Istorijat

Muzej autobusa u Izraelu

70 godina istorije saobraćaja na Bliskom istoku

Kompanija “Egged” najveći je autobuski prevoznik u Izraelu. Reč je o radničkoj kooperativi koja je u potpunom vlasništvu njenih članova. U visoko korporatizovanom Izraelu, “Egged” je poslednji Mohikanac iz vremena, kada je ova bliskoistočna demokratija u svom društvenom uređenju imala mnogo elemenata socijalizma


International iz 1968

“Egged – istorijski centar” , sa svojih 60 autobusa iz perioda od 1940. do danas, je muzej u kome se sa tehničkim nasleđem prepliće neretko tragična realnost Bliskog istoka.

Skomni počeci
Nasledivši istoimenu kompaniju iz 30-tih, “Egged” u novoformiranom Izraelu 1948., počinje da saobraća sa flotom koju su uglavnom činili, autobusi zaostali nakon povlačenja britanske vojske. Jedan od njih je “Ford” iz 1942., koji je korišćen u Iraku.

Zanimljiv je i francuski autobus marke “Chausson”. Proizveden 1949. Svojim linijama deluje prilično futuristički u odnosu na svoje američke savremenike. Arhitektura šasije, kakva se i danas primenjue na školskim autobusima u SAD, ipak mnogo više ima veze sa kamionima. Danas kompanija “Chausson” proizvodi kampere na bazi “Renaultovih” vozila.

Leyland dugodišnji snabdevač Eggeda

Terorizam
Bezbednosne strukture države Izrael, čine konstantne napore da spreče bombaške napada na autobuse. U tome im značajnu podršku pružaju građani, koji tvrdoglavo odbijaju da ih taktika sejanja straha, koju sprovode teroristi, spreči u tome da vode normalan život. Sa druge strane, “Eggedova” razgranata mreža ruta, predstavlja ozbiljnu alternativu korišćenju automobila. Cene karata uporedive su sa onima kod nas.

Jedan od prvih terorističkih napada zabeležen je 1948. na autobus marke “White Super”. Teroristi su oteli autobus i odvezli se njime u Liban. Autobus je kasnije vraćen u Izrael.

Jezivi eksponat na ulazu u postavku je autobus koga su pripadnici PLO kidnapovali i vozili nekih stotinak kilometara, bacajući granate na svako vozilo koje sne našlo na putu. Prilikom pokušaja oslobađana talaca, došlo je vatrenog okršaja u kome je stradalo 38 ljudi a autobus je izgoreo.

     

Klimitizovani Leyland iz 1968

 
Ho Ruk turizam na Sinaju
Pokretna bezinska pumpa - Ford iz 1948

U muzeju se čuva i Mercedes istog tipa kao onaj sa linije 300, koga su teroristi oteli aprila 1984. Nakon što je probio blokadu na putu, vojska je pucala u točkove i autobus je zaustavljen na poljani 10 km od egipatske granice. Teroristi su zahtevali oslobađanje 500 svojih saboraca iz zatvora, preteći da će u suprotnom autobus i putnike razneti protivtenkovskim minama. Izraelski specijalci su upali u autobus i oslobodili putnike. Uz teroriste ubijene u razmeni vatre stradala je i jedna putnica. Epilog ove drame dogodio se u obliku naknadnog političkog skandala. Naime, procurila je informacija prema kojoj su dvojica terorista uhapšena a da su su ih prisutni građani ličnovali. Po drugoj verziji specijalci su im presudili na licu mesta, vodeći se logikom da bi njihov boravak u zatvoru, mogao da bude povod za novi napad u kome bi se tražilo njihovo oslobađanje.

Ratni plen
Ove godine u Izraelu, obeležava se jubilej, pola veka od “šestodnevnog rata” 1967., u kome je Izrael izrastao u regionalnu vojnu supersilu. Među ratnim plenom u okolini Jerusalima našao se autobus marke “Fargo” iz 1940. Interesantno je da je ovaj američki autobus, zapravo sklopljen u Jordanu.

     
 
Šasija spremna da postane autobus

Mnogo veći ratni plen u ovom ratu bilo je celo Sinajsko poluostrvo, kasnije vraćeno Egiptu na osnovu mirovnog ugovora iz 1979.

Za turizam na Sinaju vladalo je veliko interesovanje Izraelaca, upkos nedostatku bilo kakve infrastrukture. Jedan od prvih autobusa na sinajskim rutama bio je “International” iz 1968. Sa njim je u paru putovao i višestruko amortizovani Ford iz 1948, prerađen u pokretnu benzinsku pumpu.

Za “International” se vezuje anegdota na temu “izgubljeni u prevodu”. Prilikom naručivanja, izbor je pao na baš ovaj model pošto je bio izrađen na šasiji kamiona sa 4x4 pogonom. Odgovornom licu u “Eggedu” je izgleda promakla stavka pisana sitnim slovima, da se ova vrsta pogona doplaćuje. Pristigli autobus imao je standardno pogon na zadnje točkove. Tako se ovaj model pridružio drugima na Sinajskoj ruti, koji su putnicima u okviru paket aranžmana, pružaili gratis avanturu, otkopavanja prednjih točkova iz peska.

White iz 1945 Oklopljeni autobus za vojsku i problematične linije
Tragična linija 300

Moderna vremena
Savremena istorija “Eggeda”, počinje 1968. kada se u saboraćaj uvodi autobus marke “Leyland” opremljen klima uređajem. Ovaj model bio je napredan i po tome što je prednji panel karoserije bio od plastičnih masa.

Početkom 90-ih na ruti Tel Aviv – Jerusalim, debitovao je “Neoplanov” model na sprat. Reč je o 50 kilometara autoputa, koji je iz razloga istorijskog prestiža, političke poruke, ali i bezbednosti osvetljen preko cele noći javnom rasvetom. Na ovoj, top relaciji, Izraela, “Neoplan” se nije pokazao i često se kvario. Nadimak “Komatajim”, koji su nadenuli vozači, upućuje na to da se bus često “komirao”.

Chausson 1949

Tokom svih ovih godina, Izraelske karoserističke firme, opremale su šasije uvoznih autobusa. Medju njima se istiću “Merkavim” i “Haagaz”. Uz Mercedes koji se na tržište probio tek 1980., često se koriste šasije “Mana” i “Volvoa”

Da je su stanovnici ove bliskoične domkratije veliki ovisnini o visokoj tehnologiji, potvrđuje i sledeće zapažanje. Svi “Eggedovi”međugradski autobusi imaju wifi, signal je odličan, a na plafonu pored prekidača za svetla i otvore za klimu , redovno se nalaze USB utičnice za napajanje mobilnih uređaja. Nemojte se začuditi ako sednete u neki od ovih autobusa, kada vidite, žice koje celim putem vise sa plafona.

PS. Putovanje naše ekipe u Izral , pomogla je kompanija “Radun Avia”

Tekst: Miroslav Šosberger
Fotografije: Vrele Gume, Egged
3121
Postavljeno: 01.03.2017

Arhiva: Istorijat

Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 20.11.2017

Honda

Na današnji dan, davne 1906. godine, rođen je Soichiro Honda, suosnivač čuvene japanske kompanije Honda. Zahvaljujući uspešnoj saradnji sa Takeo Fujisawom, koji je bio zadužen za finansijske poslove u kompaniji, dok je on bio zauzet inženjerstvom i razvojem proizvoda, uspeo je da sagradi ogromnu multinacionalnu i svetski poznatu kompaniju i ostavi dubok trag u industriji motornih vozila.


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 16.11.2017

Deset automobila koji su obeleležili pedesete

U tekstu koji sledi, predstavićemo vam automobile koji su u velikoj meri uticali na autoindustriju i kulturu vremena u kome su se proizvodili, ali su i postavili standarde za generacije koje su ih pratile. Odabrali smo deset modela koji su po našem mišljenju obeležili period od pedesetih do šezdesetih godina prošlog veka


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 14.06.2017

Ferdinand Porše

Znate li koja je jedina fabrika automobila sa područja Nemačke koja ni na jednom modelu automobila nema limiter brzine? Danas, u savremenom svetu, svi su čuli za automobilsku kompaniju Porsche, i svi se dive njenim prelepim sportskim i elegantnim automobilima. Osnivač te kompanije bio je Ferdinand Porše, a ovo je priča o njegovom životu


Upoznajte Anke Eve Goldman

08.05.2017

Muzej autobusa u Izraelu Tekst sa video prilogom!

01.03.2017

Brzinski rekordi Hitlerove Nemačke...

19.11.2016

Trokraka zvezda u kamionet izdanju Tekst sa video prilogom!

05.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 2)

04.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 1)

02.11.2016

Kaiser Darrin

01.11.2016

Bismarck & Tirpitz

27.10.2016

Porsche 911

21.10.2016

Musolini u ulozi ministra saobraćaja Tekst sa video prilogom!

03.10.2016

Hitlerov Autobahn Tekst sa video prilogom!

24.09.2016

ZIL 167 Tekst sa video prilogom!

23.09.2016

Jensen Interceptor FF

07.09.2016

Porsche 356

03.09.2016

Ruski voz – mlaznjak Tekst sa video prilogom!

17.08.2016

Mercedes 230SL/250SL/280SL

10.08.2016

Dale

02.08.2016

Citroen DS

27.07.2016

Borgward Traumwagen

18.07.2016

Ford Bronco

14.07.2016

MG B

08.07.2016

Rover SD1

29.06.2016

Ford Fairlane/Torino

09.06.2016

BMW

05.05.2016

Jaguar Mark X

23.04.2016

Opel GT

12.04.2016

Triumph Stag

02.04.2016

Datsun 510

18.01.2016

Alfasud

09.01.2016

McLaren F1

23.12.2015

Volkswagen 181

05.12.2015

Ford Falcon (Australija)

23.10.2015

Renault 4

24.12.2014

Ford Mustang

21.10.2014

Ford Mustang

29.08.2014

Nash-Healey

21.08.2014

Duesenberg

16.08.2014

Malkolm Briklin

31.05.2014

Lancia Delta

19.11.2013

Lamborghini Miura

24.09.2013

Alfa Romeo Alfetta

23.08.2013

Porsche 959

07.06.2013

Renault 5

25.04.2012

Jaguar XJ220

20.04.2012

Lexus

23.03.2005

Lacky
01.3.2017 09:35
3
1

Po nekima je Mercedes 303 bio naj prodavaniji Autobus da li je to tacno?

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: