Aktuelno

Predlog registracije novih vozila

Predlog za zaokret

Imajući u vidu da velika većina evropskih država, za poresku osnovicu prilikom registracije vozila, u obzir uzima kvalitet izduvnih gasova, odnosno se vodi količinom proizvedenog ugljen-dioksida (CO2), došlo je vreme da se i kod nas načine koraci u ovom pravcu...


Aktuelna pravila koja regulišu davanja u vezi sa godišnjom registracijom, automobile "tretiraju" na osnovu radne zapremine motora, što je, blago rečeno, prilično zastareo princip. Uvođenje turbo motora je pored svih ostalih nedostataka ovakvog rešenja, u potpunosti obesmislio ovakvu kategorizaciju. Promene će uskoro biti neophodne i neizbežne, jer čak i oni proizvođači koji u svojoj gami nemaju turbo motore, imaće će ih u skorijoj budućnosti. Pored toga, u kategoriji automobila do dve litre zapremine nalazi se mnoštvo luksuznih automobila tako da tvz. "porez na luksuz" opet promašuje svoju metu, jer su se kupci, sasvim logično, preorjentisali.

Imajući sve ovo u vidu, kao i činjenicu da aktuelna regulativa u obzir ne uzima ekološki aspekt automobila, Vrele Gume media sistem u okviru Eco Friendly akcije daje novi predlog zakona, odnosno novu formulaciju pravila za primenu poreza na upotrebu motornog vozila. Ona su formirana na osnovu analize zakona koji važe u zemljama članicama Evrposke unije, ali i nekim drugim državama. Evo nekoliko primera...

Cena godišnje registracije
U Evropi postoje dva osnovna principa oporezivanja - linearni i progresivni.

Nemačka, na primer, kao najveće tržište automobila u Evropi, koristi linearni sistem gde se automobili oporezuju po dve osnove. Osnovni porez podrazumeva plaćanje iznosa od 2 evra na svakih 100 cm3 za automobile sa benzinskim i 9,5 evra za automobile sa dizel motorima. Drugi deo odnosi se na količinu CO2, gde se plaća 2 evra po gramu CO2.

Sa druge strane, određeni broj država uveo je različite vrste matematičkih formula na osnovu kojih se porez obračunava, a koje takođe uzimaju u obzir količinu CO2, ali ih kombinuju sa još nekim parametrima (na Malti, čak i dužinu vozila!). U Francuskoj, na primer, nije isto za stanovnike gradova i za one "u unutrašnjosti".

Primera ima mnogo, a uzimajući u obzir specifičnosti našeg tržišta, najjednostavniji i najefikasniji način je da se u ovom trenutku, porez na upotrebu motornih vozila, koji se trenutno bazira na zapremini motora, po ovom predlogu, bazira na emisiji CO2, kao u drugim evropskim zemljama po progresivnom principu.

Formula
U ovom predlogu, ključnu ulogu ima jednostavna matematička formula u koju se uvrštava masa vozila i emisija CO2, a kategorizaciju, umesto zapremine motora, vrši snaga. Naime, pomenuti parametri predstavljaju neuporedivo relevantniji podatak u opisu vozila od zapremine, pre svega zbog napretka tehnologije, koja je zbog svoje efikasnosti, umanjila ulogu i značaj radne zapremine pogonskog agregata. Automobili su razvstani u 11 kategorija na osnovu snage motora, odnosno broja kilovata.

Obrazloženje: zapremina motora zbog napretka tehnologije turbo motora, više ne predstavlja potpuno relevantan podatak u "opisu" automobila već njegovu ulogu preuzima snaga motora. Sa druge strane, u ekološkom aspektu, značajnu ulogu prilikom reciklaže ima i masa automobila, koja zajedno sa emisijom CO2, predstavlja najvažnije elemente. U budućnosti, ovaj tehnološki trend postaće pravilo koji će trenutne zakonske norme potpuno obesmisliti.

Prednost ovakvog rešenja jeste neuporedivo preciznije stepenovanje uz adekvatnije tretiranje modela. Prema aktuelnim pravilima, automobili sa manjom zapreminom motora privilegovani su u odnosu na one sa većom. Iako u teoriji ovakvo rešenje deluje logično, ono u realnosti dovodi do paradoksalnih pojava, jer se u istoj kategoriji poreza na upotrebu motornih vozila, kao jednog od najznačajnih i najvećih stavki prilikom registracije, nalaze i jeftiniji, i luksuzniji modeli. Primera radi, u VW koncernu, na Passat turbo od 1,4 litre sa 125 KS, plaća se identičan porez na upotrebu motornog vozila kao na VW Polo 1,4 sa 86 KS. Kod Opela, Insignia 1.6 turbo je izjednačena sa skoro trostruko jeftinijim modelom Corsa, koja ima 1,4-litarski motor od 87 KS.

Sa druge strane vlasnici, modela Audi A6 sa dvolitarskim TDI motorom od 170 konjskih snaga ili BMW Serije 5 (520d) sa 184 KS - koji su po svim kriterijumima luksuzni automobili, trenutno plaćaju čak pet puta manji iznos na upotrebu motornog vozila od, na primer, vlasnika Honde Civic ili Toyote Auris sa 2,2-litarskim dizel motorom, iako su ranije pomenuti modeli neuporedivo skuplji i luksuzniji. Ovo je samo mali deo od brojnih primera nelogičnosti, koje bi primenom predloženih pravila bile eliminisane.

Ono što je, takođe, veoma važno napomenuti, jeste da pomenuti modeli veće zapremine imaju manju emisiju CO2, ali su zbog zastarelih poreskih rešenja, njihovi vlasnici "kažnjeni" većim iznosima. I klasifikacija automobila prema konjskim snagama, masi i količini CO2, neuporedivo je preciznija. Takođe, treba imati u vidu da pomenuti luskuzni modeli po ovom modelu, ni na koji način ne bi bili diskriminisani, već bi na osnovu jednostavne formule, koja u obzir uzima sve važne parametre, bili pravedno "tretirani".

Promena je rešenje
Dakle, kao što je već rečeno, rešenje leži u promeni pravila koja definišu porez na upotrebu motornog vozila, koji je trenutno u direktnom odnosu prema zapremini motora. Po ovom predlogu, fiksni iznos biva zamenjen rezultatom jednostavne formule, a koja obuhvata množenje emisije CO2 sa masom vozila, u skladu sa kategorijom kojoj vozilo pripada. Dakle, klasifikovana su prema prema snazi, a ne prema zapremini motora.

S obzirom na potpuno različite karakteristike, automobili sa benzinskim, odnosno, dizel motorima, takođe bi po uzoru na evropske zemlje, bili razdvojeni, odnosno regulativa povodom njihove registracije.

Automobili koji emituju manje od 100 g/km CO2 bi, po uzoru na neke evropske zemlje, bili oslobođeni poreza na upotrebu motornog vozila do pomeranja granice subvencije koja u ovom trenutku iznosi 100 g/km CO2.

Alternativa ovakvom rešenju je pomeranje donje granice na 60, odnosno 80 g/km CO2 uz menjanje indeksa, odnosno cene koštanja grama CO2 za ostale kategorije.

Ono što je veoma važno za napomenuti jeste da se ovaj predlog pravila odnosi samo i isključivo na nove automobile. Pored toga, iznos odnosno visina davanja za porez na upotrebu motornog vozila ne zavisi samo formule, već od visine indeksa za svaku kategoriju. Prikazani indeksi su demonstracionog karaktera radi prikaza kako sistem funkcioniše.

S obzirom da je prilikom registracije potrebno platiti i određen iznos za fond za zaštitu zivotne sredine, kao i za puteve, uvođenjem ovog principa, predloženo je i smanjivanje broja uplatnica i objedinjavanje (eventualno uz menjanje indeksa, odnosno cene emitovanog grama CO2) pomenutih stavki pod porez na upotrebu motornog vozila, pogotovo što bi čistiji i lakši automobili plaćali manji iznos, jer manje zagađuju i manje habaju putnu mrežu.

Proširena "zona luksuza"
Rezultat je, dakle, sledeći: uvođenjem nove klasifikacije, tzv. "zona luksuza" bila bi proširena, ali bi manji, lakši i jeftiniji modeli bili povoljniji za registraciju. Najveća razlika u odnosu na aktuelni princip može se primetiti kod terenskih modela, jer automobili ove vrste imaju relativno veliku emisiju CO2 i masu vozila. Isto tako, luksuzni automobili velike snage sa velikom emisijom CO2, plaćali bi više ukoliko imaju veliku emisiju CO2. Razlika u davanjima između modela od 2 i 2,2 bi na primer bila relativno mala, a primenom ovakvog rešenja bila bi eliminisana pojava paradoksa koji su se mogli videti na ranije navedenim primerima. Pored toga, pojavila bi se razlika u ceni registracije za modele sa identičnim motorima jer imaju različitu masu, a samim tim i emituju različitu količinu CO2. Konačno, primenom ovakvog sistema vrednovanja, bili bi nagrađeni "čisti" modeli, što je bila osnovna ideja vodilja.

Napomena: ukoliko vlasnici automobila koji su već registrovani, izraze želju da i njihovi automobili budu oporezovani na ovaj način, oni bi to mogli učiniti uz sertifikovanu homologaciju, koja utvrđuje ili potvrđuje parametre na osnovu kojih se formiraju kategorije, odnosno plaćaju dažbine.

Dakle, predlog je tu... Sada ga samo treba pažljivo razmotriti, a o tome je već bilo reči na "okruglom stolu" koji je održan 17. juna na Kopaoniku, gde je predstavnicima Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova ova naša inicijativa prezentovana. Nekoliko dana kasnije, u zgradi Vlade Repubilike Srbije, radni sastanak na temu predloga novog Zakona o registraciji vozila, odnosno određivanja visine poreza na upotrebu motornih vozila.

Sastanku su prisustvovali Bojan Đurić, državni sekretar u u Ministarstvu životne sredine, rudarstva i prostornog planiranja, predstavnici Asocijacije uvoznika vozila Srbije, Uprave saobraćajne policije MUP-a Srbije, novosadskog Parking servisa, i kompanije InterMol.

Državni sekretar Bojan Đurić i prisutni podžali su inicijativu Vrele Gume Media Sistema, i obzirom da je ovo bio tek prvi sastanak, dogovoreno je da će se sa aktivnostima na ovom polju nastaviti u septembru...

piše: Miljan Terzić
foto: Vrele Gume
9351
Postavljeno: 26.08.2011

Arhiva: Aktuelno

Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 07.11.2013

Plastika

Sve više i više automobilskih komponenti se izrađuje od plastike. Plastika omogućava da delovi budu lakši i oblikovani na mnogo različitih načina, pa se mogu postići raznovrsni oblici koji su pre bili mnogo komplikovaniji za izradu


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 23.07.2013

Tržište SAD - Chevrolet Impala

Chevrolet Impala, zvezda koja ponovo sija


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 19.07.2013

U pronalaženju pravog puta

Za 20 godina broj motora sa unutrašnjim sagorevanjem će porasti i biće vodeća vrsta pogona motornih vozila, međutim ne treba zaboraviti da i hibridni pogoni sadrže motore SUS


Tržište SAD - Lincoln

04.06.2013

Novi propisi

03.03.2013

J.D. Power

27.06.2012

Parking Servis

23.02.2012

Fiat

30.01.2012

Tehnički pregled

19.01.2012

Parking servis Novi Sad

09.09.2011

Predlog registracije novih vozila

26.08.2011

Broj vozila u Srbiji

15.07.2011

Prva pomoć Tekst sa video prilogom!

05.04.2011

Cene goriva u Srbiji

11.02.2011

Lizing

31.01.2011

Novi ZOBS - Pravilnik

15.09.2010

Hands-free uređaji

15.03.2010

Prodaja automobila u Srbiji 2009

18.01.2010

Serbia 2009 Car Sales

18.01.2010

Oprema u automobilu

16.01.2010

Novi ZOBS

09.12.2009

Tehnički pregledi

10.11.2009

Opel i Magna

26.10.2009

Preregistracija vozila

11.09.2009

Uspon i pad GM-a

03.08.2009

Cene goriva u Srbiji

24.07.2009

Fiat i Chrysler

15.06.2009

Tržište u Evropi

10.06.2009

Oglašavanje u vreme krize

13.05.2009

Crnogorske tablice i ZOBS

05.05.2009

Nove registarske oznake

05.02.2009

VW vs Porsche

13.01.2009

Takse pri registraciji

08.01.2009

Novi ZOBS i auto škole

06.01.2009

Toyota Srbija

26.12.2008

Kriza u SAD

11.12.2008

Policijski presretači na srpskim putevima

25.11.2008

Kretanje cena goriva na tržištu Srbije

15.10.2008

Smanjenje carina

08.10.2008

Analiza isplativosti različitih pogonskih goriva

12.09.2008

Poskupljenje goriva

16.07.2008

Domaća automobilska industrija

11.06.2008

Premium gorivo

12.05.2008

Bio gorivo

11.04.2008

Jeftina vozila

19.03.2008

Exxon Mobil

13.03.2008

Krađa vozila

21.02.2008

Tata Nano

12.02.2008

Plate vodećih ljudi

15.01.2008

Krađa vozila

11.01.2008

Flavio Briatore

07.01.2008

Porodica Quandt

31.12.2007

Izložba fotografija

15.12.2007

Max Mosley u Beogradu

27.11.2007

Chrysler

07.09.2007

Spasavanje Chryslera

13.06.2007

Kupovina polovnog vozila

26.04.2007

David Richards kupio Aston Martin

12.04.2007

Carlos Ghosn

15.03.2007

GM

30.01.2007

Kriza u Fordu

05.01.2007

Ford i Chrysler u krizi

08.12.2006

mile
26.8.2011 09:26
6
13

Predlog je sasvim korektan, mali i lakši auto sa manjom emisijom štetnih gasova treba da bude povoljniji od teškaša.
Interesuje me kako se u inostranstvu odnose prema automobilima sa njihovim starenjem, da li je stariji auto jeftiniji ili skuplji za osiguranje, mislim na auto do 10god starosti.
A predlog da se dizelaši, benzinci i TNGovci različito ekološki opterete je odlična, sada postoji razlika ali je smešna ( par stotina din).

Samo napred, dajte predlog na glasanje pa na usvajanje.

Srećno

xaxaxxa
26.8.2011 11:18
13
6

pa ovde ce golf 2,3 opeli 1.7DTI fordovi TDCI placati po 300 000 jel tolko izbacuju CO2 da ce se uredjaj za merenje restartovati kad se da gas xaaxaaaxaxaxaxaxa njima i onako na tehnickom kazu nemoj te paliti poguracemo
xaxxaxaxaxaaxxaax

asd
26.8.2011 14:37
14
7

Ja bi racunao:

1. Broj konskih snaga (koja crna zapremina, sad to vise ne može da se gleda).
2. Broj sedista (najskuplja bi bila registracija za dvosede)
3. Starost vozila, za nova bi bila skupa, posle 10te godine starosti bi sveo troskove na neki minimum, dok bi posle 15te godine starosti opet povecao troskove, prosto, da bi se toliko stara kola vozila na otpad umesto se raspadala po putevima.

A emisija izduvnih gasova? Pa nismo mi Kina ili Amerika da brinemo o tome. Sad ispade da se ekoloski standardi uvode zbog nas?? :) boze... Ali naravno, dao bi neke podsticaje pri kupovini tih automobila (koji postoje i danas) i to je to.

misha
26.8.2011 18:43
16
3

Onda ce ljudi koji imaju para da kupe nov auto gledati prvo koliko je CO2 i kubikazu a ne sta ima od opreme i kako izgleda, a tu odpadaju mnogi proizvodjaci automobila, "ne pije to vodu" kod nas u Srbiji

PRVO SREDITE GORIVO DA BUDE KVALITETNO PA ONDA GLEDAJTE CO2

Milos
27.8.2011 00:05
21
2

Ja ovo prvi put vidim, da vi kao privatna firma radite državni posao i smišljate kako država da uzme što više para?! Pa ostavite političarima da rade ono za šta su jedino kadri, da smišljaju kako narodu da uzmu pare. Ne pomažite im...

Ja bih ukinuo sve takse recimo. Ovo što rade sa akcizama za gorivo je samo po sebi dovoljno, tačnije i previše. I to je najpravednije, pa ko se koliko vozi, toliko i plaća. Šta ako ja imam Porše koji stoji u gražai i vozim ga jednom nedeljno a neko ima Yuga koga svakog dana drnda po gradu, ko tu više zagađuje okolinu.

Te ekološke takse su gluposti i uzimanje para, ne razumem što se vi tu mešate?!

Singer
27.8.2011 00:13
11
3

Vrele Gume, aj se vi manete politike. Ovde ljudi dolaze zbog drugih stvari, da zaborave na tu istu politiku. Sve je to super, ali u ovoj drzavi ima mnogo precih stvari za resavanje. Nama dajte da citamo vise o automobilima.

S70
27.8.2011 17:46
9
4

@Milos potpuno si u pravu ako ja dobijem na poklon veyrona i jednom godisnje ga provozam da mu cujem glas zasto bih ga ja registrovao
e sad sto se ovoga tice uredu ali mislim da bi trebalo zabraniti hibride i elektromoboile zbog toga sto oni zrace kao mobilni telefoni

Stojan
28.8.2011 22:35
13
1

Treba uvesti i posebnu registraciju za stara vrednosna vozilaa(old tajmere) i dati mogucnost da se ona mogu registrovati mesecno ili dnevno po potrebi.Takva vozila se i onako izvoze nekoliko puta u godini i to uglavnom kada je lepo vreme.

Милован
30.8.2011 22:13
3
9

Мислим да би код нас нај реалније било 1 евро на 100 кубика 2000куб.=200евр па онда једна КС 1 евро 150 коња=150 евра и на крају CO2 . 1 co2 пола евра. Пример 180 co2=90 евра.Све укупно 440евра.Онда ову суму сваке године треба умањивати за 10% до десет година старости возила.Па возило старо десет година плаћало би 220 евра.То би требало тако остати док возило не напуни 15 год па би се онда сваке године требало пењати по 10%. .Тако да би возило од 25год старости исто плаћало као и ново.

Dragan M.
31.8.2011 10:13
7
1

Pazljivo sam iscitao predlog novog zakona kojim bi se oporezivala putnicka vozila.
Mislim da je on OK i da mozda i previse lici na EU reguilativu.
Kako bilo, ovu dosadasnju primitivnu metodologiju treba menjati posto je potpuno nerealna. Reagistracija pojedinih vozila kosta vise nego sto ona vrede.
@Singer
Prava adresa za predlog necega sto se tice automobilizma je ova. Ne razumem sta imas protiv toga?

Singer
31.8.2011 10:56
4
1

@ Dragan M.

Nemam nista protiv, samo mi malo nedostaje automobila u Vrelim Gumama. Ovo kako se oporezuju automobili u Srbiji svakako ne valja.

Simke
31.8.2011 20:53
7
0

Sad sam malo pogledao preko interneta nesto u vezi Passata. Motor 1.4 tsi sa 90kw pruza sledece performanse Passatu. Stotku lovi za oko 10 sekundi i postize maksimalnu brzinu od 205kmh sto su performanse na nivou 2.0 atmosferskih motora u npr Avensisu ili citroenu C5, a prikilkom placanja poreza znatno je povoljniji za placanje 1.4tsi i zaobravio sam da kazem da mu je potrosnja znatno niza od pomenutih 2.0 atmosferaca.

Dejan
26.9.2013 07:03
2
0

I dokle se stiglo, za ove dve godine, sa ovom inicijativom?

MILOSGTA
23.11.2013 11:13
1
0

pozdrav dobri ljudi ovako vozio sam dve do sada 128 1.1 i promeni na volvo 240 GL(244) 2.3 pa m interesuje dali bi bilo jeftinije da se ovo usvoji i da placam ko za stojadina registraciju jer ovo je tesko 1.4t ima 82 KW a stojadin ima 0.8t ima 40KW potrosnja otprilike ista sto se kolicine CO2 tice to se moze manjiti hho generatorima koji podizu ceo euro standard za 1 primer ako imas tng koje se smatra euro 4 plu hho euro 5 ili ako sipas evro premijum 98 koji takodje ima euro 5 normu i skulji je za 15 dinara od ovog kasicnog plus hho euro 6 je dostupan kao dobar dan okej homologacija i da se regitrujemo znatno jeftinije i sa starim vozilima normalno jer 1984 volvo ili z 128 1987 sa takvim sistemom moze da parira novijim vozilima po emisiji stetnig gasova

Da Da
03.3.2014 23:41
4
3

Samo je budala mogl;a ovako nesto da smisli.

Zoran
08.2.2015 08:55
3
2

Predlog je bio jako interesantan. Da li neko zna zasto nesto ovako nije sprovedeno u delo???

Sasa
20.4.2015 16:58
5
2

Ovo je nenormalno. Ja bih za 2,4 jtd od 110 kw, koji ima emisiju co2 od 179 g/km trebalo da platim
1,520x(179-100)x400=48032 dinara,plus ostalo sto nakace.

Nikola M
21.4.2015 21:15
6
0

U rudnik treba zatvoriti gamad sa drzavnih jasla, ionako ne sluze nicemu sem da guraju ruke u nase dzepove

Miki
01.9.2015 15:36
1
0

Super je formula, jer ako izbacujem manje od 100ccm CO2, onda drzava placa meni :D

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: