već mladi dizajner Michel Boue. Nakon završetka posla u Renaultu, Boue je u svoje slobodno vreme pravio crteže automobila za koje je smatrao da su budućnost francuskog giganta, a za ideju Renaulta 5 je koristio Renault 4 i zatim prepravio sve šta mu se nije sviđalo.

U maju 1967. godine prvi detaljniji crtež je bio gotov i na njemu je bio sportski hečbek sa troje vrata, a ova ideja je kasnije predstavljena čelnim ljudima kompanije. Malo je reći da su bili oduševljeni i odmah naredili prvi prototip, a zanimljivo je da se prvi prototip nije mnogo promenio u poređenju sa originalnim crtežima. Renault je brzo dao proritet ovom projektu i koncept je bio spreman za samo osam sedmica.

Dizajn ispred svog vremena
Za razliku od većine evropskih automobila iz navedenog perioda, koji su kopirali američki dizajn sa mnogo hroma i velikim spojlerima, Renault 5 je izgledao mnogo moderno i ispred svog vremena. Ovaj automobil je imao plastične branike umesto hromiranih, a takođe je imao i zadnja sedišta koja su se spuštala u pod i to je dovodilo do jednako velikog prostora kao na karavanu. Nažalost Boue nikada nije dočeo da vidi uživo automobil koji je dizajnirao pošto je umro krajem 1960.-ih godina od posledica raka. Da bi uštedeo na troškovima, Renault 5 je delio mnoge delove sa Renaultima 4 i 6, uključujući enterijer, kao i seriju motora.

Od 36 do 62 ks
Ona je počinjala od malenog motora od samo 845 kubika i 36 ks dok je najveći motor u ponudi, 1,4 l, razvijao 62 ks. Kada je prodaja startovala 1972. godine, kupci su bili oduševljeni. Ispred njih je stajao moderan automobil, prelepog dizajna i proverene mehanike, a francuski proizvođač vozila uskoro nije mogao da se brani od narudžbi.

Kao većina francuskih automobila kroz istoriju, Renault 5 je bio jako udoban, a u pitanju je bio jedan od prvih automobila na svetu koji je u potpunosti zamenio hrom sa plastikom. Pored svoje praktičnosti, Renault 5 je bio jako zabavan i tih za vožnju, a zahvaljujući prednjoj vuči takođe i stabilan pri većim brzinama.

Prodaja je startovala više nego odlično i Renault uskoro nije uspevao da zadovolji visoku potražnju, a pored voznih karakteristika je postojao još jedan razlog. Naime, naftna kriza iz ranih 1970.-ih godina je naterala kupce da pređu na manje i ekonomičnije automobile, a u takvim uslovima Renault 5 se pokazao kao savršen izbor.

Posebno su bili oduševljeni spomenuti „baby boomer“, koji su konačno mogli da zamene svoju Volkswagen „bubu“ sa modernijim proizvodom, ali je Renault 5 nastavio da privlači kupce svih godina. Renault 5 je takođe bio jako popularan među ženama, koje su videle takav automobil kao dizajnersku pojavu i koristile ga za mnoge poslove - od kupovine hrane, vožnje dece u školu pa do odlaska na svečane zabave.

Renault 5 Cup i američka avantura
Međutim, pošto su glavni kupci i dalje bili muškarci, to je značilo da je ovaj automobil morao da ima i sportske uspehe. Uskoro je osnovan „Renault 5 Cup“, koji se vozio u devet evropskih država, a u njemu su pravo učešća imali samo ovi automobili. Da bi ulični model mogao da parira sportskim verzijama, za 1976. godinu u liniju je dodat i turbo motor, koji je povećao snagu na 108 „konja“ i nosio Alpine oznaku. U pitanju je bio jedan od prvih „hot heč“ automobila na svetu koji je ubrzavao do 100 km/h za devet sekundi i dostizao maksimalnu brzinu od 185 km/h. Nakon što je osvojio Evropu, Renault 5 je odlučio da se oproba i na američkom tržištu, koje je u navedenom periodu prolazilo kroz veliku naftnu krizu i tražilo male i ekonomične automobile.

U saradnji sa američkim partnerom American Motors Corporation (AMC), Renault 5 se prodavao kao Renault LeCar i kao konkurent Hondi Civic i Volkswagen Rabbitu (Golf). Američke verzije su pružale 1,4 l motor sa 55 ks, a sa kombinovanom potrošnjom od oko sedam litara na 100 kilometara su bile među najekonomičnijim novim automobilima na ovom tržištu.

Turbo
Nažalost, zbog nedostatka snage i novih branika, koju su bili neophodni da se zadovolje novi standardi o sigurnosnim merama, LeCar nikada nije imao visoku prodaju u Severnoj Americi i tiho je ugašen posle 1980. godine. Za 1978. godinu ponuda je proširena i sa novim R5 Turbo modelom. Renault je i ranije imao dugačku istroriju proizvodnje performantnih verzija svojih jeftinih automobila i R5 Turbo sigurno nije razočarao. Centralno postavljeni 1,4 l turbo motor je sada razvijao 158 ks i bio u stanju da dostigne maksimalnih 200 km/h. Trkačke verzije su bile još moćnije i razvijale su čak 345 ks, a ostavile su značajan trag u svetskom reli šampionatu (WRC).

I pored moćnih fabričkih timova Lancije i Fiata, R5 Turbo sigurno nije razočarao sa pobedama na reliju Monte Karlo, a kasnije i na francuskom i portugalskom reliju sa vozačima Jeanom Ragnottijem i Joaquimom Moutinhom. Da bi zadovoljio homologaciju, Renault je proizveo 3.567 serijskih primeraka. Ponuda je proširena i sa verzijom sa petoro vrata 1979. godine, za koju je francuski proizvođač vozila tvrdio da mu je trebalo čak deset godina da sprovede ovu ideju u završeno delo. Međutim, verzija sa troje vrata se prodavala dovoljno dobro da Renault nije želeo da menja uspešnu formulu sve dok pripadnici „baby boomer“ generacije nisu počeli da imaju decu krajem 1970.-ih godina i zahtevali su i verziju sa dodatnih dvoje vrata. Ali ovo nije bio prvi put da Renault 5 pruža više od troje vrata.

Druga generacija
Naime, od 1974 godine Renaultova španska divizija FASA je proizvodila Renault 7, ili sedan verziju popularne „petice“, a kada je Renault 5 sa petoro vrata debitovao u ostatku Evrope, u Španiji je već bilo prodato preko 200.000 takvih automobila. Do početka 1980.-ih godina Renault 5 se i dalje prodavao u velikim brojkama, a takođe je i izgledao jednako moderno kao i deset godina ranije kada je predstavljen. Međutim, mehanika je počela da pokazuje godine i 1984. godine, posle 5,5 miliona prodatih primeraka, Renault odlučuje da predstavi drugu generaciju.

Kada se zna koliki je rizik bio zameniti tako popularan automobil, niko nije bio iznenađen kada je druga generacija donela samo evoluciju dizajna, iako je u pitanju bio potpuno novi automobil. Iako se francuski prozvođač vozila plašio da bi ovaj potez mogao da otera kupce kod konkurencije, Renault 5 je nastavio da niže uspehe.

Kupac je mogao da bira između modela sa troje i petoro vrata, a paleta motora se svodila od 1,0 l sa 41 ks pa sve do 1,4 l turbo modela sa 118 ks i maksimalnom brzinom od 204 km/h zahvaljujući niskoj težini od samo 850 kg. Zanimljivo je da je tokom kratkog perioda i dizel od 80 ks bio opcija, a iako nije bio brz njegova kombinovana potrošnja je iznosila samo četiri litre na 100 kilometara.

Nova generacija kupaca za novu „peticu“
Potpuno nova generacija kupaca, sa završenim fakultetima i poslovima u biznis strukama, je bila oduševljena sa novom peticom, čiji je enterijer izgledao kao da je preuzet iz svemirskog broda. Slično kao i kod prethodnika, ponovo je postojao „Renault 5 Cup“, čime je francuski proizvođač vozila potvrdio ime i reputaciju proizvođača pristupačnih sportskih automobila. Ponuda je kasnije proširena i sa novim kabrioletom urađenog od strane belgijske kompanije EBS, a ukupno je proizvedeno samo 1.400 primeraka. Krajem 1980.-ih godina Renault debituje sa modelom Clio kao zamenu za peticu, koji je imao moderniji dizajn i mehaniku.

Proizvodnja do 1996. godine i 9.200.600 primeraka
Međutim, popularnost ovog automobila ga je ostavila u proizvodnji sve do 1996. godine, kada je sa trake sišao poslednji od 9.200.600 proizvedenih primeraka. Treba spomenuti da u ovu cifru nisu uračunate verzije koje su se pod licencom proizvodile u Iranu sve do 2002. godine.

Renault 5 je ne samo najpopularniji francuski automobil ikada proizveden već je automobilskoj industriji pokazao da i kompaktni automobili mogu da budu elegantni i zabavni za vožnju. Ovaj potez su pratili i konkurenti, ali nijedan od njih nije uspeo da pruži onaj šarm koji je „petica“ pružala. Možemo zaključiti da je Renault 5 započeo moderni period automobila. Cene polovnih petica nisu preterano skupe, najviše zbog mnogo proizvedenih primeraka, ali ukoliko želite jedan od turbo modela iz WRC budite spremni izdvojiti i do 40.000 evra. Za kraj ćemo spomenuti da francuski proizvođač vozila planira modernu peticu sa retro dizajnom do 2016. godine, a na nama je da očekujemo još jednu revoluciju.

Zoran Tomasović
9357
Postavljeno: 25.03.2015

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Cakar
25.3.2015 05:37
17
0

Predivan auto,izuzetno tih za svoje vreme i koristan za gradsku guzvu.A kada mu radim servis filter ulja mali kao pasteta,uvek se nasmejem...

serpico
25.3.2015 09:51
11
0

Imam samo lepa secanja na ovaj legendarni model renaulta,5 tica je bila jednostavan,dostatan i zvrkast auto nadasve pouzdan i jeftin za odrzavanje i tko ga je pazio i odrzavao veoma se dugo vozio !

Audifan
25.3.2015 11:53
10
0

Legenda

Boki
25.3.2015 22:19
8
0

Clio je ok automobil, ali mislim da je greska sto je petica ukinuta. Mogla je da ostane kao sto je Golf ostao Golf, veran svojoj tradiciji i uvek dobro podavan. Ta nova retro generacija moze biti samo lifestyle automobil, revolucija ili evolucija nikako.

Laserb
26.3.2015 08:34
9
4

Polagao sam vožnju na 1 crvenom kampusu.
To je bio Reno, stvoren da traje, a ne kao ovi današnji.

Bobo
26.3.2015 08:36
13
1

Bas je legenda.Ima dizajn malog automobila sa zadnjom vucom, ceo motor mu je bio uzduzno postavljen iza prednje osovine,prakticno centralno, znaci da je raspored tezine bio idealan, a plastika branika je nakon njega postala standard na automobilima.Zbog ovakvih cudnih resenja i volim Reno, jedan od brendova sa najvise hrabrosti u konstruisanju i dizajniranju automobila, nekad uspesan, nekad ne, ali puno toga sto imamo danas je proizvod niihovog eksperimentisanja sa koncepcijama.

Vlado,Niš
27.3.2015 17:26
3
4

Vive le Roi!
The voiture!

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: