Reportaža

Oldtajmer scena u Izraelu

Domaća proizvodnja

Broj pet označava klasičan period u razvoju automobilizma u Izraelu. Od osnivanja države 1948. pa do početka osamdesetih na registarskim tablicama stajalo je samo pet brojeva. Upravo zato najveće udruženja ljubitelja starovremenskih vozila na Bliskom Istoku nosi naziv "Klub 5".


Sabra

Zbog malog tržišta i nemogućnosti izvoza u okolne zemlje, izraelska automobilska industrija bazirala se na sklapanju inostranih modela. Ipak, period tokom šezdesetih i sedamdesetih obeležio je pokušaj stvaranja nacionalnog vozila.

Rom Carmel i Sussita, bili su automobil sa plastičnom školjkom na šasiji britanskog Relianta, sa motorom od 1700 cc preuzetim od Forda. Sussiste su prvobitno bile službena vozila državnih kompanija. Kvalitetna mehanika učinila ih je traženim i pouzdanim polovnjacima. Imale samo jednu ahilovu petu. Urbana legenda kaže da su kamile naprosto obožavale da grickaju plastičnu karoseriju. Trabanti i svinje nisu zastupljeni u Izraelu, ni na putevima niti na jelovnicima.

Nešto uspešniji model bio je Sabra. Sportski dvosed čije ime u prevodu doslovno znači "Rođen u Izraelu", već u prvoj godini proizvodnje 1961., krenuo je sa izvozom u SAD. Serije su bile male i danas je širom sveta sačuvano tek stotinak primeraka.

Plastična karoserija Izraeskog nacionalnog automobila Sussite bila je prava poslastica za kamile Twituj ovo!

Borba za tehiničko nasleđe
Zbog malog broja automobila na putevima pre pola veka, izraelci željni oldtajmera prinuđeni su da se umesto restauracije okrenu uvozu. Uprkos naporima "Kluba 5", država za uvoz oldtajmera propisuje drakonsku carinu of gotovo 150%.

Oni koji se upuste u restauraciju zatečenog voznog parka imaju dve opcije. U zemlji sa cenama na nivou Švajcarske, restauratorske radionice daju novu definiciju gornje granice skupoće.

Podjednako kvalitetno, ali upadljivo jeftinije rade preduzimljivi majstori sa teritorija palestinske samouprave. Oni će rado preuzeti vaš automobil na kućnoj adresi i prevesti ga preko stogo kontrolisane administrativne linije. Problemi u terminu isporuke završenog vozila mogu nastati, ako dođe do vojnih operacija baš u blizini radionice.

     

Americana

 
Mega popularne Corvette

Bez obzira na navedene izazove u posedovanju oltajmera u svetoj zemlji, neka zakonska rešenja mogla bi nama da posluže za primer .

U Izraelu, oldtajmerom se smatra svako vozilo koje ima više od trideset godina. Nikakvi dodatni sertifikati nisu potrebni. Ono može biti korišćeno kao automobil za svaki dan uz plaćenje pune cene registracije, osiguranja i prolazak tehničkog pregleda dva puta godišnje.

Ukoliko se vlasnik opredeli za status "kolekcionarskog vozila", dobija posebnu registarsku tablicu i plaća samo trećinu registracije i osiguranja uz jedan tehnički pregled godišnje. Jedini uslov je da vozilo ne može da koristi u periodu od 7 do 10 izjutra u vreme "jutarnjeg špica".

     
 
Hino Contessa 1300 sklapan u Izraelu šezdesetih

Druženja
"Klub 5" okuplja preko 10.000 klasičnih vozila. Uprkos visokim carinama, a zahvaljujući ekonomskoj snazi kolekcionara i gladi za klasicima, ovaj broj se uvećava za 20 vozila mesečno.

Lepo vreme tokom cele godine, sa malo padavina, i "soljenjem puteva" kao nepoznatom kategorijom, omogućuje da se oldtajmer skupovi održavaju svake sedmice.

Teme druženja se oglašavaju na sajtu kluba. Od toga zavisi i profil okupljenih vozila. Nekada sve vrvi od Chevy Corvettea, ili Muscle car Americane. Već sledeće sedmice možete pomisliti da su Izrelci naprosto ludi za francuskim vozilima.

Na okupljanjima je uvek rođendanska žurka. Sveže restaurirani automobili bivaju promovisani ceremonijalnim skidanjem svilene cirade, uz jelo i piće za sve prisutne.

Sussita - nacionalna klasa
Iz Tel Aviva za Vrele Gume: Miroslav Schossberger i Dean Dekki
Fotografije: Vrele Gume
2680
Postavljeno: 29.01.2016

Arhiva: Reportaža

Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 24.10.2016

Transalpina – dan 2.

I bi Transalpina! Jedna od najvećih i najuzbudljivih avanturčina u kojoj sam učestvovao u poslednjih nekoliko godina


Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 22.10.2016

Transalpina – dan 1.

I bi Transalpina! Jedna od najvećih i najuzbudljivih avanturčina u kojoj sam učestvovao u poslednjih nekoliko godina


Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 27.09.2016

5. Family Day by Japan Power

Ne znam kako je bilo ranijih godina i koliko često su bili organizovani događaji vezani za automobile, ali bogami, ove sezone ih je bilo skoro pa svaki vikend, počevši od klasičnih trka u okviru šampionata preko okupljanja ljubitelja određene marke/vrste vozila


Transfagarašan

14.09.2016

Balkan Job 2016

08.09.2016

Mini Meeting Hungary 2016

25.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (6. deo)

25.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (5. deo)

23.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (4. deo)

22.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (3. deo)

21.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (2. deo)

20.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (1. deo)

19.07.2016

Alternativa prema Grčkoj

15.07.2016

Osma Minijada

09.07.2016

Mini skup Firenza

01.06.2016

Oldtajmer scena u Izraelu Tekst sa video prilogom!

29.01.2016

Sajam automobila u Beču

21.01.2016

Zorjana na čoper skupu u UAE Tekst sa video prilogom!

15.12.2015

U poseti fabrici kamiona Isuzu u Italiji

28.10.2015

Rolls-Royce putovanje

14.08.2015

Great Wall

03.02.2015

Renault Megane RS RB8

01.10.2013

S Fiatom do Trsta Tekst sa video prilogom!

12.07.2013

Col de Turini

05.09.2011

Ferrari FF u Dolomitima

25.07.2011

Innsbruck

22.03.2011

Yas Marina & Yacht Club

15.02.2011

Ferrari World Abu Dhabi

13.01.2011

Opel muzej

30.12.2010

Audi S1 Quattro

15.11.2010

SAD

29.10.2010

Škoda Yeti Baikal Experience

15.10.2010

BMW Biker Meeting

08.10.2010

Mercedes 300 SEL / S63 AMG

27.09.2010

Mercedes-Benz Safety Cars

06.08.2010

Renault Turska

29.07.2010

Toyota Land Cruiser Tekst sa video prilogom!

07.07.2010

Motoren Technik Mayer

13.05.2010

Sirija i Jordan
1. deo

09.04.2010

Nürburgring Nordschleife

03.01.2010

Porsche muzej

16.09.2009

Zoltan Michael Takacs

07.08.2009

Cape to Cape

22.06.2009

Nissan GT-R

16.06.2009

AMG Driving Academy

09.06.2009

Cape to Cape

15.04.2009

Fulda Challenge 2009 Yukon

30.03.2009

Putevi sveta

11.03.2009

Pista di Fiorano

20.02.2009

Audi Mileage Marathon

17.02.2009

Honda & Acura

29.01.2009

American Hot Rod

09.12.2008

U poseti

28.11.2008

Domaća auto-moto industrija

13.11.2008

Discovery Channel

10.11.2008

Domaća auto-moto industrija

13.10.2008

Wheeler Dealers

24.09.2008

Discovery Channel- Fifth Gear

11.08.2008

2. Vojvodina UNIQA Osiguranje Off Road

08.07.2008

2008 Monaco Grand Prix Historique

01.07.2008

Kings of Nitro - Discovery Channel

12.06.2008

Nevolje sa Bubom

19.05.2008

Mercedes SL 500

28.04.2008

Lada Niva vs. Jeep Wrangler

22.04.2008

Overhaulin'

10.03.2008

Ekstremni automobili

20.02.2008

West Coast Customs

14.02.2008

Future Cars

24.01.2008

Ludolfovi

19.12.2007

Bulli - 60 godina

02.12.2007

Londonska garaža

28.11.2007

Jeep Trek Cappadocia

09.11.2007

Trka do Dakara

31.10.2007

Nordschleife

23.10.2007

Miske
31.1.2016 23:26
3
1

Pontiak Trans Am, Ĺľelim ga od kada sam prvi put gledao Smokija i bandita! :-)

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: