Istorijat

Poljski prototipovi automobila

Sedam neverovatnih automobila iz socijalističke Poljske

Ne postoji društveno uređenje u kome je potreba za luksuzom tako izražena kao što je to socijalizam. Upravo ta dijeta radnika, seljaka i poštene inteligencije, od svega što je udobno ili estetski prihvatljivo rezultirala je velikom inovativnošću na planu kreiranja istog. Želja za „boljim sutra - odmah“ motivisala je tvorce ovih sedam prototipova automobila. Na kraju krajeva, zašto radnik brodogradilišta u Gdanjsku ne bi imao pravo da vozi Ferrari ili barem nešto nalik


Smyk

Smyk
Kao inspiracija za ovog urbanog mališana iz 1957. godine, poslužili su BMW Isetta i Zundapp Janus, automobil kome je bilo teško odretiti šta je prednji, a šta zadnji kraj.

Smyk je imao samo jedna vrata i to napred. Njihovim otvarnjem ceo prednji deo bi se pomerio kako bi se olakšao ulazak.

Pokretao ga je motor od 349 cc koji je razvijao 15 ks. Masimalna brzina bila je 70 km/h. Iz nekog razloga ovaj 470 kg težak četvoresed imao je, rekli bismo „osmostepeni menjač“: četiri brzine za napred i četiri za vožnju unazad. Do 1959. proizvedeno je 17 primeraka.



Za svoje dimenzije i perfomase Smyk je “pio kao smuk” i trošio je 5,1 litar na 100 kilometara.

Smyk
Fafik

Fafik
Na osnovu fotografija, moglo bi se zaključiti da ovaj trosed može da se uklopi u onu urbanu legendu, po kojoj je jedan amerikanac, videvši nešeg Fiću pitao vozača “Jeste li to sami napravili ili Vam je neko pomagao”?

Naime, 1958. godine, radnici fabrike motocikala u Varšavi pripremali su se za proizvodnju skutera po imenu “Osa”. Mnoge komponete budućeg klasičnog poljskog skutera upotrebljene su za Fafik.

Ova minijatura na četiri točka imala je samo 270 kg, jurila je 70 na sat i trošila je 4,5 litara na 100 pređenih kilometara.

Fafik

Warszawa 210
Warszawa je bila poljska verzija sovjetskog automobila “Pobeda”. SSSR original prestao je da se proizvodi 1958. godine, dok je Warszawa izdržala do 1973. Njene komponente su se mogle naći u kombijima sve do polovine devedesetih.

Ipak, 1964. godine, predstavljen je prototip naslednika koji nikad nije ušao u proizvodnju. Ipak ako je suditi po fotografijama inspirisao je sledeću generaciju Volge.

Warszawa 210
Syrena 110

Syrena 110
Syrena je bio poljski narodni automobil, odnosno, imao je ulogu koju će sedamdesetih preuzeti čuvena “Peglica”. Polovinom šezdesetih godina prošlog veka, “Sirenka” kako joj Poljaci rado tepaju, već je bila zastarela.

Od 1964. godine pripreman je naslednik sa oznakom 110 koji je trebalo da uđe u proizvodnju 1968.



Originalni plan je bio da se ispod haube nađe motor od 845 cc i 40 ks. Da se sve to dogodilo nova Sirenka bila bi ne samo jedan od prvih hečbeka, već i ozbiljan konkurent zapadnim modelima kao što su Simca 1100 i Renault 6.

Syrena 110 i originalne Sirenke
Polsi Fiat 1100 Coupe 1974

Poljski Fiat 1100 Coupé
Iako je ovaj sportski model nosio naziv Fiat, nije baš imao direktne veze sa Torinom. Složeni ugovor proizvođača FSO sa Fiatom omogućavao je poljskoj strani da pod određenim uslovima koristi Fiatovo ime i tehnička rešenja.

Dizajnerski rođak modela Lotus Esprit iz 1975. godine, imao je ispod fensi školjke tehnologiju Pezejca (Fiat 125), pogonsku grupu direktno iz Zastave 101, i nešto malo kusura u šrafovima iz Fiata X1/9. Nije ni čudo da je uprkos atraktivnom izgledu imao samo 55 ks i maksimalnu brzinu od 140 km/h. Kažu, jedini proizvedeni prototip je uništen.

Polsi Fiat 1100 Coupe
FSO Ogar

Ogar
Svojevrstan dizajnerki odjek sportkih linija Saab-a u fazu prototipa stigao je 1977. godine i za razliku od kupea, spašen je prese. Iako je ponovo na delu bila tehnologija Fiata 125, veliki branici govore o ambicijama izvoza na Američko tržište, u slučaju da se nađe adekvatan motor. Prototip je prevalio 70.000 kilometara tokom testiranja i pobrao je najviše ocene … svojih autora.

FSO Ogar

Beskid
Da radnički protesti, vanredno stanje i nestašice nisu potresali Poljsku ranih osamdesetih godina prošlog veka, ovaj automobil je mogao biti futuristički izvozni hit. Ovaj 3,5 metra dugačak automobil imao je neobično mali koeficijent otpora vazduha od svega 0,29, a na testovima je trošio 3.9 litra goriva na 100 pređenih kilometara. Krajem osamdesetih zamalo je ušao u proizvodnju pokretan motorom iz Peglice Bis.

Beskid - po nekima preteča Twinga
Osa - rasadnik tehnologije za Fafik

Rezime
O razlozima zbog kojih ovi automobili nisu dospeli o proizvodne trake može se samo nagađati. Da jesu, možda današanja auto scena ne bi bila tako uniformna. Zapravo jedan od načina za ostvarivanje individualnosti je upravo kroz mogućnost izbora… “Spakujete mi dva Fafika i jedan Beskidc za poneti”.

Renault 6 - ideja Syene 110 razvijena do kraja
Tekst: Miroslav Šosberger
Fotografije: Vrele Gume - arhiva
3819
Postavljeno: 16.07.2018

Arhiva: Istorijat

Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 19.07.2018

Automobili šezdesetih

Šezdesete godine prošlog veka. Decenija koju su obeležili „seks, droga i rokenrol“, decenija u kojoj su otpočele mnogobrojne radikalne političke, društvene i kulturne promene na celoj planeti. Ujedno i decenija u kojoj su nastali automobili (inženjerska čuda na četiri točka) o kojima se i dan danas govori sa velikim poštovanjem. U tekstu koji sledi smo odabrali deset automobila koji su po našem mišljenju obeležili taj period.


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 16.07.2018

Poljski prototipovi automobila

Ne postoji društveno uređenje u kome je potreba za luksuzom tako izražena kao što je to socijalizam. Upravo ta dijeta radnika, seljaka i poštene inteligencije, od svega što je udobno ili estetski prihvatljivo rezultirala je velikom inovativnošću na planu kreiranja istog. Želja za „boljim sutra - odmah“ motivisala je tvorce ovih sedam prototipova automobila. Na kraju krajeva, zašto radnik brodogradilišta u Gdanjsku ne bi imao pravo da vozi Ferrari ili barem nešto nalik


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 20.02.2018

Ko je zapravo izumeo automobil?

Zvanična istorija kao izumitelje automobila navodi Karla Benza i Gottlieba Daimlera. Ali šta ako Vam kažemo da je stvaranju ove široko prihvaćene istine zapravo kumovao Adolf Hitler?


Honda

20.11.2017

Deset automobila koji su obeleležili pedesete

16.11.2017

Ferdinand Porše

14.06.2017

Upoznajte Anke Eve Goldman

08.05.2017

Muzej autobusa u Izraelu Tekst sa video prilogom!

01.03.2017

Brzinski rekordi Hitlerove Nemačke...

19.11.2016

Trokraka zvezda u kamionet izdanju Tekst sa video prilogom!

05.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 2)

04.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 1)

02.11.2016

Kaiser Darrin

01.11.2016

Bismarck & Tirpitz

27.10.2016

Porsche 911

21.10.2016

Musolini u ulozi ministra saobraćaja Tekst sa video prilogom!

03.10.2016

Hitlerov Autobahn Tekst sa video prilogom!

24.09.2016

ZIL 167 Tekst sa video prilogom!

23.09.2016

Jensen Interceptor FF

07.09.2016

Porsche 356

03.09.2016

Ruski voz – mlaznjak Tekst sa video prilogom!

17.08.2016

Mercedes 230SL/250SL/280SL

10.08.2016

Dale

02.08.2016

Citroen DS

27.07.2016

Borgward Traumwagen

18.07.2016

Ford Bronco

14.07.2016

MG B

08.07.2016

Rover SD1

29.06.2016

Ford Fairlane/Torino

09.06.2016

BMW

05.05.2016

Jaguar Mark X

23.04.2016

Opel GT

12.04.2016

Triumph Stag

02.04.2016

Datsun 510

18.01.2016

Alfasud

09.01.2016

McLaren F1

23.12.2015

Volkswagen 181

05.12.2015

Ford Falcon (Australija)

23.10.2015

Renault 4

24.12.2014

Ford Mustang

21.10.2014

Ford Mustang

29.08.2014

Nash-Healey

21.08.2014

Duesenberg

16.08.2014

Malkolm Briklin

31.05.2014

Lancia Delta

19.11.2013

Lamborghini Miura

24.09.2013

Alfa Romeo Alfetta

23.08.2013

Porsche 959

07.06.2013

Renault 5

25.04.2012

Jaguar XJ220

20.04.2012

Lexus

23.03.2005

LANCIA
29.7.2018 15:59
3
2

Zato ovde u Oslu Poljaka ima na bacanje..

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: