Klasika

Morris Marina

Kako je propala britanska automobilska industrija

Većini nas, Morris Marina je poznata kao omiljena žrtva Top Geara na koju uvek padne klavir, ali malo ljudi zna koliko je ovaj automobil bio bitan za celu britansku auto industriju


On ne samo što je trebao da zameni mnogo hvaljeni Morris Minor, koji je počeo da pokazuje godine, već je trebalo da predvodi i napad novonastalog British Leylanda u osvajanja Evrope. Nažalost, do toga ipak nije došlo i Marina se danas smatra za jedan od najgorih britanskih automobila ikada proizvedenih i automobil koji je zabio poslednji ekser u kovčeg ostrvske auto industrije.

Dominacija jeftinih proizvoda
Da bi razumeli način na koji je Marina nastala, potrebno je da pogledamo način na koji je sam British Leyland nastao, a pre toga i njegove prethodnike. Nekada veoma uspešni Britanci su se našli u velikim problemima početkom 1950-ih godina. Za razliku od ostalih nacija, koji su se uvek mogli pohvaliti barem po jednim jeftinim modelom, britanska auto industrija je uvek insistirala na skupljim proizvodima. Dok je navedeni potez možda i mogao da funkcioniše tokom 1930-ih godina, u razrušenoj posleratnoj Evropi svakako nije.

Pošto je kupovna moć bila jako mala, najveću popularnost su stekli jeftini proizvodi, kao što su Volkswagen Beetle, Citroen 2CV, Fiat 500 i Renault Dauphine. Početkom 1950-ih godina Britaniju zahvata i velika nestašica goriva, a kompanije shvataju da je jedini način da prežive je da se udruže i formiraju jednu veliku kompaniju. Iz navedenog razloga, 1952. godine je osnovan British Motor Corporation tako što se Austin udružio sa Morris grupom, u koju su spadali sam Morris kao i MG, Riley i Wolseley, a nešto kasnije kompaniji se pridružio i Jaguar.

Paralelno sa BMC-om, na tržištu je postojao još jedan veliki proizvođač i to Leyland Motors. On se uglavnom koncentrisao na proizvodnju kamiona, autobusa i ostalih teretnih vozila, ali je posle rata takođe kupio i nekoliko auto kompanija kao što su Standard, Triumph, Alvis i Rover. Do sredine 1960-ih godina BMC je upao u teške finansijske probleme i britanska vlada je bila primorana da investira velike sume novca da ga održi u životu i samim tim sačuva radna mesta.

GM kao uzor
Političar Tony Benn je došao na ideju na bi britanska auto industrija mogla da napravi jednu veliku kompaniju po uzoru na General Motors u Americi, koji je brojao veliki broj divizija i samim tim kontrolisao oko 60% tržišta. Njegova ideja je zahtevala da se BMC i Leyland Motors (koji je bio pod komandom vlade) udruže i na taj način poraze stranu konkurenciju. Tokom 1968. godine taj plan je ostvaren i svetlost dana je ugledala nova kompanija British Leyland Motor Corporation (BLMC), koji je u tom momentu brojao preko 100 divizija. Dok je originalni plan u početku odlično funkcionisao i BLMC je činio prodaju većine novih automobila u Britaniji, već do početka 1970-ih godina su počeli da nastaju prvi problemi.

Jedan od njih je bio veoma uspešni Ford Escort, koji se prodavao daleko preko očekivanja, a jednako uspešna je bila i treća generacija Ford Cortine, koja je brzo postala najprodavaniji automobil u Britaniji.

Bez noviteta neuspeh je bio neminovan
Međutim, mnogi će se složiti da je BLMC od samog početka bio osuđen na neuspeh najviše iz razloga što nije imao zadovoljavajuće proizvode da ponudi kupcima. Naime, još tokom udruženja BMC-a i Leylanda 1968 godine postalo je jasno da će BMC voditi glavnu reč najviše iz razloga što je u svojoj ponudi imao dva najprodavanija britanska brenda, Austin i Morris. Sa druge strane, glavni ljudi Leylanda su se našli u šoku kada su primetili da kompanija gotovo i nema u planu nove proizvode.

Sa izuzetkom Austin Maxija (koji je bio u završnoj fazi razvoja) i nove zamene za popularni Mini pod kodnom oznakom 9X, BMC nije imao nijedan drugi novi model u planu. To i nebi bio problem da je novi BLMC imao moderne proizvode u svojoj ponudi, ali to i nije bio slučaj, posebno sa proizvodima za šire narodne mase. Predstavnici kompanije u navedenoj klasu su bili Morris Minor, koji je poticao još od 1948. godine, kao i nekoliko "Farina" sedana srednje klase pod Morris i Austin oznakama koji su dobili ime po Battista Farini, legendarnom Italijanu koji ih je dizajnirao, i koji su takođe bili minimalno desetak godina stari. Iz navedenog razloga BLMC je odlučio da u najkraćem mogućem roku razvije novitet koji će da zameni Minor i Farina sedane barem na kratko (spominjao se period od pet godina) pre nego što stignu moderne zamene. Projekat je dobio i svoje zvanično ime ADO28 (Amalgamated Drawing Office projekat broj 28).

Razvrstavanje ponude
Da bi razlikovao svoje brendove BLMC je odlučio da podeli ponudu zavisno na koje kupce cilja. Morris je, tako, trebao da predstavlja osnovnu stepenicu u ponudi sa starijom i proverenom tehnologijom sa ciljem da zadrži svoju nisku cenu dok bi Austin bio stepenica iznad sa modernijom tehnologijom i dinamičnijom vožnjom. ADO28 je trebao da se suprostavi tradicionalnim jeftinijim kompaktima kao što su Ford Escort i Vauxhall Viva, što znači da je trebalo da pruža pogon na zadnje točkove. Iz navedenog razloga odluka je pala da će se ADO28 prodavati samo kao Morris, a razlog je ležao i u prodatku da je on trebalo da igra veliku ulogu i u izvozu. Naime, Južna Afrika, Australija i Novi Zeland su bila veoma značajna tržišta za BLMC, ali njihovi kupci nisu voleli napredne i komplikovane proizvode koje je proizvodio Austin.

Kompanija je odlučila da pozajmi proverene delove iz svojih ostalih proizvoda i da se na taj način dobije veoma kvalitetan automobil. Motori je trebalo da budu pozajmljeni iz Morris Minora i MG MGB-a, menjač iz Triumph Dolomitea, a ostatak mehanike iz prethodnih Leyland proizvoda. Za dizajn se postarao Roy Haynes, koga je BLMC uspeo da privuče iz Forda, a ovaj potez je bio veoma bitan pošto je ADO28 trebao da napadne dva proizvoda koje je upravo Haynes dizajnirao - Escorta i Cortinu. Ovaj podatak će se kasnije pokazati veoma problematičnim.

Naime, BLMC nije imao finansije da razvije dva noviteta pa je odluka pala da ADO28 bude veći od Escorta, ali manji od Cortine, čime bi bio konkurencija protiv oba Fordova velikana. Haynesov originalni plan je bio da ADO28 bude ponuđen kao sedan i kupe u slučnom stilu kao popularni Ford Capri (koji je bio razvijen na platformi Cortine) sa ciljem da privuče mlađe kupce dok bi sedan uglavnom privlačio porodične ljude.

Loša politika odnosi danak
Haynes je takođe predstavio novu ideju koja je danas česta, ali je tokom ranih 1970-ih godina bila nešto potpuno novo, a to je da više automobila dele jedan isti pod. Dok je ova ideja imala veliki potencijal i mogla da uštedi velike sume novca, glavni ljudi BLMC nisu tako mislili. Haynes uskoro dobija otkaz, a na njegovo mesto stiže nekadašnji inženjer Triumpha Harry Webster. On je imao neke potpuno nove ideje i napravio je veće dizajnerske promene do te mere da je kasnija proizvodnja ADO28 bila skuplja nego ona kod Austin Allegra, koji je bio tehnološki značajno napredniji auto.

Ovo je još jedan dokaz loše politike unutar BLMC-a, a ona je nastavljena kada je odluka pala da će se ADO28 proizvoditi u gradu Kovli. U njemu se nalazila stara Morris fabrika koja je poticala još od 1920-ih godina i u nju je BLMC morao da uloži preko 40 miliona funti da je modernizuje. Da bi se uštedelo na troškovima, Webster ipak nije dobio sve svoje ideje. Možda najveći od njih je bilo odustajanje od novog manuelnog menjača sa četiri brzine, a jednako veliki problem je bio da kupe deli identična vrata kao i sedan. Ovaj podatak je uštedeo na troškovima, ali ADO28 kupe nikada nije postao poželjni sportski kupe kome se Haynes originalno nadao. Ponuda motora se takođe zasnivala na ostalim BLMC modelima, a odnosila se na tri benzinca. Ona je startovala sa 1.3 l motorom od 60 ks, a za ekstra novac kupac je mogao da dobije par 1.8 l motora sa 80 ks i 96 ks. Na papiru svaki od spomenutih motora je bio zadovoljavajući i davao je ovom 945 kg teškom automobilu maksimalnu brzinu od 160 km/h u najjačoj verziji. Oni će kasnije da budu deo skandala sa curenjem ulja iz motora čime će BLMC biti primoran da uradi veće opozive.

Marina
ADO28 je zvanično predstavljen u Aprilu 1971. godine kao Morris Marina. U samom početku kupac je mogao da bira između sedana, kupea, malog pikapa i vana dok je karavan stigao oko godinu dana kasnije. BLMC se nadao sedmičnoj proizvodnji od 2.000 primeraka sa ciljem da je poveća na 5.000 primeraka do kraja 1971. godine. Britanski kupci su bili veoma zadovoljni sa onim šta su videli i Marina je na papiru delovala jednako dobro kao i konkurencija iz Forda i Vauxhalla.

Iako ona nije bila zabavna, pa možda ni lepa, za prosečnog kupca koji je želeo jednostavno prevozno sredstvo Marina se činila kao idealan automobil. Međutim, mediji nisu imali iste reči pohvale. Kada se zna da je Marina požurena u serijsku proizvodnju niko nije bio iznenađen kada je prvih 30.000 primeraka moralo biti povučeno sa ulica zbog problema sa ogibljenjem.

Spomenuti problemi sa curenjem ulja nisu popravljeni kod 1.8 l motora, mada osnovni 1.3 l motor se pokazao jako kvalitetnim. Ali to nije bilo bitno i prodaja je počela više nego zadovoljavajuće. Naime, 100.000. primerak je prodat već u martu 1972. godine, a BLMC se hvalio da je prodato 250.000. primerak posle svega dve godine na tržištu. Ovaj podatak se pokazao veoma bitnim za celu britansku industriju i Marina je stigla do druge pozicije po prodaji. Ona se pokazala posebno popularnom među kupcima koji su kupovali proizvode u većim brojevima za potrebe fabrika. U prošlosti BLMC se nije mogao pohvaliti takvim uspehom pošto su njegovi napredni automobili sa pogonom na prednjim točkovima bili skuplji za kupovinu i održavanje pa je samim tim Marina bila nešto potpuno novo za kompaniju.

Učešće u reliju
Nedugo nakon zvaničnog predstavljenja Marina se oprobala i u reliju. Iako se BLMC povukao iz profesionalnog automobilskog sporta 1970. godine, privatni vozač Brian Culcheth je odlučio da se oproba o svom ličnom trošku. Znajući da je 1.8 l motor problematičan, Culcheth je odlučio da bazira reli model na 1.3 l modelu, a on se takmičio na 17 lokalnih relija do 1975. godine sa mnogo uspeha. Spomenućemo da se jedan od modela sa Roverovim V8 motorom takmičio na London-Sahara-Minhen reliju i uspeo da pobedi nekoliko etapa pre nego što se povukao zbog sudara. Kao i što je najavljeno, Marina se prodavala i na tržištima Australije i Novog Zelanda. Ona je debitovala 1972. godine kao Leyland Marina sa identičnim motorima kao u Evropi, ali je godinu dana kasnije stigao i novi 2.6 l motor od šest cilindara kao odgovor na popularnost Ford Falcona i Holden Toranea takođe sa šest cilindara. Sa 121 ks ispod haube, Marina je mogla da ubrza do 100 km/h za ispod devet sekundi. Ovaj automobil će opstati u prodaji u Australiji do 1975. godine i do tada će biti prodato oko 30.000 primeraka. Marina će opstati nešto duže na tržištu Novog Zelanda (do 1981. godine), a nakratko će se prodavati i kao Morris 1700. Tokom 1973. godine Marina je debitovala i u Severnoj Americi u verzijama sa dvoje i četvoro vrata, ali se prodavala kao Austin Marina. Naime, Morris je bio dosta nepoznat brend na ovom tržištu pa je odluka pala da se prodaje kao Austin posle velikog uspeha sportiste Austin Healeyja. Američke verzije su bile dostupne samo sa najmoćnijim 1.8 l motorom, ali su se jako slabo prodavale i tiho su povučene posle 1975 godine.

Vek duži nego što se očekivalo
Marina će opstati na tržištu sve do 1980. godine, što je daleko duži period nego što je originalno planirano. BLMC nikada neće imati finansije da predstavi planiranu zamenu, posebno sredinom 1970-ih godina kada je upao u nove finansijske probleme. Jedine promene ovaj automobil je dobio 1977. godine kada je novi 1.7 l motor sa 87 ks zamenio problematične 1.8 l motore, a nakratko u ponudi je bio i 1.5 l dizel sa 40 ks. Međutim, on nikada nije bio popularna opcija i u periodu od 1977. do 1980. godine je prodato manje od 4.000 primeraka. U želji da osveži Marinu, BLMC je kontaktirao čuvenu italijansku dizajnersku kuću ItalDesign, ali dogovor nikada nije postignut. I pored toga BLMC je odlučio da nazove osveženi proizvod Ital iako se za njegov dizajn postarao domaći dizajner Harris Mann, a on je upstao u prodaji do 1984. godine.

Prodato gotovo milion primeraka ali retki su preživeli
U periodu od 1971. do 1980. godine je prodato preko 807.000 Marina na evropskom tržištu, što čini ovaj automobil jednim od najprodavanijih, ali do današnjeg dana je preživelo manje od 500. Pored već spomenutih problema sa mehanikom, Marina je takođe imala i veoma lošu zaštitu protiv rđe, a mnogi delovi su korišteni za modifikacije ostalih proizvoda kompanije. Ni sam BLMC nije opstao mnogo duže, a na Marini je izgubljen veliki novac. Naime, niko u kompaniji nije imao predstavu po kojim cenama bi se automobil trebalo prodavati, a iako se on prodavao po planiranih 620 funti gubici su ipak ostvareni. BLMC će kasnije da krivi veliki broj štrajkova koji su potresali Britaniju kao ključni problem.

Nestanak kompanije a praktično i britanske automobilske industrije
U svakom slučaju, Jaguar se odvojio od BLMC-a već 1984. godine, a komercijalna divizija tri godine kasnije. Do 1988. godine BLMC je bio mrtav, a kompanija je promenila ime u Rover Group. Nju je odmah zatim kupio BMW sa ciljem da dobije uspešni Mini i Land Rover, a ostale divizije su ugašene. Britanska auto industrija je danas gotovo nepostojeća i onaj mali broj kompanija koje su preživele se danas nalaze u privatnim rukama. Marina ostaje u sećanju kao poslednji pokušaj Britanaca da se suprostavi ostatku sveta u jeftinoj klasi, ali kao i mnogo puta pre toga sve se završilo na najgori mogući način. Ako ništa drugo, ako se ikada uželite ovog automobila, uvek možete da gledate kako Jeremy Clarkson, Richard Hammond i James May bacaju klavir na njega.

Zoran Tomasović
3452
Postavljeno: 11.05.2016

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Raps
11.5.2016 08:38
10
1

Sjajn clanak. Sjajan!

Ali
11.5.2016 09:28
4
7

Mogao je da bude i naslov: "Sta se desi kada drzava upravlja industrijom".....uvek se zavrsi u suzama.

Boki
12.5.2016 10:02
2
1

Izuzetno lep auto.

karadjole
15.5.2016 08:09
2
2

Engleski Stojadin!

RayCee
16.5.2016 23:32
2
1

Ja u vlasništvu jednog na Novom Zelandu i to je bio veoma lep porodični automobil.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: