Reportaža

Mercedes 300 SEL / S63 AMG

Back to the future

Krajem jula meseca, sada već davne 1971. godine, kroz cilj čuvene trke 24 časa Spa-Francorchampsa, kao drugi je prošao jarko crveni Mercedes 300 SEL 6.8 AMG, limuzina sa četvoro vrata. Ogroman uspeh na prvoj trci na kojoj je ikada nastupio, nije prošao nezapaženo. Praktično preko noći, skraćenica AMG postala je poznata širom sveta


Nemci ne bi bili to što jesu, da taj početni uspeh nisu kapitalizovali - AMG je danas sinonim za supersportske Mercedesove automobile. Da nije tako, ne bismo na trkama Formule 1, u ulozi «sigurnosnog automobila» gledali automobile sa "trokrakom zvezdom", uz dodatak skraćenice AMG. Tradicija je za Mercedes i AMG veoma važna - naslednik automobila sa početka naše priče, Mercedes S 63 AMG, u gotovo identičnim trkačkim bojama i sa istim trkačkim brojem "35", jeste svojevrstan omaž vremenu kada je nastala legenda. Današnjem modelu posvetićemo pažnju nešto kasnije, sada nas prevashodno interesuje onaj "od koga je sve počelo".

Autsajder
Iako su se tokom trke za volanom Mercedesa 300 SEL 6.8 AMG smenjivali iskusni vozači Hans Heyer i Clemens Schickentanz, "junak" naše priče bio je sve, ali nikako favorit, u bilo kom smislu. Konkurencija je bila žestoka - Ford Capri RS, BMV 2800 CS, Chevrolet Camaro, Opel Commodore i Alfa Romeo GTA. Niko u AMG-u nije očekivao da će velika luksuzna limuzina, već na prvom nastupu, biti u stanju da drži korak sa već etabliranim protivnicima.

Prvi znaci da bi Mercedes 300 SEL 6.8 AMG mogao da na trci mnogima pokvari planove, bili su vidljivi posle kvalifikacija - Schickentanz je, u konkurenciji 60 automobila, osvojio peto mesto na gridu. Ovaj podatak dodatno dobija na težini kada se uzme u obzir da je drugu startnu poziciju osvojio Alpina BMW 2800 CS, za čijim je volanom sedeo, niko drugi, do veliki Niki Lauda! Kada je trka počela, stvari su išle od dobrog ka boljem - već u prvom krugu, Hans Heyer se sa Mercedesom 300 SEL 6.8 AMG probio na treće mesto, da bi posle 24 časa turbulentne trke, praćene dobrim delom kišnom olujom, sa ukupno 308 proveženih krugova (dužina kruga bila je 14,1 km), automobil kroz cilj prošao kao drugi. Tehnički problemi sa automobilom tokom trke? Niti jedan jedini!

Pritajena zver
AMG-ov trkačka limuzina tehnički je zasnovana na serijskom Mercedesu 300 SEL 6.3. Automobil je iz fabrike izlazio sa V8 motorom od 250 KS i oslobađao maksimalnih 220 km/h. U to vreme, Mercedes 300 SEL 6.3 bio je najbrža serijska limuzina u Nemačkoj. Za trkačku, AMG verziju, najpre je povećana zapremina motora na 6,8 litara, a zatim je mnogobrojnim tjunerskim zahvatima, snaga motora povećana na, za to doba, fascinantnih 428 KS, uz povećanje obrtnog momenta na čitavih 608 Nm. Sve to ipak ne bi bilo dovoljno za dobar rezultat, da Mercedes 300 SEL 6.8 nije, pored veoma obimnog sređivanja sistema oslanjanja, bio i na "dijeti" - masa automobila je, zahvaljujući raznim modifikacijama, sa početnih 1830 kg, smanjena na 1635 kilograma.

S63 AMG pokreće 5,5-litarski V8 biturbo motor koji oslobađa 571 KS i «kamionskih» 900 Nm obrtnog momenta

Priča o uspehu
Ako danas pitate 67-godišnjeg Hansa Meyera o tom vremenu i toj trci, prvo što ćete uočiti na njegovom licu, jeste osmeh. On se veoma rado seća tog vremena i kaže: "Mi smo i tada znali da možemo i da pobedimo, ali drugi to nisu!" Realno gledano, niko nije davao ni promil šanse velikoj luksuznoj limuzini (drvene aplikacije u unutrašnjosti automobila, tepisi i ostala oprema koja je tada bila sinonim za luksuz) za bilo kakav uspeh. Ipak, kada se uzme u obzir da je Mercedes 300 SEL 6.8 AMG ostvarivao maksimalnih 265 km/h, te da je tadašnja staza Spa-Francorchamps, sa nekoliko dugih pravaca, savršeno išla na ruku "luksuznom trkaču", nije nikakvo čudo što je Mercedes 300 SEL 6.8 AMG bio neuhvatljiv za protivnike.

Neočekivani uspeh na trci za posledicu je imao to da je AMG, osnovan svega četiri godine ranije, odjednom postao (i ostao do danas) svetski poznata firma. Mercedes 300 SEL 6.8 AMG učestvovao je nakon Spa-Francorchampsa na još nekoliko trka izdržljivosti, sa promenljivim uspehom. Pažnje vredno je svakako prvo mesto na trci 200 milja Norisringa, što je ujedno bio i poslednji put da se automobil takmičio. FIA je tada promenila pravila, i za Mercedes 300 SEL 6.8 AMG jednostavno više nije bilo mesta na stazi. AMG je prodao automobil francuskoj Matri, koja ga je koristila za testiranja avionskih guma, verovali ili ne! Našem junaku se tada gubi trag, a njegova dalja sudbina je nepoznata.

Mercedes 300 SEL 6.8 AMG je nakon Spa-Francorchampsa, gde je bio drugi, pobedio na trci 200 milja Norisringa, što je ujedno bio i poslednji put da se automobil ikada takmičio

Dostojan naslednik
Da bi se legenda i podsećanje na početak "staze uspeha" AMG-a ipak održala, Mercedes-AMG je polovinom juna 2006. godine napravio repliku Mercedesa 300 SEL 6.8 AMG, prema originalnim nacrtima. Ipak, u Mercedes-AMG-u su svesni da vreme prolazi, da treba ići u korak sa njim, pa je zato napravljen i Mercedes S63 AMG, u gotovo identičnim trkačkim bojama i sa istim trkačkim brojem "35", kao i "divlja svinja" (popularni nadimak, zbog karakterističnih dodatnih farova) iz 1971. Novi automobil je svojevrsna posveta čuvenom prethodniku, i kao i glavni junak naše priče, u neku ruku jeste avangarda svog vremena. Pokreće ga 5,5-litarski V8 biturbo motor, koji oslobađa 571 KS i fascinantnih 900 Nm obrtnog momenta. Mislimo da je suvišno pričati o performansama - ako iz podatka o snazi i obrtnom momentu ne možete da pretpostavite šta sve Mercedes S63 AMG može, onda vam nema pomoći.

Kako god bilo, mi se ne bismo bunili da dođemo u priliku da provezemo nekoliko krugova u bilo kojem od pomenuta dva automobila. Iskreno, srce nam malo jače zakuca kada pogledamo "divlju svinju" od pre skoro 40 godina, ali to i nije nešto čudno, zar ne?

Tekst: Siniša Banda
Foto: Mercedes
3238
Postavljeno: 27.09.2010

Arhiva: Reportaža

Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 24.10.2016

Transalpina – dan 2.

I bi Transalpina! Jedna od najvećih i najuzbudljivih avanturčina u kojoj sam učestvovao u poslednjih nekoliko godina


Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 22.10.2016

Transalpina – dan 1.

I bi Transalpina! Jedna od najvećih i najuzbudljivih avanturčina u kojoj sam učestvovao u poslednjih nekoliko godina


Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 27.09.2016

5. Family Day by Japan Power

Ne znam kako je bilo ranijih godina i koliko često su bili organizovani događaji vezani za automobile, ali bogami, ove sezone ih je bilo skoro pa svaki vikend, počevši od klasičnih trka u okviru šampionata preko okupljanja ljubitelja određene marke/vrste vozila


Transfagarašan

14.09.2016

Balkan Job 2016

08.09.2016

Mini Meeting Hungary 2016

25.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (6. deo)

25.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (5. deo)

23.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (4. deo)

22.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (3. deo)

21.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (2. deo)

20.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (1. deo)

19.07.2016

Alternativa prema Grčkoj

15.07.2016

Osma Minijada

09.07.2016

Mini skup Firenza

01.06.2016

Oldtajmer scena u Izraelu Tekst sa video prilogom!

29.01.2016

Sajam automobila u Beču

21.01.2016

Zorjana na čoper skupu u UAE Tekst sa video prilogom!

15.12.2015

U poseti fabrici kamiona Isuzu u Italiji

28.10.2015

Rolls-Royce putovanje

14.08.2015

Great Wall

03.02.2015

Renault Megane RS RB8

01.10.2013

S Fiatom do Trsta Tekst sa video prilogom!

12.07.2013

Col de Turini

05.09.2011

Ferrari FF u Dolomitima

25.07.2011

Innsbruck

22.03.2011

Yas Marina & Yacht Club

15.02.2011

Ferrari World Abu Dhabi

13.01.2011

Opel muzej

30.12.2010

Audi S1 Quattro

15.11.2010

SAD

29.10.2010

Škoda Yeti Baikal Experience

15.10.2010

BMW Biker Meeting

08.10.2010

Mercedes 300 SEL / S63 AMG

27.09.2010

Mercedes-Benz Safety Cars

06.08.2010

Renault Turska

29.07.2010

Toyota Land Cruiser Tekst sa video prilogom!

07.07.2010

Motoren Technik Mayer

13.05.2010

Sirija i Jordan
1. deo

09.04.2010

Nürburgring Nordschleife

03.01.2010

Porsche muzej

16.09.2009

Zoltan Michael Takacs

07.08.2009

Cape to Cape

22.06.2009

Nissan GT-R

16.06.2009

AMG Driving Academy

09.06.2009

Cape to Cape

15.04.2009

Fulda Challenge 2009 Yukon

30.03.2009

Putevi sveta

11.03.2009

Pista di Fiorano

20.02.2009

Audi Mileage Marathon

17.02.2009

Honda & Acura

29.01.2009

American Hot Rod

09.12.2008

U poseti

28.11.2008

Domaća auto-moto industrija

13.11.2008

Discovery Channel

10.11.2008

Domaća auto-moto industrija

13.10.2008

Wheeler Dealers

24.09.2008

Discovery Channel- Fifth Gear

11.08.2008

2. Vojvodina UNIQA Osiguranje Off Road

08.07.2008

2008 Monaco Grand Prix Historique

01.07.2008

Kings of Nitro - Discovery Channel

12.06.2008

Nevolje sa Bubom

19.05.2008

Mercedes SL 500

28.04.2008

Lada Niva vs. Jeep Wrangler

22.04.2008

Overhaulin'

10.03.2008

Ekstremni automobili

20.02.2008

West Coast Customs

14.02.2008

Future Cars

24.01.2008

Ludolfovi

19.12.2007

Bulli - 60 godina

02.12.2007

Londonska garaža

28.11.2007

Jeep Trek Cappadocia

09.11.2007

Trka do Dakara

31.10.2007

Nordschleife

23.10.2007

Buffalo
27.9.2010 15:40
11
5

Redakcijo, hvala na ovom sjajnom tekstu!
Sjajan primer vremeplova u automobilskoj industriji. Mercedes je Mercedes!

Frfljavi
27.9.2010 22:19
3
16

Mercedes je Mercedes? Ha, pa to je toliko logicno, da prostije ne moze da bude. Pa nece valjda Mercedes da bude Skoda! Ili Mercedes je Alfa... itd. Mercedes jeste Mercedes :o) Sala na stranu. Nista citao ceo tekst ali mislim da ste zaboravili jednu jako, jako bitnu stavku i njen nadimak. A to je "crvena krmaca"

Milan
05.10.2010 13:04
5
0

@Frfljavi

Pomenuli su na samom kraju teksta,ali ne "crvena krmaca" vec "divlja svinja".

Frfljavi
05.10.2010 21:28
2
0

Da, ali originalan naziv joj je "crvena krmaca" ili kako bi to Nemci rekli: "Rote Sau".

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: