Uporedni test

Peugeot Partner i Citroen Berlingo VU

Sreća je u radu

Preko dve decenije Peugeot Partner i Citroen Berlingo lideri su u kategoriji lakih dostavnih vozila. Nova generacija donosi brojna poboljšanja i inovacije, što joj je odmah donelo titulu "Van of the year" za 2019. godinu

«Perica (u Francuskoj imenice se ne menjaju kroz padeže), da li vas interesuju komercijalna vozila», odnosno VU (vehicule utilitaire), kako ih ovde nazivaju? Naravno da me interesuju, čak se i razumem u njih, zahvaljujući mojim drugarima "batimancima" (građevinarima), sa kojima, tu i tamo, odradim po neki poslić kada imam slobodnog vremena. Posebno su mi bliska ona laka, u stilu Peugeota Partner ili Renaulta Kangoo i Trafic, bez kojih je apsolutno nemoguće obaviti posao. Navozao sam se bogami sa njima i prevezao na tone materijala i nebrojene džakove otpada sa gradilišta.

Nezaobilazna kategorija na zapadu
Nađoh se tako nadomak Pariza na prezentaciji novog Citroena Berlingo Van i Peugeota Partner, koji su stupili na scenu par meseci nakon putničkih izvedbi. Jaka stvar, reći će neko, kombi ko kombi, šta tu ima novo i uzbuđujuće? Kakva greška, jer ukoliko su zbog nemaštine ovakva vozila i dalje retkost u Srbiji, u razvijenim evropskim zemljama, bez imalo preterivanja, ima ih na milione. Posebno u velikim urbanim sredinama, gde su nezaobilazni dekor na ulicama. Nema tog malog privrednika, zanatlije, dostavljača pošiljki, poštara, vodoinstalatera, električara, cvećera i ko zna još kojeg zanimanja, bez jednog ovakvog vozila. Naši blizanci postigli su tako znatno veći uspeh u kombi varijantama nego u putničkim. Za dvadesetak godina postojanja Belingo Van prodao se u recimo u preko 1,5 miliona primeraka. Partner tek za par desetina hiljada manje, no u međuvremenu je uhvatio korak i postao najprodavani u segmentu, ispred Renaulta Kango i Berlinga. Grupacija PSA postala je tako lider u Evropi u segmentu lakih dostavnih vozila sa 26,2 % ukupnog tržišta, iza koje je VW sa 15,6 %.

Značaj komercijalnih vozila za profit proizvođača je neprocenjiv, za pojedine čak i veći nego putnička gama



Ne treba se zato čuditi sa kakvim se ambicijama i ozbiljnošću pristupilo razvoju najnovije generacije, postavljene na aktuelnoj platformi grupacije EMP2, kao i mnogi znatno prestižniji putnički modeli. Tačnije rečeno na polovini platforme, tj prednjem delu (ogibljenje, upravljanje, motor...), dok je zadnji, modifikovan i poboljšan, preuzet od predhodne generacije. Cilj PSA bio je ponuditi savremeno dostavno vozilo, sa svim sigurnosnim i praktičnim sistemima za vožnju kao kod putničkih verzija, i uz to povećati utovarne kapacitete. Prvi je u potpunosti je ostvaren, za upravljačem je teško uvideti razliku između VU i VP (VU označava vehicule utilitaires, tj radnu verziju, a VP vehicule particulier, tj putnički model).

Isti enterijer krasi i jedan i drugi model, računajući veliki centralni ekran od 8 inča i automatsku klimu, sa dve zone podešavanja



Kod Peugeota akcenat je na i- Cockpitu, znate tu priču sa uzdignutom instrument tablom i malim upravljačem, iz modela kao što su 308, 3008 i novi 508. Citroen je sa svoje strane ostao dosledan klasičnoj komandnoj tabli, sa instrumentima na koje se gleda krzo upravljač. Postoje dakle značajne razlike u unutrašnjosti, kao i u izgledu prednjeg dela. Kod Partnera je agresivniji, sa sada prepoznatljivom vertikalnom prednjom maskom.

Praktičnost pre svega
Za razliku od putničke varijante, zahvaljujući dobroj širini vozila i odstranjenoj ručnoj kočnici (električna) teretne mogu posedovati tri prednja sedišta (vozačevo + klupa za dve osobe). Jeste da je klupica za dva zuvozača pomalo tesna, ali ih je ipak izvodljivo prevesti, što je retkost u ovom segmentu. Kada je pored vozača samo jedna osoba, deo slobodnog sedišta može se podići i u njega odložiti mnoštvo raznih sitnica, ili ga iskoristiti kao podesivi stočlić za laptop, koji se zaokreće ka vozaču. Ujedno mobilni računar, srednjih dimenzija, staje u veliki gornji pregradak ispred suvozača, koji se može napajati preko standardne utične od 220 V (plus dva USB priključka i jedan od 12 V). Moram spomenuti još jedan sistem koji olakšava svakodnevnu vožnju, a radi se o kameri koja je postavljena iznad zadnih vrata. Preko nezavisnog ekrana (postavljen umesto unutrašnjeg retrovizora) moguće je konstatno osmatrati put pozadi, odnosno desni ugao vozila, kako bi se olakšalo parkiranje. Nalazim da je ekstremno praktična, gotovo neophodna po gradu. Jer i Berlingo i Partner u ponudi su isključivo sa metalnim zadnjim vratima i bez prozora, što znači da je vidljivost bez kamere ograničena samo na spoljašnje retrovizore. U PSA kažu iz sigurnosnih razloga, vrednost robe koja se prevozi često je veća i od vrednosti samog vozila. Ujedno su pojačane i brave, moji gore spomenuti drugari počupali su i to malo kose što im je ostalo, kada su im pokrali skupocene mašine iz vozila. Drugo, sistem sa kamerom nije skup i može se dobiti uz jeftinije verzije, koje nemaju centralni ekran. Kako ovo nije bila statična prezentacija, kakva se često praktikuje kod nas, bili smo u prilici provozati više modela oba brenda.

     
 

Prvi na testu našao se Partner 1.5 BlueHDi od 130 KS, i to u produženoj XL verziji šasije. Njegova dužina iznosi 4,75 metara što dozvoljava utovar dve evro palete, odnosno utovarni prostor od 2,16 m (bez obaranja suvozačevog sedišta). Maksimalna zapremina iznosi tako između 3.9 i 4.4 kubna metara. Naš Partner ujedno je bio opterečen sa 350 kg dobro pričvršćenog tereta (betonske ploče), kako se nebi prosuo u prvoj krivini. Ovde moram navesti jos jednu inovaciju, PSA je opciono ponudila sistem koji signalizira da je dostignuto maksimalno opterečenje vozila. Ukoliko se zna da je većina saobraćajnih nesreća vezana upravo za preopterečenost, jasno je koliko ovo može biti od pomoći budućim korisnicima.

Na svakoj osovini postavljeni su senzori opterećenja, a rezultat je vidljiv na instrument tabli, odnosno levom boku, odmah pored zadnjih vrata (led diode)



Dođosmo tako i do maksimalne težine koju mogu podneti naši blizanci, što zavisi od izabrane verzije. Ponuđene su dve, standardna do 650 kg, odnosno Worker, sposobna podneti jednu tonu. Odnose se na kratku i dugu karoseriju, stim da Worker ima veće odstojanje od tla za 3 cm (ukupna visina 1,85 m) visina. Naš partner je bio u standardnoj postavci, što se ogleda u nešto mekšem ogibljenju. Sa spomenutim teretom i dve osobe nema nikavih problema, posebno jer je agregat u kombinaciji sa šestostepenim ručnim menjačem (postoji i automatski sa osam prenosa EAT8). Jedino po klizavom putu ESP često zasvetluca, biće da je podešen da reaguje ranije nego li u putničkoj verziji. Pored njega podrazumeva se da poseduje i svu sigurnosnu opremu kao i putnički Rifter, gde pre svega mislim na adaptivni regulator brzine, čitač saobraćajnih znakova, sistem za održavanje vozila u svojoj traci, za kontrolu mrtvog ugla, automatsko uključivanje dugih i kratkih farova....

     
 

Stari dizel još žari i pali
Posle ručka izabrah kratki Berlingo Worker (4,4 m), ovoga puta pokretan "starim" dizelom 1.6 BlueHDi, u verziji od 100 KS (postoji i od 75 KS). Ovaj je u paru sa petostepenim ručnim menjačem, što je i dalje sasvim dovoljno da se obavi posao. Berlingo je posedovao i poznati dispozitiv "Grip control", sa mikst gumama, bolje adaptiran otežanim uslovima eksploatacije. Utovarni prostor i ovde je bio napunjen betonskim pločama, ali nešto veće težine od 450 kg. I u njega staju dve evro palete, dok dužina utovarnog prostora iznosi 1,81 m. Razlika u ponašanju na putu je minimalna, iako proizvođač navodi kako je ogibljenje tvrđe, uz slabiju izolaciju kabinskog prostora. Zapravo cilj je adapatirati vozilo potrebama, pretpostavlja se da kupci Workera prelaze manje kilometara (odlazak i dolazak na gradilište), dok standardna verzija više služi za obilaske i duža putovanja. Bilo kako bilo, osim osnovne sve izvedbe poseduju dupla klizna vrata na bokovima i zadnja podeljena u odnosu 60/40. Ova se otvaraju pod uglom od 180°, kako bi se olakšao prilaz viljuškaru. Razgledali smo i karoseriju sa produženom kabinom, odnosno sa pet sedišta. Zadnja klupa se samo preklopi ukoliko za njom nema potrebe, dok su stakla i ovde zamenjena limom. Dugogodišnji saradnik grupacije PSA, kompanija Dangel, ponudila je za određene službe (vatrogasci, žandarmerija, pošta, elektrodistribucija...) i pravi 4x4, sposoban da se izbori i sa najkoplikovanijim terenima.

Navedimo još nekoliko izvedbi karoserije kao što je Pick-up (predviđen za 2019 god), kao i specijalizovano vozilo za transport hendikepiranih osoba, za koje, pored privatnika, interesovanje pokazuju i taksisti. U evropskim gradovima, tipa Pariz, bez problem možete poručiti upravo ovakvo vozilo. Sve u svemu potražnja za lakim dostavna vozilima ne opada, naprotiv. Kao lider u ovom segmentu PSA se potrudila da lansira izuzetno široku i kompetentnu gamu, odgovorni za razvoj jedino su se "cimnuli" kada smo im postavili pitanje elektrifikacije. Da, da u planu su hibridne verzije, pa i 100 % električna, no tek za koju godinu. Zaostatak u vremenu iz dobro poznatih razloga (grupacija je već više decenija skoncentrisana na razvoj dizel agregata), što može skupo da ih košta, uzevši u obzir da sve više velikih evropskih gradova uvodi zabranu upotrebe dizela, bez obzira što 1.5 BlueHDi prolazi najstrožije EURO 6.2 norme. Šteta, posebno jer ni benzinski agregat 1.2 Pure Tech, od 110 i 130 KS, nije najbolje adaptiran ovakvom vidu upotrebe. Cene za domaće tržište i dalje nisu poznate, dok u Francuskoj početna za 1.6 BlueHDi/75 iznosi 17.450 evra, naravno bez pdv-a. U Srbiji će bez sumnje biti osetno niže, računajte na nekih 1.000 evra više od aktuelnog Partnera, odnosno Berlinga.

Tekst: Perica Rajković
Slike: Peugeot, Citroen i Perica Rajković
1563
Postavljeno: 08.11.2018

Arhiva: Uporedni testovi

Rubrika: Uporedni testovi
Postavljeno: 08.11.2018

Peugeot Partner i Citroen Berlingo VU

Preko dve decenije Peugeot Partner i Citroen Berlingo lideri su u kategoriji lakih dostavnih vozila. Nova generacija donosi brojna poboljšanja i inovacije, što joj je odmah donelo titulu "Van of the year" za 2019. godinu


Rubrika: Uporedni testovi
Postavljeno: 05.05.2018

Peugeot 308 1.2 Puretech 130 EAT8 i BMW Serie 1 118i/136 automatik

Dva agregata, šest cilindara i šesnaest brzina! Nezamislivo do još pre koju godinu! Peugeot 308 i BMW serije 1 danas bez kompleksa stavljaju u prvi plan trocilindarske agregate uz sofisticirane automatske menjače


Rubrika: Uporedni testovi
Postavljeno: 27.12.2017

Ford Fiesta 1.5 TDCi protiv VW Polo 1.0 TSI
Tekst sa video prilogom!

Jedna od tri najvažnije teme godine je pred nama. Naravno radi se o obračunu lidera B segmenta, Ford Fieste zvanično najprodavanijeg modela u ovoj klasi i Volkswagen Pola, slobodno možemo reći klasika malih automobila


Renault Twingo TCe/90 Dinamique vs. Smart Forfour Tekst sa video prilogom!

26.05.2015

Ford Fiesta 1.6 TDCi vs Renault Clio 1.5 dCi Tekst sa video prilogom!

22.10.2014

Mazda 3 Sport 2.0i G165 / Mazda 3 Sport CD150

12.07.2014

Kia Cee’d 1.6 GDi / Kia Cee’d 1.6 CRDi

04.07.2014

Mercedes-Benz ML 350 i BMW X5

03.05.2014

VW Golf vs Peugeot 308

26.03.2014

Toyota RAV4, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe Tekst sa video prilogom!

21.06.2013

Audi A3 - BMW serija 1 - Mercedes-Benz A klase Tekst sa video prilogom!

24.05.2013

Mercedes A klasa i BMW Serija 1

16.11.2012

Mini Cooper S Coupe vs Renault Twingo Gordini

25.05.2012

Fiat Punto Classic vs Dacia Sandero

30.03.2012

Ford Kuga vs Jeep Compass vs Toyota RAV4

26.03.2012

Hyundai ix35 vs KIA Sportage English version Tekst sa video prilogom!

08.07.2011

Automobili cene do 10.000 evra

02.05.2011

Suzuki Swift vs Suzuki Swift English version

25.01.2011

Audi RS5 vs BMW M3 English version

03.01.2011

Audi A1 vs MINI Cooper English version

10.12.2010

Dacia Duster vs Chery Tiggo English version

26.11.2010

Citroen DS3 / Peugeot RCZ / Renault Megane RS

12.10.2010

Audi S5 Coupe vs Audi S5 Cabrio

18.06.2010

Mazda 3 i Kia Ceed

12.02.2010

Dacia Sandero Stepway i Suzuki SX4

25.12.2009

Lexus RX vs BMW X5 vs Audi Q7

18.11.2009

Alfa Romeo MiTo vs Mini Cooper S

13.10.2009

Opel Astra GTC i Kia Procee'd

14.07.2009

Hyundai i20 i Opel Corsa

11.06.2009

Mercedes C180 Kompressor i C220 CDI

26.05.2009

Toyota Avensis vs Honda Accord vs Mazda 6

04.05.2009

Hyundai i10 vs Kia Picanto

03.04.2009

Jeep Wrangler vs Land Rover Defender

06.03.2009

Automobilske navigacije

26.02.2009

Kolica za pijacu

31.12.2008

Fiat 500, Hyundai i10 i Suzuki Splash

04.11.2008

BMW X5 3,0d i VW Touareg 3,0 V6 TDI

22.07.2008

Pneumatici

23.05.2008

Citroen C6 2,7 HDi i Citroen DS 21 "Ajkula"

24.12.2007

Toyota Hilux 3,0 D-4D i Mutsubishi L200 2,5 DI-D

08.06.2007

Jeep Compass 2,3 i Suzuki Grand Vitara 2,0

25.01.2007

Mali automobili

28.12.2006

Jeep Grand Cherokee 3,0 CRDI i Range Rover Sport TD

20.11.2006

VW Jetta 1,9 TDI i Renault Megane Sedan 1,5 dCi

19.06.2006

Renault Megane 2,0 RS Luxe i Ford Focus ST 2,5T

09.05.2006

Toyota Hilux 2,5 D-4D i Isuzu D-Max 3,0 TD

09.02.2006

Citroen C3 1,6 HDi i Renault Clio 1,5 dCi

26.01.2006

Citroen C5 Break 2,0 HDi i Renault Laguna Estate 2,2 dCi

28.10.2005

Honda Jazz 1,4 i Mitsubishi Colt 1,3

23.06.2005

BMW 320i i 320d

25.05.2005

Peugeot 307 1,6 HDi i Renault Megane 1,5 dCi

18.03.2005

Peugeot 307 SW 2,0 HDi i Ford Focus C-Max 2,0 TDCi

28.02.2005

Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail i Toyota RAV4

22.12.2004

Audi A8 L 6,0 Quattro, Mercedes S 600 L i BMW 760 Li

19.11.2004

Citroen C2, Lancia Ypsilon i Nissan Micra

15.09.2004

Ford Sportka i Streetka

27.09.2004

OPEL Astra 1,6 Twinport Enjoy i VW Golf V 1,6 FSI Comfortline

21.08.2004

Supersportski automobili

25.07.2004

FIAT Panda 1,2 Emotion, OPEL Agila 1,0 Njoy Design i DAIHATSU Cuore 1,0 Top

22.06.2004

FORD Focus 1,8 TDCi 100KS i RENAULT Megane 1,5 dCi 100KS

20.05.2004

VW Golf V 2,0 TDi 16V 140 KS i PEUGEOT 307 2,0 HDi 16V 136 KS

13.04.2004

RENAULT Megane Sedan 1,9 dCi i SEAT Toledo 1,9 TDi

16.03.2004

VW Golf V i MAZDA 3

5.02.2004

CITROEN C2 i C3 1,4 16V 90KS Sensodrive

21.02.2004

PEUGEOT 307 CC 2,0 i RENAULT Megane CC 2,0

15.01.2004

RENAULT Megane Grandtour,
PEUGEOT 307 Break,
FIAT Stilo Multi Wagon i
MITSUBISHI Lancer Kombi

12.12.2003

BMW serija 5, MERCEDES E320 i AUDI A6

24.12.2003

CITROEN C2 1,4 i RENAULT Twingo 1,2 16V

5.11.2003

AUDI TT 3,2 Quattro, CHRYSLER Crossfire 3,2 i NISSAN 350 Z

17.11.2003

CITROEN Berlingo, FIAT Doblo, RENAULT Kangoo i OPEL Combo

8.10.2003

TERENSKA VOZILA

20.10.2003

HONDA Accord, MAZDA 6 i TOYOTA Avensis

30.08.2003

RENAULT Clio 2,0 RS i PEUGEOT 206 2,0 RC

13.09.2003

AUDI A3 2,0 FSI, BMW 318 ti Compact i MERCEDES C180 K Sportcoupe

16.08.2003

HONDA Jazz 1,4i LS, MAZDA 2 MZI 1,4 Exclusive i NISSAN Micra 1,2 Acenta

17.07.2003

ALFA ROMEO 147 GTA, FORD Focus RS i VW Golf R32

10.06.2003

RENAULT Megane 1,9 dCi, FORD Focus 1,8 TDCi i ŠKODA Octavia 1,9 TDI

27.04.2003

BMW X5 4,6is, MERCEDES ML55 AMG i PORSCHE Cayenne S

10.05.2003

FORD Ka Futura i RENAULT Twingo 1,2 16V Privilege

7.04.2003

FORD Mondeo TDCi Turnier i MAZDA 6 CD Sport-Kombi

7.03.2003

HYUNDAI Getz, DAEWOO Kalos i CITROEN C3

6.02.2003

SUBARU Forester 2,0 XT Turbo i ŠKODA Octavia Combi 1,8T

18.02.2003

PEUGEOT 307 110, RENAULT Megane 1,6 i VW Golf 1,6

18.01.2003

KIA Sorento CRD i TOYOTA Rav 4 D4D

21.12.2002

MASERATI Coupe Cambiocorsa i PORSCHE 911 Carrera

15.11.2002

MAZDA 6 1,8 Comfort, OPEL Vectra 1,8 Comfort i VW Passat 2,0 Comfortline

24.11.2002

PEUGEOT 206 SW i ŠKODA Fabia Combi

13.10.2002

HONDA Jazz 1,4i i SEAT Ibiza 1,4 16V

1.10.2002

MERCEDES S 600 i VW Phaeton W12

6.10.2002

TOYOTA RAV 4 D4D i SUZUKI Grand Vitara XL-7

3.09.2002

FORD Fiesta TDCi, PEUGEOT 206 HDi i CITROEN C3 HDi

3.09.2002

moron
08.11.2018 14:38
19
1

Peki
Priznaj da "ovo" radiš namerno :) Hoćeš Don-a živog u grob da oteraš sa stalnim testovima vozila PSA grupacije. Eto, sada si čak počeo da testiraš i PSA "teretnjake". Strašno :)

Peki
08.11.2018 21:46
16
1

@Moron, naravno, da ga malo "jedim", ali sta da radim kad Alfa izbaci novi model svakih 10 godina!?

Japanautofan
09.11.2018 13:13
7
1

Sad ce Alfa i teretnjak da izbaci .
Toga se jos niko nije setio. Jedan "sportski teretnjak" :)))

moron
09.11.2018 14:33
7
2

@Peki
Na žalost, Alfa je kod nas "neshvaćena" i imaš ih ( pa i Đuliju) na oglasima kao nove/neprodate primerke čak i iz 2016. godine. Evo jedna:
https://www.polovniautomobili.com/auto-oglasi/9036917/alfa-romeo-giulia-super-22-jtdm
Ne kažem da je "francuski đubar" išta bolji ...

Мане
09.11.2018 18:25
8
1

Спачек фургон је, ипак, најслађи :-D .

BB
11.11.2018 12:07
5
1

Stvarno su ga napravili da može za svaku upotrebu...

Svaka čast.

Ja imam taj 1.6/100 motor u putničkoj varijanti, zaista dovoljno!

Don
11.11.2018 14:26
9
2

Drugovi,hvala.na zajebanciji al trenutno mi nije ni do čega,prolazim kroz još jedno teško razdoblje (rastavi braka) pa je sve pakao na zemlji a tuga me velika poklopila.

Peki
11.11.2018 18:28
11
0

@Don, sao mi je, izvini za salu. Ako imas dece onda je zaista komplikovano, u protivnom dozvolicu sebi da kazem kako stvari moras relatizovati. Ljudi se otuduju, osecanja se sa godinama izlizu i istrose. Dve trecine nasih prijatelja je razvedeno, malo je nas koji smo bili postedeni takvih sranja. A kriza je bilo... Naravno da te ne mogu utesiti, ali vreme sve leci, eno ih svi su pronasli neke nove osobe, ljubavi, nastavise da zive vise manje normalno. Sto bi rekli Francuzi: "Il ny a pas mort de homme" (u slobodnom prevodu nema mrtvih), zivot ide dalje.
Hrabro

moron
12.11.2018 21:50
7
1

Don
Izvini, žao mi je čuti. Nemam ništa pametno reći. Ja se kao "razvodim" duže od decenije, tj, "lepša polovina" je prvi put tada otvorila tu temu. Rekoh tada: "Hajde da sečakamo da deca porastu?". I "čekamo" ... Bem li ga šta je tu pametnije ...

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: