Klasika

Opel GT

Opel GT i prvih pola veka besmrtnosti

„Nur Fliegen ist schöner…” – samo je letenje lepše. Ove četiri reči su dovoljne da stvore strast i snove. Kao i reklamni slogan, i sam automobil je postao klasik: Opel GT sportski automobil, koji je prvi put sišao sa proizvodnih traka pre 50 godina


Tada pre pola veka, kao i sada, OPEL GT je predstavljao pravi automobil iz snova i prekretnicu u istoriji automobilizma. Proslava godišnjice rođenja Opela GT počinje u maju, na skupu klasičnih automobila„Bodensee-Klassik”. Ljubitelji će moći da uživaju u izgledu ove ikone dizajna i na još nekoliko događaja tokom ove godine.

Experimental GT: Opelovi dizajneri su pokazali svoju hrabrost
Da budemo precizni, karijera Opela GT nije počela pre 50, već pre 53 godine – sa senzacijom na Međunarodnom sajmu automobila u Frankfurtu (IAA) 1965. godine, kada je kompanija predstavila sportski dvosed. Sa elegantnom karoserijom, niskim prednjim delom sa farovima na izvlačenje, ovalnim okvirom točkova i oštrim zadnjim krajem, ovaj automobil je bio nešto što nikad nije viđeno od strane nekog evropskog proizvođača automobila.Dizajn spoljašnjosti u vidu zaobljenih linija je tada označen kao „oblik flaše Koka Kole”. U početku, Opel je „Experimental GT”opisivao kao studiju visokih performansi. Dizajniran je od strane Erharda Šnela (Erhard Schnell) i njegovog tima u prvom dizajnerskom centru jednog evropskog proizvođača automobila, nazvanog „Styling Studio” u Riselshajmu.

Erhard Šnel (Erhard Schnell) se podseća da je razvoj GT-a bila velika tajna: „Za početak, to je bio samo dizajnerski projekat. Moj šef nije rekao menadžmentu. Ali kada je studija bila pri kraju, nije mogao a da im ne kaže. Bili smo vrlo zabrinuti kada je Experimental GT predstavljen prvi put. Nakon toga nam je laknulo kada je rukovodstvo spontano počelo da aplaudira, bili smo presrećni.”

Njihova hrabrost je nagrađena na Međunarodnom sajmu automobila u Frankfurtu(IAA), kada je GT dobio masovno pozitivan prijem od strane medija i publike. Niko nije očekivao tako radikalan sportski automobil od Opela. Kao rezultat toga, šest godina nakon prve skice dizajna i samo tri godine posle dobijenog zelenog svetla za ovaj projekat, GT prototip je postao produkcijski automobil.

Prekogranična saradnja, zabava bez granica
Prvi Opel GT je sišao sa proizvodne linije 1968. godine, rani primer francusko-nemačke saradnje. Zahvaljući prethodnim zajedničkim projektima, proizvođač karoserija „Chausson and Brissoneau & Lotz” je bio dokazan partner Opela i francuska kompanija je odradila presovanje, zavarivanje, farbanje i unutrašnju instalaciju GT-a, pre nego što ga je poslala u Nemačku za finalnu montažu šasije i pogona.

Kupci GT-a su imali izbor od 2 motora sa četiri cilindra – jedan sa zapreminom od 1.1 litra sa 60 konjskih snaga koji je stigao iz Kadeta i drugi – sa 1.9 litara i 90 konjskih snaga – iz Rekorda. GT 1900 je bio posebno popularan od samog starta. Maksimalna brzina od 185 km/h i ubrzanje od 0 do 100 km/h od 11.5 sekundi je bilo baš ono što kupci žele. Pogon se prenosio na zadnje točkove putem manuelnog menjača sa četiri brzine. Evropski kupci su retko kada naručivali opcionalni trostepeni automatik, ali je sa druge strane Atlantika ovaj prenos bio ekstremno popularan.

Fridhelm Engler (Friedhelm Engler), direktor dizajna eksterijera u Opelu, opisao je ponašanje svojih tadašnjih kolega kao odvažno. Bilo je prilično lascivno predstaviti koncept sa srednje postavljenim motorom iza prednje osovine koji je zasnovan na osnovama Kadeta B. Umesto da dokazane delove masovne produkcije obuku u novo odelo, imali su smelost da naprave nešto totalno radikalno – pravi Gran Turizmo. Može se reći da je GT hrabrost u čeliku.

Revolucionaran- iznutra i spolja
Karoserija produkcijskog GT-a je bila dosta drugačija od originalnog automobila, sa još više izraženim atletskim izgledom. Prednji deo je bio veći, a prednji ispust kraći.Mišićave izbočine usisnika su omogućile nižu haubu, a pravougaoni sklopivi farovi koje je imao Experimental GT su zamenjeni novim ovalnim svetlima zavodljivog izgleda koje su ovom automobilu dali nepogrešivu pojavu.Moćne ali elegantne linije smanjile su otpor vazduha bez žrtvovanja stabilnosti prvi velikim brzinama na Autobanu. Ipak, ovo je prouzrokovalo drugi, neočekivan problem: Prema saopštenju iz septembra 1968., prototipovi GT-a nisu mogli nigde da prođu neopaženi od strane novinara, jer je seksi oblik „sprečio svaki oblik kamuflaže”.

Kao i dizajn eksterijera, enterijer GT-a, sa svojim sportskim sedištima, trokrakim upravljačem i okruglim instrumentima – stvorio je osećaj oduševljenja koji i danas uzbuđuje. Iako su najviše uticali na emocije, dizajneri GT-a su takođe obratili pažnju na bezbednost, tako što su svojoj kreaciji dodali, na primer, sigurnosni pojas sa vezivanjem u tri tačke, poprečni stabilizator i zaštitu od bočnih udara, kao i deformabilni stub upravljača.

Uspesi u moto-sportu i automobili koji su postizali rekorde
Sa svojim niskim centrom gravitacije, stabilnom karoserijom i dinamičnom šasijom, GT je bio idealan za moto-sport. Na primer, Conrero GT-ovi su doživeli brojne uspehe u trkama sa velikim distancama početkom 1970-ih. Zatim, 1971. godine je Dr. Georg Von Opel, unuk osnivača kompanije, pretvorio GT u električni automobil, koji je dostigao maksimalnu brzinu od oko 189 km/h i postavio nekoliko svetskih rekorda. U junu 1972. Opel je napravio GT sa dizel motorom koji je postavio dva svetska rekorda i 18 internacionalnih rekorda na Dudenhofen poligonu. Maksimalna brzina od 197 km/h na 1000 metara je bila senzacija za dizel automobile tog vremena. Dizajner GT-a, Šnel (Schnell), podseća kako je dizel GT dobio još niži oblik: „Nismo imali veliki budžet. Uzeli smo automobil koji je trebao da postane kabriolet i jednostavno odsekli vetrobran!”

Tokom 1969. godine izgledalo je kao da san može da postane stvarnost za ljubitelje automobila bez krova, kada je Opel predstavio Aero GT kabriolet sa električnim zadnjim prozorom i krovom na sklapanje na Međunarodnom sajmu automobila u Frankfurtu(IAA). Nažalost, automobil je ostao samo dizajnerska studija.

Produkcijski GT je međutim zadovoljavao kupce do kraja njegove proizvodnje 1973. godine. Zahvaljujući svojim performansama, jedinstvenom dizajnu i atraktivnoj ceni, popularnost GT-a je prevazišla sva očekivanja. Ukupno je proizvedeno 103 463 modela za samo pet godina. Ne samo evropski, već i severnoamerički kupci su voleli radikalni Opelov sportski automobil, koji i danas ima veliki broj obožavalaca sa obe strane Atlantika. GT takođe pokazuje da su Opelovi dizajneri i inženjeri prošlosti imali čak i tad u vidu filozofiju dizajna koja se ogleda u krilatici „Spoj vajarskog umeća i nemačke preciznosti”. Ili kako je glumac i vozač GT-a Ken Duken rekao:„Reklamni slogan je pogrešan – letenje nije lepše!”

IZVOR: OPEL PR
2714
Postavljeno: 13.04.2018

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.05.2018

Siegfried Marcus Automobile Museum
Tekst sa video prilogom!

Automobilski muzej Siegfrida Marcusa je porodična kolekcija u mestu Stockerau nadomak Beča, kojom upravlja oldtajmerista Philipp Malek. Tokom 2018. muzej obeležava 115 godina marke Rolls Royce, osnovane davne 1904., kao i svojevrsni jubilej - 95 godina jednog automobila u istoj porodici


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 13.04.2018

Opel GT

„Nur Fliegen ist schöner…” – samo je letenje lepše. Ove četiri reči su dovoljne da stvore strast i snove. Kao i reklamni slogan, i sam automobil je postao klasik: Opel GT sportski automobil, koji je prvi put sišao sa proizvodnih traka pre 50 godina


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 12.01.2018

Vespa klub Srbija

Sa ozbiljnim prizvukom ponosa može da se konstatuje sledeće: U Begradu se nalazi najbolja kolekcija istorijskih Vespi istočno od Pontadere


Fićijada svih fićijada Tekst sa video prilogom!

03.10.2017

Vienna Classic Days 2017 Tekst sa video prilogom!

09.09.2017

Tatra museum – Austria Tekst sa video prilogom!

08.07.2017

Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Boki
15.4.2018 20:55
4
1

Nadimak ovog Opela je Mala Korveta, razlog za to je očigledan. Tipično za njega je otvaranje farova koje se nije vršilo kao kod drugih podiznanjem, nego rotiranjem po uzdužnoj osi.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: