Klasika

Pontiac GTO

Legenda koje više nema

„The Great One“

Ako pogledamo listu ugašenih američkih brendova u poslednje vreme, u koju spadaju Plymouth, Mercury, Oldsmobile, Saturn, Hummer i Pontiac, nema sumnje da publika najviše žali za ovim poslednjim


A za tako nešto postoji jedan veliki razlog - čuveni Pontiac GTO, koji je započeo takozvanu "muscle car" revoluciju po kojoj je američka auto industrija danas i najpoznatija. Da bi shvatili zašto je GTO nosio nadimak "The Great One", potrebno da se vratimo u istoriju i to desetak godina pre nego što je ovaj legendaran nastao.

Najmlađi menadžer u General Motorsovoj istoriji
Period sredine 1950-ih godina nije bio preterano dobar za Pontiac. Iako je kompanija proizvodila solidne automobile, koji su bili kvalitetni pa i lepo dizajnirani, Pontiac se po ničemu nije izdvajao iz konkurencije i prodaja je počela da pada. Kada je Semon "Bunkie" Knudsen stigao kao novi predsednik 1956. godine, komapnija se nalazila u rasulu. Bunkie je ipak iza sebe imao dugogodišnji rad u General Motorsu i od njega su se očekivala čuda.

Njegov otac je vodio Chevrolet diviziju od 1924.-1937. pre nego što je postao predsednik General Motorsa pre nego što je, tokom Drugog svetskog tata, nadgledao celu vojnu proizvodnju. Sa takvom porodičnom istorijom, niko nije bio iznenađen kada je i Bunkie odlučio za započne karijeru u automobilskoj industriji. Posle ranog posla u Pontiacu, Bunkie je nakratko radio za Allison i Detroit Diesel, pre nego što se vratio u Pontiac 1956. godine kada je, sa samo 43 godine, bio najmlađi menadžer neke divizije General Motorsa u istoriji.

Dolaskom u Pontiac, Bunkie je skupio tim oko sebe - glavni inženjer Pete Estes je stigao iz Oldsmobilea dok je mladi inženjer John DeLorean stigao iz Packarda. Slično kao i njihov novi šef, Estes i DeLorean su imali velike ideje kako da u potpunosti promene imidž Pontiaca i privuku mlađe kupce. U martu 1957. godine, Pontiac predstavlja svoj novi Tri-Power V8 motor i iste godine pobeđuje svoju prvu NASCAR trku, a nedugo kasnije debituje i novi model Bonneville sa visokom cenom.

Uspesi u sportu uprkos zabrani
U junu 1957. godine, Asocijacija proizvođača automobila (Automobile Manufacturers Association - AMA) odlučuje da zabrani auto sport u Severnoj Americi uz opravdanje da velika brzina nije sigurna i da dovodi do velikog broja saobraćanijih nesreća. Preko noći sve moćnije kompanije su se povukle iz automobilizma, ali su ostali privatni timovi koji su, ispod stola, i dalje dobijali finansijsku pomoć kompanija.

Tu se posebno izdvajao Pontiac, koji je tako mogao da se hvali da poštuje AMA standarde, ali pritom da nastavi da pobeđuje na stazama i time dostiže visoku prodaju. Iako je Pontiac pobedio samo jednu trku 1959. godine, već naredne je pobedio na šest, a do 1962. godine još 53. Zahvaljujući uspesima na stazama, ni prodaja nije izostala - do 1962. godine Pontiac je bio treća najprodavanija kompanija u Americi. U novembru 1961. godine Knudsen je promovisan za predsednika Chevroleta, najveću i najmoćniju diviziju General Motorsa. Estes je preuzeo njegovu poziciju predsednika Pontiaca dok je DeLorean postao glavni inženjer.

Tempest
Jedan od najvećih uspeha Estes-DeLorean tima je bio 1961. Pontiac Tempest, predstavljen kao jedan od tri nova kompakta General Motorsa zajedno sa Oldsmobileom F-85 i Buick Specialom. General Motors je u početku želeo da Tempest bude sportska verzija Chevrolet Corvaira, koji je imao motor pozadi, ali je DeLorean zahtevao da ovaj automobil ima svoj imidž. Kao rezultat je nastao automobil koji je napisao standarde sa svojim modernim ogibljenjem, a takođe je bio jedan od retkih domaćih automobila na tržištu sa motorom od četiri cilindra. Nažalost, Tempest, F-85 i Special se nisu prodavali ni približno dobro kako je General Motors očekivao.

Tempest je uspeo da dostigne prodaju od 100.000 primeraka 1961. godine, ali kada je sledeće godine debitovao Ford Fairlane, sa većim dimenzijama i moćnijim motorima za manje novca, prodaja je značajno pala. Iz navedenog razloga, Pontiac je krenuo da radi na novom Tempestu, koji je trebao da bude sličan Fairlaneu, sa planom da debituje 1964 godine.

Potpuna zabrana trkanja u General Motorsu
U navedenom periodu, Pontiac je i dalje investirao najveći novac u NASCAR, ali je primetio da su i trke ubrzanja izuzetno popularne (drag). Iako su NASCAR automobili bili veoma brzi, bilo je teško iskoristiti njihove mogućnosti na ulicama, dok je mnogo manji problem bio trkanje od semafora do semafora kao na „drag“ trkanju. Pontiac je, još tokom 1950-ih godina, finansijski podržavao ovo takmičenje, naravno i dalje nezvanično, ali je 1961. godine ponudio Bobcat paket opreme na modelu Catalina. Uparen sa V8 motorom od 389 kubnih inča (6,4 l), ovaj automobil je mogao da ubrza do 100 km/h za 6,5 sekundi i pored svojih velikih dimenzija.

A onda, u januaru 1963. godine, prvi čovek General Motorsa Frederic Donner je zabranio svako trkanje, uključujući i finansiranje timova ispod stola. Šta je ustvari bio problem i zašto se General Motors toliko protivio auto sportu? Ford je, ipak, iste godine najavio "Total Performance" program za takmičenje u gotovo svim formama auto sporta, a ni Chrysler nije bio daleko iza njega. Razlog je prost. Naime, tokom ranih 1960-ih godina General Motors je kontrolisao čak 56% američkog tržišta, a sve preko 60% je bilo na udaru takozvanih "monopoly laws".

Ova pravila su dala državi pravo da, u slučaju da jedna kompanija kontroliše većinu tržišta, preuzmu kontrolu nad kompanijom i "razbije" je na dosta manjih divizija. Iz tog razloga, General Motors se bojao da bi uspeh u sportu još više povećao prodaju i samim tim doveo u opasnost opstanak kompanije. Ne samo što je stigla zabrana za takmičenje u auto sportu već je bila zabranjena i proizvodnja novih sportskih automobila. Od svih divizija General Motorsa, ovom odlukom je svakako najteže bio pogođen Pontiac, koji je izgradio ime i reputaciju za sebe upravo rezultatima na stazama. A onda je DeLorean našao rupu u zakonu ...

Rađanje imena GTO
Naime, DeLorean je prisustvovao razvoju novog Tempesta 1963. godine i primetio da se ispod haube nalazi dovoljno prostora za veći motor. On je uskoro proučio nova pravila General Motorsa i primetio da ban za nove sportske automobile važi za samo potpuno nove automobile dok je kompanijama i dalje bilo dozvoljeno da predstavljaju specijalne verzije već postojećih automobila. Bilo je potrebno samo sedmicu dana da se motor od 389 kubnih inča (6,4 l) nađe ispod haube Tempesta, a DeLorean je bio oduševljen rezultatima. Ideja je kasnije predstavljena Estesu, koga nije trebalo dugo ubeđivati - projekat Super Tempest je odobren istog dana.

Najveći problem je ležao u imenu, a pošto je Pontiac izgradio celu ponudu automobila zasnovanu na auto sportu (Bonneville, Grand Prix, LeMans ...), izbor je pao na GTO po čuvenom Ferrarijevom trkaču. Kada je Estes predstavio ideju glavnim ljudima General Motorsa, obećao je godišnju prodaju od 5.000 primeraka. General Motors je očekivao da će GTO biti veliki promašaj, pa samim tim da neće opstati na tržištu duže od nekoliko godina.

Pontiac GTO se pojavio u prodaji u oktobru 1963. godine kao model za 1964. i bio je opcija od 295 dolara na Tempestu. Za navedenu sumu, kupac je dobijao spomenuti V8 motor od 389 kubnih inča (6,4 l) sa 325 ks, manuelni menjač sa tri stepena prenosa, modifikovano ogibljenje, sportske gume i nešto izmenjene branike. Za ekstra novac, kupac je mogao da dobije i moćniju verziju od 348 ks, kao i dugačku listu performantnih komponenti, čime je cena znala preći cifru od 3.800 dolara.

Sa tako moćnim motorom i niskom težinom, GTO je bio neverovatno brz automobil, sa ubrzanjem do 100 km/h za ispod sedam sekundi i maksimalnom brzinom od 185 km/h. Međutim, GTO ipak nije bio idealan kako zvuči na prvi pogled, pa su tako kočnice bile identične jeftinom Tempestu, a i pored poboljšanog oslanjanja, ovaj automobil nije bio preterano dobar u krivinama. Međutim, to nije bio problem i originalni plan od 5.000 primeraka je bio rasprodat već posle mesec dana. I ne samo to, GTO je uspeo da podigne imidž celog Pontiaca, pa je tako prodaja skošila sa 590.000 vozila 1963. godine na 740.000 primeraka godinu dana kasnije, a GTO je igrao ulogu sa 32.000 vozila.

Uspeh promoviše Estesa u prvog čoveka Chevroleta
Da se GTO nije pokazao dobro među kupcima, Estes bi verovatno dobio otkaz. Ali kada je, 1965. godine, prodato 75.000 primeraka, a prodaja Pontiaca skočila na 801.000 vozila, Estes je promovisan za prvog čoveka Chevroleta.

To je označilo da DeLorean može da preuzme njegovu poziciju, a njegov prvi porez je bio da predstavi moćniju "Tri-Power" verziju sa 360 ks. Iste godine stižu i prvi konkurenti upravo iz General Motorsa, kao što su Chevrolet Chevelle SS, Oldsmobile Cutlass 422 i Buick GS, a godinu dana kasnije i Ford Fairlane GTA, Plymouth GTX i Dodge Charger.

Do 1966. godine su postojale samo tri kompanije koje nisu imale „muscle“ modele, a one su bile luksuzni Cadillac, Lincoln i Imperial. Neki od rivala su čak uspeli i da nadmaše GTO. Naime 442 se, tako, bolje ponašao u krivinama, Plymouth i Dodge sa Hemi motorima su bili brži, a novi rivali Ford Fairlane Cobra i Plymouth Road Runner i jeftiniji. Ali i pored svega, GTO je i dalje predstavljao standard klase. Za 1967. godinu GTO dobija svoje prve promene. U želji da privuče više kupaca, Pontiac predstavlja novi motor od 400 kubnih inča (6,6 l) u verziji sa samo 255 ks, ali se identičan motor mogao dobiti i sa maksimalnih 360 ks. Iste godine prodaja je eksplodirala i 82.000 GTO su pronašli kupce.

Novi, moćniji GTO
Dok je naredna godina bila dosta mirna, 1969. godine na tržište stiže novi GTO sa novom najmoćnijom opcijom. Iako najavljena kao verzija sa niskom cenom i bez mnogo opreme, 1969 Judge je postao najskuplja opcija sa punom opremom i motorom od 370 ks. To je smanjilo ubrzanje do 100 km/h na ispod pet sekundi, a onda nastaju i prvi problemi. Naime, DeLorean dobija promociju i prelazi u Chevrolet, pa su tako u dosta kratkom roku Pontiac napustile dve osobe koje su bile najzaslužnije za njegov veliki uspeh.

Godine 1970., General Motors skida zabranu sa maksimalne veličine motora, a GTO dobija novi motor od 455 kubnih inča (7,5 l). U vreme slave, stižu i prvi problemi. Po prvi put u istoriji su nastali novi standardi o izduvnim gasovima, koji su ubijali snagu, a uskoro su i osiguravajuće kompanije počele da podižu cene svojih usluga.

Za mladog vozača mesečno osiguranje je umelo da košta koliko i sam automobil, pa se niko nije začudio kada je prodaja počela da pada. Do 1971. godine postalo je jasno da se „muscle car“ revolucija približavaju kraju. Iako su motori od 400 i 455 kubnih inča i dalje bili u ponudi, kao i Judge, 1971. godine prodaja je iznosila samo 11.000 vozila. Kada su usledili i sigurnosni standardi, automobili su preko noći postali veliki i teški, a 1972. godine u ponudi ostaje kupe.

Godinu dana kasnije, GTO postaje opcija na LeMansu, a najmoćnija verzija je sada razvijala samo 250 ks. Sledeće godine GTO je pomeren kao opcija na modelu Ventura, a nakon što je prodaja pala na ispod 5,000 vozila, Pontiac odlučuje da povuče ovaj automobil sa tržišta. Sam Pontiac brend nije prošao mnogo bolje. Iako je uspeo da opstane na trećem mestu do 1971. godine, kompanija se uskoro morala braniti od napada Oldsmobila kao i importa.

Nestanak sa tržišta 1974. i neuspešno oživljavanje
Iako je GTO nestao sa tržišta posle 1974. godine, u narednih 25 godina General Motors je nekoliko puta pokušavao da oživi ovaj model. Poslednje vesti kažu da je Pontiac planirao 1975 GTO, koji bi opet bio zasnovan na Venturi, ali je ova ideja ugašena kada Pontiac nije uspeo da pronađe dovoljno moćan motor.

Godinu dana kasnije Jim Wangers je predstavio Le Mans Sport Coupe kao novi GTO Judge prototip sa motorom od 400 kubnih inča (6,6 l) i modernim ogibljenjem sa drugog sportskog automobila iz Pontiaca, Firebirda Trans Am, ali je ovaj automobil na kraju predstavljen kao 1977 Can Am. Krajem 1988. godine Pontiac je opet planirao GTO, ovaj put kao opciju na modelu Grand Prix, ali nakon što se 442 opcija na Oldsmobile Cutlass, koji je bio urađen sa istom formulom, pokazala kao neuspeh, Pontiac je odustao i od ove ideje.

I konačno, na salonu automobila u Detroitu 1999. godine, Pontiac je predstavio GTO koncept koji, nažalost, nikada nije ugledao svetlost dana. A onda, pet godina kasnije, novi GTO je debitovao kao Pontiac verzija Australijskog Holden Monara. Iako je imao moćni V8 motor iz Chevrolet Corvettea sa 400 ks, GTO nikada nije opravdao očekivanja. Mnogi su, ipak, očekivali retro dizajn u stilu 2005. Ford Mustanga i ostali su razočarani što je Pontiac odlučio da koristi GTO oznaku na australijskom automobilu. Posle tri godine i 40.000 prodatih primeraka, GTO je ugašen posle 2006. godine.

Začetnik „muscle car“ filozofije i danas živi
Danas je GTO jedan od najvrednijih klasičnih Pontiaca i dalje otac „muscle car“ automobila. Kada danas pogledamo Dodge Challenger Hellcat sa 707 ks i Ford Mustang Shelby GT500 sa 662 ks, moramo da se setimo da je sve počelo sa GTO. Posle karijere u Pontiacu, Estes je bio dosta uspešan u Chevroletu dok je DeLorean napustio General Motors da osnuje svoju kompaniju koja, kao što znamo, nije baš najbolje prošla. Ukoliko želite neki klasični GTO budite spremni izdvojiti visoku sumu. Naime, čak i neki od slabijih modela koštaju oko 30.000 dolara, a za ređi Judge kabriolet je potrebno izdvojiti i do 200.000 dolara.

Zoran Tomasović
6579
Postavljeno: 09.01.2015

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

serpico
09.1.2015 10:30
7
1

slozna braca pontiaca grade!ha ha steta to je bila sportska inacica recimo chevroleta ili buicka mada je bio zaseban brend!A kasnije pred gasenje je samo bio pepakovani australski Holden koji se isto sa pola proizvodnje naslanja na "europski"Opel a pola na chevrolet tako da su ti svi GM ovi auti buckuris svih mogucih stilova i marki,tzv. multibrending koji je po meni opasan jer kasnije se izgube sve te marke u tome,izgube i imidz i kvalitet i prepoznatljivost jer sve je na isti kalup doslovno,Volkswagen grupa je na dobrom putu kao i veliki GM sa svim tim copy paste tehnikama pa i dizajnom

Nemanjica
09.1.2015 12:02
4
4

Fantastican tekst! Svaka cast!!!

mk1
09.1.2015 12:13
6
1

Omiljeni clanci na Vrelim Gumama...samo naprijed...

Hans
09.1.2015 12:24
5
2

Svaka cast za clanak. Kao velikom ljubitelju americkih brendova i automobila, zaista mi je uzivanje citati i gledati. P.S. Zasto ovi "veliki" motori traju, iako su stari i po 50 godina? Puno kubika, velika pluca! Stop auto mafiji, stop "downsizing-u", stop malim turbo motorima! :-)

karadjole
09.1.2015 17:45
4
0

Po meni serpico je sve rekao ali nije mi jasno zasto su ugasili marku sa toliko uspesnih modela a ostavili po meni bezvezni Buick koji se 90% oslanja na tehniku i dizajn Opela!!!!Imaju mainstream chevrolet ,luksuzni premium u vidu Cadillaca i brdo suvova i pic upova ,nije mi jasno koju ulogu ima buick !

Synyster
09.1.2015 20:00
4
0

@karadjole,
Prosto - Pontiac je bio Chevrolet sa samo malo vise opreme, tako da ga nije bilo tesko zameniti. Nabacis malo vise opreme na Chevrolet i dobijes Pontiac. Sa druge strane, Buick je jedan od najprodavanijih brendova u Kini, koja je najvece svetsko trziste automobila. Buick se i u Americi prodaje po znacajno vecim cenama nego Pontiac, tako da je i profit veci (Pontiac kada je ugasen nije ni imao profit).

karadjole
11.1.2015 06:29
4
0

Buick je u kini doslovno samo prepakirani Opel !To sto su kinezi blentavi pa ne kuze da voze Njemackog Opela a ne buick,vidio sam Opel astra a pise buick poo...dim kad to vidim ko onaj bezvezni vauxhall u U.K!!!Opel rulz ovo sve kopije!!!!!GM maceha opelu a opel ih drzi skupa!!!!

Synyster
11.1.2015 18:12
3
0

@karadjole,
Nije bas da je prepakovani, ali da, dosta toga dele. GM-u je Opel potreban da mu razvija manje aute, a sa druge strane Opelu je potreban GM da mu placa racune, jer Opel u zadnjih 14 godina za redom nije ostvario profit. Tako da iako obe kompanije kukaju jedna na drugu - opet su ustvari potrebni jedan drugom.

karadjole
11.1.2015 21:40
2
1

Sve sto si rekao synyster slazem se Opel i GM su kao rak samac i moruzgva,zive u simbiozi haha,ali to sto Opel nema profit 14 g. za redom i jos je duzan milijarde opet je kriv ipak vlasnik GM kao i za velik pad kvalitete pocetkom90tih gse je opel izgubio imidz povoljnig ali nepoderivog pravog "narodnog "auta jer bas je opelov slogan bio Das auto kojeg je sada prisvojio konkurent VW!GM je kriv i za lutanje u imidzu Opela jer je krivo postavio globalno neke stvari,znam synyster da ti drugacije iz usa gledas na opela jer vam je beznacajan ali uvjeravam te da je opel mnogo dobar auto koji ima istoriju i opet mislim da GM radi Opelu medvjedju uslugu sto forsira stalno te neke svoje divizije u usa i kanadi a opet u svijetu je krivo poslozio karte na stetu opela!!!!Vauxhall treba ugasit kao i holden!!!!

Synyster
14.1.2015 06:10
3
1

@karadjole,
Zanimljivo ... Za propast Opela (mada Opel nije propao, jos posluje i tako ce i nastaviti) je kriv vlasnik GM jer donosi sve odluke. Ali kada je rec o Daimler-Chrysler braku, tu Daimler kao gazda nije snosio nikakvu odgovornost jer je Chrysler sam sebe upropastio?

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: