Klasika

Istorijat SAD – Plymouth Duster

Prašinar iz Detroita

Kada je Plymouth odobrio budžet od 15 miliona dolara za osveženje svog popularnog kompakta Valianta za 1970. godinu, niko nije očekivao da će dizajneri i inženjeri, iza leđa čelnih ljudi kompanije, novac potrošiti na potpuno novu verziju. Kao rezultat je nastao model Duster, koji je tokom 1970-ih godina bio jedan od najpopularnijih automobila iz Detroita


Iako je Duster debitovao tek 1970. godine, njegova istorija vuče poreklo još sredinom 1950-ih godina. U navedenom periodu, Chrysler korporacija (vlasnik Plymouth, Dodge i Chrysler brendova), kao i Chevrolet i Ford, su ozbiljno počeli da razmišljaju o proizvodnji novog kompakta. Chrysler je razmatrao takvu opciju još od Drugog svetskog rata, ali je mnogo veća pažnja posvećena tokom 1950-ih godina kada su Volkswagen „buba“ i AMC Rambler počeli da dostižu rekordnu prodaju. U proleće 1957. godine, Plymouthov predsednik Harry Chesebrough je osnovao Special Corporate Car Committee, tim mladih inženjera i dizajnera sa ciljem da razmotre proizvodnju kompaktnog automobila. Oni su razmatrali da kupe i neki evropski proizvod i prodaju ga pod Chryslerovom oznakom, zbog čega je kompanija kupila udeo u francuskom proizvođaču SIMCA 1958. godine. Međutim, tim je odlučio da ipak razvije američki proizvod, koji je tada bio poznat kao A901.

Valiant
Oni su shvatili da najranije kad A901 može da stigne na tržište je 1962. godina, a kada je postalo jasno da će Ford i Chevrolet imati svoje kompakte do kraja 1959. godine, A901 je iznenada postao prioritet. A901 je postao Valiant i na tržištu se pojavio 1960. godine kao Plymouth, ali je kasnije usledio i blizanac Dodge Lancer (ime kasnije promenuto u Dart). Iste godine su debitovali i Ford Falcon i Chevrolet Corvair, dok su AMC Rambler i Studebaker Lark osveženi. Valiant je bio veći i teži nego Falcon i Corvair, ali za 147 mm kraći i 90 kg lakši nego Rambler. Međutim, ono po čemu Rambler nije mogao da parira rivalima je dizajn. Iako je on pitanje ličnog ukusa, predpostavićemo da je upravo on igrao ključnu ulogu po prodaji. Naime, 1960. godine Valiant je završio na četvrtom mestu u klasi od isto toliko rivala sa 194.292 prodatih primeraka. Radi poređenja, prodaja Corvaira je iznosila 250.007, Ramblera 314-440, a Falcona čak 435.676 vozila. Spomenuta godina nije bila dobra za ceo Plymouth brend. Kompanija je prodala samo 254.432 vozila ili 200.000 manje nego godinu dana ranije.

U narednih nekoliko godina nije bilo većih promena. Prodaja je i dalje bila razočarajuća u poređenju sa rivalima, a za 1964. godinu u ponudu je učvršćena i sportska verzija sa produženim "fastback" krovom i Barracuda oznakom kao odgovor na veliki uspeh Ford Mustanga. Barracuda u nijednom momentu nije opravdala očekivanja i tokom 1960-ih godina je uglavnom gledala u leđa konkurenciji. Situacija se u velikoj meri promenila do kasnih 1960-ih godina, posebno kada je reč o kompaktima. „Buba“ je i dalje privlačila veliki broj kupaca, ali se Ford i Chevrolet nisu mogli pohvaliti sa identičnim uspehom. Corvair je ugašen 1969. godine posle skandala sa sigurnosnim merama, a zamenio ga je model Chevy II Nova (kasnije i Vega). Falcon je i dalje postojao, ali je bio na izlaznim vratima i uskoro će biti zamenjen modernijim modelima Maverick i Pinto dok je i AMC radio na zameni za Rambler u vidu modela Gremlin. Sa druge strane, Valiant, i njegov blizanac Dodge Dart, su i dalje uživali u visokoj prodaji i činili su 30% od ukupne prodaje u klasi. Od kada je predstavljen 1960. godine, Valiant je osvežavan dva puta – 1963. i 1967. godine, kada je dobio i na dimenzijama. Međutim, 1967. godine on je ostao samo kao sedan u verzijama sa dvoje i četvoro vrata dok je "fastback" i kabriolet preuzela Barracuda. Chrysler korporacija je tada odlučila odobri budžet od 30 miliona dolara, koji su Plymouth i Dodge trebalo da podele za razvoj osveženih Valianta i Darta (tada poznatih kao A-Body). Sa druge strane, Barracuda i njen blizanac Dodge Challenger su prebačeni na veću E-Body platformu, sa većim dimenzijama i moćnijim motorima nego ikada pre. Dodge je potrošio svoj deo budzeta na potpuno novi prednji i zadnji deo Darta, dok je Plymouth odlučio da krene potpuno drugačijim putem.

Prekretnica
Tim je predvodio iskusni inženjer Gene Weiss, koji je primetio veliku popularnost na ulicama Chevrolet Nove sa V8 motorom od 327 kubnih inča (5,4 l). Iako se Nova nije mogla pohvaliti visokom snagom kao Plymouth Road Runner ili Dodge Charger, Weiss je shvatio da ona pruža bolje performanse zahvaljujući svojoj niskoj težini. Slična situacija je bila i sa Barracudom i Challengerom. Osim ako su bili upareni sa "big block" V8 motorom od 426 kubnih inča (7,0 l) ili 440 kubnih inča (7,2 l)- E-Body su bili previše teški da bi parirali Novi. Iz navedenog razloga, Weiss je odlučio da se vrati „muscle car“ korenima - veliki motor u kompaktnom automobilu. Samo pet godina ranije, Barracuda je bila urađena sa identičnom strategijom i pokazala se kao veliki prodajni neuspeh. Međutim, do kasnih 1960-ih godina tržište se promenilo u velikoj meri. Gorivo je postajalo sve skuplje, državne agencije su počele sa radom na novim standardima o sigurnosnim merama i izduvnim gasovima, a osiguravajuće kompanije su počele da dižu cene svojih usluga. Iz navedenih razloga, kompakt sa manjim V8 motorom se činio kao dobitna kombinacija. Na sreću Weissa, kompanija je bila prezauzeta radom na Barracudi i Challengeru da njegovom timu gotovo i nisu davali pažnju. Kada se zna koliko je budžet bio mal, novitet je morao da deli što je više delova sa Valiantom, a izbor imena je pao na Duster.

Za dizajn se postarao veteran Neil Walling, koji je odlučio da pozajmi mnoge linije sa Valianta. Konačan dizajn je u velikoj meri doneo dopadljive linije, a jedini detalj koji je razlikovao dva automobila je bio krov. Duster je pružao produženi "fastback" krov, koji možda nije bio praktičan kao Valiantov sedan, ali je pružao značajno više sportski dizajn. Sa izuzetkom krova, dva automobila su izgledala gotovo identično, što svakako nije bila mana kada se zna popularnost Plymouthovog kompakta. Osim novog krova, deo budžeta je potrošen i na dizajn enterijera, koji je bio jedan od najbolje opremljenih u klasi. Po uzoru na Mustang, lista standardne i opcione opreme je bila toliko velika da je bilo gotovo nemoguće pronaći dva identična Dustera na ulicama. Ono što je bilo jednako impresivno je što je ceo program bio završen za samo šest sedmica, a jednako dugačak posao je vladao na račun imena. Rani predlozi su bili Boss (šef) i Judge (sudija) pre nego što je izbor pao na Duster (Dust - prašina). Naime, Plymouth je želeo da koristi tasmanijskog đavola kao logo, ali kada je Warner Brothers zatražio nadoknadu od čak četiri miliona dolara, kompanija je odlučila da napravi sopstveni logo.

Duster 340 je mogao da ubrza do 100 km/h za 6,2 sekunde i dostigne maksimalnu brzinu od 197 km/h Twituj ovo!

Motori i performanse
Kada je reč o mehanici, ponuda je startovala sa dva redna šestocilindarska motora. Onaj manji je bio od 198 kubnih inča (3,2 l) sa 125 ks uz veći od 225 kubnih inča (3,7 l) sa 145 ks, a vrh ponude je činio V8 od 318 kubnih inča (5,2 l) sa 230 ks. Međutim, najveću pažnju je privukao novi V8 motor od 340 kubnih inča (5,6 l) i 275 ks, koji se našao u ponudi nekoliko meseci kasnije.

Zahvaljujući svojoj niskoj težini, Duster 340 je mogao da ubrza do 100 km/h za 6,2 sekunde i dostigne maksimalnu brzinu od 197 km/h, a sa svojim početnom cenom od samo 2.547 dolara, on je bio i veoma pristupačan. Prodaja je krenula veoma obećavajuće i već prve godine je prodato 217.192 primerka, od čega je 24.817 kupaca izabralo spomenuti 340 motor.

Duster je igrao veliku ulogu za ceo Plymouth brend, koji je po prvi put još od 1959. godine izbio na treće mesto po prodaji na domaćem tržištu. Jedan od razloga za uspeh je svakako ležao u privlačnom dizajnu, ali sa početnom cenom od samo 2.172 dolara, kupci su shvatili da je svakako reč o odličnoj kupovini. Duster nije uspeo da nadmaši glavnog rivala Ford Maverick, od koga je bio za 91 dolar skuplji, ali se čini da je takođe krao i veliki broj kupaca od Valianta, čija je prodaja za 1970. godinu pala na samo 50.810 vozila. U svakom slučaju, nakon što je prodao prvih 100.000 primeraka, Plymouth je proslavio tako što je ponudio i Gold Duster paket opreme sa zlatnim trakama, a trend će kasnije pratiti i ostale specijalne verzije. Sa tako velikim uspehom, Plymouth nije imao razloga za većim promenama, mada je 340 dobio specijalne trkačke grafike na haubi.

Veliki rivalitet
Ako ste čitali druge priče o Chrysler korporaciji, onda svakako znate koji je rivalitet vladao između Plymoutha i Dodgea, iako su pripadali istoj korporaciji, a retko koja divizija bi mogla da predstavi uspešan proizvod bez da rival traži svoju verziju. Iz navedenog razloga, uspeh Dustera nije prošao nezapaženo kod Dodgea i kompanija je uskoro zahtevala svoju verziju. Na bazi Darta je nastao Dodge Demon, sa identičnim krovom kao i Duster, a kada su mnoge crkve počele da protestvuju, dve godine kasnije ime je promenuto u Dart Sport. Nijedna verzija se nije prodavala u visokim brojevima i tiho su ugašeni sredinom 1970-ih godina. U svakom slučaju, 1972. godine Duster dobiva svoju najnoviju Twister verziju, koja je bila dostupna na I6 i V8 modelima, a pored crne haube, ona se razlikovala i sa više opreme u enterijeru, lepšim felnama i agresivnijim branicima. Plan je zahtevao da Duster pruži sve one dizajnerske promene sa 340 modela, ali i na jeftinijim verzijama. Chrysler korporacija je spremala potpuno nove Valiant i Duster za 1973. godinu, ali je ovaj ideja otkazana u poslednjem momentu kada je kompanija upala u tešku finansijsku krizu. Iz navedenog razloga, odluka je pala da Duster nastavi bez promena sa izuzetkom novog Space Pak paketa opreme. On je doneo nova zadnja svetla i spustio snagu najmoćnijeg motora na 240 ks zbog novih standarda o izduvnim gasovima, ali to nije bilo bitno i 1973. godine je prodato čak 264.974 primerka.

Teškoće i štrajkovi
Za 1974. godinu Plymouth je odlučio da zameni provereni 340 motor sa modernijim od 360 kubnih inča (5,9 l). On je razvijao 245 ks i očekivalo se da će u velikoj meri nastaviti tamo gde je prethodnik stao, ali do toga nije došlo. Glavni krivac su i ovaj put bile osiguravajuće kompanije, pa tako godišnje osiguranje je umalo da košta koliko i sam automobila. Od 281.378 prodatih Dustera 1974. godine, samo 3.969 su pružali spomenuti 360 motor. Iako je Duster i dalje privlačio dosta kupaca, Chrysler korporacija se nije mogla pohvaliti uspesima. Godina 1975. je započeta sa tri meseca dugim štrajkovima koji su odložili razvoj novih F-Body automobila (Plymouth Volare i Dodge Aspen) - proizvoda koji su trebali da zamene A-Body. Oni su konačno bili spremni za 1976. godinu, koja je ujedno bila poslednja godina Dustera.

Plymouth je u početku planirao da zadrži Duster oznaku, ali u želji da bolje konkuriše popularnim Ford Granadi i Mercury Monarchu, odluka je pala da se ime promeni i Volare i on bude dostupan samo kao sedan. Dusterova prodaja je značajno pala u poslednje dve godine, na 120.131 vozilo 1975. godine i manje od 35.000 vozila godinu dana kasnije. Volare se u početku pokazao velikim uspehom, uključujući i proglašenje za automobil godine po izboru uglednog Motor Trend magazina, ali će na tržištu opstati samo četiri godine zahvaljujući skandalima sa opozivima zbog sigurnosnih mera.

Tokom sedam godina proizvodnje, Plymouth je prodao oko 1,3 miliona Dustera, što je svakako broj vredan pažnje. On nije bio veliki uspeh samo sa prodajne strane gledanja, već je na njemu Plymouth naučio kako da smanji broj delova, koristi manju radnu snagu i deli platforme između različitih modela. Duster se danas ne može smatrati vrednim klasikom, ali mali broj proizvedenih primeraka sa 340 i 360 motorima ipak privlači pažnju. Rivalitet između Plymoutha i Dodgea se nikada nije smirio, a čini nam se da je bio u najvećem jeku tokom 1970-ih i 1980-ih godina kada Chrysler više nije imao finansije da razlikuje njihove modele po ničemu drugom osim po oznaci. Tokom 1979. godine Dodge je po prvi put nadmašio Plymouth po prodaji, a od 1980-ih godina je to redovno radio. U novembru 1999. godine, oko godinu dana nakon što se udružio sa Daimlerom, Chrysler je objavio da će Plymouth biti ugašen posle 2001. godine. Teško je zaključiti kakva bi istoriji Plymoutha bila da nije bilo rivaliteta sa Dodgeom, a kao mnogo toga u dugačkoj Chryslerovoj istoriji, to je samo jedan od slučajeva "šta bi bilo kad bi bilo" ...

Zoran Tomasović
2556
Postavljeno: 09.10.2015

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Synyster
09.10.2015 18:07
9
1

Velika je steta sto je Plymouth ugasen. Uvek su imali zanimljive proizvode, iako im je Chrysler korporacija uvek davala otpatke.

Hans
09.10.2015 22:15
8
1

Svaka cast za clanak. :-) Veliki pozdrav od velikog ljubitelja "amera".

MilanChe
13.10.2015 13:22
3
1

Super

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: