Zelene strane

Toyota Prius

Ledeno doba!

Slučajno ili ne, nova Toyota Prius u naše ruke stigla je u vreme kada je meteorološki zavod zabeležio najniže temperature ove zime


Novi Prius poseduje znatno zrelije vozne osobine u odnosu na prethodnu generaciju

Od kako je automobil u zemljama koje sebe zovu moderna i civilizovana društva postao sam “Đavo”, i (neopravdano) proglašen za glavnog krivca globalnog zagrevanja, proizvođači automobila dali su se u poteru za poboljšanjem kvaliteta izduvnih gasova. Glavni krivci, teška industrija i avio-saobraćaj za sada ne privlače veću medijsku pažnju, već se samo pominju u izveštajima organizacija za zaštitu životne sredine.

Koliko se daleko otišlo u “pročišćavanju” automobila, govori činjenica da je u zemljama Evropske unije promenjena zakonska regulativa u vezi sa oporezivanjem automobila, odnosno, plaćanja taksi prilikom registracije, koja je vezana za količinu ugljen-dioskida koje automobil proizvodi. Kao rezultat svega navedenog, kvalitet gasova koji izlaze iz “auspuha” novih modela, često je čistiji od vazduha u većini milionskih gradova.

Novi profil
Prvi kilometri Priusom treće generacije napravljeni su u skoro idealnim uslovima, po savršenim švedskim putevima u okolini Stokholma. Ovaj model nedavno je stigao i na naše tržište, te smo se zapitali koliko ovaj automobil, koji je inače pravi tehnološki dragulj, ima smisla u Srbiji? Zbog toga sam pre preuzimanja ovog automobila, pokušao da “obujem cipele kupca” koji bi se odlučio na ovaj, barem za naše podneblje, nesvakidašnji automobil. Dakle...

Iako kažu da lepota leži u oku posmatrača, meni se činilo da skoro svi ljudi uglavnom imaju iste oči kada je Prius druge generacije bio u pitanju. Treća generacija skoro je odmah naišla na dobar prijem. Utisak koji sam stekao na promotivnoj vožnji nije se promenio jer ono što je nedostajalo prethodnom modelu čini osnovne crte novog - naravno, reč je o dinamici. I prva, i druga i treća generacija oblikovana je u tunelu za aerodinamička istraživanja, ali samo poslednji poseduje sportsku notu i prisustvo karaktera koji će naterati posmatrača da ga se seća, a ne da ga zaboravi čim automobil nestane iz vidokruga. Karakteristični elementi kao što je kupolast krov ili visok zadnji deo i dalje su prisutni, ali su nekako bolje ukomponovani u celinu.

Futurama
Kada je enterijer u pitanju, Prius je bio i ostao “hi-tech”, ali sada deluje luksuznije i modernije, zahvaljući eliminaciji velikog centralnog ekrana čije su funkcije premeštene na izdignutu konzolu, dok je displej ili, bolje rečeno, informacioni centar premešten na instrument tablu, tik uz vetrobransko staklo.

Neposredno ispred vozača nalazi se “head-up” displej koji projektuje informacije ispred vozača tako da isti ne mora da skreće pogled sa puta. On može da prikazuje trenutnu brzinu, tok energije hibridnog sistema ili osnovna uputstva navigacionog sistema ukoliko ga automobil poseduje. Velik broj “dugmića” zahteva prilagođavanje, iako su sve komande logično raspoređene.

Kao deo standardne opreme dolazi i multifunkcionalni volan sa senzorima na tasterima (da, dobro ste pročitali) koji vozaču na 3D displeju prikazuju na kom dugmetu drži prst. Zbog čega bi čovek gledao u displej koji prikazuje raspored prekidača, a ne u same prekidače, verovatno je još jedna od dalekoistočnih tajni, ali u svakom slučaju, ovo rešenje deluje vrlo zanimljivo.

     
 

Toyota Prius

Motor
Tip/broj cilindara benzinski i elektro, redni/4
Radna zapremina ccm 1798
Broj ventila/tip ubrizgavanja 16/multipoint
maks. snaga kW/KS/o/min 100/136/5200
obrtni moment Nm/o/min 142/4000
Karoserija
tip/broj sedišta/vrata hečbek/5/5
D x Š x V mm 4460x1745x1490
međuosovinski razmak mm 2700
masa vozila/nosivost kg 1445/360
zapremina prtljažnika l 445/1545
Ogibljenje
napred McPherson, spiralne opruge, amortizeri, popr. stabilizator
pozadi torziona osovina, spiralne opruge, amortizeri
Kočnice
napred/pozadi samovent. diskovi/diskovi
Pneumatici
dimenzije 195/65 R15
Prenos snage
pogon na prednje točkove
tip menjača/stepeni prenosa CVT
Performanse
ubrzanje 0-100 km/h, s 10,4
maksimalna brzina km/h 180
prosečna potrošnja l/100 km 3,9
emisija CO2 g/km 89
Cena (sa PDV-om) € od 25.500

Sinergija
Pod haubom su dva motora: električni sa 34 kW i benzinski od 1,8 litara sa 89 kW, dok se pozadi nalaze metal-hidridne baterije gde se akumulira električna energija. Ceo posao oko pogona sistem obavlja sam i nikakav dodatni angažman vozača nije potreban. Ako baš želi, dotični može da bira između četiri režima rada. Dakle, u zavisnosti od režima rada – “eco” (ekonomičnog), “power” (hmmm, gde je naglasak na performansama) i električnog (zbog čega se Prius smatra “punim” hibridom), mozak sistema usklađuje rad, odnosno, menja prioritete pogonu. Jedina realna promena koju vozač oseti, ogleda se u osetljivosti pedale za gas, odnosno, živahnosti automobila, a samim tim i potrošnji goriva o kojoj će kasnije biti reči. S obzirom da u pogonu učestvuje veći benzinski motor od 1,8 litara (ranije 1,5 l), Prius sasvim solidno “povlači” i pri većim brzinama. Kada se normalno vozi, Prius je skoro nečujan, ali takođe može da bude prilično bučan kada se drži “cigla na gasu”. Zbog izrazito aerodinamičnog oblika, šum vetra uvek je na vrlo niskom nivou.

Rezultanta
Novi Prius u vožnji deluje znatno superiornije od svog prethodnika. Električna servo-asistencija volana pruža adekvatan otpor u krivinama, dajući vozaču bolji osećaj kontrole nego što je to bio ranije bio slučaj. Prius se, inače, vozi kao i svaki drugi automobil sa CVT menjačem, što znači da je broj obrtaja u direktnoj vezi sa položajem pedale gasa, odnosno, sa stepenom opterećenja. Zbog prirode hibridnog pogona, Toyota je odabrala ovaj menjač koji omogućava nižu potrošnju goriva koja se kretala između 5,5 i 6 litara bezolovnog benzina. To je više od fabrički deklarisanog podatka, kao i onog koji smo zabeležili u Švedskoj.

emisija CO2,
potrošnja,
oprema,
autentičnost

udobnost,
klirens,
cena

Prius treće generacije vrlo je solidan, zreo, i pre svega, kompletan automobil, te predstavlja evidentan korak napred u odnosu na prethodnika
Pod haubom su dva motora: električni sa 34 kW i benzinski od 1,8 litara sa 89 kW, dok se pozadi nalaze metal-hidridne baterije

No, nikako se ne sme zaboraviti kvalitet našeg goriva, kao i činjenica da su prosečne temperature u vreme testa bile poprilično ispod nule, relacije kratke, a performanse baterija smanjene zbog niskih temperatura. U tom periodu, do izražaja je došlo daljinsko aktiviranje klima-uređaja, tako da nije bilo potrebno za “odleđivanjem” vozila.

Zaključak
Već nakon promotivne vožnje, bilo je jasno da je Prius treće generacije vrlo solidan, zreo, odnosno, kompletan automobil i predstavlja evidentan napredak u odnosu na prethodnika. Pitanje “da li je dobar” - sasvim je suvišno. Prius 3 vozi se kao “normalan” automobil bez karakterističnih nedostataka. Međutim, tu egzistira jedno “ali”. I pored cene, koja počinje od 25.500 evra i duge liste serijske opreme koja obuhvata “igračke” poput head-up displeja, Prius nije jeftin automobil i iznosi nešto više od novog Avensisa sa dizel motorom ili najskuplje verzije Corolle. Sa druge strane, regulativa naše Republike tretira ga kao i svaki drugi automobil, bez obzira na činjenicu da proizvodi samo 99 grama CO2 po pređenom kilometru. Dakle, argumenti za kupovinu svedeni su na lične afinitiete, što je inače formula po kojoj funkcionišu i ostale sfere našeg društva, ali je to jedna sasvim druga priča...

Tekst: Miljan Terzić
Foto: Predrag Rakić
3455
Postavljeno: 25.04.2010

Arhiva: Zelene strane

Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 06.02.2012

Smart

Kad prigrlimo sve situacije koje nas snalaze, kad otvorimo oči i oslobodimo um, kad postanemo sposobni da volimo i čuvamo dete u sebi, život će nam postati igra, bićemo srećni


Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 10.01.2012

Smart

Sve što jeste i niste znali o najmanjem automobilu na svetu


Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 21.11.2011

Dodela Eco Friendly Sertifikata

Da Srbija više ne bude zemlja na začelju svih pozitivnih lista, potrudilo se Ministarstvo životne sredine, rudarstva i prostornog planiranja, dodelom prvih donacija za kupovinu ekološki prihvatljivih automobila, kao i niz partnera ove akcije


Nissan Esflow

13.05.2011

Toyota Prius

26.04.2011

Izduvni gasovi Tekst sa video prilogom!

29.03.2011

MINI E

28.02.2011

Toyota Auris HSD English version

20.01.2011

Lexus CT 200h

17.12.2010

Citroen C-Zero English version

20.10.2010

Smart E Tekst sa video prilogom!

17.08.2010

Honda Insight Tekst sa video prilogom!

10.07.2010

Toyota Prius

25.04.2010

Ekologija

18.03.2010

Bojan Đurić, državni sekretar u Ministarstvu za zaštitu životne sredine

10.03.2010

dragan
25.4.2010 22:09
0
18

ekstra mala potrošnja

Bojan
25.4.2010 22:21
15
4

Ovo je dobra masina i dizajn je prihvatljiv. CVT menjac nikako. I ako stoji da je on tu zbog ustede, mislim da je to relativno. Pri visim brzinama motor je prinudjen da radi na visokim obrtajima tako da od ustrede nema nista. Ova koncepcija vise pristaje IQ, za kreni - stani voznju. Vise mi se svidja americki sistem gde je benzinski motor za dopunu baterija, a elektro motor daje stalni pogon tockovima. Ipak 99g CO2 moze se postici i bez hibridnog pogona, ako se malo ustedi na performansama, a to ce mnogo manje kostati.
Mnogo veci problem od ekologije su rezerve nafte koje nestaju. Naftne kompanije imaju ogroman uticaj i nece dozvoliti razvoj alternativnih goriva i el, vozila, ali kad nestane nafte, nesto ce morati da se menja. Mislim da hibridi nece zameniti konvencionalne motore nikad. Cista elekticna vozila mozda, ako proizvodja el. energije ne bude problem.

marko boss
02.5.2010 14:14
11
3

automobil je stvarno fantastican sa tehnologijom iznad vremena u kom se nalazi. on nije namenjen bilo kome, namenjen je mladjim dobrostojecim osobama koja imaju malu decu a izmedju ostalog ovo im nece biti jedini automobil, pa ce sa toyotom da voze decu do skole u kupovine i neke krace vangradske voznje gde ce se prius pokazati u najboljem svetlu pogotovo u gradskoj voznji. sto se tice automobila za dugi put tu je ipak dizelas neprikosnoven. ako gledamo nestanak nafte i njenih derivata to je jedna tema koja nikad nemoze da bude pouzdana jer se moze naci izvor iz koga ce se svet mozda snadbevati narednih 100 god moje misljenje je da je vodonik gorivo buducnosti. svakako i prius je jedna dobra ali i skupa alternativa.

Bojan
03.5.2010 22:19
4
7

Ako smo se dotakli teme - nafta i alternativa, jedan podatak samo: Solarne baterije povrsine Sicilije mogu da zadovolje potrebe citave planete za elektricnom energijom.
Sve se moze kad se hoce, ali mislim da se nece. Dokaz da se nece je i to da je LPG gas mnogo cistiji po okolinu od benzina, ima preko 100 oktana, pritom je duplo jefiniji, moze da se proizvede u ogromnim kolicinama ne steti motoru i ima ga gotovo svuda u prodaji. Nijedan proizvodjac nema u prizvodnom programu motor koji radi iskljucivo na LPG, a moze svako da ga napravi i taj gas moze u potpunosti da zameni benzin... ali benzin je skuplji, nekom nije u intersu da se ne prizvodi.

Revizor
08.5.2010 13:20
9
1

1 pametno pitanje za sve: Koliko je kazni za saobraćajne prekršaje naplaćeno od početka godine? Koliko su puta podigli akcize na gorivo? Koliko se povećala ekološka taksa? Koliko se povećala cena osnovnog osiguranja? I KOLIKO SU ATESTA ZA TNG NAPLATILI otkad je uveden novi zakon o bezbednosti u saobraćaju??????????????????????????????
Budzetska rupa prazna iako je od naroda uzeto toliko novca u pitanju su milijarde dinara, banalno rečeno oko 4.5 milijardi dinara je priliv novčane mase od kada je stupio novi zakon!
Koji su rezultati? Manje žrtava i ništa, ništa drugo, niti su obnovili pružne prelaze, niti su renovirali semafore, o mostovima da ne govorim, vozni park saobraćajne policije je sve gori!

Bojan
10.5.2010 22:16
7
1

kad sam rekao da je LPG (TNG) duplo jeftiniji od benzina mislio sam na proizvodnu cenu bez akciza i poreza. Inace taj gas je nus proizvod pri rafininaciji nafte, kasnije se doradjuje. Isto tako moze da se proizvodi kao i svako drugo gorivo. Oktanski broj mu je od 89 do 102 i veoma je cist, ne mesa se sa uljem u motoru sto znacajno produzava trajnost ulja i vek motora. Ima vecu kalorisku vrednost od benzina, ali i manju specificnu tezinu. Motor radi na osiromasenoj smesi sto znatno smanjuje kolicinu CO2 u izduvu i nema cestice. Pojava vece potrosnje i manje snage kod nekih plinskih uredjaja je posledica neefikanog sistema i lose podesenosti. Kod modernog uredjaja odstupanja su do 1% u odnsu na bezin. Motor euro 4 sa LPG uredjajem moze da ispuni euro 7 standard. Bolje od Priusa, zar ne?

MilanNis
07.6.2010 22:19
6
2

...Kao sto vas mobilni ukljucite da se dopuni strujom, uskoro cete i automobile dopunjavati nekoliko sati - a voziti nekoliko dana i preko toga!

Hvala "Toyoti" sto je !!!
Buducnost je konacno stigla!


todos
27.6.2010 10:38
2
4

Ja mislim da je hibridima odzvonilo, i da je budućnost u vodoniku i osiromaenom nuklearnom gorivu. Ne treba zanemariti ni sunčanu energiju. Ova Tojota je običan marketinški trik gde je tehnologija kao povezana sa ekologijom, samo što je prosečna potrošnja tog automobila preko 7l benzina. kakva ironija...

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: