Klasika

Mercedes Pullman

Ekselencija


Kada bi se modelima automobila dodeljivale titule, sasvim smo sigurni da bi Pullman modeli poneli najsprestižnije zvanje...


770 Grand Mercedes (W07) iz 1935. godine namenjen japanskom caru

U vreme masovne hiperprodukcije svega i svačega, koja je direktna posledica nemilosrdne borbe za profit, mnogi proizvođači luksuznih automobila su izgubili svoj pravac. Srećom, Mercedesi iz serije Pullman jedni su od retkih modela za čiju nabavku vam nije dovoljna samo određena količina novca. Jednostavno, još uvek se zna ko može da se vozi u ovim automobilima. Izradjuju ih, naime, samo po porudžbini, uglavnom za šefove država i njihove vlade.

Priča o produženim Mercedesima počinje dvadesetih godina prošlog veka. Tačnije, za 1928. godinu i početak produkcije modela 260. Ovaj model prvi se mogao dobiti sa produženim međuosovinskim rastojanjem, ali i prvim dizel motorom koji je pokretao jedno putničko vozilo. Oznaka Pullman takođe potiče iz tih vremena. Tada se ona prvi put pojavljuje, i po definiciji označava automobil kod kojeg je fizički odvojen prostor za vozača od putničkog prostora.

Čarima serije W100, koji se proizvodio od 1963. do 1981. godine, mnogi državnici nisu odoleli, uključujući i Josip Broz Tito

Treba napomenuti da se tih godina automobilska industrija u mnogome razlikovala od današnje i da su postojale karoserijske radionice koje su na šasije serijskih automobila ugrađivale svoje nadgradnje, tako da je kupac bukvalno mogao da pusti mašti na volju. Te godine nastaje i model Nurnberg 460, koji je prvi ojačani automobil ovog proizvođača. Nažalost, o ovoj seriji se danas vrlo malo zna, jer ne postoje sačuvani tehnički podaci o načinu ojačavanja karoserije. Već 1931. godine pojavljuje se naslednik sa serijskim oklopom i oznakom 770. Ovaj model poznatiji je i po imenu Grand Mercedes. Pokretao ga je 7,7-litarski osmocilindarski agregat sa 150 KS.

Ovaj model je poznat i po tome što se u njemu vozio japanski car Hirohito, a za potrebe dvora, u periodu od 1932. do 1935, godine, isporučeno je čak šest ovakvih automobila. Jedan od njih je preživeo, i od 1971. godine deo je stalne postavke fabričkog muzeja. U to vreme izrađen je i prvi automobil za potrebe Pape. Ratne godine obeležila je evolucija iz 1938. godine koja je dobila, za to vreme, ultra modernu de Dion zadnju osovinu i pojačan agregat, koji je uz pomoć kompresora ostvarivao 230 KS.

Mercedes-Benz 260 D Pullman Saloon iz 1936. godine

Adenauer
U posleratnom periodu, potreba za luksuznim automobilima gotovo da nije ni postojala, tako da se naslednik pojavljuje tek 1951. godine, sa pojavom serije 300, interne oznake W186. Ovaj model bi se po današnjoj hijerarhiji mogao svrstati u kategoriju S klase. Prvi specijalni primerak pojavljuje se 1956. godine po specijalnoj porudžbini za potrebe tadašnjeg nemačkog kancelara, Konrada Adenauera. Ova verzija je u odnosu na serijsku produžena za 10 cm, a bila je opremljena pokretnim krovom. Tek 1960. godine pojavljuju se modeli na kojima je međuosovinsko rastojanje bilo povećano na 3600 mm, sa standardnih 3150. Jedan automobil napravljen je i za potrebe Vatikana. Ova serija, u stvari, predstavlja pravog prethodnika modernih Pullman modela.

Mercedes-Benz Nürburg 460 Pullman limuzina (W 08) iz 1928. godine
Mercedes Pullman iz 1930. godine pozadi je imao jednu "stolicu" namenjenu Papi

600
Serija 600, interne oznake W100, promovisana je septembra 1963. godine. Odmah po predstavljanju, ovaj model je oduševio publiku svojim, može se reći, vanvremenskim dizajnom, ali i za to vreme izuzetnim karakteristikama. Pokretao ga je moćni 6,3-litarski V8 agregat sa Boschovim mehaničkim ubrizgavanjem goriva i 250 KS. Ubrzanje automobila od 2,5 tona iznosilo je samo 10 sekundi. Standardno je dolazio opremljen sa vazdušnim ogibljenjem, čija se visina mogla podešavati na instrument tabli. Već sledeće godine, nastaje i prva kompletno blindirana verzija. Zanimljivo je da je prvi put primenjeno specijalno neprobojno staklo, a prva verzija je izrađena u verziji sa povišenim krovom. Razlog izrade ovakvog modela bila je poseta engleske kraljice, koja zahvaljujući tome nije morala da skine šešir kada ulazi u automobil. Ovaj model se proizvodio do 1981. godine, i to u tri karoserijske varijante. Poznato je da je jedan od ponosnih korisnika ove serije bio i Josip Broz Tito. On, kao i većina tadašnjih moćnika, nije odoleo čarima serije W100.

Novo doba
Osamdesete godine donose najveći dizajnerski pomak. Zanimljivo je da generacija W116, koja je predstavljena 1973. godine, nije doživela svoju Pullman verziju, već je jednostavno preskočena. Njen naslednik, koga je «nacrtao» fabrički dizajner Bruno Sacco, predstavljena je 1981. godine. Dve godine kasnije, izrađena je prva Pullman verzija na osnovi modela 500 SEL, kojoj je međuosovinsko rastojanje povećano za 200 mm, a visina krova za 30 mm. Sledeći model isporučen je 1985. godine za potrebe Vatikana. Obe verzije bile su potpuno blindirane.

Aktuelni model pojavio se sredinom 2008. godine. Interne oznake W221, pokretan je trenutno najsnažnijim agregatom iz S klase - šestolitarskim V12 biturbo sa 517 KS

Posle čak deset godina pauze, u septembru 1995. pojavljuje se produžena verzija serije W140. Kao osnova poslužio je model S600 na kojem je međuosovinsko rastojanje povećano za tačno jedan metar. Postojala je i mogućnost nabavke neoklopljenog modela koji se isporučivao i u verziji S500. Masa maksimalno oklopljenog modela iznosila je čak 4,4 tone, dok je slabiji težio samo 2,7 tona. Maksimalna brzina u zavisnosti od težine bila je 160 odnosno 210 km/h.

Smenu vekova obeležila je prethodna generacija W220. Njena specijalna verzija predstavljena je u septembru 2001. godine, a u odnosu na serijski model, međuosovinsko rastojanje povećano je za jedan metar i iznosi 4085 mm. Pokretala su je dva agregata - petolitarski V8 sa 306 KS ili šestolitarski W12 sa 367 KS.

Aktuelni model pojavio se sredinom 2008. godine. Nosi internu oznaki W221, a za razliku od prethodnih generacija, njegova karoserija se ne ojačava naknadno nego se izrađuje posebnim metodama. Zahvaljujući tome, pruža najviše standarde zaštite putnika. Pokreće ga trenutno najsnažniji agregat iz S klase - šestolitarski biturbo V12 agregata sa čak 517 KS.

Najnovija S-klasa 600 Pullman opremljena je multimedijalnim i informacionim sistemima poslednje generacije
Tekst: Nebojša Subotić
Foto: Mercedes-Benz
4153
Postavljeno: 18.02.2010

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Obucar Burgija
18.2.2010 21:49
2
0

Tito je bio KRALJ! Ovi današnji šmokljani u Audijima i BMW što jurcaju gore-dole po Beogradu nisu mu ni do kolena u svakom pogledu! Jedino bi mu Artemije mogao konkuristati sa Allroadom i rezidencijom u kolevci srpstva.

Power
19.2.2010 10:01
2
1

Ufff... Sada mi je jasni zasto niko nije dobrovoljno napustio vlast!

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: